Beata Pater: Trh vyžaduje jistoty, ale já věřím posluchačům

15. září 2014, 0:32

Beata Pater: Trh vyžaduje jistoty, ale já věřím posluchačům

„Proč zpívám jazz? Protože jazz jsou emoce. Emoce jsou to nejdůležitější v našich životech, vedou nás a život bez nich nedává smysl. Já svoje emoce vyjadřuji tím, že zpívám a skládám.“ Tak představuje sama sebe jazzová zpěvačka Beata Pater, která se objeví v Brně v rámci cyklu Jazz Brno ve Staré Pekárně. Rozhovor mapuje její začátky, cestu k americkému jazzu přes Japonsko i úspěšné nahrávky z posledních let.

Když vám bylo šest let, začal jste se učit hrát na housle.
Ano, bylo to v experimentální třídě, kde byly smíchané šesti- a sedmileté děti. Dostala jsem pozvánku k přijímacím zkouškám, protože jim o mně dal vědět můj učitel hudby z mateřské školky. Doporučil mě jako umělecký talent. Poskakovala jsem, tleskala a zpívala, a přijali mě. Nástroj mi vybrali až po zkoušce, když zhodnotili moje ruce a držení těla. Do školy ani do učení na housle jsem se moc nehrnula, nebyla to láska na první pohled. Po čase jsme se do sebe s houslemi zamilovali, byly to ale „krev, pot a slzy“. Ze všeho nejdřív mi doporučovali balet, protože jsem od malička tancovala a předstírala, že jsem balerína – to bych už dnes měla po kariéře. Ale v tom, co dělám, se prý k opravdovému hlasu člověk dopracuje až po šedesátce (smích).

Jak jste tedy začala se zpěvem?
Zpěv mě provázel vždycky, od mateřské školy, později při hlasových cvičeních ve škole, ve školním sboru a ve sboru Wladyslawa Skoraczewského při Velkém divadle ve Varšavě. Zpívala jsem v Carmen, Borisi Godunovovi, Wagnerově Tannhäuserovi nebo v Pašijích od Pendereckého. Byla to ohromná zkušenost stát na jednom jevišti s velkými operními hvězdami, které vyzařují jakési kouzlo a vřelost. Celé zákulisí, sklady kostýmů a dekorací – byl to magický, jiný svět, ve kterém se vám chce zůstat co nejdéle. Vzpomínám na ty časy jako na krásný, pohádkový sen.

Vaše první hudební inspirace byli Donny Hathaway, Jaco Pastorius a Miles Davis – jak jste se k nim dostala?
Přesně si nevzpomínám. Můj otec obdivoval latinskoamerickou hudbu a kromě toho měl neuvěřitelný smysl pro rytmus, nádherný hlas a miloval hru na rumba koule. Doma jsme měli vždy spoustu muziky a žhavých rytmů. Táta sbíral stará rádia a gramofony. Rádia byla obrovská, s velkými reproduktory uprostřed a měla řadu kláves podél stupnice se zeleným svítícím ukazatelem. Dál mě asi ovlivnili starší kamarádi, kteří sbírali nahrávky. Witold Zielinski, který dělal zvukaře naší první kapele FunLight, měl velkou sbírku. Seděli bychom u něj na gauči do rána a poslouchali všechno. Tomasz „Kciuk“ Jaworski, se kterým jsem FunLight založila, hodně poslouchal Pastoria a Wheather Report. Někdy jsme poslouchali tutéž desku několikrát po sobě a potom si ji pustili zpomaleně, abychom slyšeli něco úplně jiného. Také jsme nepromeškali žádný koncert v klubu Akwarium i jinde, stejně jako každoroční Jazz Jamboree. K nahrávkám nebyl tak snadný přístup jako dnes, takže každá příležitost něco slyšet byla neocenitelná.

Od mládí sršíte energií. Jako čtrnáctiletá jste založila zmíněné FunLight…
Ve FunLight hrál Tomasz „Kciuk“ Jaworski na basu, Wojtek Lewandowski na perkuse a já jsem zpívala a hrála na piano. Nevěděla jsem, co mám se sebou na jevišti dělat při sólech ostatních, a klavír se zdál být nejlepším řešením. Ale brala jsem hraní na klavír hodně vážně a tehdy jsem taky začala zpívat beze slov. FunLight měli úspěchy i propadáky v klubech Akwarium a Stary Medyk, kde zkoušely také pozoruhodné projekty s Arturem Turalskim pro All Soul’s Day Jazz. Byla to kombinace scénických řešení, tance a naší improvizace. Hráli jsme také v klubu Remont, ale jenom krátce, než nás odtam vypudily rockové kapely. Trošku jsme i jezdili po Polsku. Byla to divoká doba – pestrá co se týká osobností a přitažlivá oproti panující šedi a finančním problémům. Basista vyvářel struny, aby měly lepší zvuk, a já jsem měla půjčené boty od kamarádky, abych vypadala na scéně líp. Dnes to zní neuvěřitelně. Zůstalo několik nahrávek, jedna píseň na desce s Czeslawem Niemenem a pár dalších záznamů. Škoda, je toho málo. Pracovala jsem také ve studiu s Walterem Chieslowskim pro různé produkce. Byla to asi moje první seriózní studiová práce, která přinesla své ovoce v CBS Sony v Tokiu.

Rád bych zachytil ten moment, kdy jste odjela na šest měsíců do Japonska. Jak k tomu došlo, respektive jaký byl bezprostřední podnět?
Jak už to chodí, život a hudba. Země kvetoucích sakur mě vždy přitahovala, příležitost to byla svůdná, tak jsem si řekla: „Proč ne? Šest měsíců není tak moc.“ Věděla jsem, že už se to nemusí opakovat. Šest měsíců se nakonec změnilo v deset plodných let. Prožila jsem toho hodně: cestování, spousta hudby, koncerty. Také začala moje kariéra studiové zpěvačky u CBS Sony, nahrávala jsem mimo jiné i s Take 6. Strašně moc jsem tím získala, především smysl pro rychlou a bezchybnou studiovou práci. Zpívala jsem v Blue Note Tokyo a dalších klubech, také v Jokohamě a Nagoji. Účinkovala jsem taky v pořadu o jazzové historii pro televizi NHK. Naučila jsem se za tu dobu japonsky, místní kulturu, vaření a mnoho dalšího. Umím zpívat i tradiční hudbu „enka“ v japonštině, a ne úplně špatně. V Japonsku se cítím jako ryba ve vodě a jezdím tam na turné každý rok.

Proč jste vyměnila Japonsko za Spojené státy?
Byla to čirá kalkulace, chladná a zištná. Miluji jazz i svoje zpívání a chtěla jsem vyzkoušet, co bych s tím mohla udělat přímo u zdroje. Chtěla jsem se vypořádat  s jazzem v USA, abych věděla, co to vlastně je. Neměla jsem moc co ztratit. Nebála jsem se, protože jsem pravidelně hrávala s muzikanty z USA a říkala jsem si, že se mi nemůže nic stát. A opravdu to nebylo tak hrozné. Začátky byly dost ambiciózní, začínala jsem v klubu Birdland v New Yorku ve skupině Waltera Bishopa Jr. na piano. Vzpomínám si, jak jsem byla ze začátku vyděšená, Walter vzbuzoval úctu. Tiše jsem vešla před koncertem do sálu, Walter seděl u klavíru a přehrával svou skladbu. Najednou se otočil jako mladík a s úsměvem mi řekl: „Ahoj, mladej talente, dnes večer si užijeme spoustu zábavy.“ A bylo to tak.

Který hudební trh má nejnáročnější posluchače?
Nároční posluchači jsou všude, různý je spíš hudební vkus. Každému trhu vládnou kulturní návyky a jazz zní rozdílně ve všech částech světa. Hudba je odrazem všeho, co nás obklopuje. Jazz poskytuje svobodu improvizace. Všechno, co cítíme a na co myslíme, můžeme vyjádřit ve volných formách, vždy je můžeme změnit a jít jinudy. Trh má svá vlastní pravidla a vyžaduje spíš jistoty, ale já věřím posluchačům. 

V roce 2014 jste vydala třetí album z vaší barevné kolekce. V roce 2006 to bylo Black, o pět let později Blue a letos v dubnu se k nám dostalo Red. Čím se ty nahrávky liší?
Black vznikla po dlouhé koncertní spolupráci s klavíristou Markem Little v San Franciscu. Zpívala jsem známé jazzové standardy, ale s vlastními aranžemi. Povedlo se mi zajímavě uchopit Moon River s překvapivým rytmem a tempem. Na Black mě doprovází vynikající kytarista Mimi Fox, se kterým jsem předtím také často vystupovala. Blue je první album, kde jsem zpívala beze slov. Obsahuje většinou moje vlastní skladby, něteré se mnou napsal Mark Little. A pak jsou tam ještě cover verze známých Afro Blue a Blue in Green. Alba si rychle všimla kritika; mělo výborné recenze a dostalo se na playlisty 150 rozhlasových stanic v USA i v jiných zemích. Některé písně si našly ve vysílání stálé místo, mám z toho obrovskou radost. Red vyšlo letos, jsou na něm zase moje skladby i společné s Markem, mezi nimi Butterfly a Red Clay a BachNova od polského vokalisty, kytaisty a skladatele Marka Balaty. Sjednocujícím prvkem Red jsou housle, na které hraji umírněně – nedělám si nárok na to, že bych byla jazzová houslistka. Skladba Sir Doug of Edwards je věnovaná mému příteli Dougu Edwardsovi, jazzovému aktivistovi, hudebnímu kritikovi a rozhlasovému producentovi. Sledoval moje hudební počiny od alba Black. Doug se vydání Red bohužel nedožil. Jeho odchod se mě hluboce dotkl a pořád ho moc postrádám.

Bude mít barevná série nějaké pokračování?
Ještě u ní nějaký čas zůstanu, příští album bude Green a na konci ještě White. Materiál na Green už je napsaný a doufám, že ho natočíme brzo. S White ještě čekám, ale už mám hrubé skici.

Zdá se, že loňský rok pro vás byl výjimečný, v Japonsku jste vydala ještě album Golden Lady…
Golden Lady je akustický project, nahráli ho se mnou klavírista Aoki Hiroma a Bootza „Buca“ Necak. Je to první ze tří akustických alb, která jsem nahrála. Další dvě čekají na vydání. Název Golden Lady patří Steviemu Wonderovi, protože zpívám jeho stejnojmennou skladbu. Nikdy mě nenapadlo zpívat jeho věci, pustila jsem se do toho se smíšenými pocity na naléhání jednoho kamaráda. Moje aranžmá je odvážné, přidala jsem vlastní melodické části. Nevím, co si představoval Steve Wonder, ale mně se zjevila „Golden Buddha Lady“, která se vynořuje z ranní mlhy. Možná proto je moje verze tak pomalá a melancholická. Celé album se skládá z málo hraných věcí a vyšlo v USA i v Japonsku.

Od fascinace Sarah Vaughan a Shirley Horn jste došla až k Antoniu Carlosovi Jobimu a Steve Wonderovi. Jsou nějaké oblasti, které jste svým hlasem nezasáhla?
Nevím, možná Charlie Parker, protože Milese jsem se dotkla na Blue. Jsou tu tisíce autorů a skladeb, kterými bych se ráda zabývala. Když ve mně něco uzraje, nemám ani jasný směr, ale jdu většinou za svou intuicí. Pro mě je velmi důležité, když ke mě věc promlouvá jasně. Musí mít duši, stejně jako housle.

Podělíte se s námi o jeden sen?
Chci být zdravá, jak dlouho to půjde. Potom je možné všechno.

Adam Dobrzyński, Jazz Forum, publikováno se svolením Beaty Pater – www.beatapater.com, foto Jaqueline Amparo

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Soundno, Hana Fatamorgana

22.9.2014, 20:00 / Stará Pekárna

Jazz Brno 2014 - Up!

23.9.2014, 20:00 / Stará Pekárna

Luboš Soukup International Quartet

24.9.2014, 20:00 / Stará Pekárna

Ponk

25.9.2014, 20:00 / Stará Pekárna

15 let Staré Pekárny

26.9.2014, 20:00 / Stará Pekárna

Beata Pater Quartet (USA/CZ)

30.9.2014, 20:00 / Stará Pekárna

Dále si přečtěte

Hostem Festivalu bicích nástrojů na JAMU byla vynikající perkusionistka Marta Klimasara – její koncert festival uzavřel, vedla i workshop. Sešli jsme se spolu v nedávno otevřených sklepních prostorách, kde nyní sídlí Katedra bicích nástrojů. U bicích a hudby zůstal po celou dobu i náš rozhovor, takže jsme se od tématu nehnuli zevnitř ani zvenku.  více

S Ivou Bittovou jsme mluvili především o jejích dvou posledních albech – jedno je sólové, jedno s orchestrem. Dostali jsme se při tom samozřejmě i k jiným tématům, ale stejně nakonec všechna skončila u hudby.  více

Barbara Maria Willi je vynikající cembalistka, varhanice, pedagožka, podílí se na dramaturgii festivalu Concentus Moraviae, vytváří vlastní cyklus staré hudby. Mluvit by se s ní dalo o tolika věcech, že jsme si raději dvě základní témata vymezili hned na začátku. Zaprvé to byl jedenáctý ročník cyklu Barbara Maria Willi uvádí, jehož zahájení nás čeká příští týden, a druhým zásadním tématem bylo rozšíření Katedry varhanní a historické interpretace na JAMU.  více


Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Nejčtenější

Kritika

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více