Zahájení Moravského podzimu jako propojení starého s novým

Zahájení Moravského podzimu jako propojení starého s novým

moravsky_podzim_zahajeni_Foto Marek Olbrzymek_02Dvaapadesátý ročník festivalu Moravský podzim začal 1. října zahajovacím koncertem v Janáčkově divadle. Letos nese podtitul Angeloi – Zvěstovatelé aneb Paralelní dějiny hudby a klade si za cíl poukázat na „opomíjená díla velkých skladatelů a velká díla opomíjených skladatelů“. Dramaturgicky v sobě tedy propojuje paralelní hudební světy. Jeden z nástrojů tohoto propojení je kupříkladu postavení staré hudby a hudby 20. století či vyloženě soudobé do jednotného programu. Na tomto principu byl sestaven i nedělní koncert, v němž se publiku představili klavíristka Polina Osetinskaya, klavírista Radim Pančocha, Slovenský filharmonický sbor pod vedením sbormistra Jana Rozehnala se sólisty za doprovodu Filharmonie Brno s šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem.

V úvodu večera posluchače přivítala ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová, jež během svého proslovu nastínila hlavní myšlenku festivalu a pozvala diváky na další koncerty. Jako první zazněl Zpěv ducha divokého lesa aneb Záblesky Yankee Doodle z roku 1842 od amerického skladatele s českými kořeny Anthonyho Philipa Heinricha (1781–1861). Patrioticky laděné dílo označované jako velká národní hrdinská fantazie pro velký orchestr zazněla v české premiéře. Původně ji Heinrich zamýšlel jako součást oratoria Otcové poutníci, a proto se skladba vyznačuje rozsáhlým instrumentářem na svou dobu obsahujícím méně obvyklé nástroje: basetový roh, basový roh, ofikleida, varhany a další. Programní charakter skladby se inspiruje v divoké přírodě Ameriky, jež je vyjádřen rozmanitou paletou hudebních prostředků. V neposlední řadě čerpal Heinrich hudební materiál z populárního nápěvu Yankee Doodle, který ve variacích a fragmentech prostupuje celou kompozicí. Frázováním a rytmikou náročná skladba plná synkop, triol a tečkovaného rytmu v podání Filharmonie Brno vyzněla neukotveně. Za mnohými nejistými nástupy a neuhlazenými přechody temp mohlo být také časté měnění tempa, jež je předepsané skladatelem a samotnému tělesu úplně nevyhovovalo.

 

Ve Fantazii c moll pro klavír, sólisty, sbor a orchestr Heinrichova současníka Ludwiga van Beethovena (1770–1827) se divákům představila klavíristka Polina Osetinskaya. Formou a pojetím netradiční dílo je v podstatě klavírní koncert s kantátovými prvky, jež dříve na postu sólového hráče prováděl sám autor. Zhudebněný text nejpravděpodobněji pocházející z pera vídeňského literáta Christopha Kuffnera skladatel mimo jiné podkládá melodickou linií, která je právě tím tématem, jež později vytvaroval do podoby zhudebněné Schillerovy Ódy na radost ve finále Deváté symfonie d moll. Provedení ruské klavíristky vynikalo hutnějším a plnějším zvukem, rázným úhozem a především energičností, jež příjemně kontrastovala se snovými kadencemi, v nichž sólistka ukázala svůj cit pro kontrapunktické vedení hlasů. Beethoven si v této skladbě vyloženě hraje se sazbou – na malé hudební ploše se vystřídá dechová sekce se smyčcovým kvartetem, sólovým klavírem i celým orchestrem. V tomto případě filharmonie působila mnohem více homogenně a soustředěně. Poetické části lyrického charakteru byly zahrány velmi citlivě, nástupy či jinak choulostivá místa byla podána suverénněji než v předchozí skladbě.

Druhá půlka večera patřila skladatelům 20. století. V české premiéře zaznělo Credo (1968) od estonského skladatele Arvo Pärta (*1935) znázorňující vrchol autorova avantgardního období. V polystylové kantátě pro sbor a orchestr s klavírem se odehrává zápas mezi parafrázovaným liturgickým veršem Credo in Jesum Christum a dvěma verši z 5. kapitoly Matoušova Evangelia: „Slyšeli jste, že říkáno bylo: Oko za oko, zub za zub…“. Pro znázornění čisté krásy si Pärt zvolil fragment Bachova Preludia C dur z prvního sešitu Dobře temperovaného klavíru, který v průběhu kantáty staví proti dodekafonickým pasážím. Úryvek Preludia nese klavírní part, jehož se výtečně zhostil Radim Pančocha. Katarze nastává ve chvíli, kdy vše vygraduje do přísně strukturovaných a drsných klastrů (shluky tónů s malými intervalovými vzdálenostmi), jež záhy střídá první verš a celá kantáta končí smířlivým bachovským credem. Pro zvýraznění dramatičnosti autor v díle používá šepot i křik, střídá plné obsazení s komorní sazbou (např. sóloví zpěváci vs. sbor) a klastry píše také pro sbor, z čehož vychází zhuštěná zvuková masa. Posluchačsky náročná skladba a přesvědčivé výkony publikum oslovily, jelikož diváci interprety odměnili dlouhým potleskem a ovacemi.

moravsky_podzim_zahajeni_Foto Marek Olbrzymek_03

Koncert uzavřela skladba ruského autora Alexandra Nikolajeviče Skrjabina (1872–1915) s názvem Prometheus (Poema ohně) (1908). Jedná se o jednovětou, v pořadí jeho pátou symfonii pro klavír, sbor a orchestr, jejíž součástí je také světelný klavír, tzv. luce (světlo). Ten vychází ze skladatelova synestetického vnímání hudby (synestezie – barevné slyšení). Prometheus je především filozofické dílo založené na tzv. příznačných motivech duchovních substancí, které tvoří hudební základ skladby. Kromě této roviny symfonii dominuje také bohatá harmonická složka, jejíž podstatu nalezneme v „prometheovské“ šestitónové řadě. Otázkou, která se pojí s každým provedením díla, je technické znázornění světelného klavíru. V případě zahajovacího koncertu byla tato otázka vyřešena světelnou instalací v prostoru jeviště, jež do hlediště svítila Skrjabinem předepsanými barvami. O hladký průběh světelného designu se postaral dramaturg Moravského podzimu Vítězslav Mikeš, který skrze klávesy napojené na tablet řídil světelnou projekci. V duchu barev se neslo také samotné provedení Filharmonie Brno, Slovenského filharmonického sboru a především Poliny Osetinské, která svým hudebním cítěním skladbě dodala potřebnou lehkost. Pro mohutnost závěru skladby Skrjabin přidává také sbor zpívající na principu vokalízy, tedy opět pouze doplňující harmonické a barevné spektrum symfonie. Samotný závěr však nenese tolik katarze, jako tomu bylo kupříkladu u Pärta. Konec Promethea je tajemný a plný otázek, ostatně stejně jako skladba sama, a proto někteří posluchači mohli nabýt pocitu jistého nenaplnění. To však nebylo způsobeno provedením, nýbrž silnou filozofickou úrovní díla obepínající veškerou hudební podstatu.

Zahajovací koncert festivalu Moravský podzim divákům představil hlavní dramaturgickou linii v plné míře. Organizátoři si pro návštěvníky připravili pestrý program se zajímavými umělci, a proto je na místě popřát i nadále mnoho spokojených posluchačů a (nejen) hudebních zážitků.

Program:

Anthony Philip Heinrich – The Wildwood Spirit´s Chant or, Scintillations of Yankeedoodle

Ludwig van Beethoven – Fantazie c moll pro klavír, sólisty, sbor a orchestr op. 80

Arvo Pärt – Credo pro klavír, sbor a orchestr

Alexandr Nikolajevič Skrjabin – Prometheus (Symfonie č. 5 „Poema ohně“) pro klavír, sbor a orchestr op. 60

Účinkující

Polina Osetinskaya – klavír (Skrjabin, Beethoven)

Radim Pančocha – klavír (Pärt)

Zuzana Weiserová – soprán

Katarína Ďurdinová – soprán

Dominika Krčištová – alt

Pavol Oravec – tenor

Mykola Erdyk – tenor

Eugen Gaál – bas

Denny Wilke – varhany

Slovenský filharmonický sbor

Jan Rozehnal – sbormistr

Filharmonie Brno

Dennis Russell Davies – dirigent

Vítězslav Mikeš (Cori O´Lan) – světelný design

Radek Odehnal (ROsound) – technická podpora

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Nejčtenější

Kritika

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více