Velkolepý komorní závěr festivalu Concentus Moraviae

Velkolepý komorní závěr festivalu Concentus Moraviae

Letošní 27. ročník festivalu Concentus Moraviae je po takřka měsíci plném hudby minulostí. Slavnostní závěrečný koncert v Kongresovém centru Zlín představil program složený z písní Ernesta Chaussona, Igora Stravinského, Johannese Brahmse, Richarda Strausse, Leoše Janáčka a Antonína Dvořáka. Jako sólistka vystoupila mezzosopranistka a patronka přehlídky Magdalena Kožená. Po jejím boku stanuli klavírista a dirigent Sir Simon Rattle, flétnista a dramaturg tohoto ročníku Kaspar Zehnder, houslista Giovanni Guzzo, houstlistka Rahel Maria Rilling, violista Amihai Grosz, violoncellista Dávid Adorján a klarinetista Christopher Richards. Dvořákovy písně speciálně pro tento soubor zaranžoval anglický skladatel a dirigent Duncan Ward.

Večer zahájila křehká píseň Chanson perpétuelle Ernesta Chaussona (1855–1899), která je současně autorovým posledním dokončeným dílem. Skladbu inspirovaly verše ze sbírky Le coffret de santal (Santalová skříňka) Charlese Crose a věnoval ji zpěvačce Jeanne Raunay, která ji ještě před skladatelovým úmrtím stihla v lednu 1899 provést. Magdalena Kožená pojala své nastudování spíše expresivně a s ohledem na tragický charakter díla i samotného textu o nenaplněné lásce. Interpretace byla výrazově plná a dynamicky pestře odstupňovaná, což vytvářelo několik velmi povedených vrcholů v rámci celé písně. Hudebníci byli se sólistkou i mezi sebou výtečně spojeni a výsledek byl nejen dynamicky vyvážený, ale také výrazově i rytmicky jednotný a pevný.

Třemi písněmi na texty Williama Shakespeare od Igora Stravinského se zpěvačka posunula nejen od francouzštiny k angličtině, ale také od hudby konce 19. století k mnohem modernější kompozici. I zde se sólistka držela spíše expresivnějšího výrazu, který však na několika místech zněl poněkud přepjatě a těžce. Určitá lehkost scházela především písni When Daisies Pied (Když petrklíče kvetou), naopak ve Full fadom five (Pět sáhů v hloubi) byla míra expresivity a určité„hravosti či lehkosti ideálně vyvážená.

Zpěvaččin talent pro jemnou lyriku se nejvíce projevil ve skladbě Fünf Ophelia-Lieder (Pět Oféliiných písní) od Johannese Brahmse na texty ze Shakespearova Hamleta. Již úvodní z pětice – Wie erkenn‘ ich dein Treulieb? (Jakpak poznám věrnou lásku) – přesvědčila o tom, že práce s výrazem v něžnějších polohách je silná stránka Magdaleny Kožené. Právě zde mohla uplatňovat například působivý přechod mezi mohutným vibratem a pouze letmým zdobením tónů. Pochvalu si zaslouží také skvěle vystavěné dynamické oblouky, které mnohdy končila sladkým pianissimem a jemným vibratem. Ideálnímu vyznění napomohl také německý jazyk, který v jejím provedení zněl z hlediska frázování a dikce přirozeněji než předchozí angličtina. Hudební nastudování instrumentalistů bylo příkladně jednotné. Hudebníci navíc vhodnou prací s barvou tónu i dynamikou ideálně podtrhovali melancholickou náladu písní.

První polovinu koncertního programu uzavřela opět Brahmsova skladba, tentokrát se jednalo o Zwei Gesänge für Alt, Viola und Klavier (Dvě písně pro zpěv, violu a klavír). Kromě povedeného zpěvu je třeba ocenit výtečné violové sólo v interpretaci Amihaie Grosze – jeho tón byl sladký a lyrický, také dynamika s bohatým výrazem vdechla sólu příznačnou citovost.

Dílo Richarda Strausse zahájilo druhou polovinu programu. Skladba Drei Lieder der Ophelia aus Hamlet (Tři Oféliiny písně z Hamleta) vychází stejně jako ta Brahmsova ze Shakespearovy tragédie. Je však melodicky a harmonicky mnohem expresivnější, čehož ve svém nastudování využila i Magdalena Kožená. Mohutné vibrato a ostré dynamické kontrasty byly charakteristické pro její hudební uchopení Shakespearových veršů. Obzvláště poslední z trojice písní – Sie trugen ihn auf der Bahre bloß (Nesli ho k hrobu na márách) – dávala k těmto ostrým změnám proměnlivou náladou šílené Ofélie ideální podmínky.

Hravá Říkadla ve verzi pro zpěv, klarinet a klavír Leoše Janáčka byla vítaným zpestřením jinak poměrně vážného programu. Roztomilé bylo také zapojení nehrajících interpretů a jejich dětí. Ve vybraných chvílích přiběhli na pódium a tvořili protagonistce sbor. Zde však zpěvaččina možná až přílišná expresivita ubírala u některých písní na lehkosti a srozumitelnosti. Pochvalu si však rozhodně zaslouží Koza bílá hrušky sbírá, která byla ideálně rozverná, a přitom skvěle výrazově i dynamicky vyvážená.

Závěrečnou skladbou se stal Výběr písní Antonína Dvořáka v úpravě dirigenta Duncana Warda. Zazněly Má píseň zas mi láskou zní, Široké rukávy, Když mě stará matka a Struna naladěná z Cigánských melodií, op. 55, Mé srdce často z cyklu Čtyři písně, op. 2 a Žalo dievča z cyklu V národním tónu, op. 73. Dvořák – podobně jako Brahms – byl z hlediska zpěvaččin silných stránek tou nejlepší volbou. Její přirozeně sametová barva ve spojení s převážně lyrickými písněmi byla nejsilnější právě v nakládání s barvou tónu, který navíc tu a tam okořenila velmi vkusným vibratem. Také z hlediska dynamiky stavěla Kožená delší a hudebně skvěle vypointované oblouky. Wardova úprava byla vytvořena speciálně pro tuto příležitost, a tak spojením všech instrumentalistů vzniklo poměrně velké komorní těleso. Dirigentovi se podařilo zachovat charakteristický náboj Dvořákovy hudby, a přitom vybalancovat výslednou úpravu tak, aby dávala dostatek prostoru jednotlivým hráčům. Ti zde předvedli výtečné sehrání a cit pro hybnost hudby. Velkou pochvalu si zaslouží také nakládání s barvou tónu a pestré dynamické odstínování, které tvořilo ideální oporu pro samotnou zpěvačku.

Závěrečný koncert 27. ročníku hudebního festivalu Concentus Moraviae byl sice relativně komorní, ale to mu na velkoleposti nic neubralo. Skvělý výkon Magdaleny Kožené i všech instrumentalistů se stal vhodnou tečkou za bezmála měsíční jízdou, která přinesla mj. tango, irský déšť či bulharské sbory. Současně hudbě kupříkladu otevřela brány synagogy ve Velkém Meziříčí. Jistě ani nadcházející 28. ročník návštěvníky množstvím kvalitní hudby a dramaturgicky pestrých programů nezklame.

Magdalena Kožená / mezzosoprán

Sir Simon Rattle / klavír

Giovanni Guzzo / housle

Rahel Maria Rilling / housle

Amihai Grosz / viola

Dávid Adorján / violoncello

Kaspar Zehnder / flétna

Christopher Richards / klarinet

Ernest Chausson: Věčná píseň op. 37

Igor Stravinskij: Tři písně na texty Williama Shakespearea

Richard Strauss: Tři Oféliiny písně z Hamleta

Johannes Brahms: Pět Oféliiných písní

Johannes Brahms: Dvě písně pro zpěv, violu a klavír

Leoš Janáček: Říkadla pro zpěv, klarinet a klavír

Antonín Dvořák: Má píseň zas mi láskou zní, Široké rukávy, Mé srdce často, Žalo dievča, Když mne stará matka, Struna naladěna (výběr písní z opusů č. 2, 55 a 73 v úpravě Duncana Warda)

Po 27/6/2022, 19:00, Kongresové centrum Zlín

foto Jiří Sláma

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Dějiny pravidelného rozhlasového vysílání z Brna se začaly psát v roce 1924, rok po zahájení vysílání pražského rozhlasu a jen dva roky po vzniku prvního pravidelného vysílání v Evropě – londýnského BBC. Už celé jedno století je brněnské studio Českého rozhlasu motorem nejen hudebního, ale i obecně kulturního dění na Moravě, které svým vysíláním významně ovlivnilo. Důležitou roli sehrál brněnský rozhlas také v oblasti hudebního folkloru. Od svých začátků byl významným dokumentátorem lidové hudby v terénu a svým vysíláním neoddiskutovatelně ovlivnil vývoj hudebního folklorismu na našem území. Stalo se tak především díky neúnavné činnosti několika generací redaktorů a dramaturgů folklorního vysílání, kteří lidovou píseň a hudbu nejen zaznamenávali v terénu, ale prostřednictvím vysílání jí dávali druhý život. Právě díky nim se z interpretů, jako byli Božena Šebetovská, Jožka Severin, Dušan a Luboš Holí, Jarmila Šuláková, Vlasta Grycová a řada dalších, staly folklorní legendy. A zejména díky rozhlasu se všeobecně známými staly desítky lidových písní, které by jinak zůstaly zapomenuty.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Nejčtenější

Kritika

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více