Jarmila Vlčková: Na konferenci do Bratislavy zveme i hudebníky z Brna a okolí

Jarmila Vlčková: Na konferenci do Bratislavy zveme i hudebníky z Brna a okolí

Konec září bude v nedaleké slovenské Bratislavě patřit world music. Široké veřejnosti i pozvaným zahraničním delegátům se představí přední kapely žánru ze Slovenska, na konferenci se bude hovořit o folkloru i jazzu, na programu budou koncerty světových hvězd i workshopy pro hudebníky a jejich manažery. Ředitelka festivalu Jarmila Vlčková zve na toto setkání i muzikanty z Brna a okolí. Účast na konferenci je zdarma, stačí se zaregistrovat na stránkách World Music Festivalu Bratislava.

I když se bude letos konat teprve čtvrtý ročník festivalu, loni jste zaznamenali výrazný úspěch na mezinárodní scéně. V hlasování odborné poroty navázané na žebříček Transglobal World Music Charts váš festival zvítězil v kategoriích Nejlepší nový festival a Nejlepší malý a střední festival a v celkovém hlasování o nejlepší festival se umístil na třetím místě za festivaly z Koreji a Austrálii. Co pro vás jako pořadatele takový úspěch znamená?

Já jsem z tohoto ocenění byla velmi překvapená, protože náš festival stále považuji za velmi mladý a nový. Není velký a ani nemá ambice stát se velkou akcí. Naším cílem bylo přinést na Slovensko festival, který se věnuje world music a příbuzným žánrům, protože něco takového u nás chybělo. Snažíme se propojit slovenskou hudební scénu se scénou mezinárodní, ukázat, co se na Slovensku děje a zvát do Bratislavy zajímavé hosty. To náš festival splňuje a podle ohlasů v zahraničí jsme asi zvolili správný způsob. Máme z toho radost.

Festival má zvláštní formát, který je kombinací showcase, galakoncertů zahraničních hudebníků a odborné konference. Jak moc je náročné najít správný poměr mezi těmito složkami?

Je to náročnější, ale děláme to právě proto, že si myslíme, že takto to má smysl. Chceme během festivalu nabídnout pestrý program a hledáme způsob, jak to vybalancovat tak, aby to bylo zajímavé pro širokou veřejnost, pro pozvané profesionály ze zahraničí, kteří se chtějí něco dozvědět o slovenské scéně, a v neposlední řadě i pro samotné hudebníky, kteří si chtějí vybudovat kontakty se zahraničním a dát o sobě vědět. Chceme dát prostor mladým kapelám, které mají chuť hrát v zahraničí, snažíme se propojit celou středoevropskou scénu a ukázat odborníkům ze světa, co se v našem regionu děje.

Na festival tedy cíleně zvete zahraniční odborníky, slovenské a české hudebníky i širokou veřejnost. Koho se vám daří oslovovat a koho ještě moc ne?

Velmi pozitivní je odezva od zahraničních odborníků a médií. Ale protože showcase je na Slovensku stále neznámý formát, je trochu problém dostatečně informovat hudebníky, přesvědčit je, aby obětovali jedno dopoledne a přijeli na konferenci, kde mohou o své hudbě informovat osobnosti ze světa, navázat kontakty, komunikovat s promotéry. Stále to není na Slovensku úplně běžná věc, ale rok od roku je účast lepší a reakce máme velmi dobré.

world_Music_Festival_Bratislava_foto_Jaroslav_Novak 

Jak vybíráte kapely do showcaseové části programu?

Minimálně čtyři měsíce před konáním festivalu vyhlašujeme tzv. open call. Kapely se mohou přihlásit, přičemž nevyzýváme jen mladé a začínající hudebníky, ale mohou to být i zavedené skupiny, které mají nějaký nový projekt a chtějí jej ukázat mezinárodní komunitě. Porota je složená z festivalového týmu a z dalších odborníků. Letos jsme například vybrali skupinu Romanika se zpěvačkou Ildikó Kali. Její aktuální album La Loba produkoval Stano Palúch, účinkuje na něm například Marcel Comendant a další skvělí hudebníci. Trochu mimo oblast world music jsme sáhli v případě skupiny Michal Noga Band, která se orientuje spíše na tradiční folklor. Ale samotný Michal Noga je nejen vynikající hudebník, ale i skladatel, spolupracuje například na projektech taneční scénické hudby. Showcasové koncerty doplní skvělá Trojka Zuzany Homolovej, bretonsko- slovenská kapela Roc´hann a společný projekt Petra Luhy a zpěváka Futurelove Sibandy, který pochází ze Zimbabwe a žije v nedaleké Vídni.

Široká veřejnost asi z festivalového programu nejvíce ocení večerní galakoncerty zahraničních hvězd. Koho jste letos pozvali?

Letos se nám podařilo připravit zajímavou směs hudby z celého světa. Novinkou je, že kromě pátečního galakoncertu v Ateliéru Babylon pro větší počet diváků máme v sobotu komornější formát v Zrcadlovém sále Primaciálního paláce. A pokud jde o dramaturgii, máme velkou radost, že se nám podařilo pozvat Azizu Brahim ze Západní Sahary, významnou umělkyni, která na Slovensku ještě nevystupovala. Těším se také na koncert italské skupiny Canzoniere Grecanico Salentino, kterou loni časopis Songlines zvolil kapelou roku. Sami se nám nabídli, že by velmi rádi na festivalu účinkovali. A protože si myslíme, že i na Slovensku máme kapely světové úrovně, předkapelu jim bude dělat AMC Trio společně s Ľudovou hudbou Stana Baláža. V rámci komorního večera v sobotu večer se představí sestry Lalitha a Nandini z jižní Indie, přezdívané The Violin Sisters. Indická hudba má na Slovensku silnou fanouškovskou základnu a tyto sestry sice vyrůstaly v tradiční indické hudební rodině, ale jsou schopné se prosadit i ve světové komunitě world music. Společně s nimi v ten večer vystoupí také arménsko-turecké duo Vardan Hovanissian a Emre Gültekin. Na sobotní afterpárty si pak zahraje argentinský muzikant Rumbo Tumba.

world_Music_Festival_Bratislava_foto_Jaroslav_Novak_01

Nedělní část programu uzavře takzvaný Středoevropský showcase.

Bratislava se nachází v centru mezi několika zeměmi a je lehce přístupná návštěvníkům z Maďarska, Rakouska i Česka. Proto se snažíme využít této výhody a nabízet prostor kapelám z okolních zemí. Loni to byly skupiny z Maďarska a Rakouska, letos jsme pozvali českou kapelu BraAgas a maďarské Pengetős Trio. V tentýž večer pak festival vyvrcholí závěrečným křtem nového alba legendární romské kapely Pokošovci.

Zahraniční odborníci a samotní muzikanti se potkají na konferenci, která je také důležitou součástí programu.

Konference se bude konat v sobotu 28. září a v neděli 29. září, vždy dopoledne. Pro zahraniční delegáty připravujeme sobotní program tak, aby získali představu o dění na slovenské scéně. Zároveň každý rok zdůrazníme fenomén typický pro slovenskou hudbu. Letos jsme vybrali jako téma fujaru, opravdu ikonický nástroj, ale budeme se snažit nabídnout na ni netradiční pohled. Nepředstavíme ji tedy pouze jako tradiční folklorní nástroj. Kromě toho připravujeme prezentaci knihy a zajímavé panelové diskuse, letos s pořadateli folklorních a jazzových festivalů. Pozvání přijali například Peter Lipa za Bratislava Jazz Days nebo Martin Valihora za One Day Jazz Fest. Věříme, že to bude zajímavé jak pro hudebníky-jazzmany, kteří se budou moci s těmito pořadateli seznámit, tak pro mezinárodní delegáty. Nedělní část programu je pak určena samotným hudebníkům a hudebním manažerům. Ti zde budou moci komunikovat přímo se zahraničními odborníky. Součástí konference budou speed meetingy, tedy krátká osobní setkání hudebníků se zahraničními profesionály, a v neposlední řadě listening session, během nějž budou zahraniční odborníci hodnotit nahrávky slovenských skupin. Hudebníkům nabídneme také workshop na téma Why DIY? s izraelskou zpěvačkou Noam Vazana a se Stevem Meadem, hudebním dramaturgem a uměleckým ředitelem jazzového festivalu v Manchestru.

To vše je tedy určeno i pro zájemce z Brna a okolí, potažmo celého Česka?

Ano, ráda bych na konferenci pozvala i hudebníky a hudební manažery z Česka a konkrétně pak z Moravy. Do Bratislavy to nemají daleko a účast na konferenci je zdarma. Stačí se pouze zaregistrovat na webových stránkách festivalu worldmusicfestival.sk/konferencia/. Naším záměrem je podpora výměny informácií a spolupráce v regióne, proto budeme radi, když si cestu k nám najdou hudebníci i profesionálové z okolních zemí. Už nyní evidujeme první registrace na konferenci od zájemců o semináře a osobní setkání se zahraničními delegáty. Teší nás, že nejsou jen ze Slovenska, ale i z Česka a Rakouska. Festival nabízí i další doprovodné akce určené širší veřejnosti, a proto jsou všichni milovníci světové hudby v metropoli Slovenska srdečně vítáni.

World Music Festival Bratislava se bude konat ve dnech 27.–29. září na různých místech v Bratislavě. Více informací na www.worldmusicfestival.sk

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Nejčtenější

Kritika

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více