Jarmila Vlčková: Na konferenci do Bratislavy zveme i hudebníky z Brna a okolí

Jarmila Vlčková: Na konferenci do Bratislavy zveme i hudebníky z Brna a okolí

Konec září bude v nedaleké slovenské Bratislavě patřit world music. Široké veřejnosti i pozvaným zahraničním delegátům se představí přední kapely žánru ze Slovenska, na konferenci se bude hovořit o folkloru i jazzu, na programu budou koncerty světových hvězd i workshopy pro hudebníky a jejich manažery. Ředitelka festivalu Jarmila Vlčková zve na toto setkání i muzikanty z Brna a okolí. Účast na konferenci je zdarma, stačí se zaregistrovat na stránkách World Music Festivalu Bratislava.

I když se bude letos konat teprve čtvrtý ročník festivalu, loni jste zaznamenali výrazný úspěch na mezinárodní scéně. V hlasování odborné poroty navázané na žebříček Transglobal World Music Charts váš festival zvítězil v kategoriích Nejlepší nový festival a Nejlepší malý a střední festival a v celkovém hlasování o nejlepší festival se umístil na třetím místě za festivaly z Koreji a Austrálii. Co pro vás jako pořadatele takový úspěch znamená?

Já jsem z tohoto ocenění byla velmi překvapená, protože náš festival stále považuji za velmi mladý a nový. Není velký a ani nemá ambice stát se velkou akcí. Naším cílem bylo přinést na Slovensko festival, který se věnuje world music a příbuzným žánrům, protože něco takového u nás chybělo. Snažíme se propojit slovenskou hudební scénu se scénou mezinárodní, ukázat, co se na Slovensku děje a zvát do Bratislavy zajímavé hosty. To náš festival splňuje a podle ohlasů v zahraničí jsme asi zvolili správný způsob. Máme z toho radost.

Festival má zvláštní formát, který je kombinací showcase, galakoncertů zahraničních hudebníků a odborné konference. Jak moc je náročné najít správný poměr mezi těmito složkami?

Je to náročnější, ale děláme to právě proto, že si myslíme, že takto to má smysl. Chceme během festivalu nabídnout pestrý program a hledáme způsob, jak to vybalancovat tak, aby to bylo zajímavé pro širokou veřejnost, pro pozvané profesionály ze zahraničí, kteří se chtějí něco dozvědět o slovenské scéně, a v neposlední řadě i pro samotné hudebníky, kteří si chtějí vybudovat kontakty se zahraničním a dát o sobě vědět. Chceme dát prostor mladým kapelám, které mají chuť hrát v zahraničí, snažíme se propojit celou středoevropskou scénu a ukázat odborníkům ze světa, co se v našem regionu děje.

Na festival tedy cíleně zvete zahraniční odborníky, slovenské a české hudebníky i širokou veřejnost. Koho se vám daří oslovovat a koho ještě moc ne?

Velmi pozitivní je odezva od zahraničních odborníků a médií. Ale protože showcase je na Slovensku stále neznámý formát, je trochu problém dostatečně informovat hudebníky, přesvědčit je, aby obětovali jedno dopoledne a přijeli na konferenci, kde mohou o své hudbě informovat osobnosti ze světa, navázat kontakty, komunikovat s promotéry. Stále to není na Slovensku úplně běžná věc, ale rok od roku je účast lepší a reakce máme velmi dobré.

world_Music_Festival_Bratislava_foto_Jaroslav_Novak 

Jak vybíráte kapely do showcaseové části programu?

Minimálně čtyři měsíce před konáním festivalu vyhlašujeme tzv. open call. Kapely se mohou přihlásit, přičemž nevyzýváme jen mladé a začínající hudebníky, ale mohou to být i zavedené skupiny, které mají nějaký nový projekt a chtějí jej ukázat mezinárodní komunitě. Porota je složená z festivalového týmu a z dalších odborníků. Letos jsme například vybrali skupinu Romanika se zpěvačkou Ildikó Kali. Její aktuální album La Loba produkoval Stano Palúch, účinkuje na něm například Marcel Comendant a další skvělí hudebníci. Trochu mimo oblast world music jsme sáhli v případě skupiny Michal Noga Band, která se orientuje spíše na tradiční folklor. Ale samotný Michal Noga je nejen vynikající hudebník, ale i skladatel, spolupracuje například na projektech taneční scénické hudby. Showcasové koncerty doplní skvělá Trojka Zuzany Homolovej, bretonsko- slovenská kapela Roc´hann a společný projekt Petra Luhy a zpěváka Futurelove Sibandy, který pochází ze Zimbabwe a žije v nedaleké Vídni.

Široká veřejnost asi z festivalového programu nejvíce ocení večerní galakoncerty zahraničních hvězd. Koho jste letos pozvali?

Letos se nám podařilo připravit zajímavou směs hudby z celého světa. Novinkou je, že kromě pátečního galakoncertu v Ateliéru Babylon pro větší počet diváků máme v sobotu komornější formát v Zrcadlovém sále Primaciálního paláce. A pokud jde o dramaturgii, máme velkou radost, že se nám podařilo pozvat Azizu Brahim ze Západní Sahary, významnou umělkyni, která na Slovensku ještě nevystupovala. Těším se také na koncert italské skupiny Canzoniere Grecanico Salentino, kterou loni časopis Songlines zvolil kapelou roku. Sami se nám nabídli, že by velmi rádi na festivalu účinkovali. A protože si myslíme, že i na Slovensku máme kapely světové úrovně, předkapelu jim bude dělat AMC Trio společně s Ľudovou hudbou Stana Baláža. V rámci komorního večera v sobotu večer se představí sestry Lalitha a Nandini z jižní Indie, přezdívané The Violin Sisters. Indická hudba má na Slovensku silnou fanouškovskou základnu a tyto sestry sice vyrůstaly v tradiční indické hudební rodině, ale jsou schopné se prosadit i ve světové komunitě world music. Společně s nimi v ten večer vystoupí také arménsko-turecké duo Vardan Hovanissian a Emre Gültekin. Na sobotní afterpárty si pak zahraje argentinský muzikant Rumbo Tumba.

world_Music_Festival_Bratislava_foto_Jaroslav_Novak_01

Nedělní část programu uzavře takzvaný Středoevropský showcase.

Bratislava se nachází v centru mezi několika zeměmi a je lehce přístupná návštěvníkům z Maďarska, Rakouska i Česka. Proto se snažíme využít této výhody a nabízet prostor kapelám z okolních zemí. Loni to byly skupiny z Maďarska a Rakouska, letos jsme pozvali českou kapelu BraAgas a maďarské Pengetős Trio. V tentýž večer pak festival vyvrcholí závěrečným křtem nového alba legendární romské kapely Pokošovci.

Zahraniční odborníci a samotní muzikanti se potkají na konferenci, která je také důležitou součástí programu.

Konference se bude konat v sobotu 28. září a v neděli 29. září, vždy dopoledne. Pro zahraniční delegáty připravujeme sobotní program tak, aby získali představu o dění na slovenské scéně. Zároveň každý rok zdůrazníme fenomén typický pro slovenskou hudbu. Letos jsme vybrali jako téma fujaru, opravdu ikonický nástroj, ale budeme se snažit nabídnout na ni netradiční pohled. Nepředstavíme ji tedy pouze jako tradiční folklorní nástroj. Kromě toho připravujeme prezentaci knihy a zajímavé panelové diskuse, letos s pořadateli folklorních a jazzových festivalů. Pozvání přijali například Peter Lipa za Bratislava Jazz Days nebo Martin Valihora za One Day Jazz Fest. Věříme, že to bude zajímavé jak pro hudebníky-jazzmany, kteří se budou moci s těmito pořadateli seznámit, tak pro mezinárodní delegáty. Nedělní část programu je pak určena samotným hudebníkům a hudebním manažerům. Ti zde budou moci komunikovat přímo se zahraničními odborníky. Součástí konference budou speed meetingy, tedy krátká osobní setkání hudebníků se zahraničními profesionály, a v neposlední řadě listening session, během nějž budou zahraniční odborníci hodnotit nahrávky slovenských skupin. Hudebníkům nabídneme také workshop na téma Why DIY? s izraelskou zpěvačkou Noam Vazana a se Stevem Meadem, hudebním dramaturgem a uměleckým ředitelem jazzového festivalu v Manchestru.

To vše je tedy určeno i pro zájemce z Brna a okolí, potažmo celého Česka?

Ano, ráda bych na konferenci pozvala i hudebníky a hudební manažery z Česka a konkrétně pak z Moravy. Do Bratislavy to nemají daleko a účast na konferenci je zdarma. Stačí se pouze zaregistrovat na webových stránkách festivalu worldmusicfestival.sk/konferencia/. Naším záměrem je podpora výměny informácií a spolupráce v regióne, proto budeme radi, když si cestu k nám najdou hudebníci i profesionálové z okolních zemí. Už nyní evidujeme první registrace na konferenci od zájemců o semináře a osobní setkání se zahraničními delegáty. Teší nás, že nejsou jen ze Slovenska, ale i z Česka a Rakouska. Festival nabízí i další doprovodné akce určené širší veřejnosti, a proto jsou všichni milovníci světové hudby v metropoli Slovenska srdečně vítáni.

World Music Festival Bratislava se bude konat ve dnech 27.–29. září na různých místech v Bratislavě. Více informací na www.worldmusicfestival.sk

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Nejčtenější

Kritika

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více