Závěr festivalu Concentus Moraviae – síla vůle zvítězit

26. červen 2021, 12:00
Závěr festivalu Concentus Moraviae – síla vůle zvítězit

Závěrečné koncerty festivalů bývají zpravidla jejich dramaturgickým i interpretačním vyvrcholením – okamžikem, v němž se prolnou nejlepší aspekty z celého festivalového běhu a udělají tečku za aktuálním ročníkem. V knihovně zámku v Náměšti nad Oslavou proběhl ve čtvrtek 24. června závěrečný koncert festivalu Concentus Moraviae, který představil sopranistku Raquel Andueza s ansámblem Private Musicke v sestavě Pierre Pitzl (barokní kytara), Hugh Sandilands (barokní kytara), Jesús Fernández Baena (theorba), Richard Myron (violon) a David Mayoral (perkuse) ve skladbách renesančních a barokních autorů. Nemělo však jít o tradiční nastudování hudebních klasiků – webový program sliboval dokonce ukulele, banjo či elektrické kytary, a ačkoliv program tištěný nic takového explicitně neavizoval, programový text v něm od Ondřeje Maňoura s ukulele či elektrickou kytaru evidentně počítal. Posléze však začalo být zřejmé, že posluchače čekají oproti původním plánům jisté změny; ukulele, banjo ani elektrická kytara v hudbě renesančních a barokních skladatelů prostor nedostaly. Dalším drobným rozdílem pak bylo, že online program zmiňoval skladby Johna Dowlanda, ten tištěný však již ne. (A žádné ani nezazněly.) Lze tedy předpokládat, že původní podoba koncertu měla být – minimálně z hlediska nástrojového obsazení a přinejmenším některých skladeb – alespoň částečně jiná. Za normální situace by mohlo být důvodů pro podobné změny doslova přehršel, ale myslím, že tentokrát nad viníkem není třeba nikterak dlouze přemýšlet.

Program zahájila píseň Amante felice (Šťastný milenec) skladatele Giovanniho Stefani. Instrumentální zahájení v podobě sólové barokní kytary (Pierre Pitzl) bylo vkusné a s krátkou, leč povedenou gradací. Záhy na to se přidala zpěvačka Raquel Andueza se slovy „Bella mia, questo mio core“ a nedlouho na to bylo zřejmé, že něco není zcela v pořádku. Projev sopranistky byl nezvykle těžký, působil namáhavě, dýchavičně a místy až přidušeně a co víc – občas byla zpěvačka citelně pod tónem. Ostré byly také přechody mezi hlasovými rejstříky, kdy od určitého tónu došlo ke kompletní změně barvy hlasu. Tento efekt samozřejmě mnohé zpěvačky dělají záměrně a ostatně i Raquel Andueza to v souladu s vnitřní logikou u některých skladeb udělala, ale toto nebyl popisovaný případ. Kdo někdy slyšel Raquel Andueza, byť alespoň z hudebního nosiče, ví, že tohle nebyl výkon, který by si běžně se zpěvačkou spojil. Prakticky vše tak ukazovalo na hlasovou indispozici, kterou sopranistka zřejmě trpěla. Je to mrzuté – nikoli pro posluchače, který jak věřím, má v takových případech snad bezvýhradné pochopení, ale pro zpěvačku, která se nejenže musí vypořádat s nevypočitatelným hlasem, ale navíc tím svému hrdlu ani trochu neprospívá. To, že ve výsledku pravděpodobně bude spíše frustrovaná než spokojená, je pouze hořkou tečkou za vysilujícím snažením. Přes všechny nesnáze se s většinou skladeb poprala s až obdivuhodnou odhodlaností a nezřídka vyšla jako vítěz. Přiznávám, že sledovat zpěvaččin triumf nad některými náročnými pasážemi byl umělecký zážitek sui generis. Například písně Felici gl’animi (Šťastné duše) či Alma Mia (Lásko má) Giovanniho Girolama Kapspergera byly velmi povedené a Si c’est un bien che l’esperance (Je-li na naději něco dobrého) Josepha Chabanceau de la Barre byla – tentokrát v dobrém smyslu – dechberoucí. Její měkký, něhou přetékající projev byl výrazově i dynamicky vypointovaný a z mého pohledu se jednalo o vrchol večera.

Instrumentální stránka byla zvukově působivě uchopena – hudební „gró“ (rytmická akordická hra, hlavní melodie a její zdobení a tak dále) zajišťovala barokní kytara Pierra Pitzla, který je současně uměleckým vedoucím tělesa Private Musicke. Jeho výtečný cit pro výstavbu hudební fráze i interpretační zdatnost, která se projevovala například při hře technik campanella či rasgueado, udávala „tón“ hudebnímu uchopení. Harmonii upevňoval violon Richarda Myrona, který měl navíc velmi povedené a bezmála jazzové sólo ve skladbě Folia Giovanniho Paola Foscariniho, a perkusivní složka Davida Mayorala doslova hýřila barvami – hudebník se nebál užít nejen tradičních bubnů, ale také tamburín, shakerů a v případě Meraviglia d’Amore (Zázrak lásky) skladatele Biagia Mariniho dokonce i kalimby. Právě kombinace bicích nástrojů a jejich zapojování do hudby dokázalo, jak povedené „aranžmá“ dokáží hudebníci z Private Musicke vytvořit. Snad jen druhá barokní kytara (Hugh Sandilands) či theorba (Jesús Fernández Baena) nebyly zcela využity, což ostatně odráží i praxi – v rámci continua není nutné takové množství nástrojů, pokud nejsou náležitě zužitkovány. Theorbové sólo v Canarios Gaspara Sanze bylo sice příjemným ozvláštněním, ale zajímavější prostor ve skladbách nástroj prakticky nedostával. Na druhou stranu těžko říct, jak měl původní koncert vypadat a jaké role jednotliví instrumentalisté plnili.

Hudební festival Concentus Moraviae 2021 byl nabitý pozoruhodnými koncerty, které mnohdy zabíhaly mimo tradiční hudební proudy a představovaly „starou hudbu“ (a nejen tu!) ve své nejsvěžejší podobě. Pravděpodobně takovým měl být i samotný závěr festivalu ve své původní podobně. Ačkoliv ne všechno dopadlo, jak by si hudebníci nejspíše přáli, jednalo se o večer, který svým způsobem trochu paradoxně potvrdil, že tam, kde je nezlomná vůle (ať již organizátorů či interpretů) a touha vzdorovat osudu, pandemii či snad hlasovým indispozicím, tam umění přežije. 

Raquel Andueza / soprán

Pierre Pitzl / barokní kytara

Jesús Baena / theorba

Richard Myron / violon

Hugh Sandilands / barokní kytara

David Mayoral / perkuse

Giovanni Stefani: Amante felice

Giovanni Girolamo Kapsperger: Rosa Bianca, Alma Mia, Felici gl’animi

Gaspar Sanz: Canarios

Tarquinio Merula: Folle e ben che si crede

Fernando Valdambrini: Capona

Joseph Chabanceau de la Barre: Si c’est un bien che l’esperance

Santiago de Muroia: Marionas

Biagio Marini: Meraviglia d’Amore

Giovanni Paolo Foscarini: Folia

Andrea Falconieri: O vezzosetta

Náměšť nad Oslavou, zámek, knihovna

Čtvrtek, 24. června 2021

Koncert zaštítil Ángel Lossada Torres-Quevedo, velvyslanec Španělska v ČR.

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Dějiny pravidelného rozhlasového vysílání z Brna se začaly psát v roce 1924, rok po zahájení vysílání pražského rozhlasu a jen dva roky po vzniku prvního pravidelného vysílání v Evropě – londýnského BBC. Už celé jedno století je brněnské studio Českého rozhlasu motorem nejen hudebního, ale i obecně kulturního dění na Moravě, které svým vysíláním významně ovlivnilo. Důležitou roli sehrál brněnský rozhlas také v oblasti hudebního folkloru. Od svých začátků byl významným dokumentátorem lidové hudby v terénu a svým vysíláním neoddiskutovatelně ovlivnil vývoj hudebního folklorismu na našem území. Stalo se tak především díky neúnavné činnosti několika generací redaktorů a dramaturgů folklorního vysílání, kteří lidovou píseň a hudbu nejen zaznamenávali v terénu, ale prostřednictvím vysílání jí dávali druhý život. Právě díky nim se z interpretů, jako byli Božena Šebetovská, Jožka Severin, Dušan a Luboš Holí, Jarmila Šuláková, Vlasta Grycová a řada dalších, staly folklorní legendy. A zejména díky rozhlasu se všeobecně známými staly desítky lidových písní, které by jinak zůstaly zapomenuty.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Nejčtenější

Kritika

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce