V hlavní roli letošní jubilant Johann Strauss

V hlavní roli letošní jubilant Johann Strauss

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.

Před koncertem ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová publiku připomněla nejzajímavější koncerty uplynulého roku a také několik zahraničních výjezdů, které orchestr vloni absolvoval. Poté zmínila také koncerty roku nastávajícího, stejně jako destinace, do kterých se filharmonie vydá.

Novoroční koncert zahájila předehra z operety Netopýr následovaná Pochodem brněnské národní gardy Johanna Strausse mladšího (1825–1899). Už s prvními tóny se ukázalo, co bude provázet celý koncert. Dirigent Michel Tabachnik si dal opravdu záležet na frázovaní a muzikanti si s jeho pomocí velmi dobře pohráli s prudkými tempovými skoky i s pozvolnými, výraznějšími accelerandy a ritardandy uvnitř frází. Výborné vedení jednotlivých hudebních linek bylo podpořeno pečlivou prací s dynamikou, která oběma kompozicím dodala šmrnc. Následně program od Strausse odbočil, ale jen částečně, neboť orchestr provedl Straussovy povídky z pera brněnského rodáka Ericha Wolfganga Korngolda (1897–1957). Tato původně klavírní kompozice, kterou pro orchestr upravil Franz Kopriva, je dovedně zaranžovanou směsí valčíků. Podobně jako v předchozích skladbách zaujalo především povedené frázovaní, k čemuž se přidalo také perfektní ladění výrazných žesťových nástrojů. Poté se program uchýlil k Johannovu jmenovci Richardu Straussovi (1864–1949) a filharmonici provedli Valčík z opery Růžový kavalír. Výrazná energie, kterou do hry muzikanti vkládali, byla podpořena velmi skvělou sehraností a intonační přesností, přičemž pozitiva zmíněná dříve přetrvávala. V závěru první poloviny se koncert opět vrátil k Johannu Straussovi ml. a orchestr zahrál sérii tří drobných skladeb Studentská polka, valčík Na Labi a pochod Indigo.

Druhou polovinu koncertu zahájily Císařský valčík a Výletní vlak opět z pera Johanna Strausse mladšího. Orchestru se pod Tabachnikovým vedením perfektně podařilo vystihnout odlehčenou náladu obou děl, což bylo podpořeno povedeným sehráním, podobně jako výbornou prací s tempem a celkovým frázováním. Před druhou zmíněnou kompozicí dirigent publiku anglicky popřál šťastný nový rok. Následně se program opět odchýlil od Strausse, tentokrát k ruskému skladateli Dimitriji Šostakovičovi (1906–1975). Dramaturgická propojenost byla vedena skrz formu, za jejíhož krále byl Johann Strauss ml. „korunován“, a v podání Filharmonie Brno zazněl Valčík č. 2 ze Šostakovičovy Jazzové suity č. 2. Také zde, ač se jednalo o valčík zcela odlišný, se Tabachnikovi podařilo z muzikantů vytáhnout patřičnou energii, výborné frázovaní či skvělé ladění. Zážitek ze skladby lehce pokazilo, že dirigent ji „rozehrál“ za ještě doznívajícího potlesku. To platilo i pro následující Straussianu Ericha Wolfganga Korngolda, další z kompozic, kterou brněnský rodák vzdal Straussovi hold. Závěr koncertu pak už patřil čistě Johannu Straussovi a v podání Filharmonie Brno zazněly Elektromagnetická polka, patrně nejslavnější valčík všech dob Na krásném modrém Dunaji a Třesky plesky polka. Zejména v druhé jmenované skladbě opět krásně vyniklo velice povedené Tabachnikovo uchopení temp. Hlavní téma začal orchestr v opravdu velmi volném tempu, aby mohl postupně, velmi plynuje zrychlovat, což vyznělo moc hezky. Celkově byla právě hra s tempy často hnaná až do extrému, ale do velmi dobře fungujícího. Po bouřlivém potlesku orchestr ještě znovu zahrál Třesky plesky polku, při které dirigent ukazoval jak orchestru, tak publiku, které se v některých částech připojilo k muzikantům tleskáním do rytmu.

Novoroční koncert Filharmonie Brno, při kterém se taktovky chopil Michel Tabachnik, přinesl posluchačsky nenáročný a lehce stravitelný program, který ovšem vyzněl povedeně. Orchestr výborně ladil, energie hudebního projevu byla chvályhodná a dynamická hloubka hry byla na velmi vysoké úrovni, což se projevilo zejména ve vytahovaní akcentovaných not a rozdílech mezi jednotlivými pasážemi. Za největší pozitivum je nutno označit již několikrát zmíněnou práci s tempy, za jejichž pomoci se dirigentovi a orchestru podařilo dodat kompozicím potřebný šmrnc, a z odlehčeného programu vytáhnout co nejvíce. Filharmonie Brno vykročila do nového roku pravou nohou a nezbývá než doufat, aby se v něm v podobném duchu nesly všechny koncerty.

Johann Strauss ml.: Netopýr, předehra k operetě

Johann Strauss ml.: Pochod brněnské národní gardy op. 58

Erich Wolfgang Korngold / arr. Franz Kopriva: Straussovy povídky op. 21

Richard Strauss: Valčík z opery Růžový kavalír op. 58

Johann Strauss ml.: Studentská polka op. 263

Johann Strauss ml.: Na Labi, valčík op. 477

Johann Strauss ml.: Indigo, pochod op. 349

Johann Strauss ml.: Císařský valčík op. 437

Johann Strauss ml.: Výletní vlak, polka op. 437

Dimitrij Šostakovič: Valčík č. 2 z Jazzové suity č. 2

Erich Wolfgang Korngold: Strausiana

Johann Strauss ml.: Elektromagnetická polka op. 110

Johann Strauss ml.: Na krásném modrém Dunaji, valčík op 468

Johann Strauss ml.: Třesky plesky polka op. 414

Filharmonie Brno

dirigent – Michel Tabachnik

středa 1. 1. v 19 hodin, Janáčkovo divadlo

Foto Jan Prokopius

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

Nejčtenější

Kritika

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více