Jan Švihálek: Festival v severním Mississippi mohu jen doporučit

28. listopad 2019, 2:00

Jan Švihálek: Festival v severním Mississippi mohu jen doporučit

Brněnský hudebník Jan Švihálek se řadu let věnuje blues s kapelou Hoochie Coochie Band. Před pár lety však založil další kapelu, Band of Heysek, ve které naplňuje své představy o jiné podobě blues, syrovější, punkovější, rytmičtější. Za kořeny této hudby se vypravil nejprve sám a později s celou kapelou. Navázal kontakty i přátelství s americkými špičkami žánru, zahrál si na prestižním festivalu, přivezl mississippské bluesmany do Česka a jeho kapela s nimi dokonce natočila nahrávky, které nyní připravuje k vydání.

Honzo, zatímco Band of Heysek hraje velmi syrovou podobu blues, se svou starší kapelou Hoochie Coochie Band se věnuješ tradičnější podobě žánru. Co vlastně pro tebe blues znamená? Jsou to víc emoce, nebo příběhy? Historie, nebo současnost?

Je to asi především nějaký obecný pocit z hudby. Pojem blues nezužuji jen na formu, kterou všichni známe, na formu, které někdo říká třeba tradiční městské blues a kterou většina českých nebo i evropských posluchačů považuje za „to“ blues. Ve skutečnosti je to žánr, který má spoustu podob a i ve Spojených státech je široká škála přístupů, které tam vnímají jako blues. Hill country blues v severním Mississippi, které mě okouzlilo, nemá s „tradičním“ pojetím blues, jak je v Evropě vnímáme, moc společného. Je to repetitivní syrová hudba, založená na rytmu. Podobá se více pouštnímu blues, které se hraje v saharské Africe, než blues, které hrají české nebo německé kapely.

Předpokládám, že skupina Band of Heysek vznikla právě z tohoto okouzlení.

No jasně! Já jsem se k blues dostal přes rock, hardrock a heavy metal. Zjišťoval jsem, jaké měli tito muzikanti vzory, a zjistil jsem, že všechno má svůj počátek v blues. Dlouho jsem pátral po různých bluesových stylech a dostal jsem se k produkci vydavatelství Fat Possum Records, které ve Spojených státech vzniklo v 90. letech a které vydávalo to nejšpinavější blues, jaké jsem do té doby slyšel. Svou energií se blížilo punku nebo hardcoru, mixovaným s africkou hudbou. To mě nadchlo tak, že jsem od tradičnějšího blues, které hrajeme s Hoochie Coochie Bandem, začal uhýbat. Měl jsem sen, že začnu psát své vlastní skladby právě v tom stylu, který mě nejvíc oslovil.

band_of_heysek_foto_jiri_slama_2019_02

To se ti právě s kapelou Band of Heysek daří. Jak jsi našel spoluhráče pro tento projekt, tedy bubeníka Lukáše Kytnara a baskytaristu Boba Saboloviče?

S Lukášem a Bobem jsme se sehráli v kapele Nuck Chorris Gang. Myslím, že nám to tenkrát šlapalo dobře, a to i mezilidsky. Když jsem tedy přemýšlel o tom, s kým Band of Heysek rozjet, měl jsem celkem jasno.

Na druhém albu, které jste natáčeli letos v březnu, máte navíc hráče na klávesy, Omera Blentiće z Bosny. Jak se k vám dostal on?

Je to Bobův kamarád ze Sarajeva. Seznámili se na nějakých jazzových jam sessionech v Sarajevu, kde Bob působil tři roky na univerzitě. Když jsme hráli poprvé v Sarajevu a Omer se k nám přidal, bylo to opravdu velmi silné. Ta energie mezi námi, která tam tenkrát vznikla, by se dala krájet. Omer je neuvěřitelně komplexní hudebník, zahraje v podstatě cokoli. Ale blues má pod kůží a v momentě, kdy ho to baví, cítíte opravdový dotek s něčím, čemu se říká hudba.

Druhé album jste natáčeli v roubené chalupě v Orlických horách. Jaký to podle tebe mělo dopad na výsledný zvuk?

Chalupa vlastně zafungovala jako „reprák“. To teplo a vibrace dřeva jsou na té nahrávce cítit. Nejsem žádný ezoterik, ale rozeznám plast a sterilní prostředí od dřevěné chajdy a věřím, že to tak zní a že to naši posluchači poznají.

band_of_heysek_foto_jiri_slama_2019_03

Je to náročné, psát hudbu právě ve stylu hill country blues?

Nemyslím, že píšu přímo vše ve stylu hill country blues, ale je pravda, že to asi nějaká tenká nit spojuje. Já totiž jinak moc hrát neumím, je to pro mě limitující, ale zároveň mě to osvobozuje. Moje výrazové možnosti na kytaru mi dávají jasný limit a v rámci takto vytvořeného prostoru se pohybuji. Pohyb na minimálním prostoru mě baví, protože jej můžu využít na maximum. Píšu hudbu a texty nezávisle na sobě a pak se je snažím spojit. To vše probíhá v rámci vymezeného prostoru, který mají bluesmani v severním Mississippi podobný. Je tím pádem naprosto skvělé, když se k vám lidé z druhého konce planety naprosto přirozeně přidají.

Jak to máš s texty? Ctíš bluesová témata, nebo se snažíš do písní vložit co nejvíc ze sebe?

Nepopisuju svoje zážitky nebo zážitky jiných lidí. Snažím se volně zachytit nějaký pocit, nějakou situaci a od ní se dostanu někam jinam. Nechám se tím nápadem volně unášet. Teprve pak začnu text rytmizovat, hledám v něm rytmus. Největší magie nastane, když si takto nezávisle vytvořený text sedne do hudby, kterou mám připravenou v šuplíku.

Sám ses do severního Mississippi také podíval. Četl jsem tehdy tvé zážitky z tvé první cesty.

Ano, poprvé jsem tam byl před dvěma roky. Aniž bych tam jel s nějakým konkrétním úmyslem, podařilo se mi navázat kontakty s lidmi, kteří tam tím blues žijí a nedovedou si bez něj představit svůj život. Hrají tam v podmínkách, které si ani neumíme představit. Nefungují tam kluby, nedá se moc počítat s honoráři, nechodí na ně davy. Hraje se tam na zápraží a při různých příležitostech. Seznámil jsem se tam například s Duwaynem Burnsidem, synem slavného R. L. Burnsidea, dále s Kennym Brownem, jedním z největších hybatelů tamní scény, a také s Little Joe Ayersem, který hrál na basu na všech deskách Juniora Kimbrougha. Pro mne to byla zásadní setkání, ale oni to tak nebrali. To, že se potkávají s lidmi ze světa a předávají dál svou hudbu, je pro ně naprosto obyčejná věc. Letos, při další cestě, jsme měli Kennyho Browna a Little Joe Ayerse na grilování a hráli jsme společně na kytary, což by mě před dvaceti lety vůbec nenapadlo. Oni mě už při té první cestě brali jako člena své komunity a i díky tomu se nám je podařilo pozvat do Česka na festivalu Blues Alive.

band_of_heysek_foto_jiri_slama_2019_01

Jak se to stalo, že tě vzali mezi sebe?

Pozvali mě na jam session a v určitou chvíli – nebylo to plánované – mě vyzvali, abych zahrál. Já jsem začal hrát svou vlastní skladbu, ale vystavěnou přesně v jejich stylu. Hrál jsem tedy tak, jak to oni cítí, a oni se ke mně naprosto spontánně přidali. Byli v šoku, že je tam cizinec, který se nejen zajímá o blues, ale ještě hraje podobně jako oni. Kenny Brown mi pak řekl, že právě tohle je asi nejvíc přesvědčilo. Že pak už věděli, že mi mohou věřit, že je pozveme do Česka na bluesový festival.

Loni v listopadu tedy tři bluesmani z Mississippi včetně Kennyho Browna nebo na Grammy nominovaného svérázného hráče RL Boyce hráli v Šumperku a také v Bystrém v Orlických horách. Letos v létě jste pro změnu s celou kapelou Band of Heysek odcestovali znovu do severního Mississippi, a dokonce jste si tam zahráli na festivalu North Mississippi Hill Country Picnic.

Ten festival je naprostý fenomén. Je to největší akce, která se v rámci této hudby koná. Právě během pikniků, které mu daly jméno, se v minulosti v této oblasti hrála hudba. Lidé se v neděli po kostele sešli a hráli. Hill Country Picnic je nádherný festival, mohu jej jen doporučit.

Slyšel jsem, že by z vaší cesty do Mississippi měly být i nějaké plody.

Strávili jsme dva dny ve Water Valley, kde bylo původní nahrávací studio Fat Possum Records. Pozvali jsme si tam Kennyho Browna a RL Boyce a vznikla pro nás naprosto magická nahrávka. Je to vlastně materiál na dvě desky. Ve studiu panovala v dobrém smyslu napjatá energie, vznikly skvělé písničky. Kenny s námi hrál jako o život a RL Boyce byl naprosto svůj. Řekl, ať mu dám svoje texty, že je bude zpívat na svou vlastní hudbu. No a my jako Band of Heysek jsme jej doprovázeli. Bude to skvělá nahrávka, moc se na to těším.

Band of Heysek/ Foto Jiří Sláma

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce