Znásilnění ubohé Jenůfy inscenací olomouckého divadla

Znásilnění ubohé Jenůfy inscenací olomouckého divadla

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková,
a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).

Již při vstupu do sálu bylo jasné, že se nebude jednat o tradiční pojetí. Scénu překrýval velký obraz vycházející z díla The Great Wall of Vulva Jamieho McCartneyho, který zobrazuje čtyřicet různých obrázků ženského přirození. Režisérka Veronika Kos Loulová se pokusila příběh aktualizovat a vložit ho do dnešní doby. Výsledek ale neobstál. Místo citlivého vytažení feministické problematiky z libreta, která tam svým způsobem bezesporu je (koneckonců jako v mnohých z Janáčkových oper), rozhodla se Loulová na dílo násilně napasovat moderní feminismus. To se nejvíce projevilo přibližně v polovině druhého dějství, kdy se z reproduktorů začaly ozývat hesla odsávačka, mast na bradavky, rozkousané bradavky a další. Přibližně dvouminutová kompilace těchto hesel absolutně narušila kontinuitu Janáčkovy hudby a opeře vyloženě uškodila. Podobné narušení přišlo i v dějství prvním, kdy herci na pódiu přednášeli výňatky z dobových kritik a autentické citáty klientek organizace Úsměv mámy. Tento vstup byl přirozenější a vkusnější, přesto se do opery nehodil. Jako nejtemnější místo nastíněného režijního konceptu lze označit závěr inscenace, který byl oproti Janáčkovu původnímu vyznění kompletně pozměněn. Po skončení Janáčkovy hudby přišlo na pódium elektropopové uskupení VIAH, které bez nadsázky rozjelo diskotéku. Původně jemný nádech jejich hudby se totiž v průběhu změnil v taneční, přičemž herci na pódiu předváděli různé kreace. Takhle Jenůfa končit nemá a jednalo se o nepovedený tah. Zvláštně vyzněla i scéna v prvním dějství, kdy do vesnice přicházejí muzikanti a s nimi Števa. Herci se snažili tancovat moderně, jako by byli v klubu, velké části to ale moc nešlo. K Jenůfě několikrát během inscenace přišlo pár neurčitých ženských postav, které měly pravděpodobně znázornit, že není na své problémy sama. Tento prvek byl zajímavý a inscenaci nepoškodil. Přinejmenším diskutabilní byly také výrazné škrty v původní hudbě. Z děje zmizelo pár postav a sám závěr, jak už bylo zmíněno, byl pozměněný až nevkusně. Režisérka publikum ochudila o nečastou příležitost slyšet neseškrtanou Její pastorkyni v původní verzi z roku 1904 a porovnat jí s verzí nejhranější.

Scéna Iriny Moscu byla z velké části soustředěna do vyvýšeného, zářivkami ohraničeného kvádru, jehož interiér, stejně jako barva zářivek, se v jednotlivých dějstvích lehce proměňoval. V prvním dějství znázorňoval moderně zařízenou kuchyň/jídelnu, v dějství druhém pokoj Jenůfy a ve třetím dějství zahradu. Část děje, kdy byl na scéně i sbor, se odehrávala i před kvádrem. Scéna připomínala ukázky pokojů v obchodním řetězci Ikea, ve výsledku to však nebylo špatné. Kdyby si Veronika Kos Loulová odpustila výše zmíněné aspekty, jednalo by se o docela povedenou inscenaci, neboť se scénou samotnou nezacházela zle. Moscu byla taktéž autorkou kostýmů, které nebyly složité ani výrazné. U hlavních postav vycházely z estetiky oblékání 21. století. Například Jenůfa byla v prvním dějství oděna do černých kalhot a černého trika, později do světlého domácího oblečení. Design kostýmů se snažil o kostýmní propojení Jenůfy a Kostelničky vždy alespoň jedním prvkem. Števa se na scéně objevoval v hnědých kalhotách a kožené bundě, Laca v lehce variovaném kostýmu béžových kalhot a hnědé mikiny. Sbor byl z velké části oblečen do ženských kostýmků a pánských obleků.

Orchestr pod vedením dirigentky Anny Novotné Peškové se již od začátku potýkal s problémy s intonací, které byly slyšitelné zejména u houslí a žesťové sekce. Rozhodně nelze říci, že orchestr neladil celou dobu, často se jednalo pouze o krátký moment. Výrazné intonační zádrhely se ovšem v průběhu inscenace vracely. Oproti tomu sekce dřevěných dechových nástrojů hrála dobře a v rámci orchestru ji lze bezesporu označit za nejsilnější. Dirigentkou volená tempa také nebyla vždy nejšťastnější a několikrát došlo i k rytmickému rozhození, například hned na samém začátku. Sbor pod vedením Michaela Dvořáka byl připraven dobře. K výraznějšímu zaváhání došlo pouze v místě „My vás dlouho zabavovat nebudem“ ze třetího dějství, kde intonace čistá nebyla. Ostatní pasáže pak vyzněly v pořádku, podobně jako u sezpívání s orchestrem nebylo špatné.

Za nejsilnější část inscenace lze bezesporu označit výkony sólistů. Zpěv Barbory Perné v roli Jenůfy se sice občas ztrácel v celkovém zvuku, třeba když hrál orchestr v silnější dynamice. Přesto zpívala intonačně čistě. Pouze na některých z nejvyšších tónů jí intonace lehce ujela. Josef Moravec (Laca) a Raman Hasymau (Števa) naopak disponovali velice silnými hlasy a až na několik drobností byl jejich zpěv dobrý. Za hvězdu inscenace lze označit Elišku Gattringerovou, která se s náročným partem Kostelničky vypořádala více než povedeně. I výkony představitelů menších rolí byly velmi dobré. Sólisté dobrý zpěv také doplnili povedeným hraním. Srozumitelnost textu ale byla průměrná. Kvůli dostupným titulkům to ovšem nepředstavovalo výraznější problém.

Opsané uchopení Jenůfy bylo nešťastné, zejména co se režie týče. Inscenace si ubohou Jenůfku vzala za rukojmí a snažila se na ni za každou cenu naroubovat moderní feminismus. Vyškrtání pasáží, pofidérní mluvené vložky a absurdní závěr paradoxně neublížily jen Janáčkově opeře samotné, ale také dost možná původnímu režijnímu záměru. Feministická témata, zde reprezentována především problematikou poporodní deprese, je důležité akcentovat a mluvit o nich, co možná nejvíce. Jejich spojení s Janáčkovou Jenůfou ovšem nefungovalo a spoustu lidí od pochopení těchto témat spíše odvrátí. Přerušením Janáčkovy hudby různými hesly a úpravou vyznění samotné opery ukázala Veronika Kos Loulová, že k Janáčkovi a jeho opeře nemá žádný respekt. Muselo chtít hodně odvahy, přivézt tuto verzi Jenůfy do Brna. Výhrady mám ovšem i k chování části publika, které si mohlo nějaké komentáře odpustit, anebo si je nechat alespoň za závěr. Za zmínku stojí také fakt, že jméno autora uměleckého díla, které bylo na samém začátku nevkusně umístěno před scénou, bylo v programu k inscenaci napsáno s chybou, což celou absurditu kroku ještě podtrhuje.

Leoš Janáček: Jenůfa (Její Pastorkyňa), verze 1904

libreto: Leoš Janáček podle stejnojmenného dramatu Gabriely Preissové

Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB

dirigentka a hudební nastudování: Anna Novotná Pešková

režie: Veronika Kos Loulová

dramaturgie: Marta Ljubková

scéna: Irina Moscu

kostýmy: Irina Moscu

světla: Fiammetta Baldiserri

sbormistr: Michael Dvořák

osoby a obsazení:

Jenůfa – Barbora Perná

Kostelnička – Eliška Gattringerová

Laca Klemeň – Josef Moravec

Števa Buryja – Raman Hasymau

Stařenka Buryjovka – Sylva Čmugrová

Stárek – Jiří Přibyl

Karolka – Helena Beránková

Barena – Anna Moriová

kapela VIAH

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Nejčtenější

Kritika

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více