Brněnské zahrady rozezní nová hudba

Brněnské zahrady rozezní nová hudba

Ve středu 12. června začíná Expozice nové hudby – s dramaturgem festivalu Viktorem Pantůčkem jsme se sešli v podkroví Skleněné louky, kde je současná hudba jako doma. Mluvili jsme o tom, co je to vlastně nová hudba, jak rozeznít zahradu a také trochu o čísle 13 a o vaření hub.

Jsi dramaturgem festivalu Expozice nové hudby, pojďme si ten název trošku ujasnit. Uslyšíme samé premiéry, nové písničky Lucky Vondráčkové, co je to podle tebe nová hudba?
Uvažujeme o hudbě nové s malým „n“, kterou můžeme považovat za historickou kategorii. Ve spojení s expozicí je celý festival postavený na hledání mimostojících nebo ne úplně středoproudých tendencí, samozřejmě i s reminiscenecemi do minulosti. Necítím se úplně jako dramaturg – spíš koordinátor dramaturgie. Významně spolupracujeme s Jozefem Cseresem a Jaroslavem Šťastným.

Loňský ročník byl věnován dvojitému jubileu Johna Cage, k jehož osobě se odkazuje i slavnostní zahájení. Je to pro současnou hudbu tak důležitá osobnost?
Nepochybně je důležitý. Ten odkaz vychází i z návaznosti na ročník expozice, nejen na jeho osobnost. Cageův vliv je ale nepopiratelný a dlouhodobě nacházíme v dramaturgii Expozice postupy a trendy, které na něj odkazují. To slavnostní zahájení, na kterém bude představena kuchařka Johna Cage, má ale především funkci propojení s loňským ročníkem než s Cageovou osobou.

Zaměřit se na jubileum je zdánlivě samozřejmé, ale zároveň taky strašně konzervativní a anticageovské. Má i letošní ročník nějakého klíčového autora?
Paradoxně tam určité jubileum je, ale rychle se vytratilo. Původním záměrem bylo zaměřit se na číslo 13, do toho vstupovala výrazně skutečnost, že v roce 1913 vznikla jedna z prvních kompozic postavených na náhodě, a to Erratum Musical od Marcela Duchampa. Je to tedy dílo výtvarníka, který se pustil do práce se zvukem. To vyvolalo touhu pídit se po tom, jaké to je, když hudebník pracuje s instalací. První verze dramaturgie byla postavena na tomto protipólu i střetávání. A když byl přesunut termín festivalu na červen, tak už byl jen krůček k tomu, abychom ty instalace vložili do veřejného prostoru. Jako přirozená se jevila cesta do zahrad.

Tématem letošního ročníku Expozice jsou Zvučící zahrady – co to konkrétně bude?
Existuje řada tvůrců, kteří jako součást své kompozice používají prostor. Prostor, který vytváří nebo dotváří to, čím oni do něj vstupují – to znamená svou tvorbou. Tím prostorem, který si na prvním místě představíme, je koncertní sál – ten ovlivňuje kompozici dozvukem, ale třeba také rozmístěním hudebníků. Venkovní prostor vstupuje do kompozice mnohem výrazněji, nebo se dokonce stává její bytostnou součástí. Struktura zvukových zahrad je taková, abychom pokryli širokou škálu možností, jak s tímto prostorem pracovat. Jsou tam instalace, které využívají zvuků přírody jako samplů k vytváření vlastních kompozic. To je například Lucie Vítková a v modifikované podobě se tak děje také u Michaela Prima. Jsou to tvůrci, kteří své skladby koncipují do konkrétního prostoru, a výsledek je ovlivňován všemožnými zvuky z okolí. Například Gordon Monahan pouští své skladby do dlouhých strun za pomocí rezonátoru a ty jsou zesilovány napojením na ozvučné desky klavírů umístěných v zahradě. Vibrace strun samozřejmě ovlivňují i poryvy větru, kapky deště... Jinou podobu instalace pak nabízí například Jiří Suchánek nebo Alvin Curran. U Jiřího Suchánka jsou uměle vytvořené zvuky proměňovány silou a směrem větru – jeho instalace tak má charakter hudebního nástroje. Alvin Curran rovněž pouští do prostoru uměle vytvořené zvuky, které jsou vytvořené z útržků rozhovorů nebo vaření hub s Johnem Cagem. Zvuky jsou potom umístěny do zahradního domku a ve spojení se zvukovým i vizuálním prostorem okolní zahrady – ale též se zvuky generovaným návštěvníky – vytvářejí svébytné hudební dílo.

Jak jste vybírali zahrady a objekty k ozvučení, jaká byla hlavní kritéria, jaká byla vedlejší, co bylo nepodstatné?
Hlavním kritériem byla atraktivnost daných míst. Ocitneme se ve vile Tugendhat, v Jurkovičově vile, v Janáčkově domku a v zahradě, kde Mendel křížil hrách. Dále pro nás bylo zajímavé nabídnout místa, která dříve sehrávala důležitou roli pro Brno, bývala velmi atraktivní, a dnes už o nich nikdo neví. To je příklad Hudebního pavilonu nebo zahrady pod hradbami. A vedle Zoologické zahrady, kde nemáme nic, se nabízely obě botanické zahrady.

Vedlejším tématem zmiňovaným v programu je číslo 13 – týká se to jen aktuálního letopočtu, nebo je v tom ještě něco hlubšího?
V současné chvíli už je to jenom ten letopočet a postupně jsme třináctku vlastně úplně opustili. Snad tedy budeme mít i štěstí a všechno dobře dopadne.

Zvukové instalace ozvučí několik zahrad, ale pokud vím, tak nejmíň jednu z nich budete muset založit…
Máme velkou radost, že se nám podařilo domluvit s Alvinem Lucierem. Poprvé bude natažena struna pro kompozici Music on a Long Thin Wire ve venkovním prostoru. Po dlouhém vybírání s Haukem Harderem, který v současnosti většinu Lucierových instalací realizuje, se jako nejvhodnější a vlastně jediné možné místo jevilo nádvoří Domu pánů z Kunštátu. A abychom dostáli zvučícím zahradám, tak i zde bude vytvořena drobná zahrádka, kterou si vysadí členové Filharmonie Brno.

Filharmonie Brno jako organizace Expozici pořádá, její orchestr ale odehraje jediný koncert. Nechtěl bys jej do akce zapojit víc, a třeba i její další hudební složky – například Kantilénu?
Pro nás je obrovskou možností, že Filharmonie festival pořádá a může úvodní koncert zahrát, jinak by na něj padla velká část rozpočtu. Přiznám se, že o zapojení třeba Kantilény jsem ještě neuvažoval, je to inspirativní otázka.

Spojili jste se i s jinými institucemi, výtvarníky, architekty… má letošní ročník ještě nějaké přesahy mimo hudbu a zahrady?
Letošní rok je postavený na spolupráci velkého množství institucí. Je to dáno jak umístěním instalací, tak participací na organizaci. Důležitá je pomoc a spolupráce Domu umění, Moravské galerie, Moravského zemského muzea, Mendelova muzea, Botanické zahrady a Arboreta Mendelovy univerzity, Veřejné zeleně Brno… snad jsem na nikoho nezapomněl. Jelikož většina instalací bude znít i v průběhu července, je pro nás velmi důležitá a příjemná spolupráce s Domem umění, především v rámci projektu Sochy v ulicích / Brno Art Open 2013.

Jsou nějaké skryté či zjevné vazby mezi zvukovými instalacemi a seriózními koncerty v Besedním domě?
Jsou spíš nabídkové než zjevné. Na zahajovacím koncertě bude znit hudba Pendereckého, který je vášnivý dendrolg a Albert Breier svou kompozici nazývá Les plný zvuků vzpomínek. Pro koncerty je nepochybně důležitější hudební stránka, ale v dramaturgickém konceptu mezi nimi a zahradními instalacemi pojítka jsou a nechám na posluchačích, zda budou odhalena.

Besední dům je vnímán spíš jako klasická, nehybná instituce – jak se v něm daří experimentům?
V loňském roce jsem byl velmi mile překvapen, jak současná hudba do Besedního domu patří. Ten koncertní sál byl za účelem provozování soudobé hudby postaven a je hezké toto poslání naplňovat v každé době.

Není uvádění hudby dvacátého století ve fabrikách a podobných alternativních prostorech už spíš klišé? Současná hudba přece taky potřebuje sál s dobrou akustikou...
Nepochybně je důležitější hudební stránka než mnohdy ryze formální koncept, k čemuž vystoupení v nejrůznějších akusticky nevhodných prostorech svádějí. My jsme pro zahrady vybírali skladatele, kteří s daným prostorem mají zkušenosti a kteří jej ve své tvorbě reflektují. To znamená, že zadání bylo opět bytostně hudební. Zahajovací koncert je v tomto směru jistou úlitbou. Budou se na něm hrát skladby, které by mohly být součástí běžných koncertů, ale tady bohužel většinou nebývají. Hudba druhé poloviny dvacátého století se objevuje na programu jen zřídka.

Jak dlouho ještě budeš dramaturgem Expozice – máš nějaký dlouhodobější plán, nebo rozmýšlíš každý ročník zvlášť?
Ta vlastní příprava mě vždycky hrozně baví a při průběhu Expozice jsem hrozně rád, že se to podařilo. Mnohdy mám ale při přípravách pocit, že to úplně nezvládám. Z toho plyne, že jsem příznivcem určité dramaturgické rady, kde se můžou dramaturgové pro jednotlivé ročníky střídat. Ale baví mě to, takže plánů mám pořád ještě dost.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Expozice nové hudby - Lucier – Music on a Long Thin Wire

12.6.2013, 22:00 / Dům pánů z Kunštátu

Expozice nové hudby - Graham

13.6.2013, 17:00 / Zahrada pod hradbami, park Špilberk

Expozice nové hudby - Milan Adamčiak

13.6.2013, 20:00 / Zahrádkářská kolonie na Červeném kopci / Kamenná kolonie

Expozice nové hudby - Monahan

14.6.2013, 18:00 / Vila Tugendhat

Expozice nové hudby - Harder

14.6.2013, 21:00 / Vila Tugendhat

Expozice nové hudby - Klanghimmel Team

15.6.2013, 14:00 / Jurkovičova vila

Klanghimmel Team – Sound Garden
(Bosshard, Hitz, Fommelt)

Expozice nové hudby - Curran

15.6.2013, 16:00 / Památník Leoše Janáčka

Expozice nové hudby - Miloslav Ištvan Quartett

15.6.2013, 18:00 / Besední dům

Štěpán Filípek: Poslední zápas, smyčcový kvartet dle povídky Jacka Londona A piece of Steak (2013)
Max Stern: Smyčcový kvartet „In Grief and Rage“ (1984)
Alois Piňos: 3. smyčcový kvartet (1993)
Josef Berg: Smyčcový kvartet (1968)
John Zorn: Kol nidre (1999)
Miloslav Ištvan: Zatemněná krajina, věnováno obětem 1939–1945 (1975)

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Nejčtenější

Kritika

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více