Helena Bretfeldová: Všechno osobité se do slov a not převést nedá

14. prosinec 2015, 0:42

Helena Bretfeldová: Všechno osobité se do slov a not převést nedá

Hudba provází člověka v lidové tradici od narození až do smrti, ve všech rituálních i osobních souvislostech. Antologie moravské lidové hudby začala vycházet před čtyřmi lety. Měla podat reprezentativní obraz folkloru tak, jak je možné se s ním na Moravě reálně potkat. K prvním pěti dílům přibyly letos na podzim další dva. Šest z dosavadních sedmi alb sestavila hudební publicistka Helena Bretfeldová.

Kdo přišel s nápadem vydávat Antologii moravské lidové hudby, a kdy začal nápad dostávat konkrétní podobu?
Je to tak pět až šest let. S majitelem labelu Indies Scope Milanem Pálešem jsme se znali řadu let – průběžně jsem recenzovala nebo do svých pořadů v Českém rozhlasu využívala téměř všechnu lidovou muziku, kterou Indies takřka od počátku své existence vydávali. Měla jsem, myslím, solidní přehled téměř o všem, co na Horňácku i jinde v lidové hudbě funguje. Milan se tehdy vrátil z veletrhu world music WOMEX a byl rozčilený, jak špatně se tam prezentujeme. Každá země tam měla svůj stánek, všude byla k dostání profilová alba s lidovou hudbou i té nejmenší zemičky a všechna vycházela se státní podporou. My jsme neměli nic. Oslovil mě tedy a společně jsme přemýšleli, zda by nešlo něco udělat a jaký tomu dát rámec. Bylo nám jasné, že to nemůže být jen jedno album – první návrh počítal se dvěma CD. Když jsem potom psala předběžné rozvržení podle oblastí, tak se nám to rozrostlo na čtyři alba. Shodli jsme se na samostatném albu pro Horňácko, kde je kontinuita nepřerušená a každá obec má svůj pohled na věc a své nuance, které místní kapely reflektují. Je tam i dobře zachovaná tradice za posledních šedesát let, což se u ostatních regionů nedá říct. Potom jsme ale zjistili, že i Valašsko s Lašskem a Luhačovským Zálesím zaberou samostatné album, a Dolňácko se nám rozdělilo na dvě části podle blízkosti k hranicím.

Antologie moravské lidové hudby začala vycházet v říjnu 2011 a do prosince 2012 bylo prvních pět dílů venku…
Ta první čtyři alba věnovaná oblastem vyšla najednou – a to byl set určený na WOMEX 2011. Když byl ve výhledu další ročník, uvažovali jsme, čím tu původní sadu doplnit, a bylo z toho album vánoční. To mohlo jít na trh i samostatně a zároveň ukazovalo i jedno konkrétní téma.

Pauza do vydání letošních dvou dílů byla dost dlouhá, považovali jste tehdy Antologii za ukončenou?
Ano, protože jednička až čtyřka mapovaly regiony, i když ne v úplnosti, bezezbytku. My jsme na kompletní zmapování rezignovali, protože jsme vycházeli z materiálu, který byl k dispozici na nahrávkách. Brát třeba Brněnsko natočené Hradišťanem nebo Horácko, kde existují až velmi novodobé nahrávky, to by byl problém – třeba i s autorskými právy. Ale hlavně je tam problematická historická kontinuita, kterou jsme si u zmapovaných regionů byli jistí. Dávala jsem jako autorka výběru přednost těm regionům, které dobře znám. Pokud by Milan našel někoho, kdo by ty ostatní regiony dokázal dobře zpracovat, asi by na ně i došlo. Pro mě ale byla Antologie z toho hlediska, co jsem pro ni mohla udělat já, uzavřená. Měla jsem dost přesnou představu, které písně a nahrávky tam chci mít, bavilo mě například srovnávat různá zpracování stejného tématu v různých regionech; tady se nedoceňuje nelehká úloha produkční Zuzany Pálešové, která vstupovala do potenciálního konfliktu s kapelami. Některé z nich totiž umanutě řešily, proč chceme do výběru zrovna tuto věc a ne jinou – vždyť tam nehraje náš primáš, vždyť jsou tam nějaké hostující zpěvačky, nahrajeme to znovu, jinak, líp …

První čtyři CD byla tematicky rozdělená podle zásadních regionů, potom přišlo dělení podle typu písní – první byly vánoční.
My jsme si říkali, že u vánočních písní ví každý, o co jde…

jsou všeobecně srozumitelné a dobře se prodávají.
Jednak, ale také se dobře srovnávají s jinde známými, přinejmenším po celé Evropě a Americe. Když ukážeme, jakou kontinuitu a návaznost na křesťanskou tradici u nás mají, dají se v tom hledat srovnání mezi jednotlivými místy. Dala jsem si s tím ještě o něco víc práce než s regionálními výběry, dost záleželo na vysvětlení našich motivací i vývoje těch písní, který začal někdy ve středověku.

Potom přišly svatební písně a verbuňky. Kam chcete jít dál, jestli vůbec chcete jít dál?
Práce na Antologii mi chyběla a tiše jsem si říkala, že podobně srozumitelné jako ty vánoce by mohly být vojenské písně. Myslím, že každá lidová tvorba v každé zemi nějak zpracovává válku, okolnosti odvodů, dopady kdysi doživotní služby ve vojsku na život i rodinu. A aniž jsem o tom věděla, tak Milana zaujal ve Strážnici pořad Magdaleny Múčkové věnovaný svatebním písním. Když jsme se potom potkali, tak jsem Milanovi nabídla verbuňky a on se ptal, jestli se neurazím, když Magda udělá pro další díl Antologie výběr svatebních písní. To je téma, do kterého bych ani nešla, protože se v něm tolik nevyznám, a došli jsme k tomu, že by se tato dvě témata mohla dobře doplňovat. Myslím, že na rukopisech obou alb je poznat práce dvou různých lidí a že je to dobře. Já na to nechci mít žádný monopol.

A chcete tedy nějak pokračovat?
Začínám pomalu sbírat materiál k ukolébavkám a doufám, že na to Milan přistoupí. Zase jde o téma srozumitelné a srovnatelné ve všech lidových kulturách, ale bojím se, že narozdíl od vojenských nebo vánočních písní bude komplikované najít už natočené materiály – jsou bohužel poměrně vzácné.

Folklor má zjednodušeně řečeno dvě zásadní funkce: jednou je potřeba osobní výpovědi, druhou užitková hudba k událostem od křtin až po pohřby. Které z nich dávají vaše výběry přednost?
Užitková funkce si žije svůj život. Jak se hraje na svatbách, jak se hraje na pohřbech, jak se hraje při tom, co zůstalo folklorem a nestalo se folklorismem, to je zachytitelné buď přímo v tom okamžiku, nebo živou nahrávkou. Pokud děláme výběr, tak musíme přistupovat k funkci reprezentativní, ukázkové. Já jsem „nevzdělaný“ folklorista, neprošla jsem patřičným akademickým vzděláním příslušného oboru, a mám pořád ještě především posluchačský přístup. A posluchači je jedno, jestli tomu akademici říkají folklor, nebo folklorismus. Buď ho to míjí, nebo naopak zaujme a dál se po tom pídí. Moji rodiče – rodilí Brňáci – byli natolik zaujatí folkloristé, že chodili na koncerty Moravské muziky, kterou vedl Jindřich Hovorka a zpívali v ní oba bratři Holí. Máti byla na koncertě i čtrnáct dní před mým narozením. Měla jsem k folkloru dlouhá léta velmi rezervovaný vztah, zdál se mi příliš protlačovaný. Muziku jsem vždy dělila na dobrou, špatnou a dechovku, takže jsem to s folklorem v tradičním dechovkovém podání, které protežovala socialistická média, měla velmi problematické – změnila to až osobní zkušenost s Horňáckými slavnostmi před dvaadvaceti lety. Když pak po letech „práce v oboru“ lidové muziky přišla příležitost sestavit reprezentativní antologii moravské lidové hudby, brala jsem svůj výběr jako návrhy k posouzení pro tuzemské i cizozemské posluchače, zprostředkování prvního kroku k moravské lidové písni. Proto jsme do CD zařadili i medailony a ke všem interpretům napsali výběrovou diskografii, aby byli dohledatelní. Antologie taky byla původně určená pro zahraniční trh. Měla ukázat, jak moravská lidová hudba vypadá a v jaké podobě ji návštěvník Moravy může dnes slyšet.

Ale stejně jste si nějakou hranici mezi autenticitou a prezentací museli určit…
Milan Páleš měl logicky tendenci protlačit na album co nejvíc kapel a osobností, které vydali samotní Indies – například usiloval o co největší zastoupení dobře prodejného Hradišťanu. Obtížně jsem mu vysvětlovala, že současný Hradišťan a jeho současné pojetí a interpretace lidové muziky pro můj koncept alba není vhodným reprezentantem tradičního folkloru Uherskohradišťska. Zvolila jsem jiné kapely, stěžejní pro mě byla Cimbálová muzika Jaroslava Čecha, protože u ní je ta historická kontinuita s tradiční podobou místní lidové hudby naprosto zřejmá. Musela jsem zavrhnout například některé perfektně zahrané věci, které interpretoval na Valašsku Technik a na jižní Moravě BROLN. Byla to třeba krásná horňácká, která není nahraná jinak a Český rozhlas by nám ji i poskytl, ale velkokapelové podání by nebylo autentické, to v regionu nikde naživo nepotkáte. Výběr nejzajímavějšího materiálu se střetával s mezí, že musí být možné se s tou hudbou setkat přímo. Ta dvě hlediska, na která jste se ptal, se u mě střetávala v tom, že jsem nechtěla překročit hranici směrem k „uměleckosti“. Původnost, nebo snad zemitost byla důležitější.

Není při všech možných sběrech a potom i při obecném vnímání folklor až nepatřičně idealizovaný jako čistá osobní výpověď nezkažená komercí?
Přesně tento náhled jsem od dětství měla. Později jsem se s přítelem kontrabasistou ocitla na Horňáckých slavnostech a byla najednou konfrontovaná s tím, jak vypadá folklor v přirozeném prostředí. Najednou z něj opadaly šupiny umělosti, kterou pro mě tehdy reprezentoval BROLN, a najednou bylo všechno na svém místě, ti lidé si na nic nehráli. V městské škole může být degradovaný někdo, kdo není schopen dobrých výkonů v tělesné výchově, je to šumák bez pozice. Na Horňácku je degradovaný ten, kdo nezpívá ani netancuje. A není to nic uměle vnuceného, děti v tom vyrůstají.

Mně někdy přijde, že v tom extrémně užitkovém smyslu je největším pokračováním folkloru tancovačka s nějakou agrometalovou kapelou.
Jistě, protože ten vývoj pokračuje a vyvíjí se i folklor. Jsou kapely, které jdou mnohem dál než Hradišťan nebo Čechomor. Vezmou jen melodii a dál s ní pracují jako s materiálem. Indies před lety vydali výběr Čarohraní, který dokazuje, že lidová muzika má vývoj. Například Veselá bída Františka Segrada, to je „folkbigbít“, který používá valašskou muziku jako výchozí zdroj, kterému dodává osobitou podobu vlastními aranžemi. Ale když máme ukázat, odkud všechno vyšlo, tak musíme ukázat kontinuální folklor a zároveň ho zesrozumitelnit – to byl cíl naší Antologie. Je to systém, který dává možnosti: uslyšíš, zalíbí se ti, můžeš za tím jít dál, ale nikdo tě nenutí.

Když jsme po křtinách Antologie seděli v penzionu na pokoji a Jitka Šuranská s Jirkou Plockem hráli, bylo to výborné. Když po nich ale kdosi chtěl „něco, co znají všichni“, tak se s bídou donutili zahrát Nepij, Jano, nepij vodu, vůbec se jim do toho nechtělo a vlastně to skoro neuměli. Jak je to možné?
To, co dělá Jirka a teď už hlavně Jitka, je pro lidovku desetkrát cennější než Čechomor. Je na ní poznat, že ví, o čem zpívá, její reflexe je prožitá jiným způsobem. Ale není hospodským hráčem, který u vína zahraje, cokoliv si kdo poručí, třeba i „pačemu garíla smačíla…“, jednotlivý muzikant tak nefunguje. Když se ale sejde větší kapela, tak jsou v ní třeba muzikanti se zkušenostmi odjinud a ty obzory se rozšíří. Dva jsou na to málo – kdyby jich hrálo deset jako na svatbě, tak by jeden určitě začal a ostatní by to pochytali.

Záznamy lidových písní začínaly koncem 18. století obvykle u textů, potom se přidaly notové zápisy nápěvů, až přišly i první primitivní nahrávky, dnes už máme k dispozici v zásadě dokonalou techniku. Jakou má nahrávka výhodu a nevýhodu proti zápisu?
Každý z „našich“ zpěváků má určité charisma, bylo to také důležité kritérium při výběru. Například Petr Ulrych rád vypráví, jak se na Horňácku, v rodném kraji své první manželky, ocitl v hospodě, kde hrála kapela primáše Joženy Kubíka. Jeho první reakce byla: „Proboha, vždyť hraje falešně, vždyť to skřípe, vždyť je to strašné!“ Jenže si brzy uvědomil, že čím déle tam sedí, tím víc chápe Kubíkovu jedinečnost. Že důležitá není dokonalá intonace, ale autenticita, charisma živé hudby. Výhoda je tedy v tom, že my můžeme slyšet ty zpěváky a muzikanty zachycené na autentických nahrávkách a když máme štěstí, tak je uslyšíme i v jejich přirozeném prostředí. Všechno osobité se do slov a not převést nedá.

Není vlastně každá lidová píseň takový malý mýtus?
Samozřejmě, většina. Souvisí to také s tématem, které mám v hlavě a kterého se pro jeho šíři a obtížnost výběru trochu bojím – přemýšlím o reprezentativním výběru z moravských balad, tak na dvoucédéčko. Bylo by to takové opus magnum. Balady jsou černou kronikou své doby, ale také osobní výpovědí interpretů. A myslím, že by nebylo lepší zrcadlo moravské muziky než lidové balady a jejich zpěváci se životní zkušeností. Přátelím se třeba s Vlastou Grycovou a vím, že před třiceti lety patrně zpívala balady průzračnějším, jasnějším hlasem, ale sdělnost, prožitost jejích sedmdesáti let je dnes někde úplně jinde. Totéž paní Kománková, která si dnes možná nevzpomene na všechny sloky své oblíbené balady a zpívá jemným tremolem, ale není to podstatné – nese ve svém stáří paměť komunity i oblasti. Balady by měly být poklonou nejlepším zpěvákům regionu. Nejsem si ale jistá univerzální sdělností balad a jak by asi působily v nabídce CD na WOMEXu. O tom bychom se museli s Milanem pobavit.

Brzo budou Vánoce, co byste popřála Antologii teď i do budoucnosti?
Pro tuto chvíli bych jí přála, aby se díly, které se teď objevily, byly vnímány jako zajímavé, vybízely k poslechu. Aby je lidé, kteří v těch regionech hrají, brali jako pozitivní reflexi toho, co dělají dobře, a nebyli na nás naštvaní, že jsme nevybrali zrovna „ten jejich“ verbuňk. A do budoucna bych Antologii přála, aby byl důvod vydávat další díly, aby taková reflexe byla potřebná a někdo ji poslouchal.

A sama sobě?
Co nejvíc práce.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

„Byl také aktivním zpěvákem a hudebníkem,“ objevilo se o Dušanovi Holém v online zpravodajství Masarykovy univerzity, když před dvěma lety přebíral zlatou medaili a Cenu ministerstva kultury v oboru Tradiční lidová kultura a folklor. Dvaaosmdesátiletý Dušan Holý natočil letos na jaře album Nejen zahrádečky se souborem Musica Folklorica. Trošku ironicky se tím pousmál nad minulým časem úvodní věty, stejně jako nad mou – prý až příliš pochvalnou – recenzí svého zatím posledního alba. Sešli jsme se po besedě u klavíru, při které jsme se na JAMU setkali s jeho vnukem, také Dušanem. Rozhovor jsem nakonec nevedl ani tak s emeritním profesorem, vědcem, folkloristou a národopiscem, jako spíš s ostříleným Horňákem a jeho ženou Ludmilou.  více

Cimbálová muzika, objevování hudecké tradice, sólové vystupování, práce ve Filharmonii Bohuslava Martinů, v posledním roce také budování vlastního tria. Pozvolný přechod od folkloru k world music je obrazem poctivosti, s jakou Jitka Šuranská k hudbě přistupuje. K tomu všemu přidává ještě vymýšlení projektů pro festival Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou. Náš rozhovor na nádvoří Moravské galerie sledoval s lehkým neklidem adoptovaný Kuba z útulku.  více

Já mám dost sprostou písničku Kamil a všichni si myslí, že je o mém současném klukovi. Ale ona vznikla šest roků zpátky. Někdy se to tak sejde a je to jeden z lepších paradoxů mýho života.“ Písničkářka Nikola Muchová byla nedávno na festivalu v Banátu, který podporuje české osady v Rumunsku, dnes v Kabinetu múz hraje pro lidi, kteří pomáhají uprchlíkům. Mluvili jsme spolu o tom, co se jí v hudbě i životě poslední dobou schází i neschází.  více

Hudební redaktor a režisér, folklorista, pedagog a publicista Jaromír Nečas, který jen tak mimochodem objevil world music, nedávno oslavil devadesáté druhé narozeniny. Rozhovor neměl potřebu autorizovat, tak jsem ho ani moc neupravoval. Jak řeč plynula, tak ji máte před sebou. Úsměvy a gesta směrem ke knihovně si domyslete sami.  více




Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější

Kritika

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce