Více modlitba než koncert. Illegal Consort a Gesualdo da Venosa

Více modlitba než koncert. Illegal Consort a Gesualdo da Venosa

Vokální soubor Illegal Consort uvedl po roce znovu responsoria Carla Gesualda da Venosa. Koncert měl nesrovnatelně vyšší úroveň než loni – ansámbl za uplynulý rok společných vystoupení získal na zkušenostech a především na sjednoceném, velmi příjemném výrazu. Přesně týden před Zeleným čtvrtkem vystoupil brněnský vokální ansámbl v kostele Nejsvětějšího Srdce Páně v Brně-Husovicích. Zazněla responsoria pro Zelený čtvrtek Carla Gesuadla da Venosa (1566–1611) z autorovy sbírky responsorií a dalších skladeb pro Svatý týden, vydané v Benátkách roku 1611. Illegal Consort tato Responsoria uvedl již před rokem v rámci Tenebrae, tedy temných hodinek Velikonočního festivalu duchovní hudby 2013. 

Tradiční počet devíti responsorií byl proveden v liturgickém pořadí podle jednotlivých nokturnů. Původní bohoslužbě se přibližovaly i chorální zpěvy. Koncert byl uveden zpěvem padesátého žalmu Miserere mei Deus s antifonou Cantabo Domino qui bona tribuit mihi; zpěváci takto prošli chrámovým prostorem až do vzdálenější části kněžiště, kde zůstali po celou dobu koncertu. Po prvním a druhém nokturnu pak v podání Ondřeje Múčky zazněly ještě pozdně středověké virtuózní lamentace proroka Jeremiáše, které představovaly výrazný předěl i vhodnou chvilkovou změnu hudební textury. Gesualdova Responsoria uvedl Illegal Consort s doprovodem varhanního pozitivu, na nějž opět hrál Marek Čermák. Jiný byl však nástroj, v Husovicích se se zpěvem ansámblu výborně pojil jemnější zvuk zapůjčeného, nově postaveného portativu (firma AQ Kuřim).

Uvedení responsorií bezprostředně za sebou, bez složitějšího přediva dalších částí původních temných hodinek (žalmy s antifonami, čtení), je ohroženo jistou jednotvárností, které se soubor nevyhnul při vystoupení na loňském Velikonočním festivalu. Tentokrát tomu bylo ale naopak. Zpěváci byli výborně připravení a sezpívaní, s neokázalou jistotou si poradili i s těmi nejnáročnějšími pasážemi, kterých v Gesualdově výrazně chromatických responsoriích číhá více než dost. Při této intenzivní koncentraci, díky níž se program přiblížil více samotné liturgii než koncertu, vyzněla silně i myšlenková a kompoziční spojitost responsorií v jednotlivých nokturnech. Tíživá samota a utrpení v prvním nokturnu, v provedení přece jen poznamenaném určitou opatrností, která nedovolila rozvinout širší paletu výrazu ve vypjatých pasážích. Přesto jedno z nejkrásnějších míst „et ego vadam pro vobis immolari“ / „vydám se pro vás na smrt“ z prostředního responsoria Tristis est anima muselo zasáhnout i ty, kteří neznají či nesledovali text (program obsahoval české překlady jednotlivých responsorií). Tematicky je nejsemknutější druhý nokturn, protože všechny texty se vztahují k Jidášově zradě a sjednoceny jsou též společným veršem „lépe by mu bylo, kdyby se nenarodil“. V dosud bezchybné souhře ansámblu byla právě při responsoriu Judas mercator pessimus

patrná nejistota, která naštěstí neovlivnila další průběh programu. Po druhé chorální lamentaci zazněla responsoria třetího nokturnu. Snad jejich výrazná tematická i hudební pestrost napomohly tomu, že právě třetí nokturn byl proveden nejplastičtěji, s ideálním odstíněním jednotlivých částí i příjemnou pěveckou jistotou všech členů ansámblu, která však nikdy nepřekročila mez samoúčelné virtuozity či sebestřednosti. Závěrečné responsorium Seniores populi o ujednání kněžské rady má oproti předchozím emotivnějším textům charakter téměř nezúčastněného konstatování, také hudebně nemá tato část charakter jednoznačného závěru. S ohledem na povahu temných hodinek a s vědomím, že se jedná o responsoria pro první den svatého Třídení, se Gesualdova paradoxně zklidněná závěrečná část i adekvátní provedení Illegal Consort jeví jako ideální.

Illegal Consort, tentokrát v počtu šesti zpěváků za doprovodu varhanního pozitivu, se představil už jako vyzrálý soubor, v němž bylo po většinu času obtížné identifikovat jednotlivé hlasy. Celkový zvuk byl totiž i s přispěním jemného zvuku varhan velmi kompaktní a přirozeně se tak výrazněji vydělovaly jen krajní hlasy. Provedení řídil úspornými gesty basista Jan Faltýnek. Jakkoli se dá programu s Gesualdovými responsorii vytknout jen málo, snad právě dirigent je to, co koncertu chybělo. Ne ve smyslu elegantních gest, ale jako osoba, která by se cele mohla věnovat strukturně složité kompozici s řadou předělů a návratů jednotlivých částí, ale i opakovaných textových pasáží a hudebních postupů. Takové řešení je možná nestylové, ale vzhledem k velmi náročnému Gesualdovu cyklu vcelku potřebné, aby se každý ze zpěváků mohl plně koncentrovat na svůj part. Výborná akustika husovického chrámu podpořila výtečný dojem z programu, který se i díky promluvě duchovního na úvod a plamenům svíček přiblížil soustředěné atmosféře temných hodinek – tedy spíše modlitbě než koncertu.

Carlo Gesualdo da Venosa: Responsoria pro Zelený čtvrtek. Illegal Consort – Ivana Píchová (soprán), Lucie Karafiátová (alt), Ondřej Múčka (kontratenor), Karel Viktorin (tenor), Jan Turčínek (tenor), Jan Faltýnek (bas), Marek Čermák (varhanní pozitiv). 10. 4. 2014, kostel Nejsvětějšího Srdce Páně v Brně-Husovicích.

Foto Jakub Holas

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Velikonoční festival duchovní hudby pokračoval zdařilým vystoupením polského souboru Capella Cracoviensis. Po čtrnácti letech se v Brně hrálo oratorium Georga Friedricha Händela Israel in Egyptvíce

Velikonoční festival duchovní hudby 2013 má za sebou první tři dny. Pojďme se podívat, jaké byly.  více

Soudobou a romantickou hudbu měly na programu poslední dva koncerty letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více


Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Nejčtenější

Kritika

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více