Jsme skvělí a krásní lidé

V listopadu 1995 ukončila Všeobecná rámcová smlouva pro mír v Bosně a Hercegovině, známá jako Daytonská smlouva, krvavý konflikt v této balkánské zemi. V roce 2003 v Bosně vznikla hudební skupina Dubioza kolektiv, která texty svých písní bojuje proti stále přežívajícímu nacionalismu. Po deseti letech existence má nekompromisní kapela téměř 230 000 fanoušků na Facebooku a právě vydala nové album Apsurdistan. Přijela je představit také do Brna, a to 25. dubna. Krátce před koncertem, který proběhl na Flédě, skupina zahrála několik svých písní také ve studiu Radia Proglas. Tam vznikal i následující rozhovor, kterého se účastnili Brano Jakubović (klávesy), Armin Bušatlić (kytara) a Vedran Mujagić (basa).

Na obalu alba Apsurdistan uvádíte sedm členů skupiny, ale ve skutečnosti je vás ještě o jednoho víc…
Brano: Ano, skupina má osm členů. Kromě nás tří jsou to dva mladí zpěváci, kteří se jmenují Almir a Adis. Dále „divoch“ Senad Šuta hraje na bicí, Mario Ševarac na saxofon a plnohodnotným členem skupiny je také mistr zvuku, můj bratr Dragan Jakubović. Členové naší kapely pocházejí ze čtyř různých měst, z nichž tři leží přímo v Bosně – Sarajevo, Zenica a Mostar. Náš saxofonista je ze Somboru z Vojvodiny. Naše složení je tedy velmi pestré, alespoň pokud jde o místa, kde máme své kořeny.

Armin: A promíchaní jsme také, co se týká národností. Nechceme se však dělit na Chorvaty, Srby a Muslimy. Jsme prostě z Bosny a o zbytek se nestaráme. Je to vědomá součást našeho postoje. Nemáme totiž rádi, když někdo rozděluje lidi podle náboženství nebo národnosti. Všichni jsme členové jedné kapely, všichni jsme skvělí a krásní lidé.

Letos slavíte deset let od vzniku kapely. Byla už na samém začátku touha sdělit hudbou, že nechcete dělit lidi a že se cítíte jako jeden národ?
Vedran: Ano, už na počátku jsme chtěli mluvit o tématech, která se týkala naší společnosti a která jsme považovali za velmi důležitá. V té době nebylo moc obvyklé, že by se hudebníci politicky angažovali a že by ve svých písních řešili podobná témata. Rozhodli jsme se tedy od počátku pro tuto cestu a skrze hudbu jsme chtěli lidem předávat konkrétní poselství. Jedním z těchto poselství od samého počátku bylo, že jsme chtěli vystupovat striktně proti nacionalismu a etnickému rozdělení, které na začátku 90. let naši zemi zničilo.

A je to i osmnáct let po podpisu Daytonské smlouvy stále aktuální téma?
Brano: Bohužel je to stále aktuální. Na současné politické scéně v Bosně dominují jednak přímo nacionalistické strany, jednak strany, které sice prvoplánově k nacionalismu netíhnou, ale které tuto lacinou kartu přesto používají jako lákadlo pro voliče. Politikové, místo toho, aby se snažili posílit ekonomiku a nastartovat hospodářský růst, stále hovoří o rozdělení národa.

Texty – zpíváte mimochodem bosensky i anglicky – jsou ve vašem případě tedy velmi důležité. Snažíte se na koncertech v zahraničí vysvětlovat, o čem zpíváte a proti čemu bojujete?
Armin: Dva jazyky používáme záměrně. Jednak zpíváme bosensky, vydáváme nahrávky v našem mateřském jazyce a ty distribuujeme především v zemích bývalé Jugoslávie. Na těchto albech se věnujeme tématům, která jsou důležitá pro lidi v našem regionu. Ale kromě toho nahráváme také v angličtině a tato alba šíříme po celém světě. Jsem totiž přesvědčen, že dobrých devadesát procent témat, kterým se věnujeme, platí nejen u nás v Bosně, ale kdekoli jinde, například u vás v České republice. O ekonomické recesi, o nacionalismu nebo o fašismu můžeme zpívat všude. Například naše poslední anglická deska Wild Wild East byla v distribuci opravdu všude a jejím hlavním tématem je pravicový populismus především v západní Evropě. Je tolik témat, která jsou na celém světě stejně aktuální jako v naší zemi… My jsme jen extrémní případ, protože jsme řadu těchto problémů zažili v praxi. Na vlastní kůži jsme bohužel okusili, jak nebezpečné je extrémně pravicové myšlení. Zmíněné album jsme tedy pojali jako varování lidem na západě, aby si s nacionalismem a fašismem nezahrávali, protože během několika málo let se tyto myšlenky mohou obrátit v opravdové peklo.

Vkládáte do písní i konkrétní příběhy, které prožily vaše rodiny?
Armin: O osobních příbězích, o svých vlastních zkušenostech mluvit nechceme. Stejně jako se nesnažíme například o nějaké poetické pojetí. Jde nám o něco jiného, o pravdivá témata, o opravdový život. Také bych zdůraznil, že se na konci písně vždy snažíme nabídnout konkrétní řešení. Je jednoduché o problému mluvit. Ale je třeba to doplnit něčím, co by mohlo fungovat.

Vedran: Armin mluvil o tom, že nám nejde o poetické texty. Ale s metaforami pracujeme. Například v písni Eurosong nám známá písňová soutěž, oblíbená v celé Evropě, posloužila jako metafora pro to, jak pokrytecky se Evropská unie chová k méně důležitým zemím, mezi něž patří i Bosna a Hercegovina. Zpíváme o tom, že Bosna se stává součástí Evropy pouze během těch tří minut, kdy se účastní této soutěže.

A chcete, aby se Bosna stala součástí Evropské unie?
Brano: Určitě by to bylo dobré, protože v naší zemi a obecně v celém regionu je takový nepořádek, který pramení z už zmíněného nacionalismu, že členství v Evropské unii by pro nás alespoň zpočátku bylo výhodou. Později bychom zřejmě trpěli stejnými problémy jako ostatní východoevropské země, kterým se nedaří být v Evropské unii plnohodnotnými členy a vyrovnat se silným evropským státům. Naši politici by měli namísto hlásání nacionalismu připravit naši zemi a její ekonomiku na důstojné členství v Evropské unii.

Vedran: Lidé se nás někdy ptají, proč Evropskou unii kritizujeme. Ale nám nejde o kritiku Evropské unie, ale bosenských politiků. Ti totiž, když nemají na nějaký problém řešení, pouze falešně slibují: „Staneme se součástí Evropské unie a problém sám zmizí.“ A právě to se snažíme kritizovat. Bosna se totiž na členství potřebuje nejprve dobře připravit, musí být silná sama o sobě, a teprve potom by se měla stát součástí EU. Proč by měla Evropa přijímat chudou zemi, která jí nic nepřinese?

Armin: To souvisí i se současnou ekonomickou situací. Když se Evropě daří, nemá problém přijmout Bulharsko, Polsko nebo Rumunsko, protože tam všude žijí lidé, kteří si budou kupovat evropské zboží. Ale v době krize si Západoevropané stěžují na rumunské Romy nebo na polské pracovníky… A to je to pokrytectví, které kritizujeme.

Další vaše píseň se jmenuje USA. Jak tedy vnímáte Ameriku?
Armin: To je uprchlická píseň. Hodně cestujeme po Evropě a v řadě zemí potkáváme lidi, kteří pocházejí z Bosny, ale žijí už patnáct nebo dvacet let například v Německu na ulici. Pro nás jsou zajímaví z několika hledisek. Jednak jsou to lidé, kteří do Německa přinesli kus Bosny. Ale zároveň mají v hlavě zmatek, protože nemají domov. A podobné je to i s Bosňany, kteří žijí v Americe. Touží po návratu domů, ale ve skutečnosti se už nikdy nevrátí. To je pro nás zajímavé téma.

V písni zpíváte o Soše svobody, kterou můžeme vnímat jako důležitý a známý symbol. Co ale pro vás osobně symbolizuje svobodu?
Vedran: Podle mne je tím nejdůležitějším vyjádřením svobody samotná možnost svobodně zpívat, vyjadřovat se texty i hudbou. To je ta nejvyšší úroveň svobody, když vám nikdo nezakazuje říkat to, co chcete.

Volnost cítím i z vaší hudby, která částečně vychází ze svobodomyslného jamajského ska a reggae. I to byl záměr?
Armin: Nikdy jsme přímo programově neplánovali, že budeme hrát ten a ten hudební žánr. U nás byly na prvním místě texty a teprve poté jsme si zvolili hudbu, která vychází z různých žánrů. Smíchali jsme je všechny dohromady, protože jsme hledali správný základ pro šíření našich názorů. Důležité je však i to, že naše hudba částečně vychází z bosenského folklóru. Když hrajeme poprvé například na festivalu ve Francii, posluchači by po deseti vteřinách měli poznat, odkud pocházíme. Právě spojením poselství z našich textů a hudební složky našich písní vzniká celý příběh, který chceme posluchačům zprostředkovat.

A vycházíte konkrétně z bosenského folklóru, nebo používáte i hudební prvky z dalších balkánských zemí?
Vedran: V naší hudbě můžete vysledovat obecně prvky balkánského folklóru. Když však půjdete víc do hloubky, určitě tam najdete odkaz na hudbu sewdah a další čistě bosenské styly, stejně jako postupy z balkánské dechové hudby nebo motivy, které mohly vzniknout kdekoli na Balkáně, od Bulharska po Slovinsko.

Jedna z nejvýraznějších písní na novém albu Apsurdistan se jmenuje Brijuni. Její refrén začíná slovy srozumitelnými i nám Čechům: „Politika je kurva.“ Opravdu si to myslíte?
Brano: Politika je obecně špinavá věc, ale může být samozřejmě špinavá víc nebo méně. Konkrétně tato píseň je inspirována setkáváním prezidentů Bosny, Chorvatska a Srbska. Ti se přibližně jednou za dva roky sejdou, aby v bývalé Titově rezidenci prodiskutovali důležitá témata, a většinou to nemá žádné výsledky. Nadělá se kolem toho hodně hluku, ale k ničemu to nevede. My jsme v té písni navíc použili Tita jako jakousi halucinaci poté, co prezidenti konzumovali alkohol a drogy. Tito je nejprve straší vězením, ale pak je uklidní a říká jim: „Vždyť jsme přece všichni staří kamarádi…“ Chceme tou písní kritizovat lidi v bývalé Jugoslávii, kterým se stýská po starém režimu a kteří čekají na nějakého nového Tita, který by za ně vyřešil problémy.

Vedran: Snažíme se oslovit ve svých písních konkrétní lidi a nebojíme se nazvat je jejich jmény. V písni Brijuni se tedy objevují konkrétní jména prezidentů Chorvatska a Srbska a všech tří bosenských prezidentů. Když se díváte na zprávy a vidíte záběry z jejich setkávání, je to zábavné. Scházejí se v krásném prostředí, pijí, jedí a po třech dnech přijdou pokaždé se stejnými závěry: Že bychom měli jít do Evropy, že Evropa je skvělé místo apod. Prostě takové prázdné fráze, něco jako Make love, not war.

Shrňme tedy na závěr – co najdou vaši fanoušci na nové desce?
Armin: Album Apsurdistan vyšlo 15. dubna my je na našem webu www.dubioza.org nabízíme ke stažení zdarma. Jeho tématem je země, jejíž občané zažívají čím dál absurdnější situace, ale oni to akceptují a jdou s davem. V deseti písních alba se pokoušíme popsat životní podmínky v tomto absurdistánu.

Foto Tomáš Kurfürst

Dubioza kolektiv – Apsurdistan – download

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Minulý týden hráli na Flédě Dubioza Kolektiv. Než s nimi přineseme 13. května rozhovor, zde je ukázka jejich vystoupení v pořadu MTV Live.  více


Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

Nejčtenější

Kritika

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více