Díky svým písním se dozvídám o životě a blízkých lidech

20. červenec 2022, 2:00

Díky svým písním se dozvídám o životě a blízkých lidech

V rámci festivalu Ibérica vystoupila 17. června 2022 v Brně katalánská písničkářka Magalí Sare s kytaristou z Mallorky Sebastià Grisem. Následující rozhovor jsme vedli bezprostředně po skončení koncertu.

Magalí, v Brně jste zpívala své autorské i lidové písně. V čem se pro vás tyto dvě disciplíny liší?

M: Dnes už je to pro mne prakticky stejné, protože už dokážu docenit své vlastní skladby. Dříve jsem si myslela, že když zpívám lidovou píseň, je to něco lepšího, protože tyto písně jsou pro mne vzácnější, čistší. Nyní si ale uvědomuji, že tak jako já, konkrétní osoba, píšu skladbu, lidovou píseň psala jiná konkrétní osoba třeba před několika stoletími. Jsme stejní obyčejní lidé, jen v různých kontextech. I proto na koncertech střídáme lidové a vlastní písně.

Sebastià, v čem je práce na folklorním a autorském repertoáru jiná pro vás?

S: Ať už na kytaru doprovázím lidovou píseň, nebo skladbu současného autora, záleží vždy na tom, jak na mne ta skladba působí a co ve mně vyvolává. Pocházím z Mallorky a mnoho našich lidových písní znám tak dobře, že nad nimi vůbec nepřemýšlím a že vlastně ze mne přímo tryskají. Když tedy napíšu vlastní píseň nebo když doprovázím Magalí, případně někoho dalšího, dělám všechno pro to, aby má hra plynula úplně stejným způsobem. Nedělám rozdíl mezi písní, která vznikla před dvěma dny, a tou, která je tu už několik století. Vždy se snažím, aby se mi hrálo dobře a pohodlně.

V roce 2019 jste společně nahráli album A Boy and a Girl. Jak byste je charakterizovali?

M: Kdysi dávno jsem studovala klasickou hudbu a poté jazz. Na tomto albu jsem se chtěla ke komorní vážné hudbě vrátit. Řadu let jsem zpívala ve sborech a moc se mi to líbilo. V mnoha evropských zemích je běžné, že komorní sbory zpívají lidové písně – je tomu tak v Německu, ve Francii i v Katalánsku. Existuje široký repertoár, ale pracuje se s ním pouze určitým způsobem a já jsem chtěla zkusit něco úplně jiného, chtěla jsem experimentovat. Nějakou dobu jsme tedy hledali ty správné skladby a nakonec jsme vybrali směs tradičních písní z Mallorky a Katalánska a písní od různých klasických skladatelů, až vznikla ta zvláštní směs, kterou nabízíme na albu.

S: Pro mne bylo vzrušující se tento repertoár naučit, protože nemám klasické vzdělání. Hrát Straussovu nebo Schubertovu hudbu, případně skladby Francise Poulenca nebo katalánského autora Eudarda Toldrà, to byla krásná zkušenost. Byla to hudba, kterou jsem nikdy předtím nehrál, a dokonce ani neslyšel, a nyní jsem pro ni musel najít tu správnou polohu. Ale myslím, že jsme ji našli, protože ty písně jsou opravdu krásné a dobře napsané. Bylo to nádherné.

Magalí, vím, že zpíváte také a cappella. Pomáhá vám tato zkušenost ve vaší další tvorbě?

M: Mám zkušenosti se zpěvem a cappella z kvarteta Mèlt a také z různých sborů. Tam všude si musíte zvyknout na další zpěváky. Učíte se vytvářet zvuk společně, napodobovat ostatní, ladit s ostatními. Je to náročná disciplína, ale zpívám a cappella ve sborech moc ráda. Vedle toho ale také ráda experimentuji sólově se svým hlasem. Ráda si zkouším hrát s výrazem a s barvou hlasu a zkoumám, kde jsou mé limity. Každý z projektů, na kterém jsem se podílela, mi pomáhal zdokonalovat se.

Vedle spolupráce se Sebastià Grisem jste natočila také album v kontrabasistou Manelem Fortià. V čem je to pro vás jiné, hrát s kytaristou a hrát s kontrabasistou?

To je krásná otázka. Když zpívám s kontrabasistou Manelem Fortià, cítím se být od něj strašně daleko ve smyslu zvuku. Kontrabas totiž zní velmi hluboko, zatímco můj hlas odpovídá lehkému sopránu, a zní tedy vysoko. Při této spolupráci tedy cítím onu vzdálenost mezi námi dvěma a moc se mi to líbí. Když zpívám s kontrabasem, ráda používám různé perkuse, případně i zvuk těla kontrabasu jako perkusního nástroje. Stejně tak se mi ale líbí, když mě Sebastià doprovází na kytaru. Dokáže se totiž harmonicky naladit na můj hlas a já tak mohu střídavě ladit s kytarou a trochu se od jejího zvuku vzdalovat. A to je velmi zábavné. Oba tyty formáty mám ráda, ale každý je úplně jiný. Já a Sebastià také používáme elektroniku, zatímco můj zpěv s kontrabasem zní velmi syrově. Ráda tedy experimentuji různými způsoby.

magali_sare_a_sebastia_gris_foto_milan_tesar 

Během koncertu jsem si všiml, že experimentujete i s elektronickým doprovodem. Je v tomto ohledu vše předem připravené, nebo se částečně jedná o improvizaci?

S: Když používáte analogovou elektroniku, nikdy nevíte, co se stane. Nebo jinak – víte, co se stane, ale pokaždé se to stane trochu jinak. Není to přesně naprogramované a ani by nemělo být. Krásné je to právě v té nepředvídatelnosti. Je to jako malé zvířátko, které si žije svým životem, a vy jen víte, že něco provede. Je to, jako když máte malé dítě a dáváte jen pozor, aby se mu něco nestalo. Je to zábava. Já jako kytarista při hře improvizuji, ale na napsanou hudbu. Víme například, že se musíme dostat z bodu A do bodu B a někde mezitím by měl přijít výbuch sopky. Ale netušíme, kdy přesně to bouchne. A právě to je na tom zábavné.

Magalí, vaše nejnovější album se jmenuje Esponja. Na koncertě jste z něj také hrála. Já jsem četl, že jste se na něm inspirovala ženami z vaší rodiny…?

M: Koncept alba Esponja – což znamená „mycí houba“ – je následující: Jako malé děti jsme byli velmi zranitelní a také ovlivnitelní. Protože jsme nevěděli nic o životě, nasávali jsme do sebe spoustu informací. Byly jsme vlastně takové houby… Tímto způsobem se dítě učí a je možné, že do sebe dostane i něco, co mu později není vlastní. Pak si říkáte: Takový nebo taková přece nechci být. A musíte na sobě pracovat, abyste to změnili. Na tomto albu vyplavala na povrch spousta věci, které jsem do sebe takto v dětství nasála. Ty písně mi pomohly dozvědět se něco o životě, o mne samotné, o lidech, které mám ráda. A mezi tyto mé nejbližší patřily na začátku moje matka a moje starší sestra a nyní je to moje malá neteř. Na ní teď pozoruji, jak rychle se učí, a já se díky ní vracím do svého dětství. Kvůli všem těmto lidem vyšlo album Esponja.

Esponja je hudebně hodně jiná než vaše předchozí alba nebo to, co jsme slyšeli v Brně.

M: Mé hudební projekty z poslední doby byly tak minimalistické, že jsem se tentokrát rozhodla natočit mnohem víc proaranžované a produkované album.

Sebastià, vy na albu také účinkujete. Nakolik jste se tedy na jeho přípravě podílel?

S: Žijeme s Magalí spolu. Dlouho jsem sledoval, jak toto album připravuje a jak je zoufalá z toho, že nemůže najít čas, aby texty, které měla připravené, zhudebnila. A pak jsme si pořídili pianino, Magalí k němu skočila a na jeden zátah složila úplně všechny písně. Trvalo jí to snad týden, a celé album bylo hotové. To, co následovalo, bylo velmi zajímavé. Já jsem se sice přímo nepodílel na produkci alba, ale byl jsem po celou dobu u toho spolu s Magalí a s producentem Pau Brugadou. To je mimochodem úžasný člověk, kterého jako hudebníka velmi obdivuji. Já jsem jen přihlížel, sem tam jsem si s nimi zahrál a sledoval jsem, co postupně vzniká.

M: Jak už říkal Sebastià, měla jsem napsaných spoustu textů. Vlastně několik plných notesů… Když jsem šla dříve do studia, přesně jsem věděla, co mám dělat. Měla jsem rozepsané noty pro každého hudebníka. V případě alba Esponja jsme hodně skládali ještě ve studiu, pracovali jsme na finálním zvuku, aranžovali… A Pau Brugada je opravdu úžasný muzikant.

Na albu Esponja zpíváte katalánsky, španělsky, portugalsky, na koncertě jste jako přídavek bravurně zvládla moravské Vínečko bílé. Předpokládám, že vás zpívání v různých jazycích musí bavit.

M: Zpívám ráda v různých jazycích, což neznamená, že všemi těmi jazyky dokážu mluvit. Vždy se ale snažím pochopit text, jako by byl napsaný v mém mateřském jazyce. Portugalsky se například učím a mám ten jazyk moc ráda, ale zpívám i německy, i když tímto jazykem nehovořím. Když ovšem budu zpívat německou píseň, musím sama věřit tomu, co zpívám. Než se takovou píseň naučím, potřebuji si její text přeložit, pak jej recituji jako báseň, sžívám se s ním. Hodně mě to baví.

Sebastià, vám loni vyšlo sólové instrumentální album Llorer, clau i canyella. Vnímáte své vlastní skladby pro kytaru jako příběhy?

S: Když skládám své vlastní instrumentální písně pro kytaru, jsou to pro mne takové „anti-příběhy“. Nesnažím se pro ně vymyslet nějaký kontext nebo dějovou linku. Zavřu se do prázdného pokoje jen s kytarou a snažím se něco vytvořit. Jsem šťastný, když dostanu nějaký nápad. Pak se jej snažím rozvinout, až z toho vznikne moje nová skladba. Je to taková hra na schovávanou. Melodie na mne odněkud vykoukne a já nevím, kam zamíří. Musím jít za ní a najít ji tam, kde se schovala. Nevymýšlím přitom ale nějaké příběhy. Ano, párkrát jsem se pokusil napsat také svůj vlastní text a určitě to ještě zkusím, ale to je úplně jiná disciplína. Když hovoříme o instrumentálním albu, to je prostě jen má hra na kytaru.

Album Esponja bylo v červnu na šestém místě v prestižním žebříčku World Music Charts Europe, což je mimochodem jeden z největších úspěchů pro katalánskou hudbu v historii této hitparády, kterou sestavují rozhlasoví publicisté z celé Evropy. Je pro vás takový úspěch důležitý?

M: Určitě je to pro mne důležité. Vlastně nevím, co na to říct, bylo to pro mne překvapení. Vím, že můj vydavatel se hodně snaží dostat mou hudbu i do jiných zemí, a já jsem mu za to velmi vděčná. Díky němu posluchači v různých zemích znají moji hudbu. Děkuji tedy vydavatelství Microscopi a jsem za to moc ráda.

Magali Sare a Sebastiá Gris/ foto FB umělců 

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dnes, tedy v pátek 17. června, vystoupí v Brně v rámci festivalu Ibérica katalánská písničkářka Magalí Sare. Její aktuální album Eponja je v červnu 2022 na šestém místě prestižního žebříčku World Music Charts Europe, který sestavuje 45 evropských rozhlasových publicistů z alb z celého světa. Jako pozvánku na koncert vám přinášíme recenzi tohoto alba.  více

Do kulturního programu Brněnských Vánoc na náměstí Svobody, byly stejně jako předešlé roky zařazeni také 4 interpreti reflektující tématiku, kterou se bude ubírat následující rok kancelář Brno město hudby UNESCO.  více

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější

Kritika

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více