Brno má nového Dona Giovanniho

Brno má nového Dona Giovanniho

Má sedmadvacet let a je talentovaný barytonista. Jmenuje se Roman Hoza. V posledních letech se řadí k nejvíce sledovaným českým pěvcům své generace. Laureát několika mezinárodních soutěží se mimo jiné představil třeba na prestižním Salcburském festivalu či na festivalu Pražské jaro. Absolvoval Janáčkovu akademii múzických umění v Brně a roční stáž na Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni. Od letošní sezony je stálým členem souboru Janáčkovy opery Národního divadla Brno. Během ledna bude v brněnské opeře debutovat jako svůdník Don Giovanni.

Jaká byla Vaše cesta k Mozartovi?

Pro mne je Mozart největším hudebním skladatelem všech dob. Vůbec první árie, kterou jsem v životě zpíval, patřila Papagenovi z Kouzelné flétny. Doufám, že u jeho oper vydržím ještě hodně, hodně dlouho.

O roli Dona Giovanniho se říká, že je možné ji interpretovat mnoha způsoby. Jak se Vy pokusíte vyložit tuto postavu?

Rozborem donjuanství se zabývá mnoho učených statí, takže je velmi těžké postavu Giovanniho charakterizovat pár větami. Já ho vnímám jako archetyp svůdce, nebezpečného manipulátora a životního hráče.

Váš operní repertoár prozrazuje velkou věrnost Mozartovým a také Rossiniho operám. Je to taktika, držet se chytře v repertoáru 18. a počátku 19. století, nebo se určitou měrou potýkáte se „škatulkami“?

Pro mladý hlas jsou Mozart, Rossini a jim podobní autoři bezpochyby nejideálnější volbou. Jestli tou „škatulkou“ myslíte hlasový obor, tak toho bych se naopak velmi rád držel! Byť to v České republice není úplně jednoduché. Český operní trh je relativně malý a rolí v tomto hlasovém oboru tedy nabízí jen určité množství.

Občas si odskočíte i do oblasti staré hudby, spolupracujete se soubory, které se pohybují ve světě tzv. poučené interpretace. To ovšem na hlas klade poměrně jiné nároky než hudba 18. století a pozdější. Není to v rozporu s Vaším repertoárovým směřováním?

Naopak. Právě spolupráce s těmito soubory mi pomohla rozvinout interpretační a hlasové možnosti, stejně jako schopnost rychle reagovat a být hudebně pohotový. Myslím, že pro mladého zpěváka je přímo povinností se s touto hudební větví – tedy s poučenou interpretací staré hudby – alespoň základně seznámit.

Roman Hoza

Vraťme se ale ještě na chvilku k Mozartovi a Rossinimu. Jsou si po pěvecké stránce nějakým způsobem blízcí?

Oba mají svůj specifický styl, který je dobré dodržovat a ctít. Za barytonisty mohu říct, že Rossini je většinou rozsahově a technicky náročnější. Mozart ale zase vyžaduje eleganci a cit pro každou frázi, protože do každé vtělil svou genialitu.

Od této sezony jste stálým členem souboru Janáčkovy opery v Brně. Není to proti současnému trendu udržet si nezávislost a být na volné noze?

Jsem rád, že jsem si vybral stálé angažmá. I vzhledem k mému věku je dobré, že mám možnost rozšířit si repertoár a zároveň zůstat v klidu na jednom místě kvůli rodině. Navíc se mi v Brně hodně líbí a Janáčkova opera je podle mě skutečnou špičkou mezi českými operními domy.

Co Vás vůbec přivedlo na dráhu operního pěvce?

Velkou zásluhu na tom má moje první učitelka zpěvu v Základní umělecké škole v Hulíně a později především zvláštní přitažlivost hudebního a hlavně divadelního světa.

Liší se svět opery, ve kterém se pohybujete, od Vašich původních představ?

Moje úplně původní představa byla samozřejmě dost romantická. Ve skutečnosti je samotná prezentace před lidmi jenom špička ledovce, je to odměna za mnoho hodin strávených u klavíru a na zkušebním jevišti.

Rok jste studoval ve Vídni a poté jste byl členem Operního studia v Düsseldorfu. Jak se člověk k takovým příležitostem dostane?

Ve Vídni jsem byl v rámci programu Erasmus. Vzhledem k obrovskému zájmu uchazečů, jsem se musel spojit přímo s profesorkou, ke které jsem chtěl jít. Jel jsem jí předzpívat. Vybrala si mne, ohromně mi pomohla a dodnes jsme v kontaktu. Do Operního studia v Düsseldorfu jsem udělal konkurz. Obecně bych řekl, že je určitě potřeba trochu štěstí, ale nejdůležitější je být připraven, když ta příležitost přijde.

Jaký to byl pocit vstupovat do míst, kde studovali Mahler, Abbado, Friedrich Gulda?

Jméno školy zůstalo, ale místo vyučování se hodně proměnilo. Pěvecká katedra vídeňské hudební univerzity je v moderní budově ve čtvrti Penzing blízko zámku Schönbrunn. Krásné místo se spoustou prostoru a zeleně, ale ne příliš historické. Duch velkých umělců a statut kulturního srdce Evropy je ale samozřejmě ve Vídni cítit na každém kroku a byl to pro mě úžasný zážitek.

V čem se studium ve Vídni lišilo od studia na JAMU?

Obecně si myslím, že především přístupem samotných studentů. Každá škola má silnější a slabší stránky, ale ve Vídni je veliká konkurence. Kdo se chce prosadit, musí opravdu poctivě pracovat. Zároveň tam mají všichni hrozně široký obzor – není problém cestovat na kurzy nebo předzpívání po celé Evropě i dál.

V Düsseldorfu jste pracoval například s Lindou Watson nebo s Davidem Syrusem. Co jste si z této spolupráce odnesl?

Mimo mnohé interpretační a technické postřehy týkající se samotného zpívání. Bylo skvělé tyto lidi vůbec osobně poznat a jít s nimi třeba na oběd. Je úžasné, když vám pak Linda Watson napíše přání k narozeninám nebo když se k vám hlásí skvělý korepetitor David Syrus na předzpívání v Covent Garden.

Studia jste dokončil a vstoupil do praxe. Kde berete inspiraci pro svůj další umělecký rozvoj?

Moc důležité je pro mě sledovat zkušenější kolegy, a to nejen při představení, ale i při zkouškách a o pauzách. Tak jsme například jednou probírali rituály a jídelníček jednoho z kolegů. Tyto věci jsou nejen nesmírně zajímavé a inspirativní, ale mnohdy i velmi humorné. Ale nemohu nejmenovat člověka, který mě „nakopnul“ asi ze všech nejvíc, jednak technicky, ale taky přístupem k pěvecké práci a schopností naslouchat. Tím člověkem je Adam Plachetka.

V prosinci jste ztvárnil čerta Marbuela ve Dvořákově opeře Čert a Káča. V březnu Vás čeká velmi zajímavá role Jaufré Rudela v Lásce na dálku současné finské autorky Kaiji Saariaho. Je to pouhé odskočení nebo postupný přesun k jinému typu repertoáru?

Marbuel byl pro mě jedním z výletů do basbarytonového repertoáru, kterých bych chtěl ovšem časem dělat co nejméně. Jaufré Rudel je naopak velmi specifická role, která mě láká svou poetičností i atmosférou celého díla.

Jak se vůbec stavíte k hudbě 21. století?

Řekl bych upřímně. Prolínání hudebních směrů v 21. století je už pro mě velmi nesrozumitelné. Ale můj vztah k moderní opeře, která jakžtakž navazuje na tradiční formy hudebního divadla, což je právě případ Lásky na dálku, je veskrze pozitivní. Myslím, že moderní opera 20. a 21. století se svými tématy a jejich zpracováním dostává až na dřeň lidských emocí. V dobré inscenaci se může stát pro diváka naprosto jedinečným vnitřním zážitkem.

Roli Jaufrého Rudela studujete již poměrně dlouho. Můžete tento part trochu přiblížit?

Part Jaufrého je velmi dlouhý, vysoko i nízko položený, rytmicky zrádný… Autorka používá k vyjádření emocí spoustu zvukových efektů, barev, jak ve sboru a v orchestru, tak i v sólových hlasech. Melodika Jaufrého partu je inspirována orientálním zpěvem.

O čem Láska na dálku je?

No přece o lásce! Trubadúr Jaufré Rudel je unaven životem a sní o krásné ženě, kterou nikdy nepotkal. Poutník, kterého potkává, mu ovšem sdělí, že jeho vysněná žena existuje. Jaufré se po dlouhém váhání vydává na cestu do Tripolisu, kde se nakonec na pokraji smrti setkává se svou láskou na dálku.

Je to tedy opera, kde se sen změní ve skutečnost. Jaký sen má Roman Hoza?

Myslím, že ty opravdové sny by se neměly říkat příliš veřejně, tak si je nechám s dovolením pro sebe. Nicméně bych si přál do budoucna hlavně spokojenost a klid v rodinném kruhu. A v práci? Snad abych byl schopen předat posluchačům a divákům emoce, kterými každá kvalitní hudba překypuje. A abychom společně odcházeli z divadla nebo z koncertu s dobrým pocitem.

Roman Hoza / © Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Nejčtenější

Kritika

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více