Dramaturg by měl být tvrdohlavý. O nové filharmonické sezóně

Dramaturg by měl být tvrdohlavý. O nové filharmonické sezóně

S dramaturgem Filharmonie Brno Vítězslavem Mikešem jsme se sešli v sále Besedního domu. Seděli jsme na balkóně a dopoledne se pastovaly parkety, takže v místnosti kromě genia loci vládla atmosféra. Mluvili jsme spolu o uvádění soudobé hudby, mediálních jménech, koncertech ve Vaňkovce i Sono Centru, zkrátka o nadcházející sezóně. A mírně jsme nakousli i tu příští.

Ty jsi přišel do Filharmonie Brno v listopadu 2012, přichází tedy tvoje druhá sezóna. Z čeho jsi vycházel při její tvorbě, jaká byla tvoje představa výsledného tvaru?
Bylo tam víc linií. Každý dramaturg se má držet pravidla, že něco jiného je dramaturgie jednoho koncertu, něco jiného je dramaturgie cyklu a něco jiného dramaturgie celé sezóny. Základní předpoklad je vyváženost, kterou každý dramaturg vidí v něčem jiném v souvislosti se situací, ve které se nachází a v souvislosti s filharmonií, u které působí. U někoho to může být klasika vyvážená s crossovery, pokud má tradičně nastavené publikum v menších městech a podobně. Pro mě je vyváženost v tom, že chci představovat hudbu, která nezní tak často, ale o které jsem přesvědčený, že ji posluchači přijmou. A tuto hudbu dávat do konfrontace s osvědčenými díly. S tím, aby to nebylo jen na zkoušku, jak se to dřív dělo. Jako pouhý pokus, jestli to posluchači vezmou, a zbytkem programu se uspokojí potřeba jejich oblíbených kusů. Tady je to postavené jinak – snaha byla sestavit programy tak, aby si posluchači odnesli zážitek z celého koncertu. Každý koncert jsem si ověřil několikerým poslechem, pustil jsem si po tisící i tu Čajkovského Patetickou, vedle Schnittkeho, abych si opravdu ověřil, že spolu ty dvě skladby fungují nejen v ideovém smyslu, na papíře, ale i v tom hudebním.

Kdo všechno ti do toho mluvil a s kým ses chodil radit sám – pokud ses tedy s někým chodil radit?
Dramaturgie je záležitost konpromisů, to je samozřejmé. Dramaturg není ten, kdo sestavuje úplně všechny programy stylem „tak to bude a ne jinak“. Všechno vychází z diskusí s dirigenty, se sólisty, s vedením filharmonie, z konzultací s lidmi, o kterých jsem přesvědčený, že k tomu mají co říct, a z toho všeho se to nějakým způsobem selektuje. Dramaturg pak vlastně vystupuje v roli koordinátora, aby ukočíroval nejen jednotlivé koncerty, ale vůbec celou sezónu.

Můžeš stručně představit aspoň ty hlavní řady? Myslím symfonickou, koncertní a klasickou...
Pro mě je trošku nešťastné rozdělení na koncertní, symfonické a klasické abonmá, což je pozůstatek minulých sezón. Je to zavádějící, musím se vyrovnávat s tím, aby koncerty byly dobře rozložené a aspoň trošku vystihovaly podstatu těch názvů. Už z těch cyklů je ale patrné, že je to jen orientační vodítko pro abonenty, aby se měli čeho chytit, ale vlastní náplň má vždy nějaké přesahy. I tak ale v koncertním abonmá převažují sólové koncerty a v symfonickém zase ty velké kusy, jako celovečerní Mahlerova symfonie nebo oratorium Bohuslava Martinů Epos o Gilgamešovi. Běžná praxe je ta, že se začíná od klasiky a potom se k tomu lepí dvacáté století, novější skladby a premiéry. U mě to bylo naopak: já jsem měl pár titulů, které jsem chtěl uvést, ať už to byl zmíněný Epos o Gilgamešovi, kde uvedeme v premiéře kritické vydání, chtěl jsem Schnittkeho Faustovskou kantátu, protože je to s Ivou Bittovou i ostatním obsazením jako šité Brnu na míru. Pak jsme rozhodli, že uděláme umělcem sezóny Benjamina Jusupova a tam byla taková myšlenka, že jako skladatel přivede skrz své posluchačsky vděčné skladby do Brna věhlasné sólisty. Jeho violoncellový koncert byl napsán pro Mishu Maiského a u nás ho bude hrát Alexandr Kňazev, což je cellista na stejné úrovni. Violový koncert brouzdá po celém světě a my ho přivezeme spolu s Maximem Rysanovem, což je ukrajinsko-britský violista, jeden z nejlepších dneška. Flétnový koncert byl napsaný pro Matthiase Zieglera, což je sóloflétnista Curyšského komorního orchestru a přijede zahrát osobně. A když je taková kostra stěžejních děl, tak se k ní domýšlí další programy. Domýšlí, nikoli lepí.

Když si starý abonent otevře plán sezóny, tak na něj jako první skladba zahajovacího koncertu vybafne Lontano Györgyho Ligetiho. Možná si u toho také vzpomene na ne moc dobře přijatou San Francisco Polyphony téhož autora před dvěma lety. Proč takhle děsíš lidi hned na začátku?
Zrovna Lontano bylo přání šéfdirigenta, já tam měl v plánu Kikimoru od Ljadova právě s ohledem na abonenty, celkový program i na Ljadovovo výročí. Šéfdirigent si tam ale prosadil Lontano, chtěl to dělat. Z mé strany to byl na jednu stranu ústupek, ale jako fanoušek soudobé hudby jsem to uvítal. A s Šostakovičovou Pátou ve druhé půli jsou tam i určité mimohudební souvislosti, obě skladby byly použity jako filmová hudba. Nakonec je z toho neúmyslná extravagance, když máme na zahajovacím koncertě sestavu Ligeti, Jusupov a Šostakovič. Jsem si toho vědom.

Minulá sezóna byla nabitá mediálními událostmi: dětské oddělení Kantilény přijala pod svou záštitu Magdalena Kožená a dala mu své jméno, pořídili jste nový Steinway, pokřtil ho populární turecký klavírista Fazil Say. Nebudou to letos posluchači z tohoto mediálního hlediska vnímat jako propad?
To je možné, ale sezóna je postavená trošičku jinak, nesměřuje k prvoplánu. A třeba ten Steinway se také objevil až v průběhu minulé sezóny, tak nás třeba něco potká i teď. Položení základního kamene k novému sálu nebo něco podobného. Ale je to také naše 59. sezóna a my budeme hodně úsilí směřovat k sezóně šedesáté.

Nehraje teď s tebou filharmonický marketing hru na „obyčejného diváka“, který chce vysvětlit, proč má jít zrovna na tohoto pána, na tento program?
Hraje ji se mnou neustále, ale myslím si, že v dobrém. Dramaturg by měl být tvrdohlavý, to ano, ale zároveň se nesmí uzavřít a vyvyšovat se nad ostatní s tím, že pokud nedosahují určité intelektuální úrovně, tak se není o čem bavit. V případě neznámých věcí se musí pořád vysvětlovat, komentovat, a teprve potom lidé mohou pochopit, proč na to mají jít. A pak už jsem si takřka jistý, že když přijdou, tak se jim hudba bude líbit. Rád bych dosáhl toho, že lidé nebudou chodit na osvědčená jména, ale na Filharmonii Brno, jejíž značka jim bude zárukou hudebního zážitku, ať hraje Mozarta, nebo Kančeliho. Důležité je, že velká podpora k této tendenci vychází od paní ředitelky Marie Kučerové.

A kdyby tě zastavil na ulici někdo, kdo se těší na své oblíbené romantické symfonie, tak co mu řekneš – proč má přijít na Ligetiho nebo Čiurlionise?
V případě Čiurlionise to je jednoduché, protože to je romantická hudba a vůbec celý ten program včetně Reineckeho. A koneckonců já se taky pořád učím, měl jsem Reineckeho zafixovaného jako skladatele, který je spíš akademicky tradiční, nevystupuje z mendelssohnovsko-schumannovského vlivu. A najednou když za mnou přišel s nahrávkou flétnista Petr Pomkla, který se to rozhodl nastudovat, tak jsem zjistil, jak je to fantastická hudba. Tady určitě není problém samotná romantická hudba, ta nikoho neurazí, pro marketing je problém méně známé jméno skladatele. Je u toho ale Janáček, což byl Reineckeho žák, a posluchači si mohou porovnat hudbu, ke které si mohl přičichnout ještě pod pedagogickým vedením. To všechno ještě s hudbou dalšího Reineckeho žáka Čiurlionise, který šel úplně jiným směrem.

Jak jsi přišel na Benjamina Jusupova jako umělce sezóny, kdo to vlastně je? Myslím, že o něm u nás sotva někdo slyšel…
Nesouhlasím s tím, že o něm u nás nikdo neslyšel. Řada českých hudebníků jeho skladby hrála – třeba harfistka Jana Boušková, Orchestr Berg, Talichovo kvarteto premiérovalo jeho kvartet Musica mundi, na festivalu Hudební fórum Hradec Králové bylo před časem s hodně velkým úspěchem provedeno jeho Viola-Tango-Rock-Concerto s Petrem Růžičkou jako sólistou atd. On je primárně skladatel, i když vystudoval i dirigování a klavír a průběžně se těm dvěma činnostem věnuje. Dirigování víc, jako klavírista hraje spíš svoje věci. Je to izraelský skladatel tádžického původu vystudovaný v Moskvě. Ta ruská kompoziční škola je v jeho hudbě cítit, Jusupov patří ke generaci, která nastoupila po avantgardním boomu v šedesátých letech – k tomu patřili Schnittke, Děnisov, Gubajdulina, to už je dnes klasika. On na ně v té ruské hudební řeči navázal, ale věnoval se v Tádžikistánu prakticky i lidové hudbě a v jeho skladbách se to silně odráží. Z mého pohledu současnou hudbu velmi obohatil svojí syntézou východu a západu. Puritáni to budou považovat za úlitbu, ale já si to nemyslím.

Je to v něčem srovnatelné s Istanbulskou symfonií Fazila Saye, která se tu hrála? To byla až filmová a velmi vstřícná hudba.
V něčem je to podobné, ale Say je primárně klavírista, i když hudbu tvoří s lehkostí, je to takový proud. Jusupov je oproti tomu především skladatel a tím, že je kovaný v ruské škole, jde podle mě v jeho případě o důmyslnější a životnější díla.

Za velkou událost pokládám uvedení světové premiéry kritického vydání Eposu o Gilgamešovi Bohuslava Martinů. Doznala skladba v nové podobě nějakých výrazných změn, v čem je jiná?
Tzv. běžný posluchač to určitě nepozná a spousta dalších lidí taky ne. Je samozřejmě důležité, že bude dílo takto uvedeno, ale liší se to v nějakých pěti procentech. Muzikolog Aleš Březina, který partituru rekonstruoval, mě ale upozornil, že Martinů uvažoval o poloscénickém uvádění. Ne s kostýmy, ne se scénou, šlo spíš o jistá gesta sólistů a dalších účinkujících a jednáme o tom, že bychom to ve světové premiéře takto uvedli. Když psal Martinů svoje návrhy dirigentovi premiéry Paulu Sacherovi, tak ten je úplně ignoroval a nikdy se nerealizovaly. Pokud bychom provedli tuto poloscénickou verzi, byli bychom nejspíš opravdu první.

Mezi sólisty budete mít Adama Plachetku, který teď nabírá vítr do plachet, aby se tak řeklo. Jak je těžké získat člověka, který poletuje mezi Vídní a Berlínem a chystá se do Metropolitní opery?
Je to strašně těžké. U českých interpretů je výhoda, že si občas nechávají určité období na působení doma. Třeba Jakuba Hrůšu je také těžké ulovit, ale téměř s jistotou víme, že si nechává prostor pro rodinu v Brně na konci roku. Takže když se nám ho nepodaří získat do sezóny, tak ho v případě potřeby získáme pro Novoroční koncert. Nebo si nechává léto, takže je tam otevřený Špilberk. U Adama Plachetky to tak taky trošku bylo, že měl volnější období pro Českou republiku, proto ho také v Gilgamešovi máme, ale po konzultaci s jeho manažerkou víme, že do budoucnosti je na několik let téměř nepolapitelný. Buď on tady bude a my nemáme termín, nebo naopak.

Není v plánu i nahrávka Eposu – aspoň pro Rozhlas, ale třeba i vydání na CD?
V jednání je televize, která by do toho mohla jít, a o nahrávku se snažíme. Oslovili jsme firmy, které by mohly mít zájem, ale je to zatím hodně nejisté.

Až na jednu výjimku jste opustili Wannieck Gallery, respektive Richard Adam Gallery, jak se teď jmenuje. Co vás k tomu vedlo?
Ty koncerty ve „Vaňkovce“ měly určitý vývoj. Začalo to klasickými koncerty, které po jistou dobu tvořily alternativu k Janáčkovu divadlu. Tehdy se ale daly také krásně medializovat, bylo to nové, Filharmonie hrála v bývalé továrně a lidé na to slyšeli. Postupně se repertoár ve Vaňkovce proměňoval, ale před mým nástupem už z toho byl zvláštně nevyhraněný cyklus. Symfoničtí Queen vedle Saint-Saënsova houslového koncertu v jedné abonentní řadě a podobně. Snažili jsme se to trochu vyčistit, tak jsme se rozhodli, že tam budeme situovat vkusné crossovery – Plastic People, Atom Heart Mother od Pink Floyd, tento typ koncertů. Opravdu chytrých crossoverů ale přece jen není tolik a za chvíli by se mohly vyčerpat. Tak jsme se rozhodli, že od té řady upustíme, uděláme tam jeden koncert a do budoucna je to otevřená věc. Ale spíš si myslím, že skončila. Je to taky otázka zvuku, který je tam na hraně, to taky hrálo roli. A myslím, že Vaňkovka jako koncertní prostor lidi omrzela, jakkoli to prostředí mě tam fascinuje.

Naopak jdete jednou s Hradišťanem do Sono Centra, kde se musí zvučit, protože místo samo je úplně vytlumené a jeho zvukovou podstatou je špičková aparatura. Je to pokus, bude takových ozvučených crossoverů víc?
Je to vyloženě pokus. My jsme tam měli zkoušku a víme, do čeho jdeme. Uvidíme, jaký to bude mít vývoj. Nějaké nápady na další koncerty tam máme, ale těžko odhadovat, zda k jejich realizaci dojde.

Staráš se nějak třeba také o dramaturgii Kantilény, která k vám taky patří a rádo se na to zapomíná?
To jde úplně mimo mě, dramaturgii Kantilény si dělají sbormistři. Logicky, protože repertoár pro dětský sbor znají důkladně. Čas od času ji ale využíváme při našich koncertech s orchestrem, i když bych rád, aby to bylo víc. Kolikrát jsme o tom mluvili s Jakubem Kleckerem. Je to náš sbor, vyloženě se nabízí ho využít. A těch skladeb pár je, které by se s orchestrem daly udělat, ale zatím na to ještě intenzivněji nedošlo.

Následující sezóna bude jubilejní, šedesátá, předpokládám, že už ji chystáš včetně Moravského podzimu 2015. Co máš v plánu, k čemu směřuješ tím, co jsi teď začal?
Uvědomuji si, že ta aktuální sezóna je do jisté míry vybočení, ale jsme o něm přesvědčení a směr, kterým se to ubírá, má i podporu vedení. Byla by určitě chyba od toho hned upustit, vždyť sezóna se skrz jistou neotřelost i medializuje. Určitá skupina lidí to může zavrhnout a odmítne si kupovat abonmá, ale ten proces přesvědčování o správnosti naší cesty chviličku trvá, není to ze sezóny na sezónu. Rád bych pokračoval v tom, co teď přináší nastávající sezóna. Ale bude tu také Moravský podzim, jehož minulý ročník byl také odvážněji nastavený. Takže je možné, že z tohoto hlediska se budeme soustředit na náročnějšího posluchače více na Moravském podzimu sezónu pojmem tradičněji. Ale ta vyváženost tam bude pořád.

Foto Jiří Sláma

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

V kavárně, jejíž interiér je inspirován vilou Tugendhat, jsme se s Marií Kučerovou sešli před dvěma týdny. Mluvili jsme ale především o jejím dnešním nástupu do funkce ředitelky Filharmonie Brno a o jejích plánech. Probrali jsme také její motivace, repertoár, koncertní sál a na závěr jednu otázku, která ani nepadla.  více

V neděli začíná v Červeném kostele dvaadvacátý ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby. O současné podobě festivalu i o tom, jak vznikla, jsem mluvil s dramaturgem Vladimírem Maňasemvíce

Festival Expozice nové hudby projde brněnskými zahradami a členové Filharmonie Brno i jednu malou založí. Jaké bude spojení hudby a zahrad nám prozradil dramaturg festivalu Viktor Pantůček.  více


Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Dějiny pravidelného rozhlasového vysílání z Brna se začaly psát v roce 1924, rok po zahájení vysílání pražského rozhlasu a jen dva roky po vzniku prvního pravidelného vysílání v Evropě – londýnského BBC. Už celé jedno století je brněnské studio Českého rozhlasu motorem nejen hudebního, ale i obecně kulturního dění na Moravě, které svým vysíláním významně ovlivnilo. Důležitou roli sehrál brněnský rozhlas také v oblasti hudebního folkloru. Od svých začátků byl významným dokumentátorem lidové hudby v terénu a svým vysíláním neoddiskutovatelně ovlivnil vývoj hudebního folklorismu na našem území. Stalo se tak především díky neúnavné činnosti několika generací redaktorů a dramaturgů folklorního vysílání, kteří lidovou píseň a hudbu nejen zaznamenávali v terénu, ale prostřednictvím vysílání jí dávali druhý život. Právě díky nim se z interpretů, jako byli Božena Šebetovská, Jožka Severin, Dušan a Luboš Holí, Jarmila Šuláková, Vlasta Grycová a řada dalších, staly folklorní legendy. A zejména díky rozhlasu se všeobecně známými staly desítky lidových písní, které by jinak zůstaly zapomenuty.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Nejčtenější

Kritika

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce