Jižní Morava – krásná místa nejen v podzemí

18. listopad 2013, 0:24

Jižní Morava – krásná místa nejen v podzemí

S Alešem „Agim“ Bojanovským, kapelníkem skupiny F.T.Prim, jsme se sešli několik dnů před výročním koncertem, na kterém tato brněnská kapela oslaví čtvrtstoletí existence. Při té příležitosti vydává nové album Střípky příběhů, na kterém oprašuje své starší hity a zároveň v několika nových písních znovu zdůrazňuje svůj vztah k jižní Moravě a konkrétně k trampské oblasti na řekách Oslavě a Chvojnici.

F.T.Prim si připomíná 25 let od svého vzniku. Máte nové CD a také připravujete výroční koncert, který se bude konat 22. listopadu ve Společenském centru v Brně-Bystrci. Na co speciálního se mohou vaši fanoušci těšit? Chystáte nějaké písňové výlety do historie kapely?
Samozřejmě chystáme nějaké písňové výlety do historie, přece jen kapela za celou dobu své existence natočila hodně písniček. Jinak se naši fanoušci můžou také na spoustu zajímavých a výjimečných hostů, kteří budou s námi hrát právě jen na tomto jediném koncertě.

Na plakátech je jako hlavní host uveden Jaroslav Samson Lenk. Proč právě on?
Samson je tramp a kamarád, máme k jeho hudbě blízko a i on zná naši muziku. Navíc je to člověk, který nikdy nepokazí žádnou legraci. A jde hlavně o to, aby se posluchači na koncertě dobře bavili.

Vaše nové CD Střípky příběhů obsahuje jak nové písničky, tak některé starší skladby. Jak probíhal jejich výběr?
Bylo to těžké. Vybírali jsme z našich čtyř alb a chtěli jsme, aby na Střípkách byly největší „hity“ kapely za dobu celých 25 let. Poslechli jsme si pozorně všechna CD a společně vybírali. Doufám, že se nám výběr povedl a že budou posluchači spokojeni. Na albu se pochopitelně objeví i několik novinek, některým starším písničkám jsme dali nový kabátek, budou tam dvě speciální verze písní, které v těchto verzí šly pouze do rádií, a na závěr také jeden speciální bonus.

Pilotní píseň má název Cestou od vinic. Je pro tebe důležité, že žiješ na jižní Moravě, v kraji vína? A co ti dává víc – víno a kultura s ním spojená, nebo toulání Pálavou?
Hm, to je těžká otázka… Když je člověk z jižní Moravy, má rád vínko, v mém případě především rýnský ryzlink. Přátelské posezení s kamarády a přáteli ve sklípku pod Pálavou je krásný a neopakovatelný zážitek. Ale jižní Morava má krásná místa nejen v podzemí, a proto se tímto krajem rád toulám a jsem hrdý na to, že jsem právě z jižní Moravy.

Zajímavé téma má další nová píseň na albu, nazvaná Bílej. O čem nebo o kom pojednává?
Tak jako má oblast lomů Velká a Malá Amerika v Čechách svého Hagena, máme u nás na Oslavce Bílýho. Je to legendární postava ze starých trampských pooslavských pověstí, tajemný přízrak, který se zjevuje v oblacích mlhy nebo páry po celém úseku Divoké Oslavy, kolem Čertova mostku až po Náměšť. Slyšel jsem od pár trampíků, kteří na Oslavku jezdí pravidelně, že už ho i viděli… Já jsem zatím to štěstí neměl, ale třeba teď, až uslyší někde na potlachu na Oslavce tuto písničku, se mi ukáže. (smích)

F a T ve vašem názvu jsou počáteční písmena dvou kapel, z kterých vznikla původní sestava F.T.Primu – Flažolet a Tuláci. Jak vlastně tenkrát k tvému spojení se třemi muzikanty z Flažoletu došlo?
Hrával jsem v duu Tuláci ještě se spoluhráčem Petrem Jakubčíkem trampské písničky a jezdili na soutěže, Porty a různé další akce. Postupem času jsme vzali do Tuláků ještě zpěvačku a chtěli jsme dále rozšířit sestavu o kontrabas nebo basovou kytaru, ale pořád se nám nedařilo na někoho dobrého narazit. Jednou jsme vystupovali v dnes už neexistujícím klubu v Brně Na pavlači společně se skupinou Flažolet, se kterou hrál na kontrabas Jirka Stejkora. Mně se líbil styl jejich muziky i písničky. Po koncertě jsme se sešli a dali jsme řeč, jestli by si Jirka nechtěl občas zahrát i s námi na basu. Udělali jsme si pár zkoušek a zjistili, že nám hlasy i kytary se zbývajícími členy Flažoletu nějak lépe ladí a nebylo dále co řešit. Spojil jsem se s Flažoletem a pár dní nato jsme založili F.T.Prim. To byl rok 1988.

Hráli jste od počátku především tvoje písně, nebo se repertoár nějak vyvíjel?
Ano, od samého začátku jsme hráli moje písničky a písničky Petra Fabšiče z Flažoletu. Stáli jsme si pevně za tím, že budeme hrát pouze vlastní tvorbu.

Ty sám máš autorských písní na stovky a já vím, že si je pečlivě eviduješ. Jak se za těch 25 let změnil Aleš Bojanovský jako autor písní?
Určitě se za těch 25 let změnil hodně. Více přepisuji, škrtám a upravuji. Když jsem začal psát, témata se hodně opakovala, písničky byly hodně trampsky nebo zamilovaně naivní a sdělení textu jsem až tak moc nekontroloval. Ale časem se mění i styl psaní, je více témat a příběhů, doba se změnila. Než písničku pustím do kapely a na veřejnost, dávám si už hodně pozor, aby byl text o něčem a ne o ničem. (smích)

Kapelou prošlo za 25 let na jednu stranu relativně dost lidí, na stranu druhou je základní sestava poměrně stálá. Jak si tento zdánlivý rozpor vysvětlit?
Ten počet lidí se měnil spíš ze začátku, kdy jsme se teprve hledali. Od roku 1992 se sestava ustálila na klasické „pětce“, kterou posluchači mohou slyšet dodnes. Jen se v průběhu času vyměnilo pár zpěvaček, ale naše Lenka je už opět po mnoho let s námi. Všichni v kapele jsou výborní přátelé, na které se můžu kdykoliv spolehnout – je to taková moje druhá rodina. Honza Žáček, Jirka Jetelina, Pavel Plch, Lenka Sýkorová a já.

Kterého z festivalových úspěchů, kterých jste za svou historii dosáhli, si nejvíc vážíš a proč?
Nejvíc si asi vážím vítězství na Náměšťské placce. Placka je naše srdeční záležitost, tam jsme vyrůstali a máme samozřejmě k Oslavce trampský vztah. Dále si velmi cením zahajování Dvorany Porty v Plzni v roce 1990, křtu našeho prvního CD Rosa Coeli v klášteře Rosa Coeli v roce 1994, máme moc rádi Mohelnický dostavník a mnoho dalších festivalů, přehlídek a klubů. A nesmím zapomenout ani na dvojnásobný titul Miss Porta našich zpěvaček (1991 Sabina, 1992 Lenka).

Svá alba jste dlouho vydávali u brněnského vydavatelství FT Records (což je mimochodem krásná shoda názvu, i když náhodná.). Ke které z těch desek se nejraději vracíš a proč?
Z prvních tří desek mám asi nejraději Rosu Coeli. Je to naše první CD, na které jsme se moc těšili a při jehož vzniku jsme sbírali i první zkušenosti se studiovým nahráváním. Dále pak mám moc rád Větrnou růži, kterou jsme natáčeli v jiném studiu a která zní trošku jinak, moderněji. Jinak nejlepší jsou samozřejmě WoodcraftStřípky příběhů, ale tato CD jsme si už vydali sami.

Spousta písní v podání F.T.Primu vyšla také na různých kompilacích včetně nedávné Nekončící cesty s písněmi Wabiho Ryvoly. Cítíte sounáležitost s dalšími brněnskými trampskými kapelami, se kterými se potkáváte nejen na festivalech, ale i na těchto albech?
Jasně, máme mezi brněnskými kapelami plno kamarádů. Mám pocit, že brněnské kapely, které hrají „trampárnu“, jsou jako jedna velká rodina. Takže cítíme velkou sounáležitost, a to hlavně s kapelami Karabina, T. E. Band a Přístav.

Já sám jsem F.T.Prim poprvé slyšel v roce 1993 na festivalu, který pořádal Kamelot v Rapoticích, a už tenkrát jste mě hodně zaujali. Tuším ale, že právě Kamelot byl pro tebe zpočátku velkou inspirací. Nebo se pletu? A jak se díváš na tvorbu Romana Horkého dnes?
Kamelot byl pro nás v začátcích opravdu částečná inspirace, vyrůstali jsme ve stejné době, měli podobné cítění k písničkám, a v roce 1994 s námi Roman dokonce spolupracoval na prvním CD Rosa Coeli. Nejvíc jsem měl rád první dvě nebo tři alba Kamelotu, na vandrech jsme je u ohňů hrávali pořád dokola. Roman je šikovný, má pěkné texty a muziku, a jako autora si ho vážím, i když novější písničky už mě neoslovují tolik jako ty starší.

Pokud jde o množství hudebních projektů, se kterými hrál v minulosti nebo i dnes hraje, je nejvytíženějším členem F.T.Primu Pavel „Bongo“ Plch. Myslíš, že jeho zkušenosti například od Tomáše Kočka nebo i z několikaletého působení v Kamelotu vaši kapelu v dobrém ovlivňují?
Pavlovy hudební zkušenosti hlavně v oblasti perkusí a bicích nástrojů kapelu určitě obohacují. Často přijde s nějakým novým fíglem nebo s novým perkusním nástrojem. A něco z toho skutečně pro obohacení muziky použijeme.

V souvislosti s novým albem jsi mluvil o rádiových verzích některých písní. Jsou to písně především zkrácené, aby je rádia snáz mohla zařadit do svých playlistů. Já jsem měl ale vždycky pocit, že toto jsou metody především popových kapel a že u folku něco takového není třeba. Jaké máš tedy zkušenosti s českými rádii?
Z minulého CD jsme do rádií poslali dva singly WoodcraftPár přání v upravených radiových verzích, protože originální verze byly pro vysílání příliš dlouhé. Sestříhali jsme je na únosnou délku, aby ještě nebyla narušena celistvost písničky a abychom se vešli pod čtyři minuty stopáže. Zatím máme dobrou zkušenost s českými rádii, která hrají folk. Za mediální partnery volíme rádia Proglas, Čas, Country, Folk a Samson.

F.T.Prim sice nevnímám jako čistě trampskou skupinu, ale přece jen je tento prvek ve vašich textech stále výrazně zastoupen. Trampujete pořád?
Je pravda, že F.T.Prim není čistě trampská kapela. Říkáme, že hrajeme moderní tramp-folk, ale zpíváme často o trampských tématech a čistou trampskou písničku máme rádi. Co čas dovolí, rádi trampujeme, občas společně a jindy každý se svou partou nebo osadou. Na společné kapelní akce jezdíme do Údolí pavučin na Chvojnici.

Čeho bys s kapelou rád dosáhl v dalších letech? Máte po čtvrtstoletí nějaké konkrétní cíle?
Moc bych si přál, abychom pořád dávali posluchačům pěkné pohodové písničky, aby jim bylo na našich koncertech dobře a rádi se k nám vraceli. Samozřejmě dále chceme hrát a hrát a vydržet v této sestavě kapely: Lenka, Žakyn, Štyrla, Bongo a já.

Foto F.T. Prim 1988–2013, archiv kapely

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Country kapela Zimour měla v sobotu oslavit 30 let. Motocyklová nehoda baskytaristy tomu sice zabránila, ale rozhovor vznikl – ostatně mezi zpovídanými je i Pavel Putna osobně a všechno by mělo skončit bez následků. Následuje všechno, co jste kdy chtěli o Zimouru vědět.  více

Michal Šimíček je dramaturgem Café Práh. Tréninková kavárna žije jakoby stranou brněnského klubového života, její program je ale překvapivě pestrý. V těsném sousedství nákupního centra Vaňkovka je kulturní centrum, o němž jste možná do této chvíle nevěděli.  více

V sobotu proběhlo v Café Práh jihomoravské kolo Porty. Z původně trampské a folkové události se stal multižánrový festival převážně akustické hudby.  více


„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 25 evropských městech 17 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zaznělo kromě závěrečného koncertu v Rakousku další šest v jižní části Evropy od portugalského Amarante až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Nejčtenější

Kritika

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 25 evropských městech 17 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zaznělo kromě závěrečného koncertu v Rakousku další šest v jižní části Evropy od portugalského Amarante až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více