První abonentní koncert 68. filharmonické sezony se nesl v duchu oslav. Ve čtvrtek se v Besedním domě připomínalo významné životní jubileum brněnského skladatele, sbormistra a ředitele Českého filharmonického sboru Brno Petra Fialy (*1943). Na koncertě zazněla dvě oslavencova díla, z toho v prvním případě dokonce světová premiéra Pocta Leoši Janáčkovi vzniklá na objednávku Filharmonie Brno a Nadace Leoše Janáčka, v podání Filharmonického dechového kvinteta Brno, varhaníka Petra Kolaře a Filharmonie Brno, kterou řídil Robert Kružík. Druhá půle večera patřila jinému jubileu a sice 190. výročí narození Johannese Brahmse (1833–1897), na jehož počest zazněl Koncert a moll pro housle a violoncello v nastudování Romana Patočky (housle) a Václava Petra (violoncello) za doprovodu Filharmonie Brno.
Jednovětá skladba pro varhany a orchestr Pocta Leoši Janáčkovi představuje fantazii na motivy Glagolské mše, kterou skladatel Petr Fiala považuje „za jednu z nejnádhernějších a nejoriginálnějších vokálně-symfonických skladeb 20. století“. Nové kompozici nelze upřít dramatičnost, kterou lze slyšet v převažující silné dynamice, ve zvukově a barevně výrazných partech zvonů a varhan a v neposlední řadě charakteristickém motivu trubek převzatém z Janáčkova díla. Dominující linearitu – kontrapunktické vedení hlasů, unisona, četné imitace – autor skládá do jednotlivých bloků, jež postupně vrství. Polyvrstevnatost s sebou přináší disonance dodávající výsledku temný a zádumčivý charakter. Varhanní part v provedení Petra Kolaře však ve skladbě nezabírá většinu hudebního prostoru. Naopak je užíván především v exponovaných, dramatických úsecích, jimiž skrze akustické vlastnosti nástroje skladatel podporuje mohutný zvuk orchestru. Fakturní kontrasty v podobě dialogů nebo naopak unison žesťů s varhany zněly efektně. Bohužel však v nižším ambitu se dechové nástroje po barevné i zvukové stránce ztrácely. Symbolicky Fiala v závěru skladby užívá také citaci svatováclavského chorálu.
Ta zazněla také ve druhé – starší skladbě tohoto autora, jímž na programu byl Koncert pro dechové kvinteto a komorní orchestr. Z hlediska samotné kompozice se nejednalo o stylový ani technický rozdíl, který bychom mezi oběma díly mohli hledat. I tato skladba vycházela ze stejných principů, jež byly zmíněny v prvním případě. Jako signifikantní prvek však zde skladatel zvolil perkuse s příznačnými rytmickými vstupy. Filharmonické dechové kvinteto Brno ve složení Petr Pomlka (flétna), Barbora Trnčíková (hoboj), Lukáš Daňhel (klarinet), Petr Hlavatý (fagot) a Nicolas Perez (lesní roh) znělo vyváženě. Jednotlivé melodické motivy přejímalo a s orchestrem vytvářelo hudební dialog, jež střídaly kontrastní plochy, v nichž orchestr či jeho jednotlivé sekce a dechové kvinteto měly odlišný hudební materiál. Opět zde tedy dominoval prvek vícevrstevnatosti doplněný o notnou dávku polyfonie. U hráčů dechového kvinteta oceňuji zpěvnost melodiky – především v duetu lesního rohu a hoboje nebo v úvodu čtvrté věty, kdy sólisti navzájem přejímají téma – a vzájemnou souhru. Až na pár intonačních zaváhání ve vyšších polohách smyčců nemám v případě obou kompozic směrem k orchestru větší výtku.
Večer uzavřel Koncert a moll pro housle, violoncello a orchestr, ve kterém se publiku představili houslista Roman Patočka a violoncellista Václav Petr. Dílo nenese čistě koncertantní prvky, Brahms v něm snoubí virtuózní sólové party s hutným symfonickým tokem, v němž si jsou protagonisté a orchestr rovnocenní. Ostatně takto začíná i samotná skladba, kdy hned po orchestrálním úvodu následuje violoncellové sólo. Hra sólistů vynikala výtečnou rytmickou souhrou mezi nimi, jež občasně vyvažovala jistá intonační, ale drobná zaváhání. Po výrazové stránce oba umělci dodali romantickému kusu špetku vášně a dravosti, kterou podtrhli barevností a zvukovou sytostí nástrojů. Zněle a průrazně působil také orchestr. Vyzdvihnout lze dechová sóla a dua ve druhé větě Andante, která má poetický charakter vynikající především v lyrických a kantabilních unisonech. Závěrečná část se nesla na vlně lehkosti a noblesy, jež bohužel ke konci skladby mírně narušily příliš dynamicky výrazné žestě znějící místy už nevkusně, a také nesrovnalosti v rytmickém poměru tři ku dvěma mezi sólisty a orchestrem.
Program:
Petr Fiala – Pocta Leoši Janáčkovi (světová premiéra), Koncert pro dechové kvinteto a komorní orchestr (česká premiéra)
Johannes Brahms – Koncert a moll pro housle, violoncello a orchestr
Filharmonické dechové kvinteto Brno:
Petr Pomlka – flétna
Barbora Trnčíková – hoboj
Lukáš Daňhel – klarinet
Petr Hlavatý – fagot
Nicolas Perez – lesní roh
Roman Patočka – housle
Václav Petr – violoncello
Petr Kolař – varhany
Filharmonie Brno
Robert Kružík – dirigent
Čtvrtek 9. listopadu 2023 v 19:00, Besední dům
Zatím nebyl přidán žádný komentář..