Když se zmíní cembalo, většina lidí si představí hudbu starou, zejména barokní. Ač se zdálo, že cembalu po vynálezu kladívkového klavíru odzvonilo, mnozí autoři hudby 20. století pochopili, že se jedná o nástroj, který má sice jiné zvukové vlastnosti než piano, je však stále nástrojem plnohodnotným. Pravdivost této teze se ve čtvrtek 22. února v Besedním domě pokusila dokázat Filharmonie Brno pod vedením německého dirigenta Alexandera Liebreicha. Spolu s věhlasným cembalistou Mahanem Esfahanim provedla tři skladby 20. století, které cembalo postavily do tří různých rolí.
Jako první zazněla Komorní hudba pro cembalo a 7 nástrojů českého skladatele Hanse Krásy (1899–1944). Kompozice sestává z dvou kontrastních částí: první je motorická a virtuózní, pracující s několika tématy včetně anticipace melodie, která se stává východiskem pro druhou, variační větu. Už po několika prvních tónech posluchači zaznamenali, že cembalo se ve zvuku ostatních nástrojů lehce ztrácí. To ovšem nebyla chyba interpretů, ale samotné skladby, která nebyla v tomto ohledu nejšťastněji komponována. Náročný sólový part nedělal Esfahanimu technicky žádný problém a se sólovými částmi, včetně náročných běhů, si perfektně poradil. Zádrhel nastal v momentě, kdy tyto rychlé postupy byly doprovázeny zbylými hráči. Sólista byl v několika chvílích oproti ostatním napřed a lehce utíkal. Ačkoliv se jednalo o poměrně zásadní nedostatek, vynahradil jej částečně svým zápalem. Ostatní muzikanti ale byli mezi sebou sehraní dobře a na dirigenta skvěle reagovali.
Jako vůdčí nástroj se cembalo předvedlo také v Concerto champêtre Francise Poulenca (1899–1963). Poulenc přesně věděl, s jakým nástrojem pracuje a s jeho kompozicí zmizela svízel zvukové nevyváženosti. Cembalo zde hrálo buď úplně samo nebo pouze s tolika hráči, aby se v celkovém zvuku neztrácelo. Když už hrálo s celým orchestrem v silnější dynamice, úmyslně předávalo svoji sólovou roli někomu jinému. Tento aspekt bohužel Krásově Komorní hudbě chyběl. Podobně jako v první skladbě večera byl sólista naprosto dokonalý, když hrál sám. Na jeho technice či výrazu by se nedala najít chyba. Problém však opět nastal, když se měl propojit s orchestrem, kterému měl tendenci nestále utíkat. Samotný orchestr pod Liebreichovým vedením ale hrál přesvědčivě a až na pár malých nepřesností, které v první větě ozvaly v žestích, hrál intonačně dobře a také s patřičným nasazením. Vzhledem k povaze posledního díla večera sólista usoudil, že bude lepší zahrát přídavek ještě před přestávkou a uvedl ho roztomilou češtinou: „Zahraju skladbu od Henryho Purcella.“ Při přídavku Esfahani dokázal, že sólo mu vyloženě sedí.
Snad nejmenší, přesto ale nepostradatelnou roli mělo cembalo v Symfonii č. 7 Mieczysława Weinberga (1919–1996), která zazněla po přestávce. V kompozici hrálo cembalo s orchestrem jen málo a spíše do něj vstupovalo pomocí sólových pasáží. V samém závěru, kdy pak hrálo spolu s ostatnímu muzikanty, se ovšem zopakoval nedostatek úvodní skladby, ba se ještě vyostřil – cembalo nebylo téměř slyšet. Opět to ale nebyla chyba interpretů jako spíše samotného díla. Během interpretace došlo k několika drobným chybám v podobě jednoho lehkého rytmického rozhození muzikantů nebo několika nepřesně ladících dlouhých tónů v houslích. Oproti tomu dynamický rozsah celého orchestru byl výborný a krátké sólové vstupy, které si různí muzikanti předávali, byly zahrány bez sebemenšího problému.
Program koncertu publiku dokázal, že hudba napsaná pro cembalo není v žádném případě záležitost pouze let dávno minulých ale i ve 20. století se najde řada zajímavých kompozic pro tento úchvatný nástroj. Je jen škoda, že se Mahan Esfahani, ač se v sólových částech předvedl v tom nejlepším možném světle, nedokázal více podřídit dirigentovi a zvukově se spojit s orchestrem.
Hans Krása: Komorní hudba pro cembalo a 7 nástrojů
Francis Poulenc: Concerto champêtre (Venkovský koncert)
Mieczysław Weinberg: Symfonie č. 7 pro smyčcový orchestr a cembalo
Mahan Esfahani – cembalo
Filharmonie Brno
Alexander Liebreich – dirigent
čtvrtek 22. 2. 2023 v 19 hodin, Besední dům
Zatím nebyl přidán žádný komentář..