Návštěvníci hudebního festivalu Concentus Moraviae měli včera večer jedinečnou možnost být u setkání několika světových kultur – nenásilného souznění evropské, indické a arabské hudební tradice. V hustopečském kostele sv. Václava a Anežky České představili zpěvačka Ghalia Benali, gambistka a zpěvačka Romina Lischka a kontrabasista a hráč na chitarru battente Vincent Noiret skladby francouzských gambistů Antoinea Forqueraye, Monsieura de Sainte-Colombe a Marina Maraise uvedené do kontextu arabských melodických struktur maqam a indických rág. Koncert Volání k modlitbě se stal hudebním rozjímáním – meditací oprošťující posluchače od lety budovaného kulturního rámce a hledáním jednoty pod nánosem zdánlivé rozdílnosti.
Úvodní píseň Tounes (Tunis) zdánlivě začínala pouze za nástupem gambistky Rominy Lischky a kontrabasisty Vincenta Noireta, kteří spustili instrumentální úvod. Po krátké chvíli se však mezi lavicemi kostela objevila zpěvačka Ghalia Benali s tesklivě sladkým voláním po „zelenému Tunisku“. (Zde si zaslouží vyzdvihnout výtečné a vjemy překypující překlady Vlasty Reittererové.)
Koncert byl vystavěn jako pozvolné střídání arabských, evropských a indických hudebních tradic, které nakonec vyústilo v naprosté prolnutí v závěrečné skladbě večera, která propojila Prélude en sol skladatele Monsieura de Sainte-Colombe, arabskou píseň Dama Daiman (Ghalie Benali) a zpěv rágy v provedení Rominy Lischka. Na cestě k tomu splynutí zaznívaly i jiné kombinace – rága Bhairav společně s písní Awatadhkourou (Vzpomínáš si), skladba Rondeau moitié pincé et moitié coup d’archet od Marina Maraise spolu s arabskou písní Nouh Al Hamam (Holubí nářek) či preludium na chitarru battente od Vincenta Noireta.
Zpěv Ghalie Benali byl plný života, radosti, touhy, pokory i vzrušení a fantasticky se pojil s díly gambových skladatelů – zpěvačka prokázala ohromující cit pro to, co činí hudbu univerzálním jazykem napříč kulturami. Úžasný výkon podala také Romina Lischka, která nejenže dokázala interpretovat gambovou hudbu s ohledem na dobová učení, ale okořenila ji navíc dechberoucím zpěvem indických rág. Například při zpěvu Raga Yaman po boku arabské písně Ra’aa Al Barq (Když spatřil blesk) dokázala s bezchybnou intonací udržet křišťálově čisté tóny, které na konci vkusně zdobila jemným vibratem. Kontrabasista Vincent Noiret pak nejenže dodal skladbám harmonickou oporu, ale přidal i vlastní hudební vklad, který občas vyrůstal i z jazzové hudby. Celek se tak stal nejen transcendentálním propojením rozmanitých kultur a jejich hudebních dědictví, ale především těsným semknutím trojice umělců.
Není snadné najít slova, která by dostatečně popsala, čím vším byl večer v hustopečském kostele jedinečný a jak hluboký dojem mohl v posluchačích zanechat. Rozhodně se však jednalo o setkání, které otvíralo duši i mysl a umožnilo vidět svět (a světovou hudbu) v mnohem barvitějších odstínech, než jsme normálně zvyklí. A za každý takový projekt, jsem osobně ze srdce rád.
Call to Prayer / Volání k modlitbě
Ghalia Benali / zpěv
Romina Lischka / viola da gamba
Vincent Noiret / kontrabas
Tounes (Ghalia Benali)
Anotine Forqueray: Le Carillon de Passy
Mosabbeb al Asbab
Raga Bhairav
Awatadhkourou
Marin Marais: Le Moulinet
Nouh Al Hamam
Marin Marais: Rondeau moitié pincé et moitié coup d'archet
Preludium
Raga Yaman
Ra'aa Al Barq
Marin Marais: La Badinage
La Talumi
Jaa Rasoul
Marin Marais: Prelude en harpegement la-mineur
Monsieru de Sainte-Colombe: Prélude en sol
Dama Daiman
Raga Bhairavi
Hustopeče, kostel sv. Václava a Anežky České
čtvrtek, 10. června 2021, 19:30
Zatím nebyl přidán žádný komentář..