Josef Klíč a úsměv jeho zjizveného srdce

Josef Klíč a úsměv jeho zjizveného srdce

Jen zřídka je hlavním tématem pro rozhovor jedna jediná skladba. V případě violoncellisty Josefa Klíče, koncertního mistra Národního divadla v Brně, se to však nabízelo. Nestává se každý den, že by se český skladatel se svou písní dostal do finále celosvětové soutěže. Důvodů pro povídání však bylo víc – vzpomínky na zesnulého Jaroslava Erika Friče, Josefovo zaměstnání v Janáčkově divadle i připravované nové album.

Pepo, nedávno jsi slavil úspěch v celosvětové soutěži. O co se přesně jednalo?

Jmenuje se International Songwriting Competition, vyhlašuje ji organizace se sídlem v Nashvillu a vše probíhá po internetu. Jedná se o soutěž v psaní písní různých žánrů a mezi porotci jsou například lidé jako John Mayall nebo Tom Waits. Soutěží se v různých kategoriích jako Country, R&B/hip-hop, Rock a podobně. Já jsem zaregistroval do kategorie Instrumental, ale i v tomto případě se jednalo o psaní písní.

Někomu může připadat slovní spojení „instrumentální píseň“ jako protimluv. Jak tedy definovat píseň, aby i beze slov byla písní?

Píseň beze slov je skladba, do které si můžeš dosadit text. Má nějakou melodii a ty si na ni dokážeš text sám pro sebe zazpívat. Musí to tedy být skladba s nosnou melodií. Ale forma písní beze slov přece existovala už v době renesance. Madrigaly byly buď pro hlas, nebo instrumentální. Není to tedy žádná novinka, píseň beze slov je tu prakticky od vzniku hudby.

Co se ti honí hlavou, když takovou píseň beze slov komponuješ? Je to obraz, příběh…?

K jakékoli skladbě musí mít člověk nějaký vnitřní popud. Mne vždy ovlivní něco zvnějšku. Skladba, o které hovoříme, sice nemá slova, ale příběh má, i když o něm nechci veřejně hovořit.

Do písně tedy vložíš něco ze sebe, neprozradíš, o co jde, a necháš na posluchačích, aby si vytvořili svůj vlastní příběh…

Ano, přesně tak. Název je může nasměrovat. Ta skladba se jmenuje Scarred Heart’s Grin, což znamená Úsměv zjizveného srdce. Nechci posluchači nějakým textem vnucovat, o čem to přímo je. Může si tam dosadit vlastní příběh, přičemž jen ten název je určitým vodítkem.

klic_josef_foto_jiri_slama_03

Skladbu jsi napsal přímo pro tu soutěž?

Ano, napsal, ale na základě motivu, který jsem měl už dříve v hlavě. Nahrával jsem Petru Hromádkovi cello do písně, kterou do té soutěže posílal on. A natáčelo se ve studiu Luboše Malinovského, který také posílal svou skladbu, a i jemu jsem nahrával cello. Řekli mi, že mi sice nemohou zaplatit honorář, ale mohl jsem si v tom studiu natočit písničku a také ji do soutěže poslat. Ze dne na den tedy vznikla tato píseň.

Nahrál jsi ji sám, ale výsledek působí jako celá kapela.

Ano, já takto pracuji už dlouho, je to klasická studiová technika. Podobně jsem natáčel Requiem za Magora nebo scénickou hudbu k Věci Makropulos, která měla premiéru v roce 2006 v HaDivadle. Používám vrstvení violoncell a někdy i zpěvů přes sebe. Všechno mám vypsané v notách – mám jakoby partituru celého orchestru, ale vše provádím sám.

Violoncello je melodický nástroj, který nemůže zahrát akordy, což vyvažuješ právě tím vrstvením několika stop přes sebe. Vnímáš za ty roky, co hraješ na cello na mistrovské úrovni, že by ten nástroj měl pro tebe nějaké omezení?

Řekl bych, že naopak. Každým dnem mě ten nástroj pořád překvapuje, objevuji, co všechno se tam dá ještě najít. O žádném omezení nevím.

Vraťme se k soutěži. Vzpomínám si, jak jsi na Facebooku své přátele postupně seznamoval s tím, jak postupuješ z jednoho kola do druhého.

Do soutěže se přihlásilo více než 43 000 autorů ze 143 zemí světa. Ještě před prvním kolem proběhlo vyřazovací síto a do prvního kola bylo vybráno „pouhých“ 19 000 skladeb. Už tehdy mě zarazilo, že jsem byl mezi nimi. Že bych se dostal dál, s tím jsem nepočítal. Pak následovalo ještě jedno mezikolo, potom semifinále, kde nás byly dva tisíce, a konečně finále, do kterého v mé kategorii postoupilo šestnáct skladatelů a já mezi nimi.

Opravdu tedy obrovský úspěch. Co pro tebe znamená?

Hlavně je pro mě důležité, že to, co dělám, není úplně zbytečné, že si toho dokáže všimnout i někdo jiný a že to dokáže oslovit i větší masu lidí. Vždycky jsem si totiž připadal, že jsem spíš na okraji žánrů a toto mě trošku nakoplo. Cítím, že ta cesta není úplně marná.

klic_josef_foto_jiri_slama_02

Dobře, ale to je jedna skladba. Dá se na ní vystavět třeba cyklus podobných písní bez slov?

Nedávno jsme si plácli s Jaromírem Kratochvílem z Indies Happy Trails, že v podobném duchu budu pokračovat a že vytvořím celou desku. Měly by to být většinou skladby, ve kterých bude obsažen nějaký duchovní prvek.

Cítíš, že by se po úspěchu v soutěži měl změnit tvůj přístup k publiku a k tomu, jak se snažíš prosadit?

Právě že si myslím, že ne. Ta soutěž mi nastavila zrcadlo a utvrdila mě v tom, že to, co dělám, a to, jak to dělám, je v pořádku a že mám takto pokračovat dál. Markantní změnu tedy nechystám.

Už jsi zmínil své Requiem pro Magora, které jsi hrál i na pohřbu Ivana Martina Jirouse v roce 2011. Nedávno jsem tě zahlédl na fotografiích z pohřbu Jaroslava Erika Friče, se kterým jsi natočil společná alba S kým skončila noc a Na každý den napsals smrt. Co pro tebe tento básník znamenal?

Erik pro mne znamenal hrozně moc. Byli jsme kamarádi, svého času jsme se vídali téměř denně. Vždycky bylo skvělé s ním mluvit nebo jen být v jeho přítomnosti. Zbyla tady po něm hrozná mezera, stejně jako po Magorovi. Jenže Magor měl gloriolu ještě ze své činnosti za totalitního režimu. V poslední době sice ještě psal, ale už se neprojevoval třeba jako organizátor. Erik oproti tomu několik let trpěl jako zvíře, byl v nemocnici, ale do posledního okamžiku organizoval, věnoval se nakladatelské práci, byl do poslední minuty svého života tvůrčí. Proto si myslím, že pro dnešní svět měl větší hodnotu než Ivan Martin Jirous.

klic_josef_foto_jiri_slama_04

Napsal jsi i na jeho počest nějakou skladbu?

Na jeho pohřbu zazněly dvě moje skladby pro violoncello, fagot a hoboj. Byla to moje pocta Erikovi a já bych chtěl tyto skladby zařadit jako bonus na to chystané cédéčko.

Spolupráce s Jaroslavem Erikem Fričem nebyla jediným propojením tvé hudby s poezií. Rozhovor vedeme v Hradci nad Moravicí před tvým společným představením s básníkem Petrem Hruškou. Co ti podobné spolupráce dávají?

Poezie a hudba mají hodně společného. Každá poezie má rytmus, melodii a tempo, stejně jako hudba. Poezii a hudbu tedy cítím jako téměř společné kategorie.

Poezie a hudba mohou fungovat vedle sebe a mohou fungovat i společně. Jak vlastně vnímáš hudbu s textem. Nejsou pro tebe slova v písních někdy nadbytečná?

Někdy mám pocit, že text hudbě ubližuje, jindy cítím, že hudba ubližuje textu. Jsou ale vzácné výjimky, které dokazují, že vždy tomu tak není – Pink Floyd, Vladimír Václavek, Iva Bittová, tam všude je dokonalá spojitost textu i hudby. Já jsem se do té fáze ještě nedostal, proto připravuji desku bez textů. Texty jsem tam původně chtěl. Oslovil jsem dokonce spoustu básníků, kteří mi poslali své básně, ale já jsem je tam nebyl schopný na svou hudbu naroubovat.

Čím dalším se v poslední době zabýváš?

Jsem koncertním mistrem v Janáčkově opeře a toto mé zaměstnání je samozřejmě mou hlavní náplní. S novým vedením přišla nová koncepce a tituly, které nyní nabízíme, mají vysokou úroveň. Možná nejsou všechny úplně populární, ale jsou výjimečné svou režií.

Dělíš svůj čas tedy mezi roli koncertního mistra, interpreta, a roli autora vlastních skladeb. V čem je to pro tebe jiné? Musíš při těchto činnostech aktivizovat jiné části mozku?

Tvoření hudby na nástroj a tvoření hudby na papír jsou zcela odlišné kategorie. Člověk musí ke každé z nich přistupovat jinak, ale pokaždé zodpovědně a do posledního puntíku přesně.

A co Josef Klíč jako posluchač? Co posloucháš?

Po cestě sem jsem poslouchal Vier letzte Lieder od Richarda Strausse v různých interpretacích. To je skladba, kterou považuji za dotek Božího prstu, je naprosto geniální. Už několik let ji mám rád a nikdy se mi neomrzí. Z jiných žánrů jsem pro sebe objevil mladou rakouskou písničkářku Soap&Skin. Někomu připomíná Björk, podle mne navazuje na tradici Nico. Doprovází se na klavír a do toho používá industriální a elektronické ruchy, je to velmi sugestivní. A od svých čtrnácti let téměř denně poslouchám The Residents a stále v nich objevuji něco nového.

(Rozhovor vznikl na zámku v Hradci nad Moravicí u Opavy. Jiří Sláma Josefa Klíče fotografoval ve Šlapanicích na nábřeží a v Úplně jiné čajovně.) 

Foto Jiří Sláma

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Dějiny pravidelného rozhlasového vysílání z Brna se začaly psát v roce 1924, rok po zahájení vysílání pražského rozhlasu a jen dva roky po vzniku prvního pravidelného vysílání v Evropě – londýnského BBC. Už celé jedno století je brněnské studio Českého rozhlasu motorem nejen hudebního, ale i obecně kulturního dění na Moravě, které svým vysíláním významně ovlivnilo. Důležitou roli sehrál brněnský rozhlas také v oblasti hudebního folkloru. Od svých začátků byl významným dokumentátorem lidové hudby v terénu a svým vysíláním neoddiskutovatelně ovlivnil vývoj hudebního folklorismu na našem území. Stalo se tak především díky neúnavné činnosti několika generací redaktorů a dramaturgů folklorního vysílání, kteří lidovou píseň a hudbu nejen zaznamenávali v terénu, ale prostřednictvím vysílání jí dávali druhý život. Právě díky nim se z interpretů, jako byli Božena Šebetovská, Jožka Severin, Dušan a Luboš Holí, Jarmila Šuláková, Vlasta Grycová a řada dalších, staly folklorní legendy. A zejména díky rozhlasu se všeobecně známými staly desítky lidových písní, které by jinak zůstaly zapomenuty.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Nejčtenější

Kritika

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce