Pondělním koncertem s podtitulem Nové mysterium se Brno Contemporary Orchestra pod vedením Pavla Šnajdra rozloučil s končícím rokem a připomněl blížící se Vánoce. V chrámu církve československé husitské v brněnských Tuřanech orchestr zahrál výběr z děl z 20. a 21. století a o přestávce návštěvníky koncertu dokonce pohostil.
Program odstartovalo Concerto per la notte di Natale dell’anno 1956 italského skladatele Luigiho Dallapiccoly (1904–1975). Toto dílo vzniklo na výběr textů z Laud františkána Jacopone da Todiho a podobně jako další Dallapiccolovy skladby v sobě kombinuje přísnou racionální (seriální) techniku s lyrickou melodičností a po orchestru vyžaduje perfektní rytmickou sehranost a velký dynamický rozsah. BCO si ovšem s těmito nástrahami poradilo a až na jedno drobné rytmické rozhození v úvodu byla interpretace velmi dobrá. Zpěvního partu se ujala Irena Troupová, a i přes jeho náročnost podala perfektní výkon. Pro provedení následující Meditation über den Bach choral “Vor deinen Thron tret ich hiermit“ Sofie Gubaiduliny (*1931) orchestr silně prořídl a na pódiu zůstal pouze smyčcový kvintet doplněný cembalistkou Dariou Savvateevou. Kompozice začíná jako dialog cembala a smyčců, kdy se tyto nástroje střídají a postupně se prostupují. Smyčcové party jsou plné neobvyklých technik hry jako sul ponticello nebo col legno a využívají téměř všech zvukových možností nástroje, zatímco cembalo do jejich tónů vstupuje disonantními akordy a clustery. Skladba je tak plná napětí. I zdánlivé uklidnění na konci, v podobě citace chorálu, je narušeno právě cembalem a jeho trylky. Samotné interpretaci nebylo možné nic vytknout. Všichni hráči spolu dobře komunikovali a byli perfektně sehraní.
První půli večera zakončila kompozice ¡ARBOR, která vznikla na objednávku BCO českého skladatele Maria Buzziho (*1974). Na pódium se vrátil zbytek orchestru i Irena Troupová, kterou doplnila ještě trojice zpěváků Martin Kotulan, Kornél Mikecz a František Sliž. Tato postmoderní koláž v sobě spojovala vše, co spojit mohla. Objevovaly se v ní tóny preparovaných houslí, mikrotonální klávesy, jazzový sbor, polka jak vystřižená z19. století, citace Verdiho slavné árie La donna è mobile nebo pasáž, která by se dala s trochou nadsázky označit jako atonální tango. Kombinace všech těchto aspektů ale dobře fungovala a kompozice působila svěže a bylo v ní silně slyšet, že se nebere příliš vážně. Orchestr i čtveřice zpěváků dokázali perfektně vystihnout změny nálad v jednotlivých částech a s jejich pomocí tak mohl k divákům promlouvat humor, kterým dílo sršelo. Po skončení skladby pozval dirigent Pavel Šnajdr obecenstvo na drobné pohoštění u kostela. Zmínil, že pokud se zájemci chtějí dozvědět něco o obrazu Světlo pravdy, který se nachází v přední části kostela, mohou si poslechnout krátký komentář Aleše Filipa.
Druhou půlku zahájil cyklus Tag des Jahrs pro elektroniku a sbor finské skladatelky Kaije Saariaho (1952–2023). Brněnský akademický sbor doplnila dvojice tanečníků Kristýna Kmentová a Adam Baštař. I přes těžké souzvuky, které se ve díle objevovaly, si s ní BAS skvěle poradil. Všechny tóny byly čisté a sbor byl perfektně sezpívaný. Dvojice tanečníků pak dodala kompozici i hezký vizuální prvek. Jako poslední zazněla Hra s jesličkami Miloslava Kabeláče. Tato malá vánoční kantáta pro soprán, tři mužské hlasy, komorní instrumentální soubor a varhany zhudebňuje texty vánočních koled ze sbírky Karla Jaromíra Erbena. Podobně jako ve třetí skladbě večera nelze pěveckému kvartetu Irena Troupová, Martin Kotulan, Kornél Mikecz a František Sliž nic vytknout. Všechny tóny byly zazpívány čistě, perfektně ladily a zpěváci do zpěvu dodávali potřebný výraz. Podobně tomu bylo i u orchestru. BCO bylo pod vedením Pavla Šnajdra skvěle sehrané a velmi dobře pracovalo s dynamikou. Za pochvalu stojí také samotný výběr místa, jelikož tento kostel disponuje výbornou akustikou. Mnohým jistě udělaly radost také koláčky, bůček na špejli nebo svařené víno, které divákům pořadatelé o přestávce nabídli.
Luigi Dallapiccola: Concerto per la notte di Natale dell’anno 1956
Sofia Gubaidulina: Meditation über den Bach-Choral
Mario Buzzi: ¡ARBOR?
Kaia Saariaho: Tag des Jahrs
Miloslav Kabeláč: Hra s jesličkami
Irena Troupová – soprán
Daria Savvateeva – cembalo
Martin Kotulan, Kornel Mikecz – bas
František Sliž – tenor
BAS – Brněnský akademický sbor
Pavel Šnajdr – dirigent
Brno Contemporary Orchestra
Husův sbor Brno–Tuřany, pondělí 18. prosince 2023, 19 hodin
Zatím nebyl přidán žádný komentář..