Vánoční koncert BCO na samém konci Brna

Vánoční koncert BCO na samém konci Brna

Pondělním koncertem s podtitulem Nové mysterium se Brno Contemporary Orchestra pod vedením Pavla Šnajdra rozloučil s končícím rokem a připomněl blížící se Vánoce. V chrámu církve československé husitské v brněnských Tuřanech orchestr zahrál výběr z děl z 20. a 21. století a o přestávce návštěvníky koncertu dokonce pohostil.

Program odstartovalo Concerto per la notte di Natale dell’anno 1956 italského skladatele Luigiho Dallapiccoly (1904–1975). Toto dílo vzniklo na výběr textů z Laud františkána Jacopone da Todiho a podobně jako další Dallapiccolovy skladby v sobě kombinuje přísnou racionální (seriální) techniku s lyrickou melodičností a po orchestru vyžaduje perfektní rytmickou sehranost a velký dynamický rozsah. BCO si ovšem s těmito nástrahami poradilo a až na jedno drobné rytmické rozhození v úvodu byla interpretace velmi dobrá. Zpěvního partu se ujala Irena Troupová, a i přes jeho náročnost podala perfektní výkon. Pro provedení následující Meditation über den Bach choral “Vor deinen Thron tret ich hiermit“ Sofie Gubaiduliny (*1931) orchestr silně prořídl a na pódiu zůstal pouze smyčcový kvintet doplněný cembalistkou Dariou Savvateevou. Kompozice začíná jako dialog cembala a smyčců, kdy se tyto nástroje střídají a postupně se prostupují. Smyčcové party jsou plné neobvyklých technik hry jako sul ponticello nebo col legno a využívají téměř všech zvukových možností nástroje, zatímco cembalo do jejich tónů vstupuje disonantními akordy a clustery. Skladba je tak plná napětí. I zdánlivé uklidnění na konci, v podobě citace chorálu, je narušeno právě cembalem a jeho trylky. Samotné interpretaci nebylo možné nic vytknout. Všichni hráči spolu dobře komunikovali a byli perfektně sehraní.

První půli večera zakončila kompozice ¡ARBOR, která vznikla na objednávku BCO českého skladatele Maria Buzziho (*1974). Na pódium se vrátil zbytek orchestru i Irena Troupová, kterou doplnila ještě trojice zpěváků Martin Kotulan, Kornél Mikecz a František Sliž. Tato postmoderní koláž v sobě spojovala vše, co spojit mohla. Objevovaly se v ní tóny preparovaných houslí, mikrotonální klávesy, jazzový sbor, polka jak vystřižená z19. století, citace Verdiho slavné árie La donna è mobile nebo pasáž, která by se dala s trochou nadsázky označit jako atonální tango. Kombinace všech těchto aspektů ale dobře fungovala a kompozice působila svěže a bylo v ní silně slyšet, že se nebere příliš vážně. Orchestr i čtveřice zpěváků dokázali perfektně vystihnout změny nálad v jednotlivých částech a s jejich pomocí tak mohl k divákům promlouvat humor, kterým dílo sršelo. Po skončení skladby pozval dirigent Pavel Šnajdr obecenstvo na drobné pohoštění u kostela. Zmínil, že pokud se zájemci chtějí dozvědět něco o obrazu Světlo pravdy, který se nachází v přední části kostela, mohou si poslechnout krátký komentář Aleše Filipa.

Druhou půlku zahájil cyklus Tag des Jahrs pro elektroniku a sbor finské skladatelky Kaije Saariaho (1952–2023). Brněnský akademický sbor doplnila dvojice tanečníků Kristýna Kmentová a Adam Baštař. I přes těžké souzvuky, které se ve díle objevovaly, si s ní BAS skvěle poradil. Všechny tóny byly čisté a sbor byl perfektně sezpívaný. Dvojice tanečníků pak dodala kompozici i hezký vizuální prvek. Jako poslední zazněla Hra s jesličkami Miloslava Kabeláče. Tato malá vánoční kantáta pro soprán, tři mužské hlasy, komorní instrumentální soubor a varhany zhudebňuje texty vánočních koled ze sbírky Karla Jaromíra Erbena. Podobně jako ve třetí skladbě večera nelze pěveckému kvartetu Irena Troupová, Martin Kotulan, Kornél Mikecz a František Sliž nic vytknout. Všechny tóny byly zazpívány čistě, perfektně ladily a zpěváci do zpěvu dodávali potřebný výraz. Podobně tomu bylo i u orchestru. BCO bylo pod vedením Pavla Šnajdra skvěle sehrané a velmi dobře pracovalo s dynamikou. Za pochvalu stojí také samotný výběr místa, jelikož tento kostel disponuje výbornou akustikou. Mnohým jistě udělaly radost také koláčky, bůček na špejli nebo svařené víno, které divákům pořadatelé o přestávce nabídli.

Luigi Dallapiccola: Concerto per la notte di Natale dell’anno 1956

Sofia Gubaidulina: Meditation über den Bach-Choral 

Mario Buzzi: ¡ARBOR?

Kaia Saariaho: Tag des Jahrs 

Miloslav Kabeláč: Hra s jesličkami

Irena Troupová – soprán

Daria Savvateeva – cembalo

Martin Kotulan, Kornel Mikecz – bas

František Sliž – tenor

BAS – Brněnský akademický sbor

Pavel Šnajdr – dirigent

Brno Contemporary Orchestra

Husův sbor Brno–Tuřany, pondělí 18. prosince 2023, 19 hodin

Foto archiv BCO

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Nejčtenější

Kritika

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce