Justė Janulytė: Soudobá hudba přežívá v uzavřených ghettech

Justė Janulytė: Soudobá hudba přežívá v uzavřených ghettech

Litevská skladatelka Justė Janulytė se letos zúčastní festivalu Expozice nové hudby, kde bude v rámci úvodního koncertu provedena její skladba Prodlužování nocí. Rozhovor jsme začali u její monochromní hudby, ale dostali jsme se i k barvám, akustickým objektům, kompoziční metodě, dalším skladatelům a soudobé hudbě vůbec.

Říkáte o své hudbě, že je monochromní – jednobarevná, co to znamená?
„Monochromní“ hudba je napsaná pro skupinu stejných nástrojů jako pro čtyři violoncella, šestnáct hlasů, dvacet jedna smyčců a podobně. Není to ale jen určitá estetická kvalita zvuku nebo způsob instrumentace, ale také metoda, jak ty nástroje používat určitým způsobem. S jejich specifickým chováním, způsobem, jak je uspořádat, aby zněly jako ozvěna jeden druhého. V hudební terminologii se tomu říká mikropolyfonie nebo heterofonie, jako „horizontální“ variace, kdy stejný materiál – například melodie – zní zároveň v několika interpretacích nebo verzích. Nejlepším příkladem by mohla být moje skladba Psalms (Žalmy) pro violoncello a přednatočená violoncella, v níž čtyři cellisté hrají hrají stejný materiál s přirozenými rozdíly v tempu, rytmu, frázování atd. Krása těchto drobných změn ve vertikálním směru je to, co se snažím zachytit.

Váš web je s výjimkou fotek pro tisk také jednobarevný. Je 256 odstínů šedé dost, aby řekly všechno o vaší hudbě i o vás?
Je to spíš vizuální metafora, ale myslím, že funguje docela dobře. Když prochází postupně od nejtmavší šedé, což je černá, až k nejsvětlejší – bílé – člověk může prožít velmi silný pocit proměny. To se děje často taky v mé hudbě – myslím velmi pozvolnou, skoro termodynamickou proměnu z jednoho stavu do úplně opačného při udržování stálé kontinuity.

Tvoří jednobarevnost vaší hudby opačný princip ke Skrjabinově teorii, která přiřazovala každé tónině konkrétní barvu?
Nejsem si jistá, jestli existuje nějaká spojitost mezi mými myšlenkami a Skrjabinovou teorií, protože nemám žádnou synestetickou vlohu, abych „slyšela“ nebo viděla barvy v hudbě. V mé hudbě je vizuální vnímání spojené především s akustickým vnímáním prostoru, což se dá docílit pomocí změny rejstříku, dynamiky a textury.Když je například zvuk hlasitější, akustický „objekt“ se zdá být bližší, a naopak. Ráda vytvářím dojem akustických objektů, které se pohybují v prostoru – když je zvuk hlasitější, textura hustší a rejstřík střední, objekt se přiblíží. Takže jde víc o pohyb a prostor než o barvy.

A co spektralismus – ten sice pracuje s harmonickým spektrem, ale pocit barevnosti je v jeho názvu obsažený také. Jak by si s ním rozuměla vaše jednobarevná duha?
Filosofii spektralistů mám velmi ráda, pocit hloubky a „hypnotické síly pozvolnosti“, jak říkal Gerard Grisey o jejich hudbě. Byl to silný protijed proti narativní a horizontální hudbě, hudbě vytvořené ze sledu událostí. Také se snažím rozšířit pocit prostoru v mé hudbě – zastaví se horizontální čas a vznikne pocit, že se ten samý objekt přibližuje a zase vzdaluje, rotuje kolem své osy a jediná změna je ve viditelnosti, objekt sám se nemění.

Běžný posluchač filharmonických koncertů se často soudobé hudby bojí, má pocit, že jí nerozumí a že se nedá poslouchat. Uměla byste takovému člověku říct, proč má jít na Tristana Muraila nebo Justė Janulytė, místo na Beethovena?
To záleží na tom, jak jsou posluchači obeznámení se soudobou hudbou. Lidé obvykle chtějí to, co dokážou rozpoznat, je to jejich přirozené chování. Samozřejmě, jsou tu současné věci, které mám problém vyposlechnout bez ztráty koncentrace i já, s veškerou svojí profesionální průpravou a zvědavostí. Ale je tu také mnoho soudobé hudby, která přináší velký kus čisté rozkoše z poslechu – vzpomeňte si třeba na americké minimalisty nebo na estonského Arvo Pärta. Zbytek vyžaduje poněkud více koncentrace, otevřenou mysl a chuť poznat něco nového. Ve 20. století některé skladatelské školy zašly opravdu příliš daleko ve svých vědeckých výzkumech a ignorovaly hranice lidského vnímání. Zasloužily se tak o špatnou pověst veškeré soudobé hudby, což je škoda, protože v ní vzniká i dnes mnoho čisté krásy.

Vaše skladba Aquarelle z roku 2007 svádí k dalším otázkám na barvy, ale byla provedena už i v Brně, takže vaši hudbu neuslyšíme poprvé. Jak se od té doby proměnila, s čím letos na Expozici nové hudby přijedete?
Skladba, která se bude hrát tento týden v Brně, vznikla v roce 2009, tedy krátce po Aquarelle. V každém případě je to ale zvláštní část mé tvorby díky tomu, jak je pohyblivá a energická. Většinou píši velmi pomalou hudbu, ale Elongation of Nights (Prodlužování nocí) pro 21 smyčců je úplně jiné. Je to jedna z mých oblíbených skladeb a také jedna z nejhranějších různými orchestry. Napsala jsem ji pro úžasnou Riga Sinfoniettu a jejího uměleckého šéfa Normundse Šnė. Později jsem napsala několik větších děl jako Sandglasses pro 16 hlasů, dva dechové kvintety a smyčce, takže má hudba se pomalu proměňovala díky spolupráci s vizuálními umělci nebo prostě jak šel čas. Ale estetický základ zůstává pro AquarelleElongation of Nights stejný.

Píšete jednu nebo dvě skladby ročně, to není mnoho. Je to tak, že o věci třeba půl roku přemýšlíte a potom ji za týden napíšete, nebo zaznamenáváte a propracováváte každou skladbu s pomalou důkladností a beze spěchu?
Obvykle mívám okamžitou vizi, velmi jasnou představu o své budoucí skladbě, ale většinou přichází jako vizuální vjem. Zabere tedy celkem dlouhý čas, než se „přeloží“ do hudební řeči. Také se snažím být tak čistá a průzračná, jak je to jen možné, a očista a filtrace materiálu na samotnou podstatu chce také svoji dobu. I když začínám inspirovaná skutečně velmi jasnou představou, dostavuje se množství pochybností a trvá několik měsíců, než je překonám. Jak tedy vidíte, můj kompoziční proces je velmi obtížný a pomalý. Nepíšu také libovolnou hudbu pro libovolné obsazení a každou příležitost, ale přijímám jen zakázky, které jsou blízké mé přirozenosti. Musí vyvolávat myšlenky, které patří do mé oblasti zájmů, což je další filtr. Myslím, že čas potřebný k vytvoření závažného díla je nejméně jeden rok. Jak jste říkal, fyzicky ho možná píšu jeden měsíc, ale veškerá nejdůležitější příprava probíhá předtím v mé mysli a možná i v podvědomí.

Koho považujete za spřízněnou duši, ať už je to skladatel nebo člověk z libovolného jiného oboru?
Je jich spousta… Mám ráda mnoho skladatelů, jsou mezi nimi třeba Giacinto Scelsi nebo Phill Niblock – jsem velmi zvědavá na to, až ho v Brně osobně poznám, naše skladby se budou hrát v jednom večeru. Potom většinu minimalistů z USA a pobaltských zemí. Hodně mě zajímá také tradiční lidová hudba mnohých zemí – východní, africká, nedávno jsem pro sebe objevila korsické zpěvy. Mám také ráda barokní a renesanční hudbu, o vizuálním umění a filmu ani nemluvím. Je ale dobré, aby všechny vlivy zůstaly pouze v rovině souvislostí nebo objevování vlastních myšlenek. Vyhnete se tak riziku napodobování působivých příkladů.

Skládáte často pro tzv. rodiny nástrojů, consorty, které byly oblíbené i ve staré hudbě – typicky celé rodiny viol nebo fléten. Hledáte i nějaké jiné souvislosti se starou hudbou, nebo se jedná výhradně o záležitost zvuku?
Mám starou hudbu velmi ráda: setrvalost hudebního proudu, smysl pro rytmus, diatonickou harmonii, pulsující fráze… to všechno najdete i v mé hudbě. V jiné formě a souvislostech, proměněné, rozšířené a použité jiným způsobem, ale přece to v ní pořád je.

Nepřipadají vám někdy barevné možnosti tradičního symfonického orchestru poněkud omezené nebo strnulé? Nechybí v něm třeba basový hoboj, tenorový fagot a jiné zapomínané nástroje?
Mně osobně ne, ale současní skladatelé mají obvykle možnost přidávat libovolné nástroje, které v orchestru postrádají, jako elektrické kytary, zvláštní perkuse…

Jakou má v Litvě tvorba současných skladatelů podporu z oficiálních míst. Pomáhá jim stát, města, nebo si musí každý poradit sám?
V současnosti je to dobré, nemůžu si stěžovat. Soudobé umění dostává pěknou podporu od ministerstva kultury. Mnoho institucí, orchestrů a souborů si objednává nové skladby, hodně iniciativ přichází také od Svazu autorů (Composers’ Union), který organizuje festivaly a koncerty. Takže když máte dobrý nápad, je tu vždy možnost požádat o grant a získat možnost realizace.

Působíte střídavě ve Vilniusu a v Miláně. Jak se daří vaší hudbě ve městě s tak silnou operní tradicí?
Mám dojem, že lepší situace pro soudobou hudbu je ve Vilniusu než v Miláně, nebo je to aspoň podobné s ohledem na rozdíly v situaci. V Litvě se všechno koncentruje do Vilniusu jako do hlavního města, zatímco Miláno je jen jedno z velkých center země mezi dalšími důležitými a aktivními městy, jako je Řím, Florencie, Turín nebo Benátky. Nicméně v Litvě stejně jako v Itálii a kdekoliv jinde soudobá hudba přežívá v uzavřených, izolovaných ghettech a zajímá jen velmi vybrané publikum. Když pak z těchto souvislostí vyjdete do „normálního“ světa, můžete získat dojem, že celý ten svět soudobé hudby a osob, které v něm žijí, vůbec neexistuje. Mimo tento svět o nich nikdo neví… je to velmi surrealistický pocit.

Co je pro vás nejdůležitější v hudbě obecně, nejen v té vaší. Co musí obsahovat, aby vás zaujala?
Velmi jasné a pronikavé myšlenky – jednoduché, ale ne hloupé – a jejich nejčistší realizace se silným zřetelem na význam výrazu.

Foto archiv Justė Janulytė

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Expozice nové hudby - Slavnostní zahájení

29.10.2014, 17:00 / Besední dům

Expozice nové hudby - Zahajovací koncert

29.10.2014, 19:00 / Besední dům

Expozice nové hudby - Krátké filmy

30.10.2014, 17:00 / Univerzitní Kino Scala

Expozice nové hudby - Filmy s živým hudebním doprovodem

30.10.2014, 19:00 / Univerzitní Kino Scala

Expozice nové hudby - Living Cinema

30.10.2014, 21:00 / Univerzitní Kino Scala

Expozice nové hudby - Re/Broken Music

31.10.2014, 19:00 / Besední dům

Expozice nové hudby - NIHILIST SPASM BAND

31.10.2014, 20:00 / Besední dům

Expozice nové hudby - Grahamovy noty a Janáčkův klavír

1.11.2014, 14:00 / Památník písemnictví na Moravě, Klášter 1, Rajhrad

Expozice nové hudby - Vinegar Syndrome – živá performance

1.11.2014, 20:30 / Dům umění města Brna

Dále si přečtěte

Festival Expozice nové hudby projde brněnskými zahradami a členové Filharmonie Brno i jednu malou založí. Jaké bude spojení hudby a zahrad nám prozradil dramaturg festivalu Viktor Pantůček.  více


Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Nejčtenější

Kritika

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více