Závěrečný večer loutnových mistrů: dechberoucí tečka za Ostrovem louten

21. červen 2023, 1:00
Závěrečný večer loutnových mistrů: dechberoucí tečka za Ostrovem louten

Trilogii zámeckých loutnových koncertů na Mezinárodním hudebním festivalu Concentus Moraviae uzavřel nedělní večer 18. června. Ve Slavnostním sále zámku Rájec nad Svitavou se ještě jednou divákům představili loutnisté Ryosuke Sakamoto na renesanční a David Bergmüller na barokní loutnu. Oba si pro posluchače připravili vlastní recitál věnovaný danému období, kterému se ve své interpretaci věnují, a na závěr koncertu umy spojili. Došlo také k menší změně programu v rámci renesančního bloku, která však vzhledem k rozšíření repertoáru a nabídnutí zajímavých – často méně známých – loutnových skladeb byla více než vítaná.

První část večera byla věnována období renesance, do kterého posluchače přenesl japonský loutnista Ryosuke Sakamoto. Jeho program se skládal především z děl italských a anglických skladatelů. Precizností, hudebností, ale i přirozeností, s níž loutnista hrál, si naprosto podmanil publikum. Od samého počátku byl posluchač (v dobrém slova smyslu) nucen upínat veškerou pozornost na hráče. Sakamoto představil renesanční loutnu ve vícero polohách – improvizační (fantasie), taneční (padoana, galliarda, pavana atd.) a virtuózní. Obdivuhodné byly kupříkladu pasáže v díle Giovanniho Battisty Dala Gostena Fantasia Ottava, při nichž loutnista pracoval s imitací a jednotlivé hlasy vynášel, akcentoval a dynamicky diferencoval. Využití rozsahu celého nástroje a práci s běhy v basové poloze jsme slyšeli v díle anglického renesančního skladatele Anthonyho Holborna. Posluchačsky se však vyjímala kompozice lidového charakteru (anonym), která svou výraznou rytmičností, tanečností, ale i durovým zasazení místy připomínala big beat šedesátých let, čemuž také napomohl Sakamotův strhující přednes.

Druhá část koncertu patřila rakouskému rodákovi Davidu Bergmüllerovi, jehož doménou je hudba barokní epochy. Loutnista velmi často vystupuje s jinými hudebníky či tělesy, je vyhledávaným hráčem bassa continua. V případě nedělního recitálu se ale představil jako sólista. Pro diváky si připravil výběr z barokních suit, nakombinovaný z děl (až na výjimku) francouzských loutnistů 17. století. Každá půlka večera se nesla v odlišném duchu hudebním, ale také myšlenkovém a osobnostním. Naprosto fascinující bylo pozorovat střet dvou různorodých uvažování u Ryosuke Sakamota a následně u Davida Bergmüllera. Oproti hybnému, místy dravému přednesu japonského loutnisty zavládla při Bergmüllerově hře klidná, zádumčivá atmosféra. Opět i v tomto případě se jednalo o hru plnou lehkosti, vyváženosti a ornamentálnosti, avšak naprosto z jiného úhlu pohledu. Když se návštěvník zaposlouchal, suita mu neskutečně rychle ubíhala, zapomněl vnímat čas a naprosto se oprostil od pozorování jednotlivých částí suit. Taneční a akordické úseky byly prokládány improvizačním typem skladeb, při nichž měl posluchač pocit, že se zastavil čas. Sólistovo vystavování frází bylo o to důmyslnější, když hráč s frázemi doslova dýchal.

Večer vyvrcholil společnou hrou obou umělců, kteří koncert završili například známou skladbou La rossignol. Vlastní dojem, že každý z hráčů opravdu přemýšlí nad hrou odlišným způsobem, se při komorní hře umocnil. Interpreti samozřejmě mezi sebou komunikovali a spolupracovali, ale i přes jejich spojení nedošlo k naprostému splynutí a v určitých místech bylo znát, že se jedná o dvě výrazné hudební osobnosti. Otázkou však je, zda loutnisté v rámci sehrání se měli dostatek času si na sebe zvyknout.

Tři představení, skrývající se pod názvem Ostrov louten, můžeme bezpochyby označit za unikátní a velmi povedený projekt, který návštěvníkům nabídl více než jen hudební zážitek.

Program:

Ryosuke Sakamoto – renesanční loutna

Francesco da Milano – Fantasia

Vincenzo Capirola – Padoana

Joan Ambrosio Dalza – Poi che volse la mia stella – Calata alla Spagnola

Julio Cesare Barbetta – Padoana detta la Barbarina

Giovanni Battista Dalla Gostena – Fantasia Ottava

Anonym (lidová) – Scotch Cap – Lulle me beyond thee – Gallua Tom – Kirkmarsch

Anonym – Fantasia

Anthony Holborne – Galliard “The fairly rounde” – Pavan “Paradiso”

David Bergmüller – barokní loutna

Suita d moll:

Prélude

Ennemond Gaultier – Carillion

François Dufaut – Allemande

Ennemond Gaultier – L´Immortelle

François Dufaut – La Superbe

Johann Georg Weichenberger – Sarabande

Ennemond Gaultier – La Poste

Suita a moll:

Prélude

Ennemond Gaultier – Narcisse

Ennemond Gaultier – La belle hominide

Charles Mouton – Double

Ennemond Gaultier – La Poste

Společné skladby:

Thomas Holborne – A Toy, Passemezo galyard

Anonym – La rossignol

Foto Jana Kotoučková

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce