Výtečný orchestr Kremerata Baltica, strhující klavíristka Onutė Gražinyté a hold soudobým skladatelům

Výtečný orchestr Kremerata Baltica, strhující klavíristka Onutė Gražinyté a hold soudobým skladatelům

V pořadí třetí koncert festivalu Moravský podzim konaný pod záštitou velvyslanců Lotyšské a Litevské republiky Elity Kuzmy a Laimonase Talat-Kelpši představil ve středu 4. října v Besedním domě převážně současnou tvorbu zahraničních skladatelů. Večer v režii smyčcového orchestru Kremerata Baltica, jež k sobě přizval mladou talentovanou klavíristku Onutė Gražinytė, se nesl primárně na vlně minimalismu. V období příprav koncertu však došlo ke změně programu a namísto Smyčcového kvartetu č. 1 „Métamorphoses nocturnes“ Geörgye Ligetiho zazněla díla od Jēkabse Jančevskise a Olli Mustonena.

Poselství jednomu obyčejnému člověku – tak se jmenuje úvodní třívětá skladba (2009) ukrajinské autorky Viktoriji Poljovy (*1962) pro housle (nebo flétnu), vibrafon a smyčcový orchestr. Minimalisticky laděné dílo v sobě kombinuje pulzaci, jež dominuje první a třetí větě, a dlouhé zvukově barevné plochy, které si posluchači mohli vychutnat v prostřední části s názvem Ukolébavka. Ať už meditativní charakter, zmíněná pulzace či výrazné melodicko-rytmické motivy v sólových houslích (Džeraldas Bidva) a vibrafonu (Andrejs Puškarevs) zněly pregnantně a suverénně především kvůli preciznímu provedení orchestru Kremerata Baltica. Práce s frázemi, časem a prostorem, v němž těleso nechalo každou myšlenku doznít, příjemně kontrastovala s výstavbou hudebních oblouků v poslední větě (Mettá) mající lehce taneční charakter valčíku. I přes závěr skladby, jež nekonečným opakováním motivů za sebou se mohl zdát být lehce monotónní, se jednalo o povedený úvod koncertu.

Drsnost a expresivitu přinesl Koncert pro klavír a smyčcový orchestr (1979) ruského skladatele Alfreda Schnittkeho (1934–1998). Dílo bohaté na různorodé kompoziční techniky – náznaky minimalismu, výrazně kontrastní dynamická pásma, figurativní doprovody, polyfonní vedení hlasů a exponované disonance (klastry) podtržené výraznou rytmikou místy připomínající big beat – je svou rozmanitostí a technickou náročností jak pro sólistu, tak pro orchestr velice obtížné. Klavírního partu se s grácií a vnitřním klidem zhostila litevská klavíristka Onutė Gražinytė, která svou strhující hrou a procítěním hudby (obé projevovala celým svým tělem) posluchače naprosto uchvátila. Její uvažování na tímto dílem dosahovalo vysoké úrovně, ať už z pohledu interpretačního či všeobecně hudebního. Také orchestr, který v tomto případě zastával hlavně doprovodnou funkci, působil absolutně kompaktně. Efektně vyznívala místa plná rytmických obměn, kde smyčce společně s klavírem Schnittke používá na způsob bicích, a až absurdně kontrastních ploch (např. tonální homofonie ve smyčcích vs. disonantní klastry v klavíru), při nichž se Onutė Gražinytė i Kremerata Baltica neostýchali zvukovosti a tvrdého úhozu, čímž ještě více umocnili skladatelův hudební záměr.

Hudební, stylový a charakterový protiklad k Schnittkemu dramaturgicky představoval druhý klavírní koncert večera s názvem Concertino bianco z roku 1983 od lotyšského skladatele a muzikologa Georgse Pelēcise (*1947). Označení „bianco“ odkazuje na hlavní rys klavírního partu, v němž se sólista – v našem případě opět Onutė Gražinytė – pohybuje pouze na bílých klávesách. Poklidný, tichý a meditativní začátek skladby pozvolna přechází do zpěvnosti, zvukové barevnosti a plnosti, z nichž v závěrečné větě vyvstává dominující a velmi chytlavé téma. Skladba odlehčenějšího charakteru odrazuje autorovo znatelné ovlivnění skladateli Arvo Pärtem a Stevem Reichem. Dlouhé minimalistické plochy plné ostinátně se opakujících akordů a motivů střídala místy přeslazená melodika prosvětlená vyšší polohou smyčců a durovým základem harmonie. Samotnému provedení není co vytknout, pouze skladba svou jednoduchostí skombinovanou s neustálým opakováním chytlavého tématu občas připomínala šlágr. Mladá klavíristka Onutė Gražinytė si však i v tomto případě zasloužila potlesk a velké ovace, na které navázala vlastní iniciativou v podobě přídavku, kdy divákům i orchestru zahrála a zároveň zazpívala více nespecifikovanou píseň.

Lignum lotyšského skladatele mladší generace Jēkabse Jančevskise (*1992) vzniklo v roce 2017 na objednávku souboru Kremerata Baltica. Z důvodu autorovy inspirace, kterou je kniha Rozhovory se stromy a ptáky, v níž Ivars Vīks člověka nabádá k naslouchání přírody a komunikaci s ní, zvolil Jančevskis netradiční obsazení. Skladba je psaná pro smyčcový orchestr doplněný o zvonkohru, větrnou zvonkohru a svilpaunieki (lotyšské lidové okaríny ve tvaru ptáků) objevující se až v závěru díla. Samotný skladatel o své kompozici řekl: „Tato skladba zobrazuje mé naslouchání přírodě, v níž stromy vrhají své velké stíny, kde se chvěje listí a lesní šepot a poryvy větru se spojují do čtyř nepopsatelně krásných lotyšských ročních období.“ Pestrou paletu zvuků a barev připomínajících zvuky přírody autor ve skladbě tvoří pomocí různých technik. Výrazné však především byly plochy, kde těleso hrálo s dusítkem, nebo pomocí glissand rozšiřovalo harmonii o čtvrttóny a vytvářelo tak nové spektrum barev. Zajímavě Jančevskis použil také flažolety, a to především v kontrabasech, jež mají svá akustická i témbrová specifika. Melancholicky založené dílo v závěru končí přidáním svilpaunieki, jež ostinátně opakují tentýž motiv až do úplného ztišení, což přechází do aluze mořských vln, které autor docílil pomocí hry (jakéhosi šustění) smyčcem o lub nástrojů. I v tomto případě s v podání Kremeraty Balticy jednalo o naprosto suverénní provedení a velký hudební zážitek.

Koncert uzavřela třívětá kompozice s příznačným názvem Triptych pro smyčcový orchestr finského rodáka Olli Mustonena (*1967). Dílo původně napsané pro tři violoncella Mustonen zkomponoval na objednávku fyzika Sama Steppela. Verze pro smyčcový orchestr vznikla až později na zakázku mládežnického tělesa Helsinki Strings. Celek se skládá ze tří kontrastních vět, které svým charakterem odpovídají jejich názvům. Úvodní Misterioso, tedy tajuplnou část charakterizuje nejen nálada věty, ale také harmonická příčnost, častá disonantnost a výrazná expresivní melodie houslí. Furioso je naopak plné živelnosti v podobě tří drsných rytmických seků, které nápaditě narušují ostatní pohyb ve větě. Orchestr i zde nezaváhal a neupustil ze své míry homogenity, naprosto dýchal a svou dravostí dodal skladbě spád. Katarzní Ad astra ve formě zprvu velice disonantní a ke konci naprosto průzračné passacaglie od prvotních (hlubokých) tónů graduje a dle slov skladatele „stoupá do extatických a povznášejících výšin“.

Přesvědčivé výkony, pozoruhodná díla u nás málo hraných skladatelů a profesionalita, se kterými Kremerata Baltica a Onutė Gražinytė vystoupili na Moravském podzimu, publikum náležitě ocenilo. Těleso pod vedením Džeraldase Bidva jako poděkování přidalo známou skladbu ukrajinského autora Myroslava Skoryka (1938–2020) Melodie, s níž nejen vyjádřilo podporu Ukrajině, ale se kterou se také rozloučilo s brněnskými posluchači.

Program:

Viktorija Poljova – Poselství jednomu obyčejnému člověku pro housle, vibrafon a smyčcový orchestr

Alfred Schnittke – Koncert pro klavír a smyčcový orchestr

Georgs Pelēcis – Concertino bianco pro klavír a smyčcový orchestr

Jēkabs Jančevskis – Lignum pro smyčcový orchestr, svilpaunieki (lotyšské lidové okaríny ve tvaru ptáků), zvonkohru a větrnou zvonkohru

Olli Mustonen – Triptych pro smyčcový orchestr

Účinkující:

Onutė Gražinytė – klavír

Andrejs Puškarevs – bicí nástroje

Džeraldas Bidva – housle

Kremerata Baltica

4. října 2023 v 19:00, Besední dům

Foto Jakub Joch

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Dějiny pravidelného rozhlasového vysílání z Brna se začaly psát v roce 1924, rok po zahájení vysílání pražského rozhlasu a jen dva roky po vzniku prvního pravidelného vysílání v Evropě – londýnského BBC. Už celé jedno století je brněnské studio Českého rozhlasu motorem nejen hudebního, ale i obecně kulturního dění na Moravě, které svým vysíláním významně ovlivnilo. Důležitou roli sehrál brněnský rozhlas také v oblasti hudebního folkloru. Od svých začátků byl významným dokumentátorem lidové hudby v terénu a svým vysíláním neoddiskutovatelně ovlivnil vývoj hudebního folklorismu na našem území. Stalo se tak především díky neúnavné činnosti několika generací redaktorů a dramaturgů folklorního vysílání, kteří lidovou píseň a hudbu nejen zaznamenávali v terénu, ale prostřednictvím vysílání jí dávali druhý život. Právě díky nim se z interpretů, jako byli Božena Šebetovská, Jožka Severin, Dušan a Luboš Holí, Jarmila Šuláková, Vlasta Grycová a řada dalších, staly folklorní legendy. A zejména díky rozhlasu se všeobecně známými staly desítky lidových písní, které by jinak zůstaly zapomenuty.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Nejčtenější

Kritika

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce