David Dorůžka a jeho návrat ke kořenům

21. březen 2017, 1:00

David Dorůžka a jeho návrat ke kořenům

Podle ankety jazzových publicistů a odborníků, kterou na přelomu roku uspořádal Český rozhlas Jazz, je nejlepším domácím jazzovým albem roku 2016 novinka kytaristy Davida Dorůžky s názvem Autumn Tales. Dorůžka se svým triem toto své CD živě představí 23. března v Sono Centru v rámci úvodního večera festivalu JazzFestBrno.

Davide, nové album Autumn Tales jste natočil v triu s kontrabasistou Jiřím Slavíkem a s bubeníkem Martinem Novákem. Jak tato sestava vznikla?

Jirku Slavíka znám pět nebo šest let. Oba jsme v určité etapě svého života žili v Paříži, ale Jiří se tam přistěhoval několik měsíců poté, co já jsem z Paříže odjel. Mezitím občas jezdil do Prahy a zhruba před dvěma lety se tam natrvalo vrátil. Já jsem si v určitou chvíli potřeboval dát na nějaký čas pauzu od hraní v triu. Ale když jsem potom uslyšel Jiřího Slavíka, řekl jsem si, že možná nastal čas oprášit trio v nové sestavě a zkusit to třeba právě s Jirkou, který je výjimečný basista. S Martinem Novákem spolupracuji asi od roku 2008. Je to vynikající a všestranný muzikant, který mě vždy překvapí. Dobře si rozumíme po všech stránkách. Martin byl tedy do této sestavy jasná volba.

Jiří Slavík má obrovský žánrový záběr – od velmi svobodného jazzu v jeho londýnské kapele Fly Agaric až po inspiraci moravským folklorem na jeho novince Mateřština. Když jste začali spolupracovat, měl  jste nějaké konkrétní přání, čím by měl do vašeho tria přispívat?

Asi ne zrovna přání. V tomto triu jsem vedoucím kapely a jdu do toho s očekáváním, že ostatní muzikanti budou sledovat moji představu. Když se to daří, pak jsem spokojen, a samozřejmě ne vždy se to daří na sto procent. Nemohu ostatní úplně dirigovat, ostatně v improvizované hudbě to ani nejde. Spíše se vždy snažím vybírat takové spoluhráče, kteří mají tak silnou intuici, že sami vycítí, co moje hudba potřebuje. A tak tomu bylo i v tomto případě.

Zmínil jste se o improvizované hudbě.  Sám jste podepsaný pod pěti skladbami na albu, Jiří Slavík pod dvěma. Do jaké míry jsou například vaše kompozice opravdu napsané a do jaké míry jde o improvizovanou hudbu?

To je velmi různé. Na tomto albu jsou některé skladby, v nichž není improvizace žádná, pokud pominu bicí nástroje nebo perkuse, pro které zvláštní part nepíšu. Například ve skladbě, kterou jsem nazval Příběh podzimního moře (Tale Of The Autumn Sea), je vypsané téměř všechno. A jinde je podíl improvizace větší než podíl kompozice. Já to ale nijak neřeším, protože ve formátu tria je možná spousta věcí. Když mám šanci hrát s muzikanty, kteří jsou vynikající improvizátoři i interpreti napsané hudby, mohu jít oběma směry.

david_doruzka_trio_foto_archiv_umelceJá album Autumn Tales vnímám jako nahrávku, na níž se výraznou měrou podílela celá kapela. Přesto vyšlo pouze pod vaším jménem a ne třeba jako David Dorůžka Trio.  

Názvy sestav, jejichž součástí jsou slova jako trio, quartet nebo quintet, pro mě zavánějí historií. Používaly se hojně v 50. a v 60. letech, později se od toho trochu upustilo, a pak se k tomu někteří začali vracet. Mně to však není úplně vlastní, protože sice vycházím z jazzové historie a mám ji velmi rád, ale zároveň od ní chci mít určitý odstup. Proto na svých deskách od takového názvu sestavy upouštím.

V posledních letech jste spolupracoval s řadou kolegů nebo souborů. Účinkoval jste například na deskách souboru Tiburtine Ensemble nebo česko-polské skupiny Inner Spaces, jako sideman hrajete na výborném albu Jaromíra Honzáka Uncertainty a na dalších nahrávkách. Autumn Tales je však první album, které vydáváte pod svým jménem, po devíti letech…

Ano, je to asi devět let, co jsem natočil poslední desku na své jméno, i když vyšla o něco později. Na druhou stranu těch spoluprací mezitím bylo hodně, a také některé projekty, které nebyly na mé jméno, ale na kterých jsem se výrazně podílel kompozičně. A také jsem mezitím napsal nemálo hudby, která zatím nevyšla na CD.

Přestože se na albu Autumn Tales objevují skladby různých autorů a z různých dob, působí na mě velmi uceleným dojmem. Byla na jeho počátku nějaká konkrétní představa, koncept?

Nevím, jestli koncept, ale určitým způsobem jsem o té desce přemýšlel. Nakonec to však vyplynulo velmi přirozeně. Nicméně poté, co deska vyšla, zjišťuji, že v sobě zřejmě skrývá spoustu souvislostí, o kterých jsem ani netušil. Je zajímavé si číst, co tam někdo jiný objeví a co je nové i pro mě. Můžeme to možná nazvat podvědomým konceptem.

Některé skladby na albu souvisejí s židovskou historií, například Unter dayne vayse shter’n od Abrahama Brudna.

To je židovská píseň v jazyce jidiš, napsaná ve 40. letech v Litvě. Já jsem ji poprvé slyšel v podání izraelské zpěvačky Chavy Alberstein a její verze se mi líbila. Tak jsem si řekl, že by stálo za to hrát ji v triu instrumentálně.

Spolupracoval jste také s českokanadskou zpěvačkou židovských písní Lenkou Lichtenberg. Souvisí tedy tato orientace na židovskou kulturu s vašimi hudebními preferencemi?

Nejen hudebními. Kdybychom hledali nějaký společný jmenovatel nové desky, tak po předchozích albech se zde více vracím ke svým vlastním kořenům. Nejen tím, že je to první CD na moje jméno, které jsem nahrál u nás a jen s českými spoluhráči, ale i výběrem skladeb. Jsou tam například dvě převzaté české písně – jedna od Bohuslava Martinů a český swingový standard z repertoáru orchestru R. A. Dvorského Hm hm, ach ty jsi úžasná. Konkrétně tuto písničku přinesl také Jirka Slavík, který éru, kdy vznikla, zná poměrně dobře. Zároveň to byla doba, kdy dospíval můj dědeček, který měl velmi rád R. A. Dvorského, takže jsou tam určité rodinné souvislosti. U židovských písní není souvislost až tak zřejmá. Ale ukolébavku Sh’chav Beni z 20. let, další židovskou píseň na desce, upravil později Gideon Klein, český skladatel židovského původu, který byl deportovaný do Terezína, odtud do Osvětimi a zemřel jako jedna z mnoha obětí holocaustu. Sestra Gideona Kleina Líza Kleinová druhou světovou válku přežila, byla to uznávaná klavírní pedagožka a přátelila se s mou babičkou a s mou mámou. I zde tedy najdeme souvislost s mými kořeny.

david_doruzka_trio_foto_archiv_umelce_01Jak do konceptu alba zapadají fotografie v bookletu?

Když jsme desku připravovali, chtěl jsem, aby se na bookletu podílel fotograf Dušan Tománek, který spolupracoval už na albu, které jsem natočil s Tiburtina Ensemble. Přemýšleli jsme, kde nafotit materiál a jako jedno z míst jsme vybrali chatu na Slapech, která patří mým rodičům. Já jsem tam strávil část dětství a s triem jsme tam měli před natáčením soustředění. Další fotografie pak vznikly i na jiných místech, kde jsem sám ani nebyl. Částečně se tedy fotky v bookletu vážou k mému dětství, ale ne všechny.

Album představíte 23. března v Sono Centru v rámci festivalu JazzFestBrno. Jak intenzivně byste chtěli s touto sestavou koncertovat?

Pevně doufám, že budeme hrát hudbu z nové desky velmi intenzivně, ale záleží to na tom, od koho dostaneme pozvání. Po brněnském koncertě budou následovat během jara další vystoupení. V triové sestavě se koncertuje i cestuje celkem snadno a není to pro pořadatele tak finančně náročné. Doufám tedy, že budou možnosti, jak tuto hudbu dál hrát a rozvíjet.

Jak jinak vypadá v poslední době váš hudební život?

V několika dalších kapelách funguji jako sideman, ale trio je teď moje hlavní priorita. Kromě toho bych chtěl pokračovat ve spolupráci s americkým pianistou Danem Tepferem. Loni jsme měli asi pět koncertů v Česku a jeden v Paříži a oba nás to velmi bavilo. Pro mě to byla jedna ze vzácných příležitostí, kdy člověk začne s někým hrát a nemusí vůbec nic vysvětlovat, protože vše od začátku funguje samo.

David Dorůžka/ foto archiv umělce

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Nejčtenější

Kritika

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce