Čokovoko: Pro nás je důležitá i hudba

Čokovoko: Pro nás je důležitá i hudba

Nejsme vhodné na dětskou party, ani charitu neděláme. Komentáře nejsou povoleny. Tak končí na vašem webu odstavec „vo nás“. Na co tedy jste vhodné, co děláte a co je povoleno?
Adéla: My jsme vhodné spíš na party pro dospělé. Když už nevědí, koho si pozvat, tak si pozvou nás. Komentáře nejsou povoleny záměrně, protože lidé se na internetu rádi kanalizují, ale je povoleno se na ten web dívat.
Zuzana: My už tam ale moc věcí nepřidáváme, je to spíš taková hrobka.

Na Facebooku se ale trošku kanalizovat necháváte…
Zuzana: Tam bohužel nejde cizí posty úplně zablokovat, to už jsem zkoušela. Je to ale dobré médium, když chceme dělat reklamu na koncerty. Já bych tam ráda jakékoliv cizí kreativitě zamezila, ale není to možné.
Adéla: Oni se tam zase tolik nevyjadřují.
Zuzana: Já to hodně mažu. A dívám se tam často, protože mám hrůzu z toho, co tam zase kdo napíše.

Rozhovorů je s vámi po netu mrak, hrajete celkem dost – cítíte se úspěšné, co vůbec považujete v muzice za úspěch?
Zuzana: Já bych považovala za úspěch mít nějakou cenu, myslím hudební. Třeba jako nejlepší zpěvačky roku a podobně. V tomto směru nemáme nic, tak se cítím taková nenaplněná. Měly jsme nominaci na Vinylu, ale tam se nominují takové sračky, že to nepovažuju za podstatné.
Adéla: Dobrá by byla nějaká známější cena, třeba Český lev za filmovou hudbu, to by se mi líbilo.

Čokovoko vzniklo, když jste se nudily na chatě, to už jste taky říkaly mockrát. Zkoušely jste někde hrát i předtím, nebo to byl první pokus?
Adéla: Já jsem měla výbornou kapelu, už ani nevím, jak se jmenovala a měli jsme jen jeden koncert, hráli jsme cover verze. A pak jsem měla vlastně ještě jednu s kamarádkama, ta se jmenovala Kabriolet. A pak jsem měla jednu s opravdovými hudebníky, zase jsme hráli cover verze, třeba Nenu.

Váš první koncert byl v kavárně u Švandy, bylo to ještě na playback…
Zuzana: Tys tam byl? Tos byl ještě obézní, ne? Já jsem byla tehdy taky víc obézní, to byly časy.

Pódium jste měly místo stolu pro štamgasty, kam si normálně nikdo nedovolí sednout. To byl první úspěch, vyštípat je odtam, nebo ne?
Adéla: Při prvním koncertu jsme ještě stály normálně na zemi mezi lidmi. Při druhém vystoupení už tam byl takový soklíček, ale nepamatuju si, kolik dalo práce odtam ty štamgasty dostat.

Mimo jiné tam sedává i znalec Johna Cage Jozef Cseres, nevyjadřoval se k vám někdy?
Zuzana: Já o něm vím jenom to, že jezdí do Indonézie, ale o nás, myslím, nikdy nic neříkal.

A máte někoho, kdo vám občas mluví do toho, co děláte a jeho mínění je pro vás důležité?
Adéla: Asi Prokop Holoubek, ten nám zařizuje koncerty a dáme na něj obě. Ne úplně ve všem, ale víc než na kohokoliv jiného.
Zuzana: Já ještě na moji mamku. Ona je takový investor, půjčila nám peníze na vydání cédéčka, tak musí mít nějaké slovo. To CD si potom poslechla z malých, špatných repráků a myslela si, že to byly prošustrovaný peníze, protože nebylo nic slyšet a ničemu nerozuměla. Nakonec se ukázalo, že měla špatně nastavenou hlasitost. Bylo to ale dost hrozný, protože mi napsala šílený email, jak mě ráda porodila, a teď se to nevyplácí. Ale vyjasnily jsme si to. Jinak si myslím, že je lepší nikoho neposlouchat a dělat si ty věci po svém.
Adéla: Ještě do toho trošku mluví Tomáš Kelar, ale ten už míň.

Nechci po tisící řešit, jestli jste nebo nejste hip hop, ale posloucháte ho – jaká muzika vás baví?
Adéla: Mě baví popina, spíš taková elektroničtější, a nejvíc mě baví vážná hudba, u které se dá číst.
Zuzana: Já momentálně poslouchám Jamese Blakea a Gonjasufiho, a potom jazz na 8tracks.com. Já se v jazzu moc nevyznám a na tom serveru je možnost si zadat náhodné kompilace od různých lidí. Dají se ale taky zadat různá kritéria pro poslech, kombinace jako study plus sex nebo uklízení plus jazz, tak si to namíchám podle potřeby – třeba study a cool jazz – a to mně vyhovuje. Už jsem si taky vypálila Best of Beethoven, ale k tomu jsem se ještě nedostala.

Tys ale byla ve Vídni na Parsifalovi a jednou jsme spolu byli i na Káti Kabanové, dokonce sis zaplatila lístek….
Zuzana: Já jsem myslela, že mi dáš nějakou slevu. A ani jedno se mi nelíbilo, ten Parsifal mě strašně sral. Teď jsem ale byla na opeře s těhotnou kamarádkou, která chtěla, aby to dítě mělo dobré matematické schopnosti, a líbilo se mi to. Bylo to strašně romantický, Turandot a ještě něco jako Miss Saigon, z Vietnamu to bylo...

...Madam Butterfly
Jo, to bylo ono, hrál v tom takovej fešák operák, Černoch se jmenuje a dostává strašně moc kytek. A taky tam byla tlustá pěvkyně, mě hrozně baví, jak je to vizuální.

Vždycky se říká, že vaše věci stojí na textech, ale na hudbu se chodí kvůli hudbě, i kdyby texty napsal Michal Viewegh. Skládá vám pořád Tomino Kelar a jak moc mu do toho kecáte?
Adéla: Skládá nám pořád a chceme to i trošičku posunout dál. Nebudeme ale ještě říkat jak. Máme plány, ale prozrazovat je ještě nechceme.
Zuzana: Já bych nechtěla, aby to byli Midilidi 3.

Slyšel jsem, jak Standa Biler recituje vaši společnou báseň, se kterou jste vyhráli lońský ročník soutěže o nejlepší báseň o Brně a bez muziky to prostě nebylo ono.
Zuzana: Pro nás je důležitá i ta hudba, záleží nám na ní.

Domlouvali jste se třeba aspoň rámcově na tom, co použít na samply, jsou tam brněnské klasiky Synkopy, Los Brňos, cítíte se s tím svázané?
Zuzana: Ty důvody byly pragmatické. Mívaly jsme v těch podkladech samou elektroniku a já jsem z toho byla dost nešťastná. Tak jsem se ptala táty, koho z žijících hudebníků zná, on mi napsal seznam a jejich telefonní čísla. Potom jsem to podle toho vybírala v knihovně. Taky jsme ještě přišly na to, že Adélka má strejdu z Odvážných bobříků, a toho zase oslovila ona. A nesmím zapomenout na Lenku Zogatovou, ta nám taky hodně poradila.

Do muziky se s ním dostalo mnohem víc bigbítu, dřív jste používaly o dost popovější věci. Chtěly jste se posunout k něčemu tvrdšímu?
Zuzana: Ta změna vyplynula především z autorskoprávních důvodů, abychom neměly nějaké popotahovačky. Ty jsme už jednou měly.

Zuzko, ty studuješ němčinu, Adéla dostudovala holandštinu, jak se západogermánská kultura stýká s tím co děláte v Čokovoko?
Zuzana: Nijak.
Adéla: Taky si myslím. Snad jedině v tom, že při studiu má člověk čas jezdit na koncerty.

Když už člověk studuje jazyky, obvykle ho to nutí i číst...
Zuzana: Já myslím, že spíš naopak, já jsem četla víc předtím.

Jste teda sečtělé, čtete nebo četly jste hodně?
Zuzana: Teď se mi to spíš ztrácí. Mám ty knížky doma, ale pokaždé u toho usnu.
Adéla: Já jsem zase moc nečetla v pubertě, přidala jsem spíš později. Ale usínám u toho taky.

Adélo, tys přeložila do češtiny holandskou pohádku Princ a princ – máš nějaké další překladatelské plány nebo tě spíš jednorázově zaujalo téma homosexuálního vztahu zpracované pro předškolní děti?
Adéla: Já rozhodně chci překládat, to je jediné, co mě zajímá. A ta knížka vyjde za čtrnáct dní – než napíšeš článek, už bude venku.

Když jsem chtěl donést do nemocnice Velký román od Ladislava Klímy, Zuzka k němu aktivně přibalila ještě vlastní životopis Dolly Buster. Baví vás bulvár?
Adéla: Ano, ale už ne tolik jako dřív, to jsme si to i kupovaly. A když jsem šla k pedikérce, tak jsem si nějaký ten časopis prolistovala.
Zuzana: Mně už je líto těch peněz, ale na internetu se občas podívám. Ono se to dá číst i zpětně, u mamky mého bývalého kluka jsem pročetla několik ročníků, které měla archivované od roku 2007, Pestrý svět se to jmenovalo. To je takový bulvár pro paní se základní školou.

V Brně jste naposledy zpívaly v Café Práh, bylo to k Měsíci bláznovství a na podporu bydlení pro lidi s duševním onemocněním. Chcete outsiderům pomáhat, jsou vám sympatičtí, cítíte se jako jedny z nich?
Adéla: Mně prostě připadá hezký pomoct lidem. Na útulky pro psy a kočky mě to tolik netěší.
Zuzana: Já se cítím i ohrožená, že by se mi něco podobného mohlo stát, takže tím přispívám i na svoje budoucí bydlení. Aby tam na mě pamatovali v dobrém.

Nejbližší následující koncert je Majáles na výstavišti, což je naopak vyloženě mainstreamová záležitost – který z těch dvou světů je vám bližší?
Zuzana: Emotivně je mi určitě bližší Café Práh, ale z Majálesu si zase koupím psychoterapeutický výcvik. Jak říká Lucka Bílá, peníze nesmrdí.
Adéla: Na Majálesu lidi i víc reagují.
Zuzana: Jsou ožralejší.
Adéla: Ten koncert rychleji uplyne, je to příjemnější.
Zuzana: Je to taková malá anticharta. Jsou mnohem horší věci, ale i ušlechtilejší činnosti.

Vystupujete hodně stylizovaným způsobem, neláká vás divadlo?
Adéla: Já neumím vystupovat jinak než spontánně, zahrát neumím vůbec nic.
Zuzana: A já divadlo dost nenávidím, takže mě určitě ne.

Vaše turné i texty se často odkazují k nějakým popkulturním fenoménům – Michael Jackson, Horáček, Hapka, Simone de Beauvoir, Líbáš jako Bůh, Božena Němcová. Děláte si z nich legraci, baví vás, berete je jako součást světa?
Adéla: To přece nemusí nic znamenat.
Zuzana: To je jenom tak, aby to bylo vtipný, já ty interpretace nesnáším. Je to naše soukromá kabala.

Připadá mi, že se v textech díváte na svět, jako by v něm bylo všechno stejně důležité. AIDS, luxování, sebevražda, celulitida, máte nějakou hierarchii hodnot, berete všechno stejně, jak to je?
Adéla: To by bylo blbý, kdybychom nerozlišovaly důležitost AIDS a luxování. Ale taky nás ještě nic vážného nepostihuje, tak zatím řešíme ty menší věci.
Zuzana: Ale je to zajímavej postřeh, to mě nikdy nenapadlo.

Ptám se proto, že z vašich textů často cítím hodně silné sdělení, ale zároveň bych řekl, že to není prvotní záměr. Nejdete na to jako písničkář, který se rozhodne ztepat nějaký nešvar…
Zuzana: …Tomáš Klus

Třeba i nějaký dobrý písničkář…
Zuzana: Karel Kryl? Toho nenávidím. Já nemám ráda taková ta explicitní sdělení, co se má a nemá, jak by něco mělo a nemělo být. Je to kazatelský, nelíbí se mi to.
Adéla: Když se ty problémy trochu shodí, lidi je líp snesou a my taky.

Chtěly byste se stát brněnskými legendami třeba jako demiurg Jan Novák? Zuzčin táta o něm natočil dokument, nechcete začít vystupovat na zábradlí morového sloupu?
Zuzana: To bychom především musely být pedofilní.
Adéla: Já myslím, že úplně stačí, jak je to teď, spíš je toho až moc.

Jak daleko s tím tedy chcete jít, jak dlouho hodláte pokračovat?
Adéla: Tak do padesáti.
Zuzana: Já bych chtěla tu cenu, ale žádnou asi nedostaneme, tak jsem trochu vystresovaná. Byla bych ráda, kdyby se to vyvinulo a proměnilo v něco, čím se dá vydělávat hlavou.

Takže se tím hlavně bavíte?
Adéla: Jak kdy.
Zuzana: Mě moc nebaví vystupování, to jenom někdy. Baví mě vznik těch věcí, ten proces.

Jak moc se sem cítíte vrostlé – chcete nádraží u řeky nebo v centru, chcete v Brně žít a umřít?
Zuzana: Já s tím asi mám trochu problém, ale mám tady rodiče, kteří už jsou celkem staří, a opravuju si tady byt, tak nevím. Teď mám takové období, že bych chtěla bydlet v Thajsku se svým psem. Nebo v Kambodži, tam jsou hezčí lidi. Na druhé straně je to ale infantilní. Nemyslím si, že by něco vyřešilo přestěhovat se do Prahy, to je jen takové nafouklejší Brno. Moc mě to tady nebaví, ale je to spíš momentální náladou.
Adéla: Já bych taky nejraději někam odjela. Ne sice do Thajska nebo do Kambodže, ale raději bych žila jinde, klidně i v cizině. Ale to se nestane, to vím.

A když už musíte být tady, co tady máte rády, nebo koho, kam rády zajdete?
Zuzana: Za mámou, mám ráda Maloměřice, Zábrdovice, Cejl, Francouzskou…

...pracovala jsi tam jako streetworker.
Tam by se mi hrozně líbilo bydlet, ale bylo by mi líto, kdyby mi ukradli moje obrazy. Zní to hrozně rasisticky, ale bylo by mi to líto.
Adéla: Město na žití je to pěkné, všechno je blízko, jen moře je trošku dál.

A nějaké moudro na konec, co byste řekly vznešeného, ať to nějak uzavřeme?
Adéla: Chtěla bych říct, že to byl nejlepší rozhovor, jaký jsme kdy vedly.

Něco jiného by nebylo?
Zuzana: Byly to dobrý otázky. Teda na Brno dobrý.
Adéla: I na Česko.
Zuzana: Je vidět, že máš IQ přes 95.

Foto Jiří Sláma

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Rozhovor s Tomášem Kočkem o cenách Anděl, putování Moravou, Brnu jako kulturním centru a především o jeho posledním albu Cestou na jihvíce

Postpunkoví Swans včera naplnili Flédu intenzivním zvukem, z nějž nebylo úniku. První adept na vítěze v nevyhlášené anketě o koncert roku je na světě.  více

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Nejčtenější

Kritika

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce