Ivana Rusko: Příležitost má dostat ten lepší

10. březen 2014, 0:38

Ivana Rusko: Příležitost má dostat ten lepší

Sopranistka Ivana Rusko (rozená Krejčiříková) je v současné době sólistkou opery v Curychu. Vystudovala ale brněnskou konzervatoř a začínala v Ensemble Opera Diversa, na jehož pozvání vystoupila minulý týden v Redutě. Jaký je život začínající pěvkyně v jednom z nejlepších operních divadel světa, jaké to je být přistěhovalec, o zpívání pro děti i vysněných rolích jsme s Ivanou Rusko mluvili den před jejím brněnským koncertem.

Zítra vás čeká koncert v Redutě zakončený duetem z Kyasovy a Drábkovy opery Pickelhering 1607. Kdy jste naposledy zpívala s Diversou?
To budou asi ty čtyři roky, co jsem pryč. Během té doby se mi nepodařilo najít žádný termín, abych se mohla vrátit.

Jak se do menšího studiového provozu naskakuje zpět z velkého divadla, kde teď působíte. Je to velký rozdíl?
Možná by to srovnání bylo lepší, kdybych teď dělala s Diversou nějakou operní produkci, ale vzhledem k tomu, že to je koncert, tak nevidím rozdíl proti jakémukoliv jinému vystoupení. Je to pro mě velká nostalgie, Brno, rodina a všichni lidé, kteří mě tu dlouho neslyšeli. Je v tom i pocit zodpovědnosti po reklamě, kterou mi tu dělají. Cítím to jako závazek a doufám, že nezklamu. Ale těším se na to.

Kdy jste vlastně do Diversy přišla?
Já jsem s Diversou začala zpívat ještě dřív, než se profesionalizovala. To byla představení v kavárně Spolkek a poprvé jsem, myslím, dělala Metařku. A dlouho se dělaly jenom ty miniopery, než vznikl Pickelhering. To byly všechny ty Loupežnické nevěsty, Dopisy, Mluvící dobytek, Smějící se hlava a sem tam nějaké koncerty. Ono toho ale nebylo tolik jako dnes, u našich představení lidé pili kávu a my jsme tam na schodech něco předváděli.

Na velké jeviště jste přišla přes školu?
V rámci nějakých školních představení ano, ale první profesionální vystoupení po absolutoriu bylo v Košicích. Zpívala jsem Hraběnku ve Figarově svatbě. A pak už jsem hned odešla do Švýcarska, takže tady jsem v divadle nikdy nezpívala.

Zpívat jste se po brněnské konzervatoři učila v Bratislavě u Hany Štolfové a Magdaleny Blahušiakové, proč ne na JAMU?
Mě nevzali a dál už jsem to nezkoušela. Ta slovenská škola měla dobrou pověst a myslím si, že právem. Byli tam výborní pedagogové a slovenská vokální škola má velkou tradici. Nikdy jsem toho nelitovala, i když vyměnit Bratislavu za Brno pro mě bylo trošku bolestné.

Z jakého důvodu, bylo v tom něco osobního?
Já jsem z Přerova, ale v Brně jsem se během šesti let na konzervatoři dobře zabydlela a dost dlouho mi trvalo, než jsem si na Bratislavu zvykla. Popravdě řečeno jsem si tam spíš nikdy nezvykla. Ale co se týká školy, nemám na to žádné špatné vzpomínky, spíš naopak. Strašně moc jsem se tam toho naučila.

Tady jste se hodně věnovala staré hudbě, postupně se posouváte k romantismu a současným věcem. Je to otázka vývoje hlasu, nebo jdete za nějakým konkrétním cílem?
Ono se to spíš rozšiřuje na všechny strany. Já se nijak nespecializuji a v divadle nemám ani ten luxus si vybírat. Jako členka ansámblu musím dělat to, co mi řeknou, a vážně je to od Monteverdiho až po Eötvöse.

Na toho jsem se chtěl i zeptat, v jeho opeře Tři sestry vás publikum poprvé výrazněji zaznamenalo. Byla pro vás role Iriny nějak přelomová?
Jednak to byla hlavní role, ale hlavně celá ta produkce byla strašně úspěšná. Ani nevím, jak moc se to čekalo. Je to sice jedna z nejhranějších soudobých oper, takže je známá, ale přece jen je to moderní kus a taky režie byla taková šílená. Dělal to Herbert Fritsch, což je v podstatě činoherec a proslul svým velice expresivním pojetím divadla. Nikdo nevěděl, co z toho vlastně bude, a nakonec vznikla úspěšná produkce, která byla neustále vyprodaná. Mohla jsem se tam dobře prezentovat a zároveň mě to i bavilo. Divočina, ale profesionálně udělaná.

Opera v Curychu patří mezi světovou špičku, jak si tam buduje svou pozici začínající pěvkyně. Jak ji přijímají a jak to přijímá ona?
Já jsem přišla do Curychu do operního studia a po dvou letech mě angažovali do ansámblu. To znamená, že už jsme se jako členové studia nemálo podíleli i na hlavních produkcích a ten přechod byl pozvolný. Ty lidi už jsem většinou znala, oni znali mě, a i když se jedná o ty největší hvězdy, které tam jezdí pravidelně hostovat, jsou to většinou hrozně příjemní lidé. Chovají se k vám na stejné úrovni, v kantýně u kávy se normálně bavíme kdo se jak má a neklaníme se třeba paní Nětrebko. Tohle mě fascinuje, jsme tam všichni na jedné lodi. Rozdíly se samozřejmě vidí na jevišti, ale ne na chodbách, nebo jen málokdy. Je tam příjemná atmosféra, co se týká mezilidské komunikace, a příjemná pracovní atmosféra, co se týká profesionality. Tam jsou všichni absolutní profesionálové, od vrátného přes číšníka v kantýně a kostymérky až po ty viditelné umělecké profese – toho si hrozně vážím. Každý umělec má osobního asistenta, který vám třeba i zuje boty, když se nechcete ohýbat; ne že by to bylo často. Může se to zdát i přehnané, ale ono to utvrzuje přátelskou a příjemnou atmosféru. Člověka ta možnost zbavuje stresu, kterého má i tak dost.

Zpívala jste v dětské verzi Prstenu Nibelungova, Dámu v dětské Kouzelné flétně… to asi nejsou vysněné postavy. Co to člověku dá?
To tak prostě je. Já jsem byla vděčná za každou roli, kterou jsem mohla na velké scéně zpívat a role v dětských operách nejsou nijak jednoduché. A mě hrozně baví hrát pro děti. Každý rok se tu uvádí celovečerní dětská opera, která je speciálně zkomponovaná. Loni se dělal Ostrov pokladů, letos Strašidlo cantervillské a příští rok bude Robin Hood. Když se chodím dívat na představení, často mě víc baví reakce dětí, ony jsou hrozně upřímné. Jakmile se nudí, tak nemají problém se bavit mezi sebou, různě se vrtí. Když se jim ale něco líbí, tak tleskají, křičí, člověk tu odezvu vidí okamžitě a je to hrozně vděčné.

Mně to trochu připomíná italské publikum…
Možná ano. Viditelný rozdíl je, když přijdou školy a když přijdou o víkendu s rodiči. To se chovají umírněně, ale když přijdou se školou a když se na konci klaníme, tak je to jako rockový koncert. Ony se určitě i předhánějí mezi sebou, kdo zakřičí víc, ne že by se jim to všechno tak moc líbílo, ale je to úžasný zážitek a nás to všechny baví. A je to super formát i z výchovného hlediska, děti vidí, že opera nemusí být nudná ani sterilní. Ty opery, co hrajeme my, jsou psané pro děti od šesti let a já věřím tomu, že když z nich budou mít pěkné zážitky, tak se budou vracet. Na těch dětských operách se navíc vůbec nešetří, jsou to velké výpravy, skvělé kostýmy, věnuje se tomu stejná pozornost jako kterékoli jiné opeře.

Po rolích, které nepatří mezi vysněné se ještě musím zeptat, jestli nějakou vysněnou roli máte?
Já doufám, že jednou, až budu taková větší, vyzpívám se, a případně i po nějakých dětech můj hlas dozraje do mladodramatického fachu. Abych mohla zpívat Jenůfu, Rusalku, Mimi, Liu, Micaëlu…

To rád slyším, že chcete zpívat Micaëlu, té roli se někdy říká „kráva s košíkem“, když to řeknu mírněji. Přitom je ale moc pěkná.
Ona je v porovnání s Liu možná taková mdlá, ale je to nádherná muzika...

...kus francouzského sentimentu v té španělské divočárně.
Pěkná definice. Já si zatím ale dokážu užít každou roli, ve které se objevím. Teď si užívám v Bohémě Musettu a můžu si u toho snít o Mimi, protože mám pocit, že mi ty plačky jdou líp. Ale proč nezpívat i koketu. Předpokládám, že každý o své roli tvrdí, že to je ta nej- něco, ale je pravda, že Musetta tam jediná prodělá nějaký vývoj. Ona ve druhém dějství vystupuje jako taková povrchní děva a ve čtvrtém je strašně citlivá a obětavá, ve třetím je to zase hysterka, takže se tam toho dá dost ukázat. Vrcholem je samozřejmě její árie ve druhém dějství a málokdo si z toho pamatuje něco jiného. Já jsem se ale vždycky těšila na čtvrté dějství, takové parlandované zpívání a plno citu, je to hodně silné.

V lyonské opeře jste hostovala jako Lauretta a Sestra Genovieffa v Pucciniho Triptychu. Co člověk dělá s takovou árií jako O mio babbino caro, kterou před ním zpívala ta největší esa a všechna příští ji zpívat budou?
To je nebezpečí těch hitovek, každý je zná. Na té produkci ale bylo nejzábavnější, že ji dělal David Pountney. Je to hodně vtipný člověk, sám se u toho bavil, vedl nás a měl dobré nápady, ale zároveň nám nechal i volnost a vznikalo to úplně přirozeně. U Lauretty podtrhl, že je to taková potvůrka a má tatínka omotaného kolem prstu, takže během té árie bylo několik vtipných momentů, někoho jsem kopla a dělala na „babba“ (taťku) různé obličeje, takže jsem se ani tak nesoustředila na to, jaká je to árie a všechny ty věci kolem ní.

Pucciniho Triptych (Plášť, Sestra Angelika, Gianni Schicchi) se dohromady moc nehraje, tvrdí se, že jednotlivé části jsou příliš rozdílné. Jak to v celku působilo?
Mně se to strašně líbilo a působilo to na mě dobře. Ty role nebyly dublované, takže jsem celý Triptych nikdy neviděla, ale podle toho, co jsem tak poslouchala a Plášť jsem viděla několikrát, tak to dávalo smysl. V Lyonu ale někdy dávali celý triptych a jindy se dělaly i dvojice, kdy se hrála jedna opera z Triptychu a k tomu nějaká úplně jiná. Gianni Schicchi se hrál se Zemlinského Florentinskou tragédií, Santa Susanna od Hindemitha se hrála se Sestrou Angelikou a s Pláštěm se hrálo Von Heute auf Morgen od Schönberga. Bylo to fajn.

Jak se žije přistěhovalci ve Švýcarsku, mě se zdá, že je to dost konzervativní země?
Já se pohybuju v mezinárodním prostředí, v opeře je Švýcarů dost málo, jsou tam lidé odevšud. Já jsem tam navíc s manželem, který je Slovák, takže tam žijeme tak trochu vlastní život, ale na úřadech nebo při vyřizování oficialit člověk někdy trošku narazí na určitý odstup: vy jste cizinci, to je trochu jiná skupina. Musím říct, že to není úplně příjemné. Asi neřeknu nějaké konkrétní důvody, ale něco tam je. Mám pár dobrých přátel Švýcarů, ale ti jsou všichni z uměleckého prostředí a nějakým způsobem se vymykají.

Ve srovnání s tím, co tady někdy zažívají cizinci s cizineckou policií, je studený odstup ještě slušná varianta…
Určitě, a koneckonců i Curych je mezinárodní město. Vlastně úplně aktuální věc je nedávné referendum ohledně omezení přistěhovalectví. Vím, že z toho vyplynulo, že lidé ve velkých městech byli spíš proti tomu omezování a venkov je konzervativnější. Občas se setkáte s poznámkami typu „tady byl hezký klid, když tu nebyli cizinci“ a podobně. Člověk si to potom trochu bere.

Tady lidé v různých variantách říkávají to samé. Možná je dobře si uvědomit, že je to jinde může taky potkat. Nadávají třeba na cikány, přijdou jinam a zjistí, že jsou tam za cikány sami...
Přesně. Já jsem během celého studia nebyla na žádné stáži, manžel za mnou do Švýcarska přijel až za rok a byla jsem tam sama. Pro mě to byla osobní škola nejen kvůli jazyku, který jsem sice plusminus ovládala, ale přece jen trvá, než se člověk zorientuje. Hodně mě to ovlivnilo, stala jsem se tolerantnější. Člověk ty problémy najednou vidí úplně z jiné strany.

Občas se tu objeví i takové nápady, že by brněnská opera měla zaměstnávat brněnské umělce…
Ve Švýcarsku to funguje tak, že když se člověk hlásí o místo, tak mají dávat přednost Švýcarům, ale v divadle to bez cizinců nejde. Já souhlasím s názorem, že příležitost má dostat ten lepší. Zaslechla jsem i tady hlasy, že je tu teď tolik cizinců, Rusů, ale to pramení i z toho, že je stále těžší se uplatnit. Hranice jsou otevřené a zpěváků z Asie, Ameriky a Ruska, kam strkají i nás, je nekonečné množství. A jsou většinou výborní. Já potom chápu, když někdo chytí frustraci, že nemůže dostat místo a berou mu ho cizinci. Mám pro to nějakým způsobem pochopení, i když jsem ta, která jim tu práci taky bere.

Máte pocit, že líp pracujete, když jste líp zaplacená? Tady se s tím hodně operuje, občas se ozvou hlasy jako „dejte našim umělcům stejné platy jako v Německu nebo v Anglii a uvidíte, jak to najednou půjd“ – je to tak?
Nějakou roli to hraje, ale částečně je to i v nátuře. Ve Švýcarsku jsou lidé zvyklí pracovat a odvádět svou práci nejlíp, jak to dokážou. Muzikanti ale nejsou v situaci, kdy každý musí mít tři práce, aby se dostal na úroveň průměrného platu, jak mi to občas říkají známí z České republiky. Tady je to i ceněná profese a když člověk řekne, že je zaměstnaný v Opernhaus Zürich, tak to něco znamená. A nejen u lidí z uměleckého prostředí.

Je něco, co byste si do Švýcarska vzala ráda od nás a naopak – co byste si ráda vzala ze Švýcarska sem?
Ze Švýcarska bych si sem ráda vzala všeobecnou lidskou slušnost. První dojem je takový, že se k vám všichni chovají strašně slušně, v restauraci, cizí lidé na ulici, všude. Když přijedu sem a někdo se tváří, že ho obtěžuji, když si objednám kávu, tak mě to vždycky rozčílí. Já vím, že když v tom člověk žije, tak si na to asi zvykne. Ale je to něco, co by ani nemuselo tolik stát. Odsud bych tam vzala trošku větší uvolněnost. My se dokážeme nad věcmi víc pozasmát, což občas sklouzne k tomu, že se na něco vykašleme úplně – to je zase opačný extrém. Trošku té ležérnosti by jim tady ale mohlo prospět.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Se svou novou operou Ponava (Ztracené řeky) se Ensemble Opera Diversa posunul k vážné a působivé alegorii o současném světě. Jmenuje se podle brněnské podzemní řeky, ale není o Brně. Je o světě a spodních proudech, které jsou neviditelné, ale věrné a stále nablízku.  více

Ensemble Opera Diversa a přidružený sbor Ensemble Versus připravily na začátek své sezóny koncert duchovní hudby v chrámu svatého Augustina na Kraví hoře. Solidní interpretační úroveň byla vysloveně potěšující, lehce rozkolísaná dramaturgie do určité míry pochopitelná – až na jednu výjimku se jednalo o tvorbu současných autorů.  více

Opera diversa minulý týden uvedla brněnskou premiéru Palackého truchlivý konec Miloše Štědroně podle předlohy Huberta Krejčího  více


Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Nejčtenější

Kritika

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více