Alica Heráková: Jsem sama Romka a vnímám to jinak

Největší problémy jsou ty, které jsou nejblíž – to platí jak pro lidi, tak pro města. Za nejproblémovější a nejnebezpečnější lokalitu Brna je obecně považováno území vymezené přibližně ulicemi Cejl a Francouzská. Je to vlastně plácek, který obejdete pěšky za nějakých dvacet minut, když se budete courat tak za třicet. V našich očích ale narostl do obludných rozměrů vyjádřených přezdívkou Brněnský Bronx. Bydlí v něm hodně Romů a kdo tam v noci vejde, tomu hlava sejde. Proč si to lidé myslí, kdo a jak v našem malém Bronxu žije a proč se v něm koná Ghettofest – o tom všem mi něco řekla spoluorganizátorka festivalu Alica Heráková.

Přiznám se, že ani nevím, odkud začít, protože témat se mi nabaluje strašně moc. Začnu tedy úplně banálně – co je to Ghettofest a k čemu je to dobré?
Je to kulturní multižánrový festival, koncept je specificky vytvořený pro oblast tohoto tak zvaného Bronxu. Vytvářeli jej lidé, kteří tu bydlí nebo k němu mají nějakou vazbu a vycházeli z toho, že se tu cítí dobře, necítí se ohrožení. Všeobecný názor je zatím takový, že je to nebezpečná lokalita, která je ghettem, a cílem bylo na základě vlastní zkušenosti ukázat, že to tak v praxi není. Takže jsme vytvořili něco, co dává prostor místním a zároveň láká lidi zvenčí. Není to princip jako třeba u Khamoro festivalu, kde je na veřejnost orientovaný čistě romský program. Tady se střetávají nejrůznější žánry i nejrůznější typy lidí

Oblasti mezi ulicemi Bratislavská, Francouzská a Cejl se tedy říká Brněnský Bronx – co si pod tím má neznalý člověk představit?
Pro tu oblast je nejcharakterističtější to, že se jedná o „městské Sudety“. To znamená, že v několika vlnách odešli obyvatelé, kteří určovali ráz a charakter čtvrti. Nejdřív to byli Židé, po válce Němci, kteří odsud byli vyhnaní. Po druhé světové válce byli do této industriální oblasti nastěhováváni Romové a ti teď postupně odcházejí. Ne že by byli vyhánění, jako to probíhalo u jiných kolem války, ale vytlačuje je gentrifikační proces. To znamená, že se sem rozlézá centrum města, je to lokalita zajímavá pro investory a to vytlačuje sociálně slabší vrstvy, které tu bydlí.

Tady ale nikdy nebyla bohatá část města…
Byla to industriální periferie. Byly tu pochopitelně i lepší domy s velkými byty, a také dělnické domy, továrny. Po válce ale byly i ty velké luxusní byty rozdělovány přepážkami tak, aby se do nich vešlo co nejvíc romských dělníků. Skvělá čtvrť to nikdy nebyla, ale specifické pro její atmosféru je právě to, že už tu nejsou ti, kdo pěstovali její charakter – to je tady velmi cítit. Romové se míchají s mladou generací, která sem přichází a bydlí tady třeba kvůli levnějším nájmům nebo proto, že je to tady jiné, multikulturní, specifické. Takže se tu zase během několika desítek let vyměňují obyvatelé.

Ghettofest není proromský festival, ale když se v Brně řekne Cejl, Bratislavská, Francouzská, tak si většina lidí stejně představí Romy. Jak se zaměření Ghettofestu na společné soužití různých komunit a etnik projevuje v programu festivalu?
Program vychází z praktické multikulturality, žije tu větší množství různých skupin, které různým způsobem koexistují dohromady. Hodně v tom od začátku rezonovalo česko-romské soužití, které je v našem veřejném prostoru nejvíc diskutované. A romská komunita jako taková je nejpočetnější co do množství lidí a nejvýrazněji ovlivňuje dnešní charakter lokality. Hodně spolupracujeme s Muzeem romské kultury nebo s romskými umělci, kteří dostávají prostor se nejen prezentovat, ale také vcházet do nějaké interakce s ostatními umělci ze širšího spektra. Na základě zájmu jsme se rozhodli pro food část, která je v poslední době hodně populární, a chceme nějak reflektovat mezinárodní kuchyni. Takže jednáme z nejrůznějšími zástupci komunit, které tady jsou, aby postavili nějaký stánek s jídlem.

Romštinu jako rodný jazyk uvedlo při sčítání lidu asi 40 000 lidí, k romské národnosti se hlásilo asi 13 000. Jak je možné, že se k tomu hlásí tak málo lidí a přitom vyvolávají tolik emocí?
To by vydalo na zvláštní rozhovor a dalo by se to rozčlenit do více kategorií. Většina Romů se nehlásí k romské národnosti, při sčítání lidu kroužkují, že jsou čeští občané, kterými se cítí být. Romskou národnost volí lidé, kteří se ji nebojí veřejně prezentovat, což není typické pro všechny Romy. Vychází to z velké části na základě zkušeností, které jsou v souvislosti s přiznáním identity. Ta potom bývá často člověku omlácená o hlavu. To je jedna část – Romů je podstatně víc, než kolik se jich k tomu hlásí. Zadruhé otázka osobní identity je tak specifická a intimní záležitost, že generalizovat to je strašně složité. Já jsem se přihlásila k romské národnosti, ale vím o lidech, kteří to zkrátka neudělali, protože to nevnímají jako zásadní; nechtějí být škatulkováni jako Romové.

Nechcete festival rozšířit i na další oblasti, které se také spíš obcházejí? Myslím některé části Husovic, Dornych…
Prostor Bratislavské, Hvězdové, tady toho jádra, je pro nás výhodný tím, že je relativně dobře uchopitelný i produkčně a je to i tradice. Je hodně lidí, kteří sem přijdou. Letos jsme se rozhodli udělat takový malý úkrok bokem, jedna aktivita bude probíhat na Svitavském nábřeží – je to sportovní část v neděli. Také jsme řešili, kam umístíme velkou stage, protože se opravuje prostor parku Hvězdička. Nakonec jsme se rozhodli zůstat tady na ulici v centru „Bronxu“, protože je to dobře dostupné z centra a pro festival logické. Rozšiřování festivalu naráží nejvíc na to, že ho všichni děláme jako dobrovolníci. Takže to naráží na naše možnosti a kapacity v tomto směru. My jsme se teď prozhodli udělat krok k vícedennímu programu a pokud se ten formát osvědčí, tak je logickou volbou na příští rok hledat i jiná místa, další ohniska. Ono to ale přirozeně vyvěrá i ze zájmu různých lidí se na festivalu podílet. Spíš si to samo říká, co je potřeba, a my tu přirozenou cestu následujeme.

Ghettofest má za cíl na jeden den tuto lokalitu otevřít a vytvořit v ní prostor pro setkání. Ale co těch 364 dní, které zbývají – proniká sem postupně „vnější“ svět?
Vnější svět sem proniká velmi rychle skrze gentrifikaci jako takovou. Na tohle téma se zaměřujeme v odborné části festivalu, kterou orientujeme více komunitně. Kromě klasické debaty, která proběhne, budeme mít i seminář zaměřený na komunitní aktivity. To sem proniká hodně – na jedné straně jsou tu nějaké neziskovky, které tu tradičně působí a hodně pracují s tou lokalitou i konceptem sociálního vyloučení a potřeby poskytovat někomu pomoc jako klientovi. Jsou tu třeba Podané ruce nebo neziskovky, které poskytují sociální služby. Pak jsou tady nejrůznější iniciativy, kterým ten Ghettofest dává prostor a to jsou iniciativy, které vycházejí přímo odsud. Jedním z příkladů je Sdružení rodičů za férovou školu, což je neformální spolek romskýcj maminek, které se už asi rok setkávají. Výsledkem je, že mají sbor a na Ghettofestu budou vystupovat, je to inside komunitní aktivita. Dalším příkladem by mohly být iniciativy mladých lidí, kteří přicházejí zvenčí, zabydlují se tady a mají chuť to tady oživovat a osidlovat. S tím souvisí třeba iniciativy v bývalé káznici, kde by mělo vzniknout Kreativní centrum. Takže ty tendence tady jsou a ten festival by měl být jejich výstupem. Lidé, kteří o lokalitu mají zájem, potom svoji aktivitu směřují ke Ghettofestu, kde ji prezentují navenek.

Takže Ghettofest víc koncentruje, co se tady děje, než že by něco shora vytvářel?
Ono to jde ruku v ruce. Já tady bydlím, pracuji v muzeu, mám tu nějaké vazby, i kolegové pro to mají jakési know-how a znalost místa. S tím se snažíme pracovat a to je to základní. Velká část programu, který děláme, je to zvenčí, co do toho přidáváme. To znamená, že tu bude hrát třeba 100°C, které zaplatíme, pozveme všechny ty brněnské tanečníky, aby tady zatančili, je to kombinace obojího.

Co by se ale muselo stát, aby se tu lidé nebáli projít i mimo Ghettofest. Aby šli třeba z večerního představení divadla Radost do Černých Polí a měli pocit, že se nic nestane?
Já si myslím, že nejdůležitější je takový ten „mindshift“. Bavily jsme se o tom s Kamilou Zlatuškovou, která to nazvala „ghetto v hlavě“. To je takový ten pocit, že vstupuju do ghetta, takže se mi tam něco stane a na prvním rohu mě někdo okrade. Takže tam raději nechodím. První věc je připustit si, že by to tak nemuselo být. Druhá věc je – a na to Ghettofest reaguje – my dáváme možnost většímu množství Romů a jiných lidí se potkat. Tím vytváříme prostor, který tady úplně chybí, prostor setkávání, kde spolu lidé stráví několik hodin a zjistí, že se nemusí bát. To, že stojí na ulici hlouček Romských žen a něco si tam řeší, neznamená, že někoho ohrožují. To je ten základní pocit, že větší množství Romů znamená ohrožení, že po mně půjdou. Kdekoliv v centru se v noci může stát nějaký problém, ale s tím člověk musí počítat, když se večer ve městě pohybuje. Dokázat se zbavit toho předsudku, že větší množství Romů znamená „určitě se mi něco stane“, je základní myšlenka, která vede k tomu, aby se něco stalo. Já jsem sama Romka a vnímám to jinak, ale kdokoliv tady žije mi potvrzuje, že to není nebezpečná čtvrť, není to ghetto, není to „Bronx“ ve smyslu francouzských předměstí nebo velkého amerického města.

Ano, to srovnání mi přijde paradoxní. V opravdovém Bronxu žije jeden a půl milionu lidí...
Když jsem tu měla na návštěvě umělce z Německa, tak jsme šli o půl jedenácté Cejlem, který byl úplně mrtvý, tam nebyl prakticky nikdo. Když jsem jim řekla, že toto je nejnebezpečnější ulice v Brně, tak se opravdu s chutí zasmáli, protože mají úpně jinou zkušenost. Na světě jsou města, kde není běžné se pohybovat pěšky, jezdí se jen autem nebo na kole. Tady to má pořád úplně jiný charakter.

Tady byl vždycky zvláštní život, byl tu třeba TetraHydroClub a předtím Harlem – ten se vlastně taky hlásil k jiné pověstné části New Yorku. Zdá se mi, že tu řešíme úplně malý problém a tím Harlemem nebo Bronxem z něj děláme něco strašně vážného.
Je to v podstatě nálepka. Když se na to koukáme společným pohledem my dva, tak to vnímáme. Ale z pohledu člověka, který z toho cítí obrovský problém a nebezpečí, tam se to posouvá. Spousta lidí před skupinou Romů automaticky přechází na druhý chodník z úplně iracionálních důvodů. Je tu určité nastavení, které má člověk v hlavě. V okamžiku, kdy mám v hlavě to, že jsem něčí oběť, tak se jí stanu s mnohem větší pravděpodobností, než když to tak nemám. To je ale velmi individuální a specifická věc, kterou nelze nikomu vymluvit…

nedá se jen tak říct „nemysli si to, neboj se zubaře, neboj se Romů“.
Ano, přesně tak. Je to individuální proces nějakého sebeuvědomování.

A je tady z hlediska statistiky větší kriminalita než třeba v Bohunicích?
To je hrozně komplikované říct, protože tady tím „Bronxem“ prochází hranice dvou městských částí – Severu a Středu. A statistiky existují jen na městskou část, Sever začíná na Francouzské a končí na Lesné, Střed pokračuje na druhou stranu centra. Data, na základě toho jak se sbírají, nelze odvodit. Zároveň je zkušenost taková – o tom bychom mohli mluvit s místními asistenty prevence kriminality –, že co se týká drog, tak je to tady živější než třeba na té Lesné.

Pokud přesná data nejsou, tak bych to snad nechal být a zeptám se ještě na jednu věc: co je největší nebo nejcharakterističtější mýtus o Romech – ať už pozitivní nebo negativní?
Ten pozitivní je, že všichni Romové zpívají a tančí. Já jsem nedávno potkala slečnu, která je Romka jak poleno a s totálním hudebním hluchem. Měla jsem z toho strašnou radost a říkala jsem jí: „Potřebujeme víc lidí, jako jsi ty. Ty budeš paní učitelka ve škole, budeš učit to, co teď studuješ, a nebudeš nikde zpívat a tancovat.“ A negativní podle mě je mýtus o sklonu ke kriminalitě, že to mají Romové zakódováno v krvi. Každému bych doporučila přijít sem do romského muzea, poslechnout si ve stálé expozici historický příběh, na jehož základě vznikl tento názor, který je velmi jednoduché vyvrátit.

Foto Jiří Sláma

Komentáře

Reagovat
  • Lenka Kuchařová

    24. červen 2014, 13:29
    V brněnském Bronxu jsem vyrůstala i se svými třemi bratry,ale musím říct,že v té době tam nebylo tolik Romů jako dnes.Je to opravdu nebezpečné místo a pokud tam tahle slečna šla večer po Cejlu a skoro nikdo tam nebyl,tak to bylo určitě v zimě,nebo v nějakém škaredém podzimním dnu.Pokud je hezky,tak je na Cejlu ,,černo " a zažila jsem,že když jsem jela s kamarádkou pozdě večer v autě,tak nám romské slečny nabízely sex,protože zřejmě neviděly,že v autě sedí dvě ženy.Moji rodiče,kteří tam z naší rodiny bydleli nejdéle,byli od Romů mnohokrát okradení,protože tito lidé se s oblibou zaměřují na seniory.Učila jsem přes 20 roků v hudební škole na Vranovské a tam to není o moc lepší.Romové přepadávali žáky naší školy zcela bežně a i moje kolegyně měly takové negativní zážitky.Brněnský Bronx se podle mého názoru nevztahuje pouze na ulice Cejl,Francouzská,či Bratislavská,ale spadá do něj i území Husovic.Minimálně ulice Vranovská,Mostecká a okolí.Nikde se netajím tím,že romské děti patřily k mým nejšikovnějším žákům,ale bohužel to byly výjimky.
  • sigmund

    11. červen 2014, 22:54
    Odpusťte starému balvanovi z venkova,už mám uložený odkaz a budu článek předvádět celé rodině.Ta kultivovaná a vzdělaná Romka se za čtrnáct dní stane členkou naší rodiny a jsme na to hrdí.
  • sigmund

    11. červen 2014, 22:26
    Omlouvám se,článek se mi líbí a chci si ho uložit,ale copak to i na třetí pokus jde?
  • sigmund

    11. červen 2014, 22:23
    Blablabla
  • Karel Vik

    6. červen 2014, 8:38
    Kultivované, vzdělané a konečně i hezké Romky se nebojím. S duchaprázdnými, špinavými a svévolnými lidmi mám špatné zkušenosti už z doby, kdy jsem chodil do školy na předměstí a je úplně jedno k jaké identitě se hlásí, nezáleží ani na pohlaví. V mládí jsem se naučil, kdy není třeba dělat poplach, ale také, kdy je lépe přejít na druhý chodník.

Dále si přečtěte

Jak se podařilo vydat první album Z kopce v dobách normalizace a jaké to je poslouchat svou nejstarší desku zároveň s tou nejnovější. O tom, a také o mnohém dalším jsme mluvili s Petrem Vášou – reedice Z kopce a novinka kapely Ty syčáci totiž právě vyšly.  více

Vysvětlovat lidem, že nemají pít přes míru a nemají brát drogy, je dost nevděčný úkol. Vysvětlovat jim to uprostřed rozjetého večera na Flédě se zdá být prakticky nemožné. O tom, jak se taková věc dá dělat s úspěchem, jsme se bavili s Jiřím Valnohou ze Sdružení Podané ruce.  více


Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Ve druhém dnu festivalu Expozice nové hudby přenesli pořadatelé návštěvníky do vod komorních. V podání houslistky Terezy Horákové v Besedním domě zazněly dvě výjimečné skladby pro sólové housle. Při druhé z nich se k houslistce připojila Sarah Jedličková, která živě pracovala s osmi předem nahranými zvukovými stopami.  více

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce

Klub moravských skladatelů pravidelně uvádí koncerty, při kterých dostávají slovo mladí interpreti, často teprve studenti vysoké školy či konzervatoře. V pondělí 7. října v 19 hodin v koncertním sále HF JAMU skupina studentů s podporou svých starších kolegů, tentokrát i profesionálů, uvedla program s názvem Od Janáčka k dnešku, hudební vzpomínka na moravské skladatele. Jak už název napovídá, program byl složený z děl čtyř skladatelů, kteří jsou spojeni s Moravou a zejména s Brnem, konkrétně Arne Linky, Pavla Haase, Antonína Tučapského a Leoše Janáčka.  více

Nejčtenější

Kritika

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více