Brněnské zahrady rozezní nová hudba

Brněnské zahrady rozezní nová hudba

Ve středu 12. června začíná Expozice nové hudby – s dramaturgem festivalu Viktorem Pantůčkem jsme se sešli v podkroví Skleněné louky, kde je současná hudba jako doma. Mluvili jsme o tom, co je to vlastně nová hudba, jak rozeznít zahradu a také trochu o čísle 13 a o vaření hub.

Jsi dramaturgem festivalu Expozice nové hudby, pojďme si ten název trošku ujasnit. Uslyšíme samé premiéry, nové písničky Lucky Vondráčkové, co je to podle tebe nová hudba?
Uvažujeme o hudbě nové s malým „n“, kterou můžeme považovat za historickou kategorii. Ve spojení s expozicí je celý festival postavený na hledání mimostojících nebo ne úplně středoproudých tendencí, samozřejmě i s reminiscenecemi do minulosti. Necítím se úplně jako dramaturg – spíš koordinátor dramaturgie. Významně spolupracujeme s Jozefem Cseresem a Jaroslavem Šťastným.

Loňský ročník byl věnován dvojitému jubileu Johna Cage, k jehož osobě se odkazuje i slavnostní zahájení. Je to pro současnou hudbu tak důležitá osobnost?
Nepochybně je důležitý. Ten odkaz vychází i z návaznosti na ročník expozice, nejen na jeho osobnost. Cageův vliv je ale nepopiratelný a dlouhodobě nacházíme v dramaturgii Expozice postupy a trendy, které na něj odkazují. To slavnostní zahájení, na kterém bude představena kuchařka Johna Cage, má ale především funkci propojení s loňským ročníkem než s Cageovou osobou.

Zaměřit se na jubileum je zdánlivě samozřejmé, ale zároveň taky strašně konzervativní a anticageovské. Má i letošní ročník nějakého klíčového autora?
Paradoxně tam určité jubileum je, ale rychle se vytratilo. Původním záměrem bylo zaměřit se na číslo 13, do toho vstupovala výrazně skutečnost, že v roce 1913 vznikla jedna z prvních kompozic postavených na náhodě, a to Erratum Musical od Marcela Duchampa. Je to tedy dílo výtvarníka, který se pustil do práce se zvukem. To vyvolalo touhu pídit se po tom, jaké to je, když hudebník pracuje s instalací. První verze dramaturgie byla postavena na tomto protipólu i střetávání. A když byl přesunut termín festivalu na červen, tak už byl jen krůček k tomu, abychom ty instalace vložili do veřejného prostoru. Jako přirozená se jevila cesta do zahrad.

Tématem letošního ročníku Expozice jsou Zvučící zahrady – co to konkrétně bude?
Existuje řada tvůrců, kteří jako součást své kompozice používají prostor. Prostor, který vytváří nebo dotváří to, čím oni do něj vstupují – to znamená svou tvorbou. Tím prostorem, který si na prvním místě představíme, je koncertní sál – ten ovlivňuje kompozici dozvukem, ale třeba také rozmístěním hudebníků. Venkovní prostor vstupuje do kompozice mnohem výrazněji, nebo se dokonce stává její bytostnou součástí. Struktura zvukových zahrad je taková, abychom pokryli širokou škálu možností, jak s tímto prostorem pracovat. Jsou tam instalace, které využívají zvuků přírody jako samplů k vytváření vlastních kompozic. To je například Lucie Vítková a v modifikované podobě se tak děje také u Michaela Prima. Jsou to tvůrci, kteří své skladby koncipují do konkrétního prostoru, a výsledek je ovlivňován všemožnými zvuky z okolí. Například Gordon Monahan pouští své skladby do dlouhých strun za pomocí rezonátoru a ty jsou zesilovány napojením na ozvučné desky klavírů umístěných v zahradě. Vibrace strun samozřejmě ovlivňují i poryvy větru, kapky deště... Jinou podobu instalace pak nabízí například Jiří Suchánek nebo Alvin Curran. U Jiřího Suchánka jsou uměle vytvořené zvuky proměňovány silou a směrem větru – jeho instalace tak má charakter hudebního nástroje. Alvin Curran rovněž pouští do prostoru uměle vytvořené zvuky, které jsou vytvořené z útržků rozhovorů nebo vaření hub s Johnem Cagem. Zvuky jsou potom umístěny do zahradního domku a ve spojení se zvukovým i vizuálním prostorem okolní zahrady – ale též se zvuky generovaným návštěvníky – vytvářejí svébytné hudební dílo.

Jak jste vybírali zahrady a objekty k ozvučení, jaká byla hlavní kritéria, jaká byla vedlejší, co bylo nepodstatné?
Hlavním kritériem byla atraktivnost daných míst. Ocitneme se ve vile Tugendhat, v Jurkovičově vile, v Janáčkově domku a v zahradě, kde Mendel křížil hrách. Dále pro nás bylo zajímavé nabídnout místa, která dříve sehrávala důležitou roli pro Brno, bývala velmi atraktivní, a dnes už o nich nikdo neví. To je příklad Hudebního pavilonu nebo zahrady pod hradbami. A vedle Zoologické zahrady, kde nemáme nic, se nabízely obě botanické zahrady.

Vedlejším tématem zmiňovaným v programu je číslo 13 – týká se to jen aktuálního letopočtu, nebo je v tom ještě něco hlubšího?
V současné chvíli už je to jenom ten letopočet a postupně jsme třináctku vlastně úplně opustili. Snad tedy budeme mít i štěstí a všechno dobře dopadne.

Zvukové instalace ozvučí několik zahrad, ale pokud vím, tak nejmíň jednu z nich budete muset založit…
Máme velkou radost, že se nám podařilo domluvit s Alvinem Lucierem. Poprvé bude natažena struna pro kompozici Music on a Long Thin Wire ve venkovním prostoru. Po dlouhém vybírání s Haukem Harderem, který v současnosti většinu Lucierových instalací realizuje, se jako nejvhodnější a vlastně jediné možné místo jevilo nádvoří Domu pánů z Kunštátu. A abychom dostáli zvučícím zahradám, tak i zde bude vytvořena drobná zahrádka, kterou si vysadí členové Filharmonie Brno.

Filharmonie Brno jako organizace Expozici pořádá, její orchestr ale odehraje jediný koncert. Nechtěl bys jej do akce zapojit víc, a třeba i její další hudební složky – například Kantilénu?
Pro nás je obrovskou možností, že Filharmonie festival pořádá a může úvodní koncert zahrát, jinak by na něj padla velká část rozpočtu. Přiznám se, že o zapojení třeba Kantilény jsem ještě neuvažoval, je to inspirativní otázka.

Spojili jste se i s jinými institucemi, výtvarníky, architekty… má letošní ročník ještě nějaké přesahy mimo hudbu a zahrady?
Letošní rok je postavený na spolupráci velkého množství institucí. Je to dáno jak umístěním instalací, tak participací na organizaci. Důležitá je pomoc a spolupráce Domu umění, Moravské galerie, Moravského zemského muzea, Mendelova muzea, Botanické zahrady a Arboreta Mendelovy univerzity, Veřejné zeleně Brno… snad jsem na nikoho nezapomněl. Jelikož většina instalací bude znít i v průběhu července, je pro nás velmi důležitá a příjemná spolupráce s Domem umění, především v rámci projektu Sochy v ulicích / Brno Art Open 2013.

Jsou nějaké skryté či zjevné vazby mezi zvukovými instalacemi a seriózními koncerty v Besedním domě?
Jsou spíš nabídkové než zjevné. Na zahajovacím koncertě bude znit hudba Pendereckého, který je vášnivý dendrolg a Albert Breier svou kompozici nazývá Les plný zvuků vzpomínek. Pro koncerty je nepochybně důležitější hudební stránka, ale v dramaturgickém konceptu mezi nimi a zahradními instalacemi pojítka jsou a nechám na posluchačích, zda budou odhalena.

Besední dům je vnímán spíš jako klasická, nehybná instituce – jak se v něm daří experimentům?
V loňském roce jsem byl velmi mile překvapen, jak současná hudba do Besedního domu patří. Ten koncertní sál byl za účelem provozování soudobé hudby postaven a je hezké toto poslání naplňovat v každé době.

Není uvádění hudby dvacátého století ve fabrikách a podobných alternativních prostorech už spíš klišé? Současná hudba přece taky potřebuje sál s dobrou akustikou...
Nepochybně je důležitější hudební stránka než mnohdy ryze formální koncept, k čemuž vystoupení v nejrůznějších akusticky nevhodných prostorech svádějí. My jsme pro zahrady vybírali skladatele, kteří s daným prostorem mají zkušenosti a kteří jej ve své tvorbě reflektují. To znamená, že zadání bylo opět bytostně hudební. Zahajovací koncert je v tomto směru jistou úlitbou. Budou se na něm hrát skladby, které by mohly být součástí běžných koncertů, ale tady bohužel většinou nebývají. Hudba druhé poloviny dvacátého století se objevuje na programu jen zřídka.

Jak dlouho ještě budeš dramaturgem Expozice – máš nějaký dlouhodobější plán, nebo rozmýšlíš každý ročník zvlášť?
Ta vlastní příprava mě vždycky hrozně baví a při průběhu Expozice jsem hrozně rád, že se to podařilo. Mnohdy mám ale při přípravách pocit, že to úplně nezvládám. Z toho plyne, že jsem příznivcem určité dramaturgické rady, kde se můžou dramaturgové pro jednotlivé ročníky střídat. Ale baví mě to, takže plánů mám pořád ještě dost.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Expozice nové hudby - Lucier – Music on a Long Thin Wire

12.6.2013, 22:00 / Dům pánů z Kunštátu

Expozice nové hudby - Graham

13.6.2013, 17:00 / Zahrada pod hradbami, park Špilberk

Expozice nové hudby - Milan Adamčiak

13.6.2013, 20:00 / Zahrádkářská kolonie na Červeném kopci / Kamenná kolonie

Expozice nové hudby - Monahan

14.6.2013, 18:00 / Vila Tugendhat

Expozice nové hudby - Harder

14.6.2013, 21:00 / Vila Tugendhat

Expozice nové hudby - Klanghimmel Team

15.6.2013, 14:00 / Jurkovičova vila

Klanghimmel Team – Sound Garden
(Bosshard, Hitz, Fommelt)

Expozice nové hudby - Curran

15.6.2013, 16:00 / Památník Leoše Janáčka

Expozice nové hudby - Miloslav Ištvan Quartett

15.6.2013, 18:00 / Besední dům

Štěpán Filípek: Poslední zápas, smyčcový kvartet dle povídky Jacka Londona A piece of Steak (2013)
Max Stern: Smyčcový kvartet „In Grief and Rage“ (1984)
Alois Piňos: 3. smyčcový kvartet (1993)
Josef Berg: Smyčcový kvartet (1968)
John Zorn: Kol nidre (1999)
Miloslav Ištvan: Zatemněná krajina, věnováno obětem 1939–1945 (1975)

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Nejčtenější

Kritika

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce