Jannis Moras: Lidé v Brně řeckou hudbu oceňují

Jannis Moras: Lidé v Brně řeckou hudbu oceňují

Pětadvacetiletý kytarista Jannis Moras je vycházející hvězdou brněnské scény. Písničkář s řeckými kořeny působí se svým otcem Trifonem Morasem a se dvěma bratry v kapele I Parea. Se skupinou Anatoli, která hraje tradiční řeckou hudbu, nedávno zvítězil v jihomoravském kole Porty. A má i svůj vlastní autorský projekt Jannis Moras a band(a), který vystoupí 4. června v rámci Řecké soboty na hradě Veveří. S Jannisem Morasem jsme mluvili o hudbě, kterou hraje, i o řecké komunitě v Brně.

Ve skupině I Parea hrajete se svým otcem a se dvěma bratry. Hráli jste s tatínkem už jako malí?
Jako úplně malí ne. I Parea začala jako kapela, v níž jsem byl já, můj otec a několik dalších našich přátel. Pak jsme se oddělili a asi od roku 2007 jsme začali hrát po hospodách jako duo. A čekali jsme, až bratři vyrostou a zdokonalí se ve hře na basu a bicí. V roce 2010 jsme začali intenzivně zkoušet už jako čtyřčlenná rodinná kapela.

Váš otec předtím měl nějaké hudební projekty?
Někdy v rozmezí poloviny 80. a 90. let měl kapelu. Později nám hrával u snídaně, vytáhl buzuki a začal zpívat. Hodně nám také pouštěl řeckou hudbu, což bylo v našem dalším směřování určující. Nejvíc jsme poslouchali asi rebetiko, což je žánr, který dnes hrajeme s kapelou Anatoli a částečně i s I Pareou.

Jaký byl na začátku repertoár této vaší rodinné kapely?
Repertoár sestavil otec, protože už měl zkušenosti s hraním na řeckých večerech a věděl, co bude mít úspěch. Ale dal i na náš výběr. Dnes hrajeme směs rebetika, lidových písní z pevniny i ostrovů a tvorby řeckých skladatelů druhé poloviny 20. století. Z těch nejznámějších je to asi Mikis Theodorakis a Manos Chatzidakis, autor Dětí z Pirea. Ale nejsou to jen oni, řecká hudba je strašně široká. Hlavním nástrojem je pro nás buzuki a my hledáme, co se na ně dá zahrát a na co se dá dobře tančit. Hrajeme totiž převážně na řeckých večerech, na svatbách a při dalších příležitostech, kde se tančí.

Zmínil jste některé řecké autory. Dá se řecká hudba uvedeného období srovnat s naší populární hudbou nebo jinými žánry?
Jisté srovnání je z hlediska žánrů sice možné, ale jak už jsem řekl, řecká hudba je široká, takže já zde mluvím jen o určitém jejím výseku. Oproti západní hudbě existuje v Řecku například silný proud, který vychází z folkloru, ale současně už hraničí s hudbou umělou. Dá se vysledovat například pokračování rebetika s lepším zvukem a novým aranžmá. V první polovině 20. století to byly palírny nebo hospody v neslavných čtvrtích velkých měst, ve kterých se rebetiko hrálo. V určitém stupni vývoje se ale přetavilo v nový žánr s prvky východní hudby a lidové zábavy pro masy, kde je dominujícím nástrojem buzuki. Vedle toho se vyvíjela pochopitelně také třeba rocková hudba nebo písničkářská tvorba.

Rebetiko hrajete mimo jiné se skupinou Anatoli. Jak vznikla?
Na začátku byla kapela, která fungovala při Lyceu Řekyň v České republice. Přizvali mě na dva nebo tři koncerty a domluvili jsme se, že bychom dál mohli pokračovat samostatně. Pod názvem Anatoli a s malými změnami v obsazení skupina funguje od roku 2011. Aktuálně má dva programy. První z nich je založen na tradiční hudbě přelomu 19. a 20. století, kdy žila ještě velká řecká komunita v Malé Asii. Jsou to písně silně ovlivněné místem vzniku, tedy právě pobřežím Malé Asie, případně řeckými ostrovy. Vévodícím nástrojem je zde turecká loutna, řecky zvaná uti. Kytara se tehdy moc nepoužívala, ale my jsme ji vzhledem ke svým možnostem zařadili. Důležité jsou perkuse a především zpěv. Tato hudba je obrovskou školou pro každého, kdo se jí zabývá, a to i v Řecku.

Druhý program je už zmíněné rebetiko?
Ano. Je to žánr, který opět souvisí s Řeky žijícími v Malé Asii, kteří po nutném exodu přišli do Řecka a začali se usazovat na okraji velkých měst. Vznikla tak uzavřená, periferní společnost, ke které patřily drogy a prostituce, ale také vlastní hudební produkce. Ta vycházela z východních vlivů a svým způsobem je přetvářela. Ještě ve 20. letech se používaly hlavně housle, které jsou pro východní hudbu specifické. Dále se tehdy v rebetiku hojně užívalo santuri a kanonaki, což jsou typy řeckého cimbálu, a hodně také tzv. lidová kytara, tj. kytara s tělem španělské kytary, ovšem s kovovými strunami. Ve 30. letech pak nastoupilo jako dominantní nástroj buzuki, které nahradilo tureckou loutnu, známou ze starší hudby.

Kde tento repertoár se skupinou Anatoli hráváte?
Nejčastěji jsou to komorní koncerty, ať už samostatné nebo s někým dalším. Nejčastěji hráváme asi ve Staré Pekárně, což je prostor, který je nám blízký a připomíná interiéry, ve kterých se rebetiko původně hrávalo.

V dubnu jste vyhráli v jihomoravském kole Porty. Čekali jste to?
My jsme si šli jenom zahrát a byli jsme zvědaví, co způsobí, když tam někdo jako my přijde. Neočekávali jsme žádné umístění. Ale když jsme se dověděli, že jsme vyhráli, vlastně mne osobně to ani moc nepřekvapilo. Měl jsem z našeho vystoupení dobrý pocit a cítil jsem, že jsme byli takovým ozvláštněním celé soutěže. Ovšem našeho kapelníka Alexandra Knápka to tak šokovalo, že jsme si šli všichni sednout do hospody, což běžně neděláme.

V Anatoli myslím nemají všichni členové řecké kořeny…?
Polovina z nás má na Řecko určitou návaznost – já, kapelník Alex a Tomáš, který hraje na baglamas a buzuki. Dalšími členy jsou česká flétnistka a klarinetistka Iva, na perkuse hraje Martin, který je Slovák, a Honza, který je Moravák. Ale Honza říká, že někdy dávno měl nějaké předky v Řecku, rozhodně na to vypadá.

Ke skupinám I Parea a Anatoli jste nedávno přidal svůj autorský projekt Jannis Moras a band(a). Vznikl z tvůrčího přetlaku?
Já jsem své autorské písničky hrával už předtím sólově, což je pro mne mimochodem ta nejtěžší disciplína. Šlo mi ale o něco jiného. Mám řadu oblíbených současných písničkářů z Řecka a chtěl jsem si zahrát něco z jejich tvorby. Už v roce 2014 jsem dal dohromady své bratry, některé členy Anatoli a další přátele, dohromady nás bylo devět, a úplně bez zkušeností s aranžováním a vystupováním v tak velké sestavě jsme odehráli jeden koncert současné řecké hudby. To jsme pak zopakovali a následně jsme si dali za cíl, že budeme hrát autorské skladby. V září 2015 jsme vystoupili ještě s převzatým repertoárem, ale zahráli jsme už i několik mých písní. A teď už asi půl roku hrajeme pouze mé skladby. Našli jsme se v tom a nikdo z nás už nemá chuť vracet se k revivalu. Písničky píšu já, ale na konečném znění se podílejí i všichni ostatní, proto obvykle říkám, že autory jsme všichni.

Jak se vám s touto skupinou daří koncertovat?
Teď na jaře jsme hráli hodně, příležitostí se nakupilo dost. Na to, že máme za sebou jen jeden rok fungování a že hrajeme autorskou hudbu v řečtině, kterou lidé obvykle nerozumí, to jde dost dobře.

Jak lidé v Brně vůbec na řeckou hudbu reagují? Vnímají ji jako něco exotického?
Museli bychom se zeptat jich samotných, ale na koncertech cítím, že jsou nadšeni a jako exotiku to neberou. Mne to nadšení fascinuje, protože nevím, jak bych na jejich místě reagoval já. Chodí na nás totiž především čeští diváci a líbí se jim i řecké kolové tance. Cítí radost nejen v hudbě, ale právě i v tanci a sami se zapojují. V té hudbě je uložen kus středozemní mentality a lidé ji oceňují jako jiný způsob zábavy, než na jaký jsou zvyklí.

Můžeme říct, že půdu vám připravily už před mnoha lety Martha a Tena Elefteriadu, které české publikum naučily poslouchat řeckou hudbu. Dodnes mimochodem organizují kursy řeckého tance. Jak vnímáte jako muzikant z mladší generace jejich význam pro řeckou kulturu u nás?
Martha a Tena Elefteriadu ve své době plnily důležitou funkci. Já vnímám čistě hudbu a nedokážu analyzovat další společenské účinky jejich působení. Ale pokud jde právě o hudbu, odrážely ve svém repertoáru tehdejší řeckou kulturu. Tak jako my dnes čerpáme ze současné řecké scény, ony dělaly ve své době totéž, ale nám už to dnes zní jako historická záležitost. Ovšem za to, že vůbec v české společnosti s řeckou hudbou prorazily, jim patří velký dík. V té době nebyla možnost každodenního spojení s Řeckem a s řeckou kulturou, internet neexistoval. Určitě nám tedy připravily cestu. Tím, že je lidé znali, přijali lépe i nás. My děláme sice podobnou řeckou hudbu, ale jinak, máme jiné zkušenosti.

Existuje vůbec dnes něco, čemu by se dalo říkat řecká komunita v Brně?
Existuje institucionálně v podobě Řecké obce Brno. A existuje i lidsky, ale v jiné podobě než před třiceti, nebo dokonce padesáti lety. Její povaha se hodně změnila s proměnami společnosti, politiky i dění ve světě. Dnes ta komunita není tak uzavřená jako dříve, členy byli a jsou i lidé, kteří mají geneticky s Řeckem společného pramálo nebo i vůbec nic. Vzniká spousta smíšených manželství, a tak ani podle jména často nepoznáte, kdo má řecké předky. Příslušníci starší generace se stále scházejí, ale my mladí už tolik ne, bohužel.

Doma mluvíte česky, nebo řecky?
Čeština převažuje, ale někdy mluvíme i řecky. A především udržujeme styk s řečtinou skrze média.

Syntézu všech vašich hudebních projektů představuje nové album skupiny I Parea s názvem Babylonská věž. Na něm totiž hostuje jak Anatoli, tak skupina Jannis Moras a band(a). Jak k tomu došlo?
To byl od počátku záměr, který má opět na svědomí režisér hudebního dění (nejen) v naší rodině, totiž můj tatínek. Přál si, aby si na desce zahrála jednu skladbu skupina Anatoli a nakonec navrhl, aby přišla i „Banda“. My jsme tento návrh rádi přijali, protože jsme se tak poprvé dostali ke studiovému nahrávání ve špičkových prostorách.

Sleduje tatínek vaše hudební aktivity? A dává vám rady?
Ano, sleduje, rady nám dává, ačkoli my jako zástupci odbojného mládí si do toho moc mluvit nenecháme. Ovšem občas mu dáme za pravdu, jindy si to uděláme podle sebe. Ale on to s námi velice prožívá, především proto, že hrajeme autorskou tvorbu. Hodně za nás kope.

Řeckým kulturním tradicím a jejich spojení s Brnem i celou Českou republikou je věnovaná Řecká sobota na hradě Veveří. Na programu jsou hudební a taneční vystoupení, škola řeckých tanců, historická výstava a mnoho dalších událostí. Její šestý ročník se koná 4. června od 9.00 do 22.00 hod.

Foto Tomáš Svoboda, T. Markakis a archiv Jannise Morase

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Počtvrté se jihomoravské kolo Porty konalo v brněnském Café Práh, podruhé proběhlo samostatně kolo brněnské. Porta samotná se letos dožívá úctyhodných padesáti let a počet soutěžících kapel na jižní Moravě (32 přihlášených formací) potvrzuje, že o přehlídku folkové, country a trampské hudby je stále zájem.  více

Skladba Malované na cimbál Dalibora Štrunce propůjčila jméno koncertu i novému CD. To je jedním z nejzralejších a současně nejnadějnějších plodů rozmachu cimbálové hry na Moravě.  více

Jak se změnil život jednoho malého místa během padesáti let. Hudební film Slovácká suita konfrontuje současný a minulý pohled na osobitý region.  více


Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Nejčtenější

Kritika

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více