Laďa Kerndl: Jsem tu už dvacet let přesčas

19. květen 2015, 7:00

Laďa Kerndl: Jsem tu už dvacet let přesčas

Zpěvák Laďa Kerndl se narodil v Brně 16. května 1945. Před několika dny, u příležitosti svých sedmdesátých narozenin, vydal své devatenácté album You. Hovořili jsme také o Laďově nové knize, o spolupráci s jeho dcerou Terezou, o boji s rakovinou a zmínili jsme i epizodu, kterou skupina Květy kdysi vtělila do názvu své písně Když L. Kerndl zpíval na lodi.

Album You, které jsi vydal u příležitosti svých sedmdesátých narozenin, začíná skladbou Thanks For Bringing Love Around Again, známou například v podání Raye Charlese. Proč právě ona desku otevírá?
Hlavními tématy mé nové desky jsou láska, smutek, zášť – všechno, co přináší život. Když řekneš: „Děkuji ti za to, že jsi přinesla lásku zpět“, je to asi reakce na předchozí těžké rozhořčení a rozchod. Řeknu-li: „Děkuji, že se láska vrátila díky tobě“, vyžaduje to pokoru. Člověk si uvědomí, že něco v životě neudělal tak, jak si to jeho partner představoval, a proto se rozešli. A toto je píseň o návratu. Je to krásné téma, a proto jsem tu píseň zařadil jako úvodní.

Zpíváš především převzaté melodie z nevyčerpatelné studnice americké písňové tvorby, skladby, které vznikaly během několika dekád. Jak moc ti záleží na obsahu jejich textů? Nebo jdeš jen po líbivosti melodií?
Ty písně zpravidla korespondují s tím, co jsem v životě prožil. Zažil jsem spoustu zklamání a pádů, ale také velmi radostné návraty. V bookletu nového alba jsem napsal, že jsem do těch skladeb dal všechny své emoce, radost, štěstí, zklamání i smutek za sedmdesát let svého života. A jsem rád, že ještě mohu zpívat.

Nahrával jsi alba se svým vrstevníkem Felixem Slováčkem nebo s kytaristou Romanem Pokorným, o generaci mladím, než jsi ty. Tentokrát se však po tvém boku objevují výrazně mladší muzikanti.
Ano, je to kapela, která na koncertech doprovází mou dceru Terezu, a já bych ji chtěl vyzdvihnout. Hrají velmi moderně, a i když album obsahuje staré skladby, aranže jsou přesně takové, jak to tito muzikanti, kterým je kolem pětadvaceti let, cítí. A dělají to opravdu velmi dobře. Také bych rád doplnil, že moje dcera Tereza zaranžovala a zpívá veškeré doprovodné vokály.

V čem je to pro tebe jiné – zpívat se svými vrstevníky a zpívat s takto mladými muzikanty?
Spolupráce s muzikanty, kteří mě běžně doprovázejí, to už je taková zaběhnutá věc. Podíváme se na sebe a každý ví, co má přesně hrát. Tito kluci jsou mladí a nezkušení, ale mají úžasnou vervu a chuť tvořit to, co ještě nikdy nedělali. Tato muzika je zajímá, přestože jsou to často skladby staré jako já, tedy i sedmdesát let. Já jsem jim nechal volnou ruku, aby ty písně pojali moderně, v novém kabátě. Jen jsem zadal témata a oni to natočili tak, jak cítili, že bych si to mohl přát.

Dokážeš odhadnout, co mladé hudebníky na písních starých několik desítek let vůbec baví?
Domnívám se, že takzvaná tuc tuc muzika začíná jít trochu stranou a že lidé přicházejí k hudbě, která je kvalitní a která vyjadřuje nějaký děj a melodii. Mladí muzikanti – a to mluvím obecně – to cítí a vracejí se k soulu a jazzu. Prvky těchto žánrů pak vládají i do svých vlastních skladeb. To je inspiruje a posunuje o schod výš.

Tvoje dcera si už jako malá zazpívala po tvém boku na tvých deskách. Určitě jsi ji potom pozorně sledoval, jak vedle tebe hudebně rostla. Jak vnímáš hudbu, které se teď jako zpěvačka věnuje? Je ti to blízké, nebo se ti spíše vzdaluje?
Když jsme spolu před mnoha lety začínali, zpívala Tereza se mnou a s velkými orchestry jazz a swing. Ve čtrnácti letech se potakala s Terezou Černochovou, dcerou Karla Černocha, a s Helenou Zeťovou, nevlastní dcerou Leška Semelky. Vystoupily spolu v televizi, Dan Hádl pro ně začal psát písničky, a tak vzniklo trio Black Milk. Existovalo několik let a pak se, jak už to bývá, rozpadlo. Každá ze zpěvaček se vydala na svou vlastní dráhu. A i když sleduji jen svou dceru, myslím, že se daří všem třem. Tereza to podle mne dělá dobře a má i několik hitů, které se úspěšně vysílají v řadě rozhlasových stanic. Většinou jsou to písně, které jí píše její manažer a nyní už také manžel René Mayer.

Že jsi Terezu v jejích začátcích hudebně ovlivnil, o tom není pochyb. Ale ovlivnila nějak i ona tebe?
Před několika lety jsem s ní natočil desku Pár příběhů, která obsahuje písně českých autorů. To mě natolik oslovilo, že jsem potom sám udělal ještě jednu českou desku, na které se podílel kytarista Roman Pokorný jako skladatel a kterou otextovalo asi sedm textařů. Jmenuje se Zdá se to pár dní. Obě ta alba byla úspěšná, já nelituju, že jsem se k nim dal přemluvit, ale nakonec jsem se opět vrátil k tvorbě světoznámých autorů. Moje nová deska, kterou jsem si vydal k sedmdesátinám, je ostatně už moje devatenáctá.

Proč vlastně zpíváš především anglicky?
V mládí jsem s tátou poslouchal v té době zakazované rozhlasové stanice jako Radio Luxembourg, Deutsche Welle nebo Radio London. Táta byl velký fanoušek této hudby a mě to pravděpodobně oslnilo natolik, že jsem chtěl anglicky mluvit a zpívat. Spoustu let jsem také vystupoval na amerických lodích a byl tento repertoár přímo vyžadován. Mohl jsem se mu tedy věnovat do hloubky, rozšiřovat počet písní, které znám, a tyto léty prověřené písně se staly mým zdrojem obživy.

Na většině svých alb čerpáš z této pokladnice především americké populární hudby. Je ještě kde brát?
To je nevyčerpatelný zdroj. Jen slavných filmových melodií a evergreenů od nejlepších autorů je tolik, že bych mohl natočit dalších několik desítek cédéček a nikdy bych nebyl u konce.

Jazzové standardy vznikly často právě z filmových nebo muzikálových melodií. Vybíráš si písně i podle toho, zda jsi dotyčné filmy viděl?
Milostné písně z filmů jako Love Story nebo Kmotr jsem natočil právě proto, že jsem ty filmy viděl. Jsou to tak krásné melodie a dojemné texty, že jsem je na svá alba prostě musel zařadit. Obecně když film vidím, určitě mě píseň oslovuje víc.

Vytváříš si v mysli vlastní filmy, jakousi vizualizaci písní?
Určitě. Text si vždy pečlivě prostuduju a v případě, že jsem film neviděl, představím si nějakou situaci, za které píseň vznikala.

Na tvé koncerty chodí i starší posluchači a ne každý z nich rozumí anglicky. Jak to děláš, aby věděli, o čem zpíváš?
Když mě na koncertě poslouchají starší lidé, rád jim o písně něco málo povím. Ale skladby jako What A Wanderful World od Louise Armstronga jsou tak krásné samy o sobě, že tam není třeba nic vysvětlovat.

Současně s novým albem ti vyšla také kniha Kariéra na druhý dech. Předpokládám, že asi navazuje na tvou první knížku Moře, přístavy a lásky z roku 2006…?
Kniha Moře, přístavy a lásky pojednává o době od mého narození pár dnů po válce po rok 1994, kdy jsem onemocněl rakovinou krku. V nové knize sice najdete i pár vzpomínek z minulosti nebo vyznání od mých kolegů zpěváků, od herců nebo pánů prezidentů, ale jinak je zaměřena především na to, jak jsem se potýkal s touto nemocí. Už jsem neměl naději za přežití, vypadalo to velmi špatně a já teď děkuji Bohu, že jsem tu už dvacet let přesčas. Kniha tedy vypráví o mé nemoci, o návratu na pódia a o tom, jak je těžké dělat kariéru v padesáti. Zpěváci a herci totiž zpravidla začínají od mládí, ale já jsem se tady objevila po mnoha letech a měl jsem štěstí, že jsem se dostal tam, kde teď jsem.

Máš už nápad, jak by mohlo vypadat tvé dvacáté album?
Celý život jsem skládal písně do šuplíku – někdy jen melodie, jindy i s textem. Říkal jsem si tedy, že by možná bylo dobré uzavřít tím hudební kariéru. To je jedna možnost. Potom mám malý dluh ke karibským ostrovům, jejichž hudba mě vždy oslňovala. A pak je tu samozřejmě možnost udělat best of. Ještě tedy nevím, jak se rozhodnu.

Zpíval jsi na lodi, působil jsi v Norsku, Švýcarsku, Německu, máš rád Karibik, ale narodil ses v Brně a na Moravě bydlíš. Kde se cítíš doma?
Já se cítím doma u nás. Letos mám 70 koncertů po celé republice a na všechna místa se moc těším.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Nejčtenější

Kritika

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více