Závěrečný večer loutnových mistrů: dechberoucí tečka za Ostrovem louten

21. červen 2023, 1:00
Závěrečný večer loutnových mistrů: dechberoucí tečka za Ostrovem louten

Trilogii zámeckých loutnových koncertů na Mezinárodním hudebním festivalu Concentus Moraviae uzavřel nedělní večer 18. června. Ve Slavnostním sále zámku Rájec nad Svitavou se ještě jednou divákům představili loutnisté Ryosuke Sakamoto na renesanční a David Bergmüller na barokní loutnu. Oba si pro posluchače připravili vlastní recitál věnovaný danému období, kterému se ve své interpretaci věnují, a na závěr koncertu umy spojili. Došlo také k menší změně programu v rámci renesančního bloku, která však vzhledem k rozšíření repertoáru a nabídnutí zajímavých – často méně známých – loutnových skladeb byla více než vítaná.

První část večera byla věnována období renesance, do kterého posluchače přenesl japonský loutnista Ryosuke Sakamoto. Jeho program se skládal především z děl italských a anglických skladatelů. Precizností, hudebností, ale i přirozeností, s níž loutnista hrál, si naprosto podmanil publikum. Od samého počátku byl posluchač (v dobrém slova smyslu) nucen upínat veškerou pozornost na hráče. Sakamoto představil renesanční loutnu ve vícero polohách – improvizační (fantasie), taneční (padoana, galliarda, pavana atd.) a virtuózní. Obdivuhodné byly kupříkladu pasáže v díle Giovanniho Battisty Dala Gostena Fantasia Ottava, při nichž loutnista pracoval s imitací a jednotlivé hlasy vynášel, akcentoval a dynamicky diferencoval. Využití rozsahu celého nástroje a práci s běhy v basové poloze jsme slyšeli v díle anglického renesančního skladatele Anthonyho Holborna. Posluchačsky se však vyjímala kompozice lidového charakteru (anonym), která svou výraznou rytmičností, tanečností, ale i durovým zasazení místy připomínala big beat šedesátých let, čemuž také napomohl Sakamotův strhující přednes.

Druhá část koncertu patřila rakouskému rodákovi Davidu Bergmüllerovi, jehož doménou je hudba barokní epochy. Loutnista velmi často vystupuje s jinými hudebníky či tělesy, je vyhledávaným hráčem bassa continua. V případě nedělního recitálu se ale představil jako sólista. Pro diváky si připravil výběr z barokních suit, nakombinovaný z děl (až na výjimku) francouzských loutnistů 17. století. Každá půlka večera se nesla v odlišném duchu hudebním, ale také myšlenkovém a osobnostním. Naprosto fascinující bylo pozorovat střet dvou různorodých uvažování u Ryosuke Sakamota a následně u Davida Bergmüllera. Oproti hybnému, místy dravému přednesu japonského loutnisty zavládla při Bergmüllerově hře klidná, zádumčivá atmosféra. Opět i v tomto případě se jednalo o hru plnou lehkosti, vyváženosti a ornamentálnosti, avšak naprosto z jiného úhlu pohledu. Když se návštěvník zaposlouchal, suita mu neskutečně rychle ubíhala, zapomněl vnímat čas a naprosto se oprostil od pozorování jednotlivých částí suit. Taneční a akordické úseky byly prokládány improvizačním typem skladeb, při nichž měl posluchač pocit, že se zastavil čas. Sólistovo vystavování frází bylo o to důmyslnější, když hráč s frázemi doslova dýchal.

Večer vyvrcholil společnou hrou obou umělců, kteří koncert završili například známou skladbou La rossignol. Vlastní dojem, že každý z hráčů opravdu přemýšlí nad hrou odlišným způsobem, se při komorní hře umocnil. Interpreti samozřejmě mezi sebou komunikovali a spolupracovali, ale i přes jejich spojení nedošlo k naprostému splynutí a v určitých místech bylo znát, že se jedná o dvě výrazné hudební osobnosti. Otázkou však je, zda loutnisté v rámci sehrání se měli dostatek času si na sebe zvyknout.

Tři představení, skrývající se pod názvem Ostrov louten, můžeme bezpochyby označit za unikátní a velmi povedený projekt, který návštěvníkům nabídl více než jen hudební zážitek.

Program:

Ryosuke Sakamoto – renesanční loutna

Francesco da Milano – Fantasia

Vincenzo Capirola – Padoana

Joan Ambrosio Dalza – Poi che volse la mia stella – Calata alla Spagnola

Julio Cesare Barbetta – Padoana detta la Barbarina

Giovanni Battista Dalla Gostena – Fantasia Ottava

Anonym (lidová) – Scotch Cap – Lulle me beyond thee – Gallua Tom – Kirkmarsch

Anonym – Fantasia

Anthony Holborne – Galliard “The fairly rounde” – Pavan “Paradiso”

David Bergmüller – barokní loutna

Suita d moll:

Prélude

Ennemond Gaultier – Carillion

François Dufaut – Allemande

Ennemond Gaultier – L´Immortelle

François Dufaut – La Superbe

Johann Georg Weichenberger – Sarabande

Ennemond Gaultier – La Poste

Suita a moll:

Prélude

Ennemond Gaultier – Narcisse

Ennemond Gaultier – La belle hominide

Charles Mouton – Double

Ennemond Gaultier – La Poste

Společné skladby:

Thomas Holborne – A Toy, Passemezo galyard

Anonym – La rossignol

Foto Jana Kotoučková

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Dějiny pravidelného rozhlasového vysílání z Brna se začaly psát v roce 1924, rok po zahájení vysílání pražského rozhlasu a jen dva roky po vzniku prvního pravidelného vysílání v Evropě – londýnského BBC. Už celé jedno století je brněnské studio Českého rozhlasu motorem nejen hudebního, ale i obecně kulturního dění na Moravě, které svým vysíláním významně ovlivnilo. Důležitou roli sehrál brněnský rozhlas také v oblasti hudebního folkloru. Od svých začátků byl významným dokumentátorem lidové hudby v terénu a svým vysíláním neoddiskutovatelně ovlivnil vývoj hudebního folklorismu na našem území. Stalo se tak především díky neúnavné činnosti několika generací redaktorů a dramaturgů folklorního vysílání, kteří lidovou píseň a hudbu nejen zaznamenávali v terénu, ale prostřednictvím vysílání jí dávali druhý život. Právě díky nim se z interpretů, jako byli Božena Šebetovská, Jožka Severin, Dušan a Luboš Holí, Jarmila Šuláková, Vlasta Grycová a řada dalších, staly folklorní legendy. A zejména díky rozhlasu se všeobecně známými staly desítky lidových písní, které by jinak zůstaly zapomenuty.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Nejčtenější

Kritika

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více