Nejnovější produkcí Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stala Korunovace Poppey italského skladatele přelomu renesance a baroka Claudia Monteverdiho a libretisty Giovanniho Francesca Busenella. Tato Monteverdiho poslední opera měla premiéru v roce 1643 při benátském karnevalu a je jednou z prvních oper, které námět čerpaly z reálných historických událostí. V Divadle na Orlí mělo nové nastudování, v režii Vladimíra Johna, který poněkud upravil obsazení a několik rolí sloučil, premiéry 18. a 19. listopadu 2023. V hlavních rolích během první reprízy 21. listopadu vystoupili Jana Tajovská Krajčovičová (Agripina), Zuzana Jeřábková (Nerone), Zuzana Badárová (Poppea), Anna Zedníčková (Ottavia), Laura Uhorskaiová (Ottone), Václav Jeřábek (Seneca), Michael Robotka (Arnalta), Pavel Valenta (Lucano, Nutrice, 1. voják, 1. Senekův žák), Vladislav Agamuradov (Liberto, Console, 2. voják, 2. Senekův žák), Denis Zjatik (Mercurio, Littore, Tribuno, 3. Senekův žák), Nela Drozdová (Fortuna, Valleto), Veronika Zaplatilová (Virtu, Drusilla) a Petra Burgetová (Amore, Damigella).
Scéně, kterou vytvořila Kristina Komárková, dominovaly tři velké drátěné skulptury a dvoudílný stůl. Jednoduchá výprava fungovala dobře a hercům vytvořila prostor, který byl efektivně využitý. Funkčnost scény podtrhnul dobrý světelný design Martina Krupy. S těmito aspekty dokázala v některých momentech režie velmi dobře pracovat. Představení nechyběla dynamičnost a Johnovo uchopení bylo pro diváky atraktivní. Jeho pojetí by se dalo vytknout až příliš explicitní zobrazení sexuálních scén, které místy ale fungovaly velmi dobře (např. milostná scéna Nerona a Poppey v úvodu představení), jindy byly na hranici vkusu a ději nijak nepomáhaly. Zvláštně byla pojednaný výstup, ve kterém Mercurio zvěstuje Senekovi smrt. Svítící tyč, se kterou točil a mával, připomínala světelný meč ze Star Wars a výsledek byl až úsměvný. Zajímavým prvkem byly pytle s mrtvými těly: ve druhé půli se objevily visící nad scénou a postupně se k nim přidávaly další za každou postavu, která zemřela. Tato lehká morbidnost se k inscenaci hodila. Kostýmy Barbory Raškové byly navrženy odvážně ale poněkud nesourodě, chyběl jim jakýkoliv jednotící prvek.
Hudebního vedení barokního orchestru, rozděleného na dvě části po obou stranách scény, se ujali Eduard Kostelník a Adam Štefunko. Tento orchestr byl složený ze žáků příslušných kateder a doplněný o externí hosty. Až na pár míst, kdy nebyli muzikanti vždy úplně spolu, byl celek sehraný dobře. Největší problémem představovalo ladění, který ale byl způsobený zajisté i použitím konkrétních historických nástrojů. Přes tyto drobné nedostatky šlo v případě orchestru o výkon zdařilý a muzikanti si dobře poradili se změnami temp i dynamikou.
Vyzdvihnout lze pěvecké výkony všech postav. Jejich party nebyly zdaleka lehké a všichni se jich zhostili velmi dobře. Ačkoliv všechny koloratury nebyly vždy vyzpívány úplně perfektně a občas se objevilo pár intonačních nejistot, celkový výkon byl naprosto skvělý. Duo Nerone a Poppea, v podání Zuzany Jeřábkové a Zuzany Badárové, se pěvecky skvěle doplňovalo a předvedlo výborné výkony, které navíc podpořilo i skvělé herectví. Michael Robotka se zhostil role Arnalty, Poppeiny chůvy. Tento part pro něj byl velkou výzvou, jelikož se neodehrával v přirozené a pohodlné hlasové poloze. Robotka až na pár nečistot ve falzetovém rejstříku zazpíval velmi dobře. Jistý a plný hlasový projev předvedla také Veronika Zaplatilová, která se zhostila dvojrole Virtu a Drusilly, z nichž druhá zmíněná role jí sedla ještě o něco lépe. Anna Zedníčková a Laura Uhorskaiová v rolích Ottavie a Ottoneho podaly taktéž velmi dobré výkony. Absolutně profesionální zpěv pak předvedl externí host Václav Jeřábek v roli Seneky, který diváky uchvátil intonačně naprosto přesným zpěvem a skvělým, jistým projevem i v těch nejhlubších polohách.
Celkově odvedl inscenační tým velmi dobrou práci. Pro některé to bylo dost možná první interpretační setkání s barokní operou, přesto byl výsledek velmi povedený a v divácích jistě zanechal skvělý dojem.
Claudio Monteverdi: Korunovace Poppey
Režie: Vladimír John
Hudební vedení: Eduard Kostelník a Adam Štefunko
Agripina: Jana Tajovská Krajčovicová
Nerone: Zuzana Jeřábková
Poppea: Zuzana Badárová
Ottavia: Anna Zedníčková
Ottone: Laura Uhorskaiová
Seneca: Václav Jeřábek
Arnalta: Michael Robotka
Lucano, Nutrice, 1. voják, 1. Senekův žák: Pavel Valenta
Liberto, Console, 2. voják, 2. Senekův žák: Vladislav Agamuradov
Mercurio, Littore, Tribuno, 3. Senekův žák: Denis Zjatik
Fortuna, Valleto: Nela Drozdová
Virtu: Drusilla: Veronika Zaplatilová
Amore, Damigella: Petra Burgetová
Divadlo na Orlí, úterý 21. 11. 2023, 19 hodin
Zatím nebyl přidán žádný komentář..