Barbara Willis Sweete: Brno je tak trochu strašidelné město

Barbara Willis Sweete: Brno je tak trochu strašidelné město

Série přímých přenosů představení z Metropolitní opery v New Yorku a dokument Devět dvořákovských skic o České filharmonii s Jiřím Bělohlávkem – obě věci spojuje osoba režisérky Barbary Willis Sweete. Dvořákovský dokument dokončovala během léta v Brně, kde nám v zákoutí nakladatelství Větrné mlýny poskytla rozhovor. Mluvili jsme o její práci, škole, dětství, ale hlavně o hudbě. A také o tom, jak obsluhovala Glenna Goulda… z nádvoří Domu pánů z Kunštátu byl slyšet klavír.

Vystudovala jste hru na klavír, proč jste u toho nezůstala, proč nejste klavíristka?
Učila jsem se na klavír jako spousta dětí. Řekněme, že mi to i šlo, měla jsem nějaký talent, takže pokračovat na konzervatoři a na univerzitě dávalo smysl. Kolem mě ale bylo hodně výborných klavíristů a mnohem lepších než já. A já jsem nechtěla být učitelka, proto jsem se po ukončení školy rozhodla přejít k filmu. Cítila jsem, že bych nebyla špičkový interpret a trápilo mě to. Teď jsem ale ráda, že jsem nebyla lepší. Kdybych byla jen o něco lepší, asi bych se pokusila u hudby zůstat. Mnozí moji spolužáci to udělali, stali se z nich klavíristé a dnes jsou nešťastní, že nemají dost příležitostí. V Brně je to jiné, tady pořád někdo na něco hraje, dokonce i teď venku na nádvoří. Já jsem si ale po škole řekla: „Co mě vlastně baví a v čem jsem dobrá?“ Nikdy jsem nedělala nic s filmem, ani domácí video, dokonce jsem ani nefotila. Věděla jsem, že mám ráda hudbu, že ráda pracuji s lidmi v týmu a mám pro spojení obrazu s hudbou cit. Řekla jsem si tedy, že to všechno zkusím využít. Tehdy mě ale nenapadlo, že ze mě bude specialistka na hudební filmy, jen jsem chtěla změnit obor. Když jsem přišla do filmařské školy, byli tam dva lidé, kteří měli také hudební základy. Začali jsme pracovat dohromady, bavilo nás to a natočili jsme velice dobrý studentský film. Rozhodli jsme se, že spolu zůstaneme i po škole a už spolupracujeme třicet pět let.

To zní úžasně!
Ano, pětatřicet let je pěkné číslo. O zaměření na hudební filmy jsme ale nepřemýšleli ani společně, nic takového ani neexistovalo, pokud vím. Mysleli jsme si, že uděláme jeden hudební film a potom se přes něj dostaneme k „opravdové“ filmařině. To se nám nepovedlo, tak jsme zpracovali další hudební námět a rychle získali pověst specialistů. Ta dostala brzy i mezinárodní rozměr, protože v Evropě hraje hudba ve filmu i televizi důležitější roli než v severní Americe. Začali jsme tedy spolupracovat s evropskými vysílacími společnostmi. Tak jsme se potkala i s ředitelkou Filharmonie Brno Marií Kučerovou, která tehdy pracovala v České televizi. Potkaly jsme se na nějaké konferenci a spřátelily jsme se.

Někdo řekl, že mluvit o hudbě je jako tančit o architektuře. Jak se dá o hudbě mluvit a jak se o ní točí filmy?
Já jsem vždy měla pocit, že vidím hudbu a slyším obrazy. Objevuje se to i v mém filmu Devět dvořákovských skic (Nine Sketches of Dvořák), protože jeden z členů České filharmonie je také vizuální umělec, maluje speciálně pro film Dvořákovu Symfonii č. 6 a také to vysvětluje. Ale já myslím, že nejdůležitější při vytváření hudebních filmů je nebýt příliš intelektuální. Pracuji víc se srdcem, záchvěvy žaludku a s pocity než s mozkem. Někdy slyším hudbu a představuji si u toho, že létám, jindy je to zábava nebo zase smutek. Když jdou emoce obrazů zároveň s hudbou, prohloubí to i vaše vlastní pocity, hudba a obrazy se propojí. Nemusí to být nutně ilustrace, jdou dohromady, jako by spolu tančily.
Další věc je, že je ohromně podnětné pokusit se natočit působivé záběry hudebníků v orchestru. Nejsou to herci, většinou hledí do not, často se dívají na hodinky, čistí si nástroj, rovnají plátek. Vypadají znuděně, i když se nenudí. Když jdu natáčet hudebníky na zkoušce nebo při koncertu, ukazuji jejich emoce. Nejdu po klišé jako flétna sólo – záběr na flétnistu, cello sólo – záběr na cellistu, teď je to nahlas – záběr na všechny. Nechci to dělat jako počítač. Například maestro Bělohlávek komunikuje s tympánistou: dívá se na něj, on zase zpátky, něco zahraje, Jiří souhlasně kývne a tympánista šťastně mrkne na svého spoluhráče. Všichni si to zapamatují, protože si uvědomí, že nejde jen o bouchnutí do tympánů, ale o lidi, kteří tu hudbu hrají. Je to jako u libovolného filmu nebo knihy: nemluvíte o vášních a emocích, ale ukazujete je. A s Dvořákem to jde tak snadno, zvlášť když chodíte ulicemi Prahy – to je poezie převedená do hudby. Kolem běhají psi, jezdí koňská spřežení, ta nádherná řeka… asociace mezi hudbou a obrazy se vytváří automaticky, i když to nejsou přímá spojení.

Vaše filmy vám přinášejí úspěchy, nominace na Oskary, ceny Emmy a další, ale také setkání se špičkovými umělci i hvězdami, máte možnost sledovat je úplně zblízka, sdělit tu zkušenost divákům. Co z toho je pro vás důležité, proč to všechno vlastně děláte?
Těžko říct, co z toho je víc, ale je úžasné být v blízkosti velkých umělců a získat jejich důvěru. A dokonce s nimi natočit i víc než jeden film, jako třeba s Yo Yo Ma. Ale pokaždé, když dokončím nějaký film, tak se můj život navždy změní. Teď mám přátele v Brně, cítím se tu jako s rodinou a také lépe chápu Dvořákovu hudbu, víc do hloubky. Všichni známe Novosvětskou, Humoresku nebo Americký kvartet, režírovala jsem i přenos Rusalky z Metropolitní opery – byla to vůbec první česká opera, kterou vysílali. To jsou všechno důležité věci, ale pro mě je nejdůležitější komunikace s publikem. Většina lidí si myslí, že hudebníci prostě čtou noty, naučí se svůj part a potom ho zahrají. Nikoho nenapadne, kolik je v tom rizikových momentů, jak jsou hudebníci nervózní, jak moc musí cvičit a mezi kolika věcmi se musí rozhodovat. Tak Jiří Bělohlávek stráví týdny a týdny studiem partitury než se s ní postaví před orchestr. A všichni znervózní. A když nás nechají, abychom je přitom natočili, tak to diváci sledují jako sport: „Do toho, máš na to, to hobojový sólo není taková kláda, ukaž jim to!“ A on to dokáže a zahraje to božsky. Hráč na anglický roh Vojtěch Jouza mluví o tom, kolikrát už hrál sólo v Largu v Novosvětské. Pokaždé, když přijde ten akord v žestích, tak mu začne tlouct srdce, tluče pořád víc, stoupá nervozita, potom začne hrát a vypadá to jako prostá písnička. My ukážeme jeho nervozitu během úvodních akordů, on potom začne a hraje nádherně. A vy to slyšíte úplně nově, protože dýcháte s ním.

Mluvíme o dokumentu, který tu právě stříháte. Jak dlouho Českou filharmonii ji sledujete?
Ten film je postavený kolem projektu natáčení kompletu všech devíti symfonií a tří instrumentálních koncertů Antonína Dvořáka. Já jsem u toho ale byla jen několikrát. Poprvé jsem byla u natáčení Symfonie č. 1, byla jsem na první zkoušce a to bylo v listopadu 2012. Potom jsem se vrátila v létě 2013 a začala tady pracovat s vynikajícím stříhačem Jiřím Mikulou. Natáčení jsem dokončila během Symfonie č. 9 a nějakých dalších věcí. Potom jsem musela zpátky do Ameriky kvůli přenosům z Metropolitní a teď jsem se vrátila, abychom film sestříhali a dokončili. Pracuji na něm tedy s přestávkami dva roky.

Metropolitní operu považují mnozí za nejlepší operní dům na světě a vy mu vlastně režírujete výkladní skříň do světa. Je to zodpovědnost, pocta, radost, dobrý job?
Já jsem u živého vysílání vlastně začátečník a první přenos, který jsem dělala, byl hned z Metropolitní opery. Jsem zvyklá na střižnu, mít k dispozici několik možností a vybrat si z nich v klidu tu nejlepší. Byla to hrozivá věc, pustit se do něčeho úplně odlišného. Oslovili mě, protože šéf Metropolitní opery Peter Gelb znal moji práci s jednou kamerou, ale ne se šestnácti. Pracovali jsme spolu, když působil v Sony Classics, znali jsme se jako kolegové i přátelé. Nejdřív jsem na jeho nabídku řekla ne, myslela jsem, že omdlím. On se ale naštval a řekl mi: „Jaké ne, prostě to zkus!“ Byla to Lucia di Lammermoor a nebyl to přenos do celého světa, jen na Times Square a na Lincoln Plaza na venkovní obrazovky. Řekl mi, že když to vyjde, budeme se bavit o dalších operách. Snímalo se to na pět kamer a bylo to pro mě hrozné, nikdy jsem nic živě nedělala ani na jednu nebo na dvě. Byl u toho ale bezvadný tým, který mě podržel, a Peter mi pak nabídla operu Hänsel und Gretel (Perníková chaloupka) jako první přenos do kin. Teď už mám za sebou těch přenosů kolem třiceti a po nějakých patnácti nebo snad dvaceti jsem si je začala i užívat. Předtím jsem se toho ale musela hrozně moc naučit, bylo to něco jako kurzy rychločtení. Je ale vzrušující vědět, že se na přenos dívají v jednu chvíli moji přátelé v Kodani, Africe nebo ve Vancouveru a potom mi třeba napíšou „bylo to bezvadný“ nebo „bylo to rozostřený“. Uvědomíte si, jak je báječné, když se na ten přenos dívají rodiny po celém světě a diskutují o něm. A když se ukáže, že přenos Bohémy sledovalo 350 000 lidí, tak si říkám, jak je vzrušující zasáhnout jich tolik najednou. Nejsem na velké publikum zvyklá, naše filmy jsou spíš umělecké. Dělala jsem také přenos Rusalky a někdo mi poslal fotku, jak lidé stojí v té zimě v čepicích na Václavském náměstí – byla jsem nadšená.

Jste teď dlouho v Brně, potkával jsem vás na koncertech Filharmonie Brno, kterou narozdíl od České filharmonie znáte spíš jako posluchač. Jak se vám líbí její koncerty?
Já mám ráda celé město, je hudebně tak vytříbené! Má silnou hudební tradici, to nikde v Kanadě není. V žádném kanadském městě této velikosti nemají vlastní operu nebo sál s dobrou akustikou – už to je pro mě úžasné. A to ohromné množství lidí, kteří chodí na koncerty, to je taky nádhera. Hraje se tu na vysoké úrovni, je to stejné, jako kdekoliv na světě.

Takže Filharmonie Brno v Janáčkově divadle nebo New York Philharmonic v Avery Fisher Hall vyjdou plus minus nastejno?
Víte co? Mně se Filharmonie Brno líbí víc. A musí to mít něco společného se zaujetím hráčů, jak už jsem říkala dřív. Pro mě by bylo zajímavější točit s brněnskou filharmonií, protože vidím, s jakou láskou hraje. New York Philharmonic je skvělý orchestr a jsou v něm skvělí hráči, ale – a teď řeknu něco nebezpečného ale pravdivého – cítím z nich trochu cynismu. A nemyslím zdaleka jen newyorskou filharmonii, mluvím o orchestrech obecně. Ale když přijdu tady do Besedního domu nebo do Janáčkova divadla, tak cítím nadšení. Obvykle se stává, že cítíte zaujetí z dirigenta… k dirigentům to obvykle patří. A otázka je, jestli se jim podaří jejich nadšení přenést i na orchestr. Záleží vždy na tom, jakou dokáže dirigent vytvořit vazbu s orchestrem – vůči tomu jsou orchestry v severní Americe velmi odolné. Je to generalizace a nemusí to být pokaždé pravda, například z Toronto Symphony Orchestra se stal díky dirigentovi Peterovi Oundjianovi skvělý orchestr. Česká filharmonie byla jistě výborný orchestr i před Jiřím, ale s ním se podle mě děje něco magického. A v Brně se také odehrávají takové koncerty, některé úplně vyprodané, a nechodí na ně jen staří lidé, ale všechny věkové kategorie. Je to báječné, zdravé, kulturní místo.

Oblíbila jste si tady i něco jiného než hudbu, co tu cizince zaujme?
Bože, vždyť je to tak zajímavé město. Pochází odsud Janáček a Mendel, byla jsem v klášteře, kde vznikl koncept genetických zákonů. Je odsud taky Milan Kundera, to je velký spisovatel. Neměla jsem moc času chodit po výletech, ale byla jsem na několika ochutnávkách vína ve Valticích, Lednici, Břeclavi a blízkých místech. Taky jsem byla v punkevních jeskyních. Ve světě se o moravském vínu moc neví a my máme v Kanadě taky dobré, podobné tomu vašemu. Víno je tady výborné a pivo je neuvěřitelné. Já normálně pivo nemůžu, jsem na něj alergická, ale když si dám plzeňské u vás, tak jako bych žádnou alergii neměla.

V České republice je nejlepší a nejlevnější pivo na světě.
Ano, je levnější než voda! Ale v Brně je také funkcionalistická architektura, ve vile Tugendhat jsem byla třikrát, jednou i na koncertě. Šla jsem i do kavárny Era. Brno musí být jedno z hlavních funkcionalistických měst světa.

Já jsem vyrostl v domě, který je od vily Tugendhat jen kousek…
…to je úžasné!

Mně se ale tehdy vůbec nelíbila. Říkal jsem si, co je to za škaredý barák, všechny okolo se mi zdály hezčí.
To je legrační. Ale dítěti se ten dům zvenku asi ani líbit nemůže, vypadá obyčejně, není projektovaný na podívanou z ulice. Mám taky ráda zdejší smysl pro humor, i v umění. Je to něco, co jsem jinde neviděla. Například umělec, který stavěl průčelí staré radnice a postavil jednu věžičku nakřivo. A nevím, asi to nebyl ten samý, který umístil na svatojakubskou věž andílka, který vystrkuje k radnici zadek? Líbí se mi ten vtip, co je za tím, připadá mi to trošku jako Jára Cimrman… ale to byl Čech, ne? Ten nebyl z Moravy. Také vaše podzemí je vzrušující.

Může být i nebezpečné.
Ano, jsou tam skryté průchody, ruiny, kostlivci, nemůžete mít metro. Brno je tak trochu strašidelné město.

Váš film Perfect Pie není jen o hudbě, ale možná především o síle přátelství z dětských let. Vracíte se k lidem, se kterými jste vyrůstala?
Přímo ne. Zůstáváme maličko v kontaktu třeba přes Facebook, ale jinak ne. Hodně pracuji a je těžké zůstat ve spojení, i když je mi to někdy líto. Asi před deseti lety jsme se znovu potkaly s mojí dávnou dobrou kamarádkou. Můžete spolu mluvit o minulosti, ale společného už nemáte nic, dostala jsem se do úplně jiného světa. Narodila jsem se na farmě a od osmi let jsem bydlela na předměstí Ottawy a všichni tam byli stejní. Domy byly stejné, všichni chodili do stejné školy, nikdy jsem neviděla člověka jiné kultury, nikdy jsem neměla neobvyklé jídlo. Nebylo tam nic napínavého, když se ohlédnu zpátky. Vždy jsem měla bezpečí domova a přátele, to ano, ale vedla jsem normální, nijak vzrušující život. Potom jsem šla studovat film a život mě protáhl celým světem. Začalo to v mých pětadvaceti letech, kdy se většina mých přátel provdala nebo oženila a měla děti. Už s nimi nemám nic společného.

Myslíte si, že se osobnost každého člověka odrazí i v tom, jakou má rád hudbu?
Možná můžete o člověku něco zjistit podle hudby, kterou má rád. Hodně lidí má rádo přesnost Bachovy hudby a často jsou to matematici nebo vědecky založení lidé. Bach jim vyhovuje, stejně jako Schönberg, především pozdní. Ale v mém případě… řekla bych, že mám ráda veškerou dobrou hudbu, myslím dobrou klasickou hudbu. Nemám moc ráda pop, jsem v tom trošku snob, ale mám ráda rituály kolem něj, sounáležitost publika je zábavná. Mám ráda spontaneitu jazzu. Nevím ale, jestli to něco vypovídá o mé osobnosti kromě toho, že mám ráda dokonalost a chci se potkávat s nejvyšší kvalitou v umění, které má krásnou strukturu a zároveň vzbuzuje vášeň. Ale nevím, na tuhle otázku byste mi měl odpovědět spíš vy.

Já odpověď neznám. Ptám se proto, že si sám nejsem jistý.
Možná nemá osobnost a oblíbená hudba nic společného. Já třeba miluji Goldbergovy variace – jsou velmi romantické a zároveň matematicky přesné, obsahují v sobě celý vesmír.

Ono je taky důležité, kdo je hraje. Když hraje Goldbergovy variace András Schiff, je to něco úplně jiného, než když je hraje Glenn Gould.
Jistě. Mimochodem o Gouldovi jsme natočili dva filmy, pocházel z Toronta. Znáte Třicet dva krátkých filmů o Glennu Gouldovi?

Jistě, je to můj oblíbený klavírista.
Trochu jsem ho poznala i zblízka. Zemřel v roce 1980 a já jsem končila filmovou školu v roce 1979, tehdy jsme také založili naši filmovou společnost. Pracovala jsem tehdy jako servírka v hotelu, kde bydlel, usmysleli jsme si, že o něm natočíme film a sledovali ho. Měl ve městě několik hotelových pokojů a vždy si objednával grapefruitový džus do čajové konvice. Nosila mu ho pokojová služba, ale prohodili jsme si místa, tak jsem mu ho donesla já.

Foto IMDb, Rhombus Media a archiv

Komentáře

Reagovat
  • Mat

    2. říjen 2014, 14:57
    Nádherně lidský a vypovídající text, který mne, jako pouhého nadšence pro všechno umění, velice silně oslovil.

Dále si přečtěte

V kavárně, jejíž interiér je inspirován vilou Tugendhat, jsme se s Marií Kučerovou sešli před dvěma týdny. Mluvili jsme ale především o jejím dnešním nástupu do funkce ředitelky Filharmonie Brno a o jejích plánech. Probrali jsme také její motivace, repertoár, koncertní sál a na závěr jednu otázku, která ani nepadla.  více

Práce Simona Broughtona se soustřeďuje na hudbu – točí o ní dokumentární filmy, vede časopis Songlines věnovaný world music. Rozhovor jsme pořídili během jeho krátké návštěvy v Brně, kde se zastavil cestou na festival Terezínské hvězdy.  více


Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Nejčtenější

Kritika

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více