Dina e Mel: Písňové klenoty a slzy dojetí

15. květen 2024, 1:00

Dina e Mel: Písňové klenoty a slzy dojetí

Dina e Mel je chorvatské hudební duo, které tvoří zpěvačka Dina Bušić a kytaristka Melita Ivković. Obě klasicky vzdělané hudebnice se soustavně věnují písním etnické menšiny Arbenešů, etnických Albánců, kteří v minulosti migrovali do chorvatského Zadaru. Duo Dina e Mel vystoupí v srpnu 2024 na festivalu Maraton hudby Brno v rámci programu Balkan Soirée.

Vzniklo vaše duo přímo s myšlenkou hrát písně albánské menšiny žijící v chorvatském Zadaru, nebo bylo na počátku vaše přátelství?

Dina: Bylo za tím něco úplně jiného. Já jsem pracovala jako produkční v Chorvatském národním divadle a produkčně jsem zajišťovala Melitin koncert. Tak jsme se potkaly. Obě také žijeme v Zadaru – Melita se tam přestěhovala ze Záhřebu a já jsem tam přišla o pár let dříve. Když jsme se seznámily, začaly jsme spolu hrát nejprve bossanovu. Já mám totiž velmi ráda portugalštinu, a tím pádem i portugalskou a brazilskou hudbu. Spojila nás tedy bossanova, kterou jsme si hrály jen tak pro radost. Vedle toho obě pracujeme v kultuře. Melita je ředitelkou Zadarské koncertní kanceláře a já jsem na zadarské radnici vedoucí kulturního odboru. Hodně tedy spolupracujeme. Jednoho dne mě navštívila jedna vědkyně, odbornice na etnickou menšinu Arbenešů a pozvala mě na prezentaci své knihy, gramatiky arbenešského jazyka. Věděla, že znám od své babičky některé staré písně, a požádala mě, ať je spolu s Melitou přijdeme zahrát. Na té akci bylo hodně lidí z albánské menšiny, všichni byli velmi dojatí a ptali se mě, proč se těmto písním nevěnujeme soustavně. A tak jsme je začaly hrát.

Melita: Nemusíme jezdit do Brazílie, protože máme přímo doma písňové klenoty, kterým se můžeme věnovat. Viděly jsme slzy dojetí v očích těch starých lidí, kteří tyto písně svého dětství slyšeli možná po mnoha a mnoha letech.

Dina: To, že jsme se této hudbě začaly věnovat, souviselo i s mou etnomuzikologickou prací. V roce 2000, když mi bylo 21 let, jsem nahrávala své prarodiče a jejich přátele. Bylo to pro mě zajímavé, protože jsem vyrůstala přímo v Arbanasi, ale jako malá jsem žádnou z těchto písní neznala. Arbeneši se totiž nepovažují za etnickou minoritu. Sami sebe dnes už pokládají za Chorvaty, protože žijí v Zadaru tři sta let a jsou vlastně komunitou, která v tomto městě žije nejdéle bez přerušení. Zadar totiž v těch třech stech letech prošel opravdu turbulentní momenty. Vládli mu Habsburkové, Francouzi, první a druhá Jugoslávie, Itálie… Lidé z města odcházeli, ale Arbeneši zůstávali. Před třemi sty lety utekli před tureckou armádou a arcibiskup Vicko Zmajević jim daroval půdu. Neměli jiné místo, kam by odešli, a tak po celou dobu zůstávali na místě. Jejich komunita i dnes žije blízko městských hradeb, protože Zadar jako město na seznamu UNESCO má zachované původní benátské hradby. A arbenešská komunita zde žije už 300 let, udržela si svoje nářečí, které je dnes promíchané s chorvatštinou a italštinou, a udržují také některé tradice. Musím ovšem říct, že většina těch lidí, které jsem před více než dvaceti lety nahrávala, dnes už nežije. Nejmladší mluvčí arbenešského nářečí má 43 let. Podle UNESCO jde o jeden z nejohroženějších jazyků v Evropě. Snažíme se tedy zachovat něco z této tradice. Navíc je to pro nás velmi důležité i proto, že já sama pocházím z této komunity. Bylo pro nás důležité, aby lidé z arbenešské komunity vnímali tyto písně jako svoje i poté, co je Melita nově zaranžovala a co jsme si je trochu upravily. Myslím ale, že se nám to povedlo, protože jsme to probíraly s mnoha lidmi. Diskutovaly jsme s nimi o jejich jazyce, nechaly jsme si od nich poradit. Důležité byly i mé vlastní vzpomínky z dětství. Pamatovala jsem si, jak Arbeneši zpívají, co mají rádi a podobně. Při zpěvu například hodně používám glissando, protože Arbeneši jsou velkými fanoušky opery. A podobných detailů jsme do své interpretace zapracovaly mnohem víc.

Melito, vy jste hlavní aranžérkou písní. Jak tato práce probíhala?

Melita: Řekla bych, že to byla vzrušující cesta. Pocházím z klasického hudebního prostředí a většinu své kariéry jsem věnovala Záhřebskému kytarovému kvartetu. Hráli jsme takové skladby jako Bachovo Umění fugy a další důležité kompozice velkých mistrů. A zde jsem se najednou ocitla před úkolem, kdy jsem měla prezentovat sama sebe jako aranžérku nebo v některých momentech i jako skladatelku. Některé písně se totiž dochovaly jen jako fragmenty, měly jsme k dispozici pouze základní melodii bez doprovodu a vůbec jsme netušily, jak by mohla instrumentální část znít. Měla jsem tedy prázdný list papíru a bylo na mě, jak zúročím všechny své znalosti a zkušenosti. Na to, jak jsem to udělala, jsem měla velmi pozitivní ohlasy. Mnoho lidí mi říkalo, že jsem to udělala vkusně. A já si opravdu myslím, že je to hodně otázka citu a vkusu, dát těm písním nový kabát, uplatnit přitom své umění a neposunout je špatným směrem. Konečnou podobu jsme těm skladbám dávaly na zkouškách, kterých bylo nepočítaně. Byla to krásná práce. Zkoušely jsme různé varianty, improvizovaly jsme, zapisovaly jsme to do not. Pak jsme to znovu zkoušely hrát, leccos se mi nelíbilo, a tak jsem to vymýšlela úplně od začátku znovu, a takto ten proces trval skoro rok. Z výsledku mám ale opravdu radost. Bylo to hodně práce, mnoho komponování a aranžování, dost improvizace, ale také jsem na to všechno nebyla sama. Hodně mi pomohli mí přátelé jako významný loutnista a kytarista Edin Karamazov a další velký kytarista Miroslav Tadić. Pomáhali mi svými radami a svými zkušenostmi se starou a lidovou hudbou.

O čem vlastně pojednávají texty arbanešských písní?

Dina: Vybíraly jsme takové písně, které jsou pro nás tematicky vhodné. Některé jsme se naopak rozhodly do repertoáru nezařazovat. V širším výběru jsme měly například čtyři písně o albánském národním hrdinovi Skanderbegovi a podobných tématech, které jsme nakonec nechali případným mužským kolegům, třeba nějakému mužskému sboru. Písně, které samy zpíváme, jsme volily podle toho, kdo jsme my a jakým způsobem zpíváme a hrajeme. Nakonec ale máme v repertoáru různé typy písní – milostné písně, ukolébavky, žertovné písně, píseň o domově a o stesku po domově, ale také písně, které vyprávějí o příchodu arbenešské komunity do Zadaru a o jejím působení v tomto městě, které přijali za svůj domov a ve kterém se dnes už cítí jako místní, tedy jako Chorvati. Máme tedy širokou škálu písní a vyprávíme v nich nejrůznější příběhy. Během koncertů používáme překlady a obrázky a hovoříme také o původních zpěvácích z této komunity. Náš běžný koncert trvá hodinu a čtvrt a během něj ukazujeme také snímky jednoho z nejvýznamnějších chorvatských fotografů Ante Brkana, který zachytil atmosféru v arbenešské komunitě. Posluchači si tak mohou udělat představu o zdrojích, z nichž jsme vycházely.

Předpokládám, že váš koncert funguje jinak v Zadaru, kde arbenešská komunita žije, a jinak tomu bude například u nás v Brně, kde o ní prakticky nikdo neví.

Melita: Vždy se přizpůsobujeme konkrétní situaci. Představujeme tento projekt také v Albánii, kde lidé dobře vědí o albánských komunitách v Kalábrii nebo na Sicílii, ale o albánské komunitě v Zadaru většinou nemají tušení. Naše komunita totiž nebyla s Albánií moc v kontaktu a je také mnohem menší. V Kalábrii existuje opravdu velká komunita Albánců, kteří tam žijí v mnoha vesnicích a městech už pět set let. Lidé v Albánii a Kosovu na naše písně tedy reagují velmi emotivně. Rozumí starobylému jazyku, ve kterém zpíváme, a je to pro ně něco velmi zvláštního. Koncertujeme ale samozřejmě i na jiných místech, protože vedle zachování určité tradice se snažíme také o vysokou uměleckou úroveň našich koncertů. Není to pouze příběh albánské menšiny, je to také kvalitní hudba. Vystupovali jsme už v Německu, v Itálii, v Maďarsku, v Černé Hoře. A musíme také říct, že lidé v Zadaru, kteří toho o arbenešské komunitě moc nevěděli, byli z našeho prvního koncertu v šoku. Arbenešská komunita je totiž tak pevně integrována mezi Chorvaty, že mnohé z nich ani nenapadlo, že lidé s takovou kulturní minulostí ve městě žijí. Byli tím tedy velmi překvapeni.

Vydali jste jedno album s názvem Bërbili. Budete pokračovat ve stejném duchu?

Melita: Nevnímáme se jako arbenešské duo. Jsme si dobře vědomy toho, v jaké oblasti žijeme. Hodně spolu hovoříme o Balkáně a také o Středozemním moři. Středomoří je totiž součástí balkánské kultury. Nebo můžeme říct, že v Chorvatsku se středomořská a balkánská kultura potkávají. Píseň Bërbili je toho příkladem. Touto cestou tedy chceme jít dál. Písně v různých jazycích a hudba, kterou všichni sdílíme v rámci tohoto nádherného prostoru. Už jsme na tom začaly pracovat a doufáme, že za rok nebo rok a půl budeme moci nabídnout konkrétní materiál. Zajímá nás zapomenutá hudba, hudba různých menšin, hudební archeologie, to všechno nás inspiruje. Nemusí to být jen albánská menšina, chceme vyprávět příběhy, které se dotýkají našich kořenů a bohaté historie místa, kde žijeme.

Dina e Mel/ foto Aleksandar Bonačić

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Nejčtenější

Kritika

Jedním z největších lákadel letošního ročníku Expozice nové hudby bylo bezpochyby uvedení skladby Communicating Vessels v okouzlujících prostorách vodojemů na Žlutém kopci. Společné dílo Radima Hanouska (*1971), Michala Wróblewského (*1988), Františka Chaloupky (*1981), Iana Mikysky (*1994) a Kristýny Švihálkové (*1997) zaznělo ve čtvrtek 17. října v podání skladatelů samotných ve světové premiéře. Kompozice Communicating Vessels (Spojené nádoby) vznikla na objednávku festivalu a byla vytvořena speciálně pro prostor brněnských vodojemů. Spojené nádoby tematizují a „oslavují“ uchovávání látek různých fyzikálních skupenství, které se staly samozřejmostí našeho každodenního života až do míry, že je téměř nevnímáme. Za nádobu je také možné označit člověka vnímajícího a myslícího, jehož mysl může být naplněna různým obsahem. Za spojení nádob by se pak také dalo považovat spojení pěti muzikantů–skladatelů v tomto jedinečném projektu.   více