Kaspar Zehnder, Švýcarské jaro a atmosféra Brna

Kaspar Zehnder, Švýcarské jaro a atmosféra Brna

Multižánrový projekt Švýcarské jaro začíná v České republice tento čtvrtek. 28. února a ještě následující den uslyšíme v Brně koncert z děl inspirovaných švýcarskými dějinami, přírodou i hudbou samotnou. Filharmonii Brno bude řídit její častý host Kaspar Zehnder, kterému jsem při té příležitosti položil několik otázek. Mluvili jsme pochopitelně o hudbě, ale také o smyslu národní identity, hrdosti a nakonec ještě o jídle.

Pocházíte ze Švýcarska, pracujete v Bernu, ale váš profesionální život je významně spojen i s Českou republikou. Je pro vás rozdíl pracovat tady a ve Švýcarsku?
Ovládám hodně jazyků, verbální komunikace je pro mě velmi důležitá. Neumím ale dobře česky a nerad se vyjadřuji nesprávně, takže má práce je v České republice poněkud ztížená. Ale na druhé straně: hudba je prostředek, jímž se můžete vyjádřit bez ohledu na jazyk, politiku a náboženství, a hudba je zde přítomna velmi intenzivně. Pokud Švýcarsko má čtyři jazyky, řekl bych, že Česká republika má dva: češtinu a hudbu!

Nejste jen dirigent, jste také flétnista. Je pro dirigenta dobré, když hraje i na nějaký jiný nástroj než obligátní klavír?
Nedovedu si představit, že dirigent není zároveň i hudebník. Pro mě je opravdu důležité dobře ovládat svůj nástroj a cvičení na flétnu je můj každodenní rituál.

Do Filharmonie Brno nastupuje od 1. března Marie Kučerová jako nová ředitelka. Znáte ji, je to dobrá zpráva?
Znám ji od svých prvních koncertů v České republice, a udělalo mi to radost i za Filharmonii Brno. Zdá se, že věci jdou velmi správným směrem.

Jak se vám pracuje s Filharmonií Brno. V čem jsou její klady a zápory?
Provedl jsem s Filharmonií Brno asi dvanáct různých programů, byl jsem s ní i na turné. Každý orchestr má své klady a zápory stejně jako vám nesedí úplně každý člověk – a naopak. Když Filharmonie Brno hraje v komorním obsazení – mám na mysli koncerty v Besedním domě – může být její výkon výborný, jindy jen odvede svou práci. Záleží na tom, kdo kdo zrovna hraje a jaký je program. Je to ale nádherný orchestr, když hraje ve velké skupině – koncerty v Besedním domě jsou velice důležité pro její transparentní zvuk v plném obsazení, který je jedinečný a skvělý. Je škoda, že v Brně neexistuje skutečný koncertní sál. Jeho projekt se přitom před lety zdál být tak blízko k realizaci.

Jezdíte do Brna docela často, znáte to tady, co vás sem přitahuje kromě hudby? Máte nějaká oblíbená místa, zažil jste tu něco mimořádného?
Mám rád jeho atmosféru v duchovním smyslu slova. Když jdete v Brně do kostela, je to chvíle ticha a meditace, ne jenom prohlídka pamětihodnosti. Oslovuje mě architektura: pozdní středověk, gotika a baroko ve starých částech města, i vídeňská secese v těch novějších a nádherné ukázky funkcionalismu. Rád strávím celé odpoledne v Zemanově kavárně. A jsem denním hostem v Koishi, což je podle mého názoru jedno z nejlepších míst v Evropě, kde si můžete dát sushi. Myslím, že v Bielu, kde jsem teď šéfdirigentem, máme druhé nejlepší.

Mezi autory zahajovacího koncertu Švýcarského jara je jen jeden švýcarský skladatel, řekl bych, že popisujete Švýcarsko pohledem zvenku. Je to záměr?
Kultura k nám vždy přicházela zvenčí, v naší historii nejsou velké kulturní epochy. Švýcarsko je pozoruhodné z historického a politického hlediska a je to naprosto úchvatná příroda – to je důvod, proč byli dříve či později téměř všichni velcí umělci z Německa, Francie, Itálie, ale také z Ruska a Anglie inspirováni naší zemi. Průmyslový rozvoj přišel mnohem později, stejně jako finanční trh.

Richard Wagner Rossiniho hudbou pohrdal a Viléma Tella si z nacionálního hlediska nevážil už vůbec. Jaký má dnes smysl lpění na národní identitě?
Richar Wagner byl geniální hudebník, ale nepříjemný člověk. Zejména jeho soudy o jiných skladatelích i názory na ně byly často mylné. Rossini byl vynikající skladatel, předehra Vilém Tell je sice plná exotismů a klišé, ale je ohromně efektní pro publikum. Obecně jsem ale proti nacionálním hlediskům, jsou tak snadno zneužitelná. Když miluju jezera, hory a útulnost švýcarských měst, když jím raději švýcarské čokolády než belgické nebo německé, nemá to nic společného s národní identifikací, prostě v tom cítím svůj DOMOV.

Jak to vůbec vypadá se švýcarskou "národní" hudbou, máte svého Verdiho, Wagnera, Smetanu nebo Janáčka? Kdo jsou typičtí švýcarští skladatelé minulosti i dneška?
Pokusím se o delší odpověď: Švýcarsko bylo až do roku 1850 zemí rolníků živých ze sýra a mléka (jak to popsal Mendelssohn nebo Goethe). V předchozích dobách naše šlechta nepodporovala orchestry, divadelní představení nebo umělecké sbírky. S finančním a průmyslovým rozvojem v polovině 19. století začali lidé "kupovat" umění a kulturu zvenčí. Města stavěla svá divadla, operní domy a koncertní sály koncem devatenáctého a začátkem dvacátého století. Kultura byla něco, co je "správné vlastnit", co jste si mohli koupit, ale nikdy věc, která by se vyvíjela ve filozofickém a existenciálním smyslu. Tento přístup sílil ve druhé polovině 20. století.
Máme velké skladatele: Arthura Honeggera – diriguji jeho fantastické dramatické scény Nicolas de Flüe  v rámci Švýcarského jara v Hradci Králové 21. března (svatý Mikuláš de Flüe byl středověký poustevník, který zachránil naši zemi před občanskou válkou a vnitřním rozvratem a dal našemu státu politické a filozofické základy). Dále  Frank Martin, Othmar Schoeck, Albert Moeschinger a Willy Burkhard, všichni tvořili v letech 1900 až 1950 a jsou na úrovni Maurice Ravela, Richarda Strausse nebo Albana Berga. Nejsou ale národnostně identifikovaní jako Janáček v České republice nebo Sibelius ve Finsku. To je důvod, proč nejsou známí jako ostatní skladatelé, kteří jsou specificky ruští, čeští, španělští či britští atd. Švýcarsko neobývá národ, je to konfederace, skupina nezávislých států. Chtěl jsem koupit partituru Honeggerovy symfonie v největším obchodě s hudbou v Bernu (hlavním městě Švýcarska!). Neměli ji a nebyla k dispozici vůbec v žádném z obchodů s hudbou. Musel jsem čekat čtyři(!) týdny, než ji pošlou z Paříže. Na to mám jen jedno slovo: je to skandál. Je to velmi dobrý příklad toho, jakou hodnotu má u nás naše vlastní kulturní dědictví.
Největší úspěchy se švýcarskou hudbou jsem měl mimo naši zemi. Nakonec jak sám vidíte, Švýcarské jaro zorganizovali švýcarští občané žijící v zahraničí jako třeba André Regli, náš velvyslanec v Praze, a jeho skvělý tým.

Největší událostí zahajovacího koncertu je světová premiéra Svity pro alpský roh, lesní roh a orchestr. Alpský roh je pro zbytek Evropy jednou ze švýcarských kuriozit – je obtížné na něj hrát, kterému běžnému nástroji je nejbližší a jak se jeho zvuk pojí se symfonickým orchestrem?
Alpský roh je přirozený nástroj, je samozřejmě blízký všem žesťovým nástrojům. Jeho tělo má podobnou délku jako lesní roh, ale není stočené. Dynamické a tonální možnosti jsou poměrně malé. Alpský roh je nástroj dlouhých, krásných tónů a jejich hry s přírodní ozvěnou. Eco (ozvěna), je také název věty, kterou napsal Jean-Luc Darbellay, je to druhá část skladby. Naše "svita" je experiment. Myslím, že je důležité, aby publikum mělo dostatek času na poslech sólového alpského rohu bez doprovodu, proto velmi oceňuji, že Radek Baborák hraje dlouhou kadenci ve třetí části.

Ve Švýcarsku se hovoří čtyřmi jazyky, co tyto oblasti sjednocuje?
Všechny části Švýcarska mají velmi dlouhou a hlubokou historii, která patří ke Švýcarské konfederaci (podobně jako ve Spojených státech). Spojuje nás naše demokracie. Kromě toho už příliš společných věcí nemáme, možná čokoládu, hodinky, vojenské nože a Rogera Federera. Naší výhodou je, že jsme italštější než Němci, pařížštější než Vídeňané, středomořštější než Skandinávci a britštější než Slované. Ovlivnily nás všechny směry a barvy. Díky tomu jsme velmi všestranní, ale také to vedlo k negativnímu aspektu takzvané neutrality. Například ve druhé světové válce udržovalo Švýcarsko styky nejen se spojenci, ale i s nacisty. Je to sebeobrana? Strategie?

Jedna moje kamarádka říká, že když přijede do Švýcarska, má chuť se usadit a pečovat o domácnost. Švýcarsko je v rámci obecných stereotypů vnímáno jako solidní, neuspěchaná a konzervativní země. Je to skutečně tak?
Ano, když chcete pojmenovat podstatnou vlastnost Švýcarska, je to tak, jak už jsem říkal – je to DOMOV. Dnes ale bohužel vzbuzují pozornost především korupční skandály bank, referenda proti minaretům, šovinističtí politici a zneužívání konzervativních postojů, To ale nemá nic společného s našimi skutečnými hodnotami, o nichž jsem pevně přesvědčen.

Co by se podle vás měli naučit Češi od Švýcarů a naopak?
Je to velmi složitá otázka, proto mi dovolte  uvést příklad bez přemýšlení: Češi by se měli naučit méně mluvit a diskutovat, mít více trpělivosti, nevěřit každému módnímu trendu a myslet udržitelnějším způsobem v ekologickém a lidském smyslu.
Švýcaři by si měli osvojit specifický humor, který umožňuje smát se sami sobě. Také fantastická česká designérská škola by pro nás mohla být příkladem stejně jako péče o národní dědictví. A také bychom se konečně měli naučit vařit pivo.

Máte nějaké oblíbené švýcarské a české jídlo?
Česká kachna nemá konkurenci stejně jako opravdový švýcarský sýr Raclette. Obojí je ale strašně těžké do žaludku!

Foto Guy Perrenoud

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Do kulturního programu Brněnských Vánoc na náměstí Svobody, byly stejně jako předešlé roky zařazeni také 4 interpreti reflektující tématiku, kterou se bude ubírat následující rok kancelář Brno město hudby UNESCO.  více

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější

Kritika

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více