Chris Corner: Temnota pro mě znamená to samé jako strnulost

Chris Corner: Temnota pro mě znamená to samé jako strnulost

Chris Corner vydal minulý rok na podzim pod hlavičkou svého sólového projektu IAMX album Metanoia. Brněnská zastávka jeho turné se chystá na Flédě už příští týden. Mluvili jsme spolu den před vydáním nového EP a videoklipu North Star.

Zítra vyjde vaše nové EP North Star, dnes bude mít premiéru na českých stanicích Óčko Expres a Radio Expres FM. Proč má předpremiéru zrovna u nás?
Mám s českými fanoušky hodně dobré vztahy, tak je to trošku pro ně. I když si nejsem jistý, jestli se North Star nebude dávat i jinde.

Na North Star jsou tři tracky, kromě originální verze ještě remixy od Future Fink Squad a Mr. Kitty. Proč zrovna od nich?
Už jsme spolupracoval i dřív, mají rádi mou hudbu a já s nimi mám dobré zkušenosti. Vnesli do North Star věci, které tam předtím nebyly, beaty a především úplně jinou atmosféru.

Žil jste osm let v Berlíně, proč jste se vrátil do Los Angeles?
Ze všeho nejvíc kvůli počasí. V Berlíně jsou hrozné zimy, nedalo se to vydržet, psychicky mě to deptalo. Potřeboval jsem místo, které působí pozitivněji, je tam víc světla. A v Los Angeles mám i hodně co dělat, mám tady spolupracovníky. Do Berlína se rád ještě někdy vrátím, ale rozhodně ne v zimě.

V Berlíně natočil svoje snad tři nejlepší alba David Bowie. Myslel jste na něj někdy, když jste tam pracoval?
Nijak výrazně. Měl jsem jeho muziku rád jako teenager, ale když jsem začal skládat vlastní věci, mnohem víc mě zajímala elektronika. Bowie byl strašně důležitý pro celou populární hudbu, ale v Berlíně žila spousta jiných vynikajících hudebníků. Bylo by vlastně hrozně těžké se zaměřit jen na jednoho z nich. Navíc Berlín je úžasné město, které je zajímavé samo o sobě. Je tvůrčí, inspirativní, je v něm možné skoro všechno.

Takže není žádná spojitost mezi North Star a Black Star?
To určitě ne.

Vaše poslední album Metanoia je podle recenzí bezútěšné, zničující a nejtemnější. Souhlasíte?
Z jistého úhlu pohledu ano. Ale když se na něj podívám z osobního hlediska, je to album, které jsem si poslechl. Svoji hudbu jinak neposlouchám, ale tady to šlo. Je to album o mém osobním boji s depresemi a insomnií a hodně se to do něj promítlo. Oproti předchozím nahrávkám Metanoia není tak komplikovaná. Spoustu věcí jsem si při práci na albu vyjasnil a přišel jim na kloub. Ale bezútěšné je asi hodně, to ano.

Co se vám se slovem „temnota“ vybaví jako první: temná místnost, tmavý les, temná mysl… co znamená temnota pro vás?
Temnota pro mě znamená to samé jako strnulost, necitlivost. Je to stav, kdy člověk nic necítí, ať už je to psychická nemoc nebo cokoliv jiného. Obtížný a vyčerpávající stav, kdy člověk na nic nereaguje, o nic se nestará a je zcela pohlcen jenom sám sebou. To je pro mě opravdová temnota.

Ztratit cestu v temném lese je typický pohádkový motiv – máte rád pohádky?
Mám a hodně. Pohádky jsou úniky z reality, ať už jsou o čemkoliv. Fascinují mě. A jsem velký fanoušek Jana Švankmajera, kdysi jsem viděl jeho krátký film Tma/Světlo/Tma a úplně mě to dostalo. Možná se nejedná tak docela o pohádku, ale podnětné je to stejně.

Napsal jste někdy pohádkovou píseň, nebo máte nějakou v plánu?
Myslím, že jednu ano, je to Song of Imaginary Beings z mého druhého alba. To je taková malá pohádka.

Je vaše hudba o ztracených, nebo nalezených cestách. Nebo je o hledání cest?
Myslím, že je především o nalezených cestách. O tom, jak najít světlo, jak se k němu dostat, nalézt a neztratit naději. Je to výzkumná expedice k lepšímu životu. Ve smyslu jak být silnější, odolnější, méně zranitelný. Je to cesta nalezená i nacházená.

Hrajete v České republice celkem často, není to už trochu nuda?
Ne, nuda to není nikdy a nemusí to být jen v České republice. Nahrávka se při opakovaném pouštění nemění, ale živé hraní je pokaždé jiné od zvukové zkoušky až po odjezd z koncertu. Lidé jsou také pokaždé jiní, i když hrajete po několikáté ve stejném klubu. Je to ohromně vděčné a čím víc se snažím propojit s lidmi v publiku, tím je to lepší. Na pódiu jsem nejspokojenější a nikdy mě to nenudí.

IAMX je sólovým projektem Chrise Cornera, který se proslavil již svým účinkováním v britské trip hopové kapele Sneaker Pimps. Sólovou kariéru začal před jedenácti lety vydáním debutu Kiss+Swallow. IAMX je komplexní umělecký projekt, ve kterém se hudba spojuje s fotografií, videem a performancí.

Foto z koncertu v klubu Roxy

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Dějiny pravidelného rozhlasového vysílání z Brna se začaly psát v roce 1924, rok po zahájení vysílání pražského rozhlasu a jen dva roky po vzniku prvního pravidelného vysílání v Evropě – londýnského BBC. Už celé jedno století je brněnské studio Českého rozhlasu motorem nejen hudebního, ale i obecně kulturního dění na Moravě, které svým vysíláním významně ovlivnilo. Důležitou roli sehrál brněnský rozhlas také v oblasti hudebního folkloru. Od svých začátků byl významným dokumentátorem lidové hudby v terénu a svým vysíláním neoddiskutovatelně ovlivnil vývoj hudebního folklorismu na našem území. Stalo se tak především díky neúnavné činnosti několika generací redaktorů a dramaturgů folklorního vysílání, kteří lidovou píseň a hudbu nejen zaznamenávali v terénu, ale prostřednictvím vysílání jí dávali druhý život. Právě díky nim se z interpretů, jako byli Božena Šebetovská, Jožka Severin, Dušan a Luboš Holí, Jarmila Šuláková, Vlasta Grycová a řada dalších, staly folklorní legendy. A zejména díky rozhlasu se všeobecně známými staly desítky lidových písní, které by jinak zůstaly zapomenuty.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Nejčtenější

Kritika

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více