Lazar & Mešković: Zastoupit ve dvou celou kapelu

Lazar & Mešković: Zastoupit ve dvou celou kapelu

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.

Oba pocházíte z Balkánu, ale začali jste spolupracovat v Norsku. Jak se to přihodilo?

Almir: V roce 2011 jsem přijel do Osla, abych tam na akademii absolvoval magisterské studium klasického akordeonu. Máme s Danielem společného přítele, který byl v době, kdy jsem tam studoval, na akademii v Oslu profesorem. Právě on mi řekl, že tam má přijet jeden opravdu úžasný muzikant ze Srbska. A že bych se s ním, až tam bude, měl určitě seznámit a že bych s ním měl i hrát. A pokaždé, když jsme se na akademii potkali, mi to opakoval. V příštím roce přijel Daniel a náš společný přítel – jmenuje se Steinar Ofsdal – nás představil, a my jsme spolu začali hrát. Alespoň tedy myslím, že i Daniel se se Steinarem také znal a že on mu řekl o mně totéž, co mně o něm. Dal nás tedy takto dohromady.

Daniel: Já bych dodal, že jsme se potkali a začali jsme se přátelit, ale zpočátku jsme spolu nehráli. Jenže profesor se nás pořád ptal, proč spolu nehrajeme. My jsme mu říkali, že jeden o druhém ani nevíme, jak ten druhý hraje. On se tedy rozhodl zorganizovat nám společný koncert. Přímo nás donutil k tomu, abychom spolu hráli. A my jsme hned po první zkoušce věděli, že by to mohlo fungovat. Klasická a lidová hudba jsou dvě naprosto odlišné disciplíny. Z vlastní zkušenosti vím, že když jste dobrý ve vážné hudbě, zpravidla se zaměřujete jen na ni, a lidová hudba tím – řekněme – poněkud trpí. Ale Almir umí oba žánry hrát stejně dobře a podobně to mám i já. Byla to tedy skvělá kombinace. Navíc jsme zhruba stejně staří a do Norska jsme přijeli ve stejnou dobu. Všechno to do sebe zapadalo.

Almire, spolupracoval jste už dříve s nějakým houslistou?

Almir: Když jsem studoval na střední škole v Tuzle v Bosně a Hercegovině, spolupracoval jsem s jedním houslistou, ale hráli jsme vážnou hudbu. Podobně i na akademii jsem hrával s houslisty. V té době jsem působil v triu, které si říkalo Rubinstein Klezmer Project. Houslista z tohoto tria byl úžasný hudebník z Izraele, který v té době žil v Německu. Když nad tím tedy teď přemýšlím, hrál jsem tehdy s houslisty hodně, i když jsem si to možná neuvědomoval.

A vy, Danieli? Hrál jste s akordeonisty?

Daniel: Já jsem podobné zkušenosti neměl. Hrával jsem s akordeonisty, ale pouze v rámci lidového orchestru a nikdy přímo v duu. Ostatně naše duo také vzniklo náhodou, protože předtím jsme spolu hráli v rámci větších skupin. Nicméně Norsko je drahá země a lidé tam šetří i na kultuře, a tak se nás často ptali, jestli bychom nemohli zahrát to samé, ale pouze ve dvou. Zpočátku jsme říkali, že kapelu jen ve dvou zastoupit nemůžeme. Až jsme jednou měli jen jako duo koncert v divadle, a tehdy jsme si řekli, že nám to vlastně funguje a že je to zajímavé. V Norsku je totiž typické, že hrají jen velmi malá uskupení, například duo akordeonu a houslí, případně že hraje třeba houslista sám, což se například v Srbsku nebo v Bosně moc neděje. Řekli jsme si tedy, že by mohlo být zajímavé zkusit, jak by naše hudba, napsaná pro větší tělesa, mohla znít jen ve dvou, a jaké nuance by z takové spolupráce mohly vzejít.

Vaše úspěšné album Family Beyond Blood, vydané loni, obsahuje jak lidové melodie, tak autorské skladby. Jaká k nim byla cesta?

Almir: Naše společná hudební cesta začala tím, že jsme hráli především lidovou hudbu z Balkánu, kterou jsme upravovali pro akordeon a housle. Ale na našem posledním albu už najdete především naše vlastní skladby. Trvalo nám pár let, než jsme se ke skládání vlastního repertoáru dostali, ale pak už nám to přišlo naprosto logické. Na našem novém albu máme prakticky samou původní hudbu. Navíc posledních dvanáct nebo třináct let, co žijeme v Norsku, spolupracujeme s norskými hudebníky a rozvíjíme svůj styl do různých směrů. To se na novém albu odrazilo v tom, že na něm máme hosty z různých zemí a že jsme k žánrům, na které se zpravidla orientujeme, přidali něco navíc. Díky norským hostům na albu dostala naše hudba severský nádech.

Podle čeho jste hosty vybírali?

Daniel: Na albu máme hosty, jaké jsme si vysnili. Já jsem třeba dříve hrál s Danielem Herskedalem a zde jsme na tuto spolupráci navázali. Chtěli jsme také vyzkoušet něco společného se sámskými umělci, což pro nás byla velká výzva. Moc toho totiž o sámské kultuře nevíme a skládat pro hlas zpěvačky Marji byla opravdová výzva, něco, co jsme nikdy předtím nezkoušeli. Chtěli jsme prostě zjistit, jaké jsou možnosti dua složeného z těchto dvou konkrétních nástrojů. Navíc každý host, kterého jsme si na album pozvali, je někdo, koho obdivujeme. Každý z nich reprezentuje hudbu, kterou posloucháme, případně hudbu, o které jsme byli přesvědčeni, že se bude k té naší skvěle hodit. Hráli jsme například s hudebníky ze západní Afriky a já jsem si říkal, že kombinace akordeonu a kory by zněla skvěle. A nemyslím si, že by na světě bylo mnoho takových projektů, kde tyto dva nástroje zní vedle sebe. Poslouchal jsme tedy různé interprety a hledal jsem někoho, kdo by mě svou hrou na koru skutečně zaujal, až jsem narazil na nahrávky Toumaniho Diabatého. Toumani je z Mali a Sidiki Kamara, kterého máme také na albu, patří mezi jeho nejlepší přátele. Byl tedy pro nás důležitou spojnicí směrem k Toumanimu. Zajímavé to bylo také s íránským zpěvákem Vahidem. Píseň, ve které zpívá, jsme měli zkomponovanou a odjeli jsme na turné. Já jsem v minulosti hrál s různými íránskými zpěváky, a tak jsme si pouštěli různé živé nahrávky z této oblasti. A mezi těmi nahrávkami nás zaujal jeden zpěvák s typickým hlasem, o kterém jsem byl původně přesvědčený, že to byl Alim Qasimov z Ázerbájdžánu. Měl totiž úplně stejný hlas. Ale zjistili jsme, že je to mladý zpěvák z Íránu Vahid Taj. Hned bylo rozhodnuto, že právě on bude naším hostem v této konkrétní skladbě.

Budete tedy pokračovat jako duo, nebo budete směřovat spíše ke spolupráci s dalšími hudebníky?

Almir: Jste-li v Norsku hudebníkem na volné noze, znamená to, že musíte stále spolupracovat s různými lidmi. Fungujeme tak od prvního momentu. Můj kolega má spoustu projektů a já také. Ale i když jsme si na společné album pozvali řadu hostů, bereme naše duo vždy jako základ, jako osu, kolem které se to všechno točí. Hosté jsou jen taková příchuť. I ty skladby, ve kterých máme hosty, hráváme na koncertech pouze v duu. Jen jsme to chtěli na albu předvést trochu jinak, s dalšími umělci, a brali jsme to pro sebe i jako výzvu, jako něco nového.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Nejčtenější

Kritika

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více