Jižní Morava – krásná místa nejen v podzemí

18. listopad 2013, 0:24

Jižní Morava – krásná místa nejen v podzemí

S Alešem „Agim“ Bojanovským, kapelníkem skupiny F.T.Prim, jsme se sešli několik dnů před výročním koncertem, na kterém tato brněnská kapela oslaví čtvrtstoletí existence. Při té příležitosti vydává nové album Střípky příběhů, na kterém oprašuje své starší hity a zároveň v několika nových písních znovu zdůrazňuje svůj vztah k jižní Moravě a konkrétně k trampské oblasti na řekách Oslavě a Chvojnici.

F.T.Prim si připomíná 25 let od svého vzniku. Máte nové CD a také připravujete výroční koncert, který se bude konat 22. listopadu ve Společenském centru v Brně-Bystrci. Na co speciálního se mohou vaši fanoušci těšit? Chystáte nějaké písňové výlety do historie kapely?
Samozřejmě chystáme nějaké písňové výlety do historie, přece jen kapela za celou dobu své existence natočila hodně písniček. Jinak se naši fanoušci můžou také na spoustu zajímavých a výjimečných hostů, kteří budou s námi hrát právě jen na tomto jediném koncertě.

Na plakátech je jako hlavní host uveden Jaroslav Samson Lenk. Proč právě on?
Samson je tramp a kamarád, máme k jeho hudbě blízko a i on zná naši muziku. Navíc je to člověk, který nikdy nepokazí žádnou legraci. A jde hlavně o to, aby se posluchači na koncertě dobře bavili.

Vaše nové CD Střípky příběhů obsahuje jak nové písničky, tak některé starší skladby. Jak probíhal jejich výběr?
Bylo to těžké. Vybírali jsme z našich čtyř alb a chtěli jsme, aby na Střípkách byly největší „hity“ kapely za dobu celých 25 let. Poslechli jsme si pozorně všechna CD a společně vybírali. Doufám, že se nám výběr povedl a že budou posluchači spokojeni. Na albu se pochopitelně objeví i několik novinek, některým starším písničkám jsme dali nový kabátek, budou tam dvě speciální verze písní, které v těchto verzí šly pouze do rádií, a na závěr také jeden speciální bonus.

Pilotní píseň má název Cestou od vinic. Je pro tebe důležité, že žiješ na jižní Moravě, v kraji vína? A co ti dává víc – víno a kultura s ním spojená, nebo toulání Pálavou?
Hm, to je těžká otázka… Když je člověk z jižní Moravy, má rád vínko, v mém případě především rýnský ryzlink. Přátelské posezení s kamarády a přáteli ve sklípku pod Pálavou je krásný a neopakovatelný zážitek. Ale jižní Morava má krásná místa nejen v podzemí, a proto se tímto krajem rád toulám a jsem hrdý na to, že jsem právě z jižní Moravy.

Zajímavé téma má další nová píseň na albu, nazvaná Bílej. O čem nebo o kom pojednává?
Tak jako má oblast lomů Velká a Malá Amerika v Čechách svého Hagena, máme u nás na Oslavce Bílýho. Je to legendární postava ze starých trampských pooslavských pověstí, tajemný přízrak, který se zjevuje v oblacích mlhy nebo páry po celém úseku Divoké Oslavy, kolem Čertova mostku až po Náměšť. Slyšel jsem od pár trampíků, kteří na Oslavku jezdí pravidelně, že už ho i viděli… Já jsem zatím to štěstí neměl, ale třeba teď, až uslyší někde na potlachu na Oslavce tuto písničku, se mi ukáže. (smích)

F a T ve vašem názvu jsou počáteční písmena dvou kapel, z kterých vznikla původní sestava F.T.Primu – Flažolet a Tuláci. Jak vlastně tenkrát k tvému spojení se třemi muzikanty z Flažoletu došlo?
Hrával jsem v duu Tuláci ještě se spoluhráčem Petrem Jakubčíkem trampské písničky a jezdili na soutěže, Porty a různé další akce. Postupem času jsme vzali do Tuláků ještě zpěvačku a chtěli jsme dále rozšířit sestavu o kontrabas nebo basovou kytaru, ale pořád se nám nedařilo na někoho dobrého narazit. Jednou jsme vystupovali v dnes už neexistujícím klubu v Brně Na pavlači společně se skupinou Flažolet, se kterou hrál na kontrabas Jirka Stejkora. Mně se líbil styl jejich muziky i písničky. Po koncertě jsme se sešli a dali jsme řeč, jestli by si Jirka nechtěl občas zahrát i s námi na basu. Udělali jsme si pár zkoušek a zjistili, že nám hlasy i kytary se zbývajícími členy Flažoletu nějak lépe ladí a nebylo dále co řešit. Spojil jsem se s Flažoletem a pár dní nato jsme založili F.T.Prim. To byl rok 1988.

Hráli jste od počátku především tvoje písně, nebo se repertoár nějak vyvíjel?
Ano, od samého začátku jsme hráli moje písničky a písničky Petra Fabšiče z Flažoletu. Stáli jsme si pevně za tím, že budeme hrát pouze vlastní tvorbu.

Ty sám máš autorských písní na stovky a já vím, že si je pečlivě eviduješ. Jak se za těch 25 let změnil Aleš Bojanovský jako autor písní?
Určitě se za těch 25 let změnil hodně. Více přepisuji, škrtám a upravuji. Když jsem začal psát, témata se hodně opakovala, písničky byly hodně trampsky nebo zamilovaně naivní a sdělení textu jsem až tak moc nekontroloval. Ale časem se mění i styl psaní, je více témat a příběhů, doba se změnila. Než písničku pustím do kapely a na veřejnost, dávám si už hodně pozor, aby byl text o něčem a ne o ničem. (smích)

Kapelou prošlo za 25 let na jednu stranu relativně dost lidí, na stranu druhou je základní sestava poměrně stálá. Jak si tento zdánlivý rozpor vysvětlit?
Ten počet lidí se měnil spíš ze začátku, kdy jsme se teprve hledali. Od roku 1992 se sestava ustálila na klasické „pětce“, kterou posluchači mohou slyšet dodnes. Jen se v průběhu času vyměnilo pár zpěvaček, ale naše Lenka je už opět po mnoho let s námi. Všichni v kapele jsou výborní přátelé, na které se můžu kdykoliv spolehnout – je to taková moje druhá rodina. Honza Žáček, Jirka Jetelina, Pavel Plch, Lenka Sýkorová a já.

Kterého z festivalových úspěchů, kterých jste za svou historii dosáhli, si nejvíc vážíš a proč?
Nejvíc si asi vážím vítězství na Náměšťské placce. Placka je naše srdeční záležitost, tam jsme vyrůstali a máme samozřejmě k Oslavce trampský vztah. Dále si velmi cením zahajování Dvorany Porty v Plzni v roce 1990, křtu našeho prvního CD Rosa Coeli v klášteře Rosa Coeli v roce 1994, máme moc rádi Mohelnický dostavník a mnoho dalších festivalů, přehlídek a klubů. A nesmím zapomenout ani na dvojnásobný titul Miss Porta našich zpěvaček (1991 Sabina, 1992 Lenka).

Svá alba jste dlouho vydávali u brněnského vydavatelství FT Records (což je mimochodem krásná shoda názvu, i když náhodná.). Ke které z těch desek se nejraději vracíš a proč?
Z prvních tří desek mám asi nejraději Rosu Coeli. Je to naše první CD, na které jsme se moc těšili a při jehož vzniku jsme sbírali i první zkušenosti se studiovým nahráváním. Dále pak mám moc rád Větrnou růži, kterou jsme natáčeli v jiném studiu a která zní trošku jinak, moderněji. Jinak nejlepší jsou samozřejmě WoodcraftStřípky příběhů, ale tato CD jsme si už vydali sami.

Spousta písní v podání F.T.Primu vyšla také na různých kompilacích včetně nedávné Nekončící cesty s písněmi Wabiho Ryvoly. Cítíte sounáležitost s dalšími brněnskými trampskými kapelami, se kterými se potkáváte nejen na festivalech, ale i na těchto albech?
Jasně, máme mezi brněnskými kapelami plno kamarádů. Mám pocit, že brněnské kapely, které hrají „trampárnu“, jsou jako jedna velká rodina. Takže cítíme velkou sounáležitost, a to hlavně s kapelami Karabina, T. E. Band a Přístav.

Já sám jsem F.T.Prim poprvé slyšel v roce 1993 na festivalu, který pořádal Kamelot v Rapoticích, a už tenkrát jste mě hodně zaujali. Tuším ale, že právě Kamelot byl pro tebe zpočátku velkou inspirací. Nebo se pletu? A jak se díváš na tvorbu Romana Horkého dnes?
Kamelot byl pro nás v začátcích opravdu částečná inspirace, vyrůstali jsme ve stejné době, měli podobné cítění k písničkám, a v roce 1994 s námi Roman dokonce spolupracoval na prvním CD Rosa Coeli. Nejvíc jsem měl rád první dvě nebo tři alba Kamelotu, na vandrech jsme je u ohňů hrávali pořád dokola. Roman je šikovný, má pěkné texty a muziku, a jako autora si ho vážím, i když novější písničky už mě neoslovují tolik jako ty starší.

Pokud jde o množství hudebních projektů, se kterými hrál v minulosti nebo i dnes hraje, je nejvytíženějším členem F.T.Primu Pavel „Bongo“ Plch. Myslíš, že jeho zkušenosti například od Tomáše Kočka nebo i z několikaletého působení v Kamelotu vaši kapelu v dobrém ovlivňují?
Pavlovy hudební zkušenosti hlavně v oblasti perkusí a bicích nástrojů kapelu určitě obohacují. Často přijde s nějakým novým fíglem nebo s novým perkusním nástrojem. A něco z toho skutečně pro obohacení muziky použijeme.

V souvislosti s novým albem jsi mluvil o rádiových verzích některých písní. Jsou to písně především zkrácené, aby je rádia snáz mohla zařadit do svých playlistů. Já jsem měl ale vždycky pocit, že toto jsou metody především popových kapel a že u folku něco takového není třeba. Jaké máš tedy zkušenosti s českými rádii?
Z minulého CD jsme do rádií poslali dva singly WoodcraftPár přání v upravených radiových verzích, protože originální verze byly pro vysílání příliš dlouhé. Sestříhali jsme je na únosnou délku, aby ještě nebyla narušena celistvost písničky a abychom se vešli pod čtyři minuty stopáže. Zatím máme dobrou zkušenost s českými rádii, která hrají folk. Za mediální partnery volíme rádia Proglas, Čas, Country, Folk a Samson.

F.T.Prim sice nevnímám jako čistě trampskou skupinu, ale přece jen je tento prvek ve vašich textech stále výrazně zastoupen. Trampujete pořád?
Je pravda, že F.T.Prim není čistě trampská kapela. Říkáme, že hrajeme moderní tramp-folk, ale zpíváme často o trampských tématech a čistou trampskou písničku máme rádi. Co čas dovolí, rádi trampujeme, občas společně a jindy každý se svou partou nebo osadou. Na společné kapelní akce jezdíme do Údolí pavučin na Chvojnici.

Čeho bys s kapelou rád dosáhl v dalších letech? Máte po čtvrtstoletí nějaké konkrétní cíle?
Moc bych si přál, abychom pořád dávali posluchačům pěkné pohodové písničky, aby jim bylo na našich koncertech dobře a rádi se k nám vraceli. Samozřejmě dále chceme hrát a hrát a vydržet v této sestavě kapely: Lenka, Žakyn, Štyrla, Bongo a já.

Foto F.T. Prim 1988–2013, archiv kapely

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Country kapela Zimour měla v sobotu oslavit 30 let. Motocyklová nehoda baskytaristy tomu sice zabránila, ale rozhovor vznikl – ostatně mezi zpovídanými je i Pavel Putna osobně a všechno by mělo skončit bez následků. Následuje všechno, co jste kdy chtěli o Zimouru vědět.  více

Michal Šimíček je dramaturgem Café Práh. Tréninková kavárna žije jakoby stranou brněnského klubového života, její program je ale překvapivě pestrý. V těsném sousedství nákupního centra Vaňkovka je kulturní centrum, o němž jste možná do této chvíle nevěděli.  více

V sobotu proběhlo v Café Práh jihomoravské kolo Porty. Z původně trampské a folkové události se stal multižánrový festival převážně akustické hudby.  více


Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Nejčtenější

Kritika

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více