Alena Veselá: Mě ty varhany hrozně lákají

Alena Veselá: Mě ty varhany hrozně lákají

Na konci týdne budou v kostele Nanebevzetí Panny Marie, čili „u jezuitů“, slavnostně vysvěceny nové varhany. Jsou to varhany pro Brno, veřejnost je poprvé uslyší na svátek Petra a Pavla. Několik dní poté ale budou u další velké oslavy – koncertem oslaví své devadesáté první narozeniny profesorka Alena Veselá. Sešli jsme se mezi Hudební fakultou JAMU a Besedním domem na neutrální půdě kavárny Slavia a mluvili nejen o varhanách, ale také o brněnském koncertním sále a dotacích pro kulturu.

Proslýchá se, že jste začala znovu cvičit – jak vám to jde?
No ze začátku jak psovi pastva, jak se říká. Varhaníci musí mít varhanické boty, které jsou hodně přizpůsobené noze a musí být dobře vyšlapané. Když jsem jednou byla ve Švédsku na koncertě, tak mi místní varhaník ukázal svoje boty, kde byly asi čtyři díry, a říkal, že s těmi se nemůže rozloučit. Podobný případ je můj – já jsem vytáhla po dlouhé době své varhanní boty, chvilku jsem cvičila a najednou se mi odlepila podrážka. Tak jsem je musela dát u ševce slepit a boty už fungují. Musí se to moje hraní ale brát už trošku s rezervou.

Mně to připomíná tu slavnou židli Glenna Goulda, na kterou byl fixovaný.
To je něco podobného. Já už bych do toho vůbec nešla, ale mě ty varhany hrozně lákají. Už proto, že jsme vybrali varhanáře Mathise, který je skutečně světová značka. Já jsem byla ve výběrové komisi a nakonec nám tam zůstal on sám, protože splňoval ta nejvyšší kritéria. A přesto že je to nástroj velice drahý, tak si myslím, že si ho Brno zaslouží, protože tady chybí pořádné velké varhany, na které je možno hrát veškerá stylová údobí. Máme sice nástroj v Besedním domě nebo v několika kostelích, ale špička tu není.

Ke cvičení vás tedy přiměl koncert na nové varhany u jezuitů. Co budete hrát?
To bude jen malý narozeninový koncert, vymyslel to páter Bejček. Hrát budu jen staré mistry, modernu už teď nevím – i když hrávala jsem i Kopelenta a Kabeláče. Budu hrát Fantazii d moll Jana Křtitele Kuchaře – ještě nevím, v jakém to bude pořadí – potom Zipoliho Elevazione a Offertorio. V tom chci použít zimbelstern – to je takový barokní rejstřík, doslova cimbálová hvězda. A skutečně je to na varhanním prospektu uprostřed a když to zapnete, tak se ta hvězda točí a ono to zvoní. Jednou jsem hrála v Oliwě, tam ten zimbelstern mají a říkali mně: „Každý koncert musí končit zimbelsternem.“ A já jsem končila Bachovou fugou a nakonec to zvonilo. Tady bude pokračovat Dandrieu – Or nous dites Marie a Joseph est bien marié, čili dvě variace na francouzskou koledu. A nakonec si troufnu ještě na Bacha, chorál Jesus Christus, unser Heiland, to je z 18 chorálů takový ten klidný, a Fantazii g moll, ale bez fugy. Ale on to Bach napsal samostatně, takže není hřích to tak hrát. A já už na tu fugu s těmi pedály… to už by byla moc velká drzost.

Já myslím, že drzost by byla vás k těm varhanám nepustit.
Já už jsem na ně hrála, páter Bejček u toho seděl a schválil mi program.

Kdy se naposledy stavěly v Brně nové varhany?
Leda snad nějaké cvičné. Na JAMU jsou docela dobré, třímanuálové, jen jsou v malé místnosti. Ona je to třída, původně to byla tělocvična, ale nic moc velkého. A varhany potřebují dozvuk, to je marné.

Můžete nový nástroj nějak popsat – proč je tak dobrý?
Především proto, že ho dělá vynikající varhanář. Nejen že je známý v Evropě, staví i pro Tokio a já nevím kde všude. Postavil i menší varhany do Sixtinské kaple, jsou dvoumanuálové a pojízdné. Když varhanáři svěří takový úkol, tak už to znamená, že je vynikající. Když Barbara Willi říkala nějakému kolegovi, že tu máme varhany od Mathise, říkal, že přijede a bude hrát třeba zadarmo. Tak tak jsou dobré. Základ dispozice dělal páter Bejček, ale my jsme do toho taky mluvili a na mé přání se tam přidával hoboj, protože César Franck ho ve všech skladbách chce. Tak ať se tam může hrát taky, protože Franckova varhanní hudba je velice krásná. Dispozice je ale tak bohatá, že se na to dají hrát de facto všechny slohy. Je to úplně hodinářská práce a kolem je hodně prostoru na kůru, takže se tam vejde i komorní orchestr. Mohly by se tam tedy hrát i Händelovy koncerty a mnohé jiné. Tady sahá tradice varhanních koncertů hodně daleko a Brno to svým způsobem dluží. Ještě na Petrově býval František Musil, Eduard Tregler a řada dalších významných varhaníků, já jsem měla vynikajícího učitele Františka Michálka, věnovala jsem mu knihu Z rejstříků paměti, kterou mi vydala JAMU. On byl báječný a nesmírně všestranný, na JAMU zakládající osobnost, ale díky své politické orientaci byl pořád jen externista. Až po smrti ho jmenovali docentem.

Jste uvedena mezi slavnými osobnostmi na oficiálních stránkách města Brna. Ve vašem životopise se tam mimo jiné říká: repertoár Aleny Veselé tvoří samozřejmě především dílo Johanna Sebastiana Bacha. Co je na tom samozřejmého, proč ne Frescobaldi nebo Messiaen?
Ale já jsem často hrála Frescobaldiho i Messiaena, Bach je ovšem základ. Často jsem hrála Petra Ebena, po celém světě. A musím říct, že ten Eben všude zaujal, to bylo dopředu jasné. Hrála jsem i několik jeho premiér, dokonce světovou premiéru Chorální fantazie v Minneapolis a českou premiéru díla Krajiny patmoské, to je nádherná skladba pro varhany a bicistu. A co jsem ještě hodně hrála je Miloslav Kabeláč, kterého Brno bohužel dost opomíjí, mně je to líto. Já jsem hrála Kabeláčovu třetí symfonii pro varhany, žestě a tympány a to bylo v době, kdy byl úplně v klatbě. Mě tehdy oslovil Jan Seidel, to bylo ještě za totáče a on byl ředitelem Pražského jara. Navrhl mně, jestli bych nenastudovala Kabeláčovu symfonii. Já jsem z toho byla úplně vedle, protože Kabeláč se vůbec nesměl hrát a najednou Pražské jaro. Tak jsem to nastudovala s velkou chutí, seznámila jsem se i s paní Kabeláčovou a hrála to po všech možných českých, moravských i slovenských městech – paní Kabeláčová všude jezdila i s dcerou. Pak jsem to hrála v Norsku na festivalu v Bergenu a tam to tak zabralo, že jsem to tam znovu za pár let hrála ještě jednou a vedla jsem tam i mistrovské kurzy, právě Ebena a Kabeláče. Ale od Bacha jsem natočila cyklus 18 chorálů a se Zuzanou Růžičkovou jsme natočily třetí díl klavírních cvičení, tak zvané Dogmatické chorály. A moje první deska byl taky Bach, to ještě režíroval Miroslav Venhoda. Varhany bez Bacha, to nejde.

Vy jste v souvislosti s Miloslavem Kabeláčem už podruhé zmínila politické tlaky na umění a byla jste první rektorkou JAMU po listopadu 1989. Vy jste přece musela řadu takových věcí řešit a napravovat – na jedné straně přijímat ty, co nemohli učit, ale také vyhazovat ty, kteří tam neměli co dělat...
Fakt je, že tady bylo hrozně moc křivd, hlavně to ale bylo na Divadelní fakultě. Ono přece jenom dramatické umění, kde máte slovo, je vždycky trochu zranitelnější. Za muzikou se lecos může schovat. Já jsem se tajně scházela v Mahenově divadle ve zkušebně s těmi vyhozenými a když jsem je oslovila, jestli by do toho šli, a slíbili, že ano, tak jsme založili Divadelní fakultu s úplně novými lidmi.

V životopisu, který jsem zmínil, se mluví také o vaší vehemenci, se kterou působíte v čele Spolku pro výstavbu nového koncertního sálu v Brně. Nezní to na oficiálních stránkách města Brna skoro jako výsměch?
Je to tam? To si musím najít! O té vehemenci ani nevím, ale zatím pořád skutek utek. Je to velký dluh brněnské kultuře i naší vynikající filharmonii. Budeme přemýšlet, že by se to před volbami mělo zase připomínat. A uvidíme, kterou partaj máme volit.

Myslíte, že by se toho někdo byl vůbec ochoten chopit jako volebního tématu? S tím, že to bude mít v programu a říkat voličům „my podpoříme Kometu a taky výstavbu nového koncertního sálu“...
Hlavně aby tam kromě té Komety bylo i tohle. Nic proti sportu, ale ať je to vyvážené.

Letos byla brněnská kulturní veřejnost nadšená z nového systému přidělování grantů, váš Spolek přátel hudby ale nedostal nic – proč myslíte, že se tak stalo?
Já jsem znechucená. My jsme chtěli jenom třicet tisíc, což je pakatel, a já se cítím za náš spolek úplně uražená. Mně ani nevadí, kdyby nám nic nedali, mně ale vadí to hodnocení. Tam se využívá takových výrazů, že jsou to jakési aktivity seniorů, bývalých profesionálů, okrajový charakter činnosti, no kde to jsme. Já jsem požádala několik osobností a mám krásná hodnocení od lidí, kteří narozdíl od těch, co to psali, chodí na ty koncerty. Mám nádherný dopis od doktora Rychetského, profesora Sýkory, profesora Švandy z Divadelní fakulty, který nechybí na žádném koncertě. My s tím ale budeme něco dělat, já si to nenechám líbit. Mám také hodnocení Českého hudebního fondu, kde je podepsaný ředitel Drozd a Ivan Klánský jako předseda rady Kruhu přátel hudby. Celý ten systém je nedomyšlený. Alarmující je, že dotaci nedostaly organizace a soubory s dlouhodobou tradicí pořádající klasickou hudbu. Kromě našeho spolku je to například Brněnský filharmonický sbor Beseda brněnská, u jehož začátků byli Křížkovský a Janáček, Klub moravských skladatelů založený Janáčkem, Brněnský varhanní festival – ten jsem založila v roce 1980 – a Komorní orchestr Czech virtuosi. Přitom projekty komerčního charakteru (Buchta Josef: Metro Music Fest, Metro Jazz Fest a Moravia Music Fest a další) byly bohatě dotovány. Oni tam za každý obor vybrali jednoho nebo dva lidi, ti to absolutně nestihli všechno zvládnout a potom to jeden od druhého opisovali, to vůbec nebyly jejich názory. Na hudbu by tam těch odborníků mělo být trochu víc, protože nemůžete srovnávat nějaký bigbít s vážnou muzikou. A kdybychom zanikli, tak kdo tady všechny ty komorní věci bude hrát?

Začínala jste se kdysi učit na klavír, to je celkem běžný začátek. Jak se pozná, že má klavírista vlohy pro varhany?
Já jsem se učila u Janáčkovy žačky Zdenky Illnerové, k té jsem chodila až do maturity na gymnáziu. Vysoké školy byly za heydrychiády zavřené, takže jsem se přihlásila na konzervatoř na klavír. A protože jsem taky dost sportovala, tak jsem jednou byla na Soláni na lyžích a byla tam i neteř profesora Michálka. Říkala, že mi domluví, aby si mě aspoň poslechl a řekl mi, jestli mám naději, aby mě vzali. Tak jsem šla k Michálkovi, zahrála mu nějakého Bacha a on říkal, že bych se hodila spíš na varhany. Asi to poznal podle toho Bacha a já mám na klavír taky malé ruce, s tím bych rozhodně žádnou kariéru na klavír neudělala.

Na varhany nejsou potřeba tak velké?
No taky to chybí, ale člověk si to musí občas upravit, jinak to nejde. Třeba Max Reger když tam máte nějaké rozsahy… ale u varhan je výhoda, že registry to můžete trošičku vyrovnat.

Sjezdila jste s hudbou celý svět, neměla jste někdy chuť se usadit jinde?
Celý svět ne. Evropu hodně, ve Skandinávii jsem hrála i za polárním kruhem, ve Spojených státech jsem byla první český varhaník. Projezdila jsem toho dost, ale chuť usadit se jinde jsem neměla. Když vypukla okupace v osmašedesátém, tak nám naše máti říkala, jestli nechceme utéct, ale říkala jsem si, že tu matku nenechám. Já jsem tak střídavě byla pouštěná ven a někdy taky ne. Vrchol byl v roce třiasedmdesát, když mě nepustili do Sovětského svazu, to jem měla vůbec zaražené výjezdy. Místo mě jel vlakem Milan Šlechta, který nesnášel létání, a to letadlo, kterým bych se byla vracela, spadlo.

Červencový koncert u jezuitů je ve skutečnosti oslavou vašich narozenin, co byste si k nim ještě přála?
Hlavně ten koncertní sál, to by byl superdárek. Já už tvrdím, že se toho nedožiju. Mně ale nejvíc mrzí, že se to pořád nedostává mezi priority. Protože dokud se toho někdo skutečně nechopí mezi těmi, kdo o tom rozhodují, tak se toho nedočkáme. Ve Zlíně byla primátorka Irena Ondrová, která za tím šla, sehnala osmdesát procent z evropských fondů a sál stojí. Ona na to sice doplatila politickou kariérou, protože jí to měli za zlé, ale Zlín koncertní sál má, a Brno ne. Uvidíme, budeme se ještě o něco snažit.

Komentáře

Reagovat
  • Miloslav Klement MUDr

    29. červen 2014, 10:18
    Velmi podporuji názory a snahy paní prof. Veselé - velmi se těším na její koncert na nových varhanách u Jezitů o jejichž pořízení se také velmi zasloužila. Také bych se stejně (ve svých devadesáti jednom roku) dočkal aspoň vážného rozhodnutí k realizaci koncertní síně pro filharmonii ( když už ne realisaci)

Dále si přečtěte

Varhany pro Brno pojmenované podle svatého Edmunda Kampiána se koncem listopadu přestěhovaly z varhanářské dílny ve Švýcarsku na kůr kostela Nanebevzetí Panny Marie. U jezuitů se příští rok v červnu rozezní kvalitní koncertní nástroj, který si teď můžete prohlédnout tak, jak už jej nejspíš nikdy neuvidíte.  více

Jan Martin Bejček je autorem projektu varhan, které budou stát v kostele „u jezuitů“. Je také předsedou správní rady Nadačního fondu Campianus, který jejich stavbu financuje. Mluvili jsme spolu především o tomto novém nástroji, o hudbě a hudebním životě, ale dostali jsme se také k záchraně lodě Dallas na Brněnské přehradě.  více


Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Nejčtenější

Kritika

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce