Alica Heráková: Jsem sama Romka a vnímám to jinak

Největší problémy jsou ty, které jsou nejblíž – to platí jak pro lidi, tak pro města. Za nejproblémovější a nejnebezpečnější lokalitu Brna je obecně považováno území vymezené přibližně ulicemi Cejl a Francouzská. Je to vlastně plácek, který obejdete pěšky za nějakých dvacet minut, když se budete courat tak za třicet. V našich očích ale narostl do obludných rozměrů vyjádřených přezdívkou Brněnský Bronx. Bydlí v něm hodně Romů a kdo tam v noci vejde, tomu hlava sejde. Proč si to lidé myslí, kdo a jak v našem malém Bronxu žije a proč se v něm koná Ghettofest – o tom všem mi něco řekla spoluorganizátorka festivalu Alica Heráková.

Přiznám se, že ani nevím, odkud začít, protože témat se mi nabaluje strašně moc. Začnu tedy úplně banálně – co je to Ghettofest a k čemu je to dobré?
Je to kulturní multižánrový festival, koncept je specificky vytvořený pro oblast tohoto tak zvaného Bronxu. Vytvářeli jej lidé, kteří tu bydlí nebo k němu mají nějakou vazbu a vycházeli z toho, že se tu cítí dobře, necítí se ohrožení. Všeobecný názor je zatím takový, že je to nebezpečná lokalita, která je ghettem, a cílem bylo na základě vlastní zkušenosti ukázat, že to tak v praxi není. Takže jsme vytvořili něco, co dává prostor místním a zároveň láká lidi zvenčí. Není to princip jako třeba u Khamoro festivalu, kde je na veřejnost orientovaný čistě romský program. Tady se střetávají nejrůznější žánry i nejrůznější typy lidí

Oblasti mezi ulicemi Bratislavská, Francouzská a Cejl se tedy říká Brněnský Bronx – co si pod tím má neznalý člověk představit?
Pro tu oblast je nejcharakterističtější to, že se jedná o „městské Sudety“. To znamená, že v několika vlnách odešli obyvatelé, kteří určovali ráz a charakter čtvrti. Nejdřív to byli Židé, po válce Němci, kteří odsud byli vyhnaní. Po druhé světové válce byli do této industriální oblasti nastěhováváni Romové a ti teď postupně odcházejí. Ne že by byli vyhánění, jako to probíhalo u jiných kolem války, ale vytlačuje je gentrifikační proces. To znamená, že se sem rozlézá centrum města, je to lokalita zajímavá pro investory a to vytlačuje sociálně slabší vrstvy, které tu bydlí.

Tady ale nikdy nebyla bohatá část města…
Byla to industriální periferie. Byly tu pochopitelně i lepší domy s velkými byty, a také dělnické domy, továrny. Po válce ale byly i ty velké luxusní byty rozdělovány přepážkami tak, aby se do nich vešlo co nejvíc romských dělníků. Skvělá čtvrť to nikdy nebyla, ale specifické pro její atmosféru je právě to, že už tu nejsou ti, kdo pěstovali její charakter – to je tady velmi cítit. Romové se míchají s mladou generací, která sem přichází a bydlí tady třeba kvůli levnějším nájmům nebo proto, že je to tady jiné, multikulturní, specifické. Takže se tu zase během několika desítek let vyměňují obyvatelé.

Ghettofest není proromský festival, ale když se v Brně řekne Cejl, Bratislavská, Francouzská, tak si většina lidí stejně představí Romy. Jak se zaměření Ghettofestu na společné soužití různých komunit a etnik projevuje v programu festivalu?
Program vychází z praktické multikulturality, žije tu větší množství různých skupin, které různým způsobem koexistují dohromady. Hodně v tom od začátku rezonovalo česko-romské soužití, které je v našem veřejném prostoru nejvíc diskutované. A romská komunita jako taková je nejpočetnější co do množství lidí a nejvýrazněji ovlivňuje dnešní charakter lokality. Hodně spolupracujeme s Muzeem romské kultury nebo s romskými umělci, kteří dostávají prostor se nejen prezentovat, ale také vcházet do nějaké interakce s ostatními umělci ze širšího spektra. Na základě zájmu jsme se rozhodli pro food část, která je v poslední době hodně populární, a chceme nějak reflektovat mezinárodní kuchyni. Takže jednáme z nejrůznějšími zástupci komunit, které tady jsou, aby postavili nějaký stánek s jídlem.

Romštinu jako rodný jazyk uvedlo při sčítání lidu asi 40 000 lidí, k romské národnosti se hlásilo asi 13 000. Jak je možné, že se k tomu hlásí tak málo lidí a přitom vyvolávají tolik emocí?
To by vydalo na zvláštní rozhovor a dalo by se to rozčlenit do více kategorií. Většina Romů se nehlásí k romské národnosti, při sčítání lidu kroužkují, že jsou čeští občané, kterými se cítí být. Romskou národnost volí lidé, kteří se ji nebojí veřejně prezentovat, což není typické pro všechny Romy. Vychází to z velké části na základě zkušeností, které jsou v souvislosti s přiznáním identity. Ta potom bývá často člověku omlácená o hlavu. To je jedna část – Romů je podstatně víc, než kolik se jich k tomu hlásí. Zadruhé otázka osobní identity je tak specifická a intimní záležitost, že generalizovat to je strašně složité. Já jsem se přihlásila k romské národnosti, ale vím o lidech, kteří to zkrátka neudělali, protože to nevnímají jako zásadní; nechtějí být škatulkováni jako Romové.

Nechcete festival rozšířit i na další oblasti, které se také spíš obcházejí? Myslím některé části Husovic, Dornych…
Prostor Bratislavské, Hvězdové, tady toho jádra, je pro nás výhodný tím, že je relativně dobře uchopitelný i produkčně a je to i tradice. Je hodně lidí, kteří sem přijdou. Letos jsme se rozhodli udělat takový malý úkrok bokem, jedna aktivita bude probíhat na Svitavském nábřeží – je to sportovní část v neděli. Také jsme řešili, kam umístíme velkou stage, protože se opravuje prostor parku Hvězdička. Nakonec jsme se rozhodli zůstat tady na ulici v centru „Bronxu“, protože je to dobře dostupné z centra a pro festival logické. Rozšiřování festivalu naráží nejvíc na to, že ho všichni děláme jako dobrovolníci. Takže to naráží na naše možnosti a kapacity v tomto směru. My jsme se teď prozhodli udělat krok k vícedennímu programu a pokud se ten formát osvědčí, tak je logickou volbou na příští rok hledat i jiná místa, další ohniska. Ono to ale přirozeně vyvěrá i ze zájmu různých lidí se na festivalu podílet. Spíš si to samo říká, co je potřeba, a my tu přirozenou cestu následujeme.

Ghettofest má za cíl na jeden den tuto lokalitu otevřít a vytvořit v ní prostor pro setkání. Ale co těch 364 dní, které zbývají – proniká sem postupně „vnější“ svět?
Vnější svět sem proniká velmi rychle skrze gentrifikaci jako takovou. Na tohle téma se zaměřujeme v odborné části festivalu, kterou orientujeme více komunitně. Kromě klasické debaty, která proběhne, budeme mít i seminář zaměřený na komunitní aktivity. To sem proniká hodně – na jedné straně jsou tu nějaké neziskovky, které tu tradičně působí a hodně pracují s tou lokalitou i konceptem sociálního vyloučení a potřeby poskytovat někomu pomoc jako klientovi. Jsou tu třeba Podané ruce nebo neziskovky, které poskytují sociální služby. Pak jsou tady nejrůznější iniciativy, kterým ten Ghettofest dává prostor a to jsou iniciativy, které vycházejí přímo odsud. Jedním z příkladů je Sdružení rodičů za férovou školu, což je neformální spolek romskýcj maminek, které se už asi rok setkávají. Výsledkem je, že mají sbor a na Ghettofestu budou vystupovat, je to inside komunitní aktivita. Dalším příkladem by mohly být iniciativy mladých lidí, kteří přicházejí zvenčí, zabydlují se tady a mají chuť to tady oživovat a osidlovat. S tím souvisí třeba iniciativy v bývalé káznici, kde by mělo vzniknout Kreativní centrum. Takže ty tendence tady jsou a ten festival by měl být jejich výstupem. Lidé, kteří o lokalitu mají zájem, potom svoji aktivitu směřují ke Ghettofestu, kde ji prezentují navenek.

Takže Ghettofest víc koncentruje, co se tady děje, než že by něco shora vytvářel?
Ono to jde ruku v ruce. Já tady bydlím, pracuji v muzeu, mám tu nějaké vazby, i kolegové pro to mají jakési know-how a znalost místa. S tím se snažíme pracovat a to je to základní. Velká část programu, který děláme, je to zvenčí, co do toho přidáváme. To znamená, že tu bude hrát třeba 100°C, které zaplatíme, pozveme všechny ty brněnské tanečníky, aby tady zatančili, je to kombinace obojího.

Co by se ale muselo stát, aby se tu lidé nebáli projít i mimo Ghettofest. Aby šli třeba z večerního představení divadla Radost do Černých Polí a měli pocit, že se nic nestane?
Já si myslím, že nejdůležitější je takový ten „mindshift“. Bavily jsme se o tom s Kamilou Zlatuškovou, která to nazvala „ghetto v hlavě“. To je takový ten pocit, že vstupuju do ghetta, takže se mi tam něco stane a na prvním rohu mě někdo okrade. Takže tam raději nechodím. První věc je připustit si, že by to tak nemuselo být. Druhá věc je – a na to Ghettofest reaguje – my dáváme možnost většímu množství Romů a jiných lidí se potkat. Tím vytváříme prostor, který tady úplně chybí, prostor setkávání, kde spolu lidé stráví několik hodin a zjistí, že se nemusí bát. To, že stojí na ulici hlouček Romských žen a něco si tam řeší, neznamená, že někoho ohrožují. To je ten základní pocit, že větší množství Romů znamená ohrožení, že po mně půjdou. Kdekoliv v centru se v noci může stát nějaký problém, ale s tím člověk musí počítat, když se večer ve městě pohybuje. Dokázat se zbavit toho předsudku, že větší množství Romů znamená „určitě se mi něco stane“, je základní myšlenka, která vede k tomu, aby se něco stalo. Já jsem sama Romka a vnímám to jinak, ale kdokoliv tady žije mi potvrzuje, že to není nebezpečná čtvrť, není to ghetto, není to „Bronx“ ve smyslu francouzských předměstí nebo velkého amerického města.

Ano, to srovnání mi přijde paradoxní. V opravdovém Bronxu žije jeden a půl milionu lidí...
Když jsem tu měla na návštěvě umělce z Německa, tak jsme šli o půl jedenácté Cejlem, který byl úplně mrtvý, tam nebyl prakticky nikdo. Když jsem jim řekla, že toto je nejnebezpečnější ulice v Brně, tak se opravdu s chutí zasmáli, protože mají úpně jinou zkušenost. Na světě jsou města, kde není běžné se pohybovat pěšky, jezdí se jen autem nebo na kole. Tady to má pořád úplně jiný charakter.

Tady byl vždycky zvláštní život, byl tu třeba TetraHydroClub a předtím Harlem – ten se vlastně taky hlásil k jiné pověstné části New Yorku. Zdá se mi, že tu řešíme úplně malý problém a tím Harlemem nebo Bronxem z něj děláme něco strašně vážného.
Je to v podstatě nálepka. Když se na to koukáme společným pohledem my dva, tak to vnímáme. Ale z pohledu člověka, který z toho cítí obrovský problém a nebezpečí, tam se to posouvá. Spousta lidí před skupinou Romů automaticky přechází na druhý chodník z úplně iracionálních důvodů. Je tu určité nastavení, které má člověk v hlavě. V okamžiku, kdy mám v hlavě to, že jsem něčí oběť, tak se jí stanu s mnohem větší pravděpodobností, než když to tak nemám. To je ale velmi individuální a specifická věc, kterou nelze nikomu vymluvit…

nedá se jen tak říct „nemysli si to, neboj se zubaře, neboj se Romů“.
Ano, přesně tak. Je to individuální proces nějakého sebeuvědomování.

A je tady z hlediska statistiky větší kriminalita než třeba v Bohunicích?
To je hrozně komplikované říct, protože tady tím „Bronxem“ prochází hranice dvou městských částí – Severu a Středu. A statistiky existují jen na městskou část, Sever začíná na Francouzské a končí na Lesné, Střed pokračuje na druhou stranu centra. Data, na základě toho jak se sbírají, nelze odvodit. Zároveň je zkušenost taková – o tom bychom mohli mluvit s místními asistenty prevence kriminality –, že co se týká drog, tak je to tady živější než třeba na té Lesné.

Pokud přesná data nejsou, tak bych to snad nechal být a zeptám se ještě na jednu věc: co je největší nebo nejcharakterističtější mýtus o Romech – ať už pozitivní nebo negativní?
Ten pozitivní je, že všichni Romové zpívají a tančí. Já jsem nedávno potkala slečnu, která je Romka jak poleno a s totálním hudebním hluchem. Měla jsem z toho strašnou radost a říkala jsem jí: „Potřebujeme víc lidí, jako jsi ty. Ty budeš paní učitelka ve škole, budeš učit to, co teď studuješ, a nebudeš nikde zpívat a tancovat.“ A negativní podle mě je mýtus o sklonu ke kriminalitě, že to mají Romové zakódováno v krvi. Každému bych doporučila přijít sem do romského muzea, poslechnout si ve stálé expozici historický příběh, na jehož základě vznikl tento názor, který je velmi jednoduché vyvrátit.

Foto Jiří Sláma

Komentáře

Reagovat
  • Lenka Kuchařová

    24. červen 2014, 13:29
    V brněnském Bronxu jsem vyrůstala i se svými třemi bratry,ale musím říct,že v té době tam nebylo tolik Romů jako dnes.Je to opravdu nebezpečné místo a pokud tam tahle slečna šla večer po Cejlu a skoro nikdo tam nebyl,tak to bylo určitě v zimě,nebo v nějakém škaredém podzimním dnu.Pokud je hezky,tak je na Cejlu ,,černo " a zažila jsem,že když jsem jela s kamarádkou pozdě večer v autě,tak nám romské slečny nabízely sex,protože zřejmě neviděly,že v autě sedí dvě ženy.Moji rodiče,kteří tam z naší rodiny bydleli nejdéle,byli od Romů mnohokrát okradení,protože tito lidé se s oblibou zaměřují na seniory.Učila jsem přes 20 roků v hudební škole na Vranovské a tam to není o moc lepší.Romové přepadávali žáky naší školy zcela bežně a i moje kolegyně měly takové negativní zážitky.Brněnský Bronx se podle mého názoru nevztahuje pouze na ulice Cejl,Francouzská,či Bratislavská,ale spadá do něj i území Husovic.Minimálně ulice Vranovská,Mostecká a okolí.Nikde se netajím tím,že romské děti patřily k mým nejšikovnějším žákům,ale bohužel to byly výjimky.
  • sigmund

    11. červen 2014, 22:54
    Odpusťte starému balvanovi z venkova,už mám uložený odkaz a budu článek předvádět celé rodině.Ta kultivovaná a vzdělaná Romka se za čtrnáct dní stane členkou naší rodiny a jsme na to hrdí.
  • sigmund

    11. červen 2014, 22:26
    Omlouvám se,článek se mi líbí a chci si ho uložit,ale copak to i na třetí pokus jde?
  • sigmund

    11. červen 2014, 22:23
    Blablabla
  • Karel Vik

    6. červen 2014, 8:38
    Kultivované, vzdělané a konečně i hezké Romky se nebojím. S duchaprázdnými, špinavými a svévolnými lidmi mám špatné zkušenosti už z doby, kdy jsem chodil do školy na předměstí a je úplně jedno k jaké identitě se hlásí, nezáleží ani na pohlaví. V mládí jsem se naučil, kdy není třeba dělat poplach, ale také, kdy je lépe přejít na druhý chodník.

Dále si přečtěte

Jak se podařilo vydat první album Z kopce v dobách normalizace a jaké to je poslouchat svou nejstarší desku zároveň s tou nejnovější. O tom, a také o mnohém dalším jsme mluvili s Petrem Vášou – reedice Z kopce a novinka kapely Ty syčáci totiž právě vyšly.  více

Vysvětlovat lidem, že nemají pít přes míru a nemají brát drogy, je dost nevděčný úkol. Vysvětlovat jim to uprostřed rozjetého večera na Flédě se zdá být prakticky nemožné. O tom, jak se taková věc dá dělat s úspěchem, jsme se bavili s Jiřím Valnohou ze Sdružení Podané ruce.  více


Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce