Jan Kysučan: Kdo ztvární bohyni, bylo jasné hned od začátku!

Jan Kysučan: Kdo ztvární bohyni, bylo jasné hned od začátku!

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.

Celý náš rozhovor se bude točit kolem tvého úspěšného představení s názvem Bohyně. To původně vzniklo jako magisterská práce na VŠMU, kde jsi studoval choreografii lidového tance. Jak ses dostal ke studiu choreografie?

Já jsem se vlastně rozhodl v roce 2019, když jsem ještě studoval historii na Filozofické fakultě v Brně, že bych chtěl znovu zkusit přijímačky na VŠMU do Bratislavy. Hlásil jsem se tam už jednou na bakaláře po maturitě. Řekl jsem si, že už mám bakalářský titul z historie, tak bych to mohl zkusit rovnou na magistra. Oni mě vzali a završením studia bylo právě představení Bohyně.

To je úspěch, když tě vzali napoprvé a navíc přímo na magistra, nemýlím se? Na umělecké školy se lidé často hlásí i vícekrát po sobě, než jim to vyjde...

Choreografie je dost specifický obor. Za prvé se na něj nehlásí moc lidí a za druhé ani moc lidí neberou. Jsou často roky, kdy nevezmou vůbec nikoho, takže jsou ročníky dost daleko od sebe. Hlásil jsem se jediný a vzali mě. Po mně se hlásil kluk, který byl i na bakaláři a nebyl přijatý.

Ono asi není úplně určující, co člověk studoval před tím. Na magistrovi musí mít hlavně zkušenosti. Mít za sebou už nějakou odvedenou práci nebo nastudovaný materiál, se kterým může během studia dál pracovat, protože je hodně praktické.

Jak už jsme zmínili, bavíme se o tvém závěrečném představen. Šlo tedy o zkoušku, za kterou ti byl udělen titul. Jak se vlastně takové představení hodnotí?

Tak v první řadě vše poměrně dlouho konzultujete se školitelem. Můj školitel byl Ján Ševčík, který mě choreografii učil. Oponoval to Ján Blaho.

Hodnotí se hodně aspektů. Mezi ně patří jak dramaturgie, tak režie, potom samotná choreografie nebo například práce s materiálem. Taky se odnotí i produkční stránka představení, kterou si musí student zařídit sám. Musí si pronajmout divadlo nebo nějakou scénu, kde vše odprezentuje. Musí si zařídit všechny scénografické nezbytnosti a také propagaci.

A kdy premiéra proběhla?

Já jsem měl končit v červnu 2021. Přišel však covid, tak jsem si udělal státnice. Praktickou část, což bylo zmíněné představení, jsem si musel odložit o půl roku. Nakonec se premiéra uskutečnila 19. dubna 2022 v Klubu kultury v Uherském Hradišti. Zde pracuje David Pavlíček, který mi s tím hodně pomohl.

Jak probíhá tvůrčí proces. Máš nějakou úvodní myšlenku a pak postupuješ jednotlivými tanci nebo třeba už na začátku bylo něco, co jsi rozvíjel?

Já jsem už v rámci choreografie jako svoji semestrální práci dělal takovou krátkou skeč na stejné téma a odpíchl se od toho. Hlavní nosná myšlenka byla dost tradiční, kterou si podle mě hodně lidé s bohyněmi spojují – někdo chce lásku a fungují tedy magické formule, které ji mají přičarovat. Od toho se vlastně odvíjel celý příběh, který jsem ale dál rozvíjel a šel jsem hlouběji do materiálů. Četl jsem si o rituálech, magii, učil se, kdo bohyně jsou. Přemýšlel jsem i nad přírodními živly, léčitelstvím nebo pohanstvím v dávnějších dobách. Celý příběh jsem postavil na ústřední dvojici a bohyni. Když je představení založené na nějakém konkrétním páru nebo konkrétním člověku, tak se divák může daleko lépe vcítit do děje. A samozřejmě v dnešní době přichází inspirace i z každodenního života člověka, pozorování lidí, ale i z filmů a bezedné studnice na YouTube.

Kopaničářské bohyně, které člověka napadnou asi jako první, nebyly jediným zdrojem inspirace pro hlavní postavu?

Určitě tam jsou lidové prvky, protože jsem hodně vycházel z publikací Dagmar Pintířové nebo Jiřího Jilíka. Já jsem si vzal podstatu těch bohyní. Zahrnul jsem například nejzákladnější magickou formuli, kterou bohyně odříkávaly, přišlo mi to stěžejní. Ale nechtěl jsem se zastavit jenom na jednom regionu, protože by to bylo velmi složité a nedokázal bych z toho vystavit příběh. Kdyby to bylo v krojích, musel bych se držet určitého regionu a člověk začíná být velmi svázaný. Nemělo by to ani takový dopad na diváka. Lidové umění v této podobě dokáže oslovit daleko širší spektrum diváků, kteří k lidové kultuře nemají vztah.

Zastavme se také na chvíli u výběru tanečníků, jak takový proces probíhá?

V první fázi jsem šel nejjednodušší cestou, že vše udělám s profesionální složkou Ondráše. Protože jsem s nimi pracoval denně. Samozřejmě jsme to nemohli nacvičovat v práci, protože nešlo o představení pro Ondráš. Takže jsme měli hodně soustředění mimo. A navíc jsem si ještě vytipoval bývalé tanečníky z Ondráše, většinou z profesionální složky, které jsem oslovil. A oni se proto nadchli, možná proto, že docela dlouho netancovali. Takže do spolupráce šli a bylo to krásné zkoušení i hledání. A dost nás stmelilo jako kolektiv.

Takže jsi měl hned jasno i o hlavní roli?

Hned od začátku jsem věděl, že Lenka Fučíková musí být bohyně. Roli musel ztvárnit někdo s životními zkušenostmi. Hodila se mi tam jednoznačně nejvíc.

My jsme se vlastně teď sešli po repríze v divadle Husa na provázku, jak jsi s ní byl spokojený? Bylo to jiné? Museli jste zkoušet dlouho nebo to šlo rychle?

Představení je pokaždé jiné. Zkoušet jsme dlouho nemuseli, protože jsme je obnovili už před půl rokem, kdy jsme vystupovali v Kyjově a na Vsetínském Krpci. Husa je ale velmi specifický prostor pro taneční představení. Hraje se tady zejména činohra. Prostor je menší než místa, kde obvykle vystupujeme. Tanečníci se s tím museli sžít. Velmi se ze začátku obávali i kontaktu s divákem, který od nich byl na půl metru. Ale nakonec, když si zpětně vezmu jejich pocity, si to užili. Viděli reakce diváků a mohli zažít interakci nablízko.

Představení má také poměrně výraznou hudební linku, za kterou stojí podle programu tajemný Los Koplíkos, domnívám se správně, že jde o houslistu Pavla Koplíka nebo jde o větší hudební uskupení?

Je to Pavel a udělal vše naprosto sám. Bylo neuvěřitelné, že do toho se mnou šel. Nikdo tehdy nevěděl, jak výsledek dopadne, ale on se všeho neskutečně ujal.

Vznikla napřed hudba nebo šlo o postupný proces?

Mám na začátku námět, který postupně doplňuji o podrobnější scénář. Vždy když jsem napsal nějakou část, hned jsem ji poslal Pavlovi. Věděl tudíž, co právě potřebuji. Zpracoval to a poslal k posouzení. Vycházel z lidové hudby, obvykle se držel nějaké ústřední melodie. Já mu napsal, zda se to hodí a souzní to s choreografií. A buď jsme to nechali anebo to ještě předělal.

Co bude s představením dál? Bude ještě nějaká repríza? 

Je to složité, protože prostor, kde se dá představení uvést, je málo. Jde obvykle o divadla a ne každá scéna má peníze nebo vyhovující prostory. Bojí se, že by se to nevyprodalo a nevyplatilo by se to. Ale já doufám, že najdeme třeba pět, šest míst, kde ještě vystoupíme.

Jaké jsou tvoje další plány, ať už choreografické nebo jiné?

Upřímně nevím, jestli nějaké choreografické plány v nejbližší době budou, protože za poslední tři roky jsem se trochu vyšťavil. Je potřeba dát si pauzu, aby se člověk úplně nezničil a nevyhořel. Ale v letošním roce jsem dělal nějaké choreografie na výročí amatérských souborů: Jasénky, Ekonomu z Bratislavy nebo Vlčnovjanu. Na duben ještě připravuji nové představení pro profesionální složku Ondráše, které se jmenuje Karpatami. Bude hodně tradiční a jsem velmi zvědavý, jak výsledek přijme divák Ondráše. Půjdu daleko víc do původnějšího materiálu. A v červnu plánuji udělat představení na Strážnici ke stému výročí narození Jaroslava Juráška, kde bude Ondráš společně s BROLNem. Ještě tam bude spolupráce s Mladinou, Kunovjanem a Danajem. Potom si doufám dám od choreografie trošku klid. Třeba se budu moci více věnovat výzkumu lidového tance a etnochoreologii, protože právě tímto směřovat bych v budoucnu rád směřoval.

Bohyně/ foto Dominika Prášková

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Nejčtenější

Kritika

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více