Lazar & Mešković: Zastoupit ve dvou celou kapelu

Lazar & Mešković: Zastoupit ve dvou celou kapelu

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.

Oba pocházíte z Balkánu, ale začali jste spolupracovat v Norsku. Jak se to přihodilo?

Almir: V roce 2011 jsem přijel do Osla, abych tam na akademii absolvoval magisterské studium klasického akordeonu. Máme s Danielem společného přítele, který byl v době, kdy jsem tam studoval, na akademii v Oslu profesorem. Právě on mi řekl, že tam má přijet jeden opravdu úžasný muzikant ze Srbska. A že bych se s ním, až tam bude, měl určitě seznámit a že bych s ním měl i hrát. A pokaždé, když jsme se na akademii potkali, mi to opakoval. V příštím roce přijel Daniel a náš společný přítel – jmenuje se Steinar Ofsdal – nás představil, a my jsme spolu začali hrát. Alespoň tedy myslím, že i Daniel se se Steinarem také znal a že on mu řekl o mně totéž, co mně o něm. Dal nás tedy takto dohromady.

Daniel: Já bych dodal, že jsme se potkali a začali jsme se přátelit, ale zpočátku jsme spolu nehráli. Jenže profesor se nás pořád ptal, proč spolu nehrajeme. My jsme mu říkali, že jeden o druhém ani nevíme, jak ten druhý hraje. On se tedy rozhodl zorganizovat nám společný koncert. Přímo nás donutil k tomu, abychom spolu hráli. A my jsme hned po první zkoušce věděli, že by to mohlo fungovat. Klasická a lidová hudba jsou dvě naprosto odlišné disciplíny. Z vlastní zkušenosti vím, že když jste dobrý ve vážné hudbě, zpravidla se zaměřujete jen na ni, a lidová hudba tím – řekněme – poněkud trpí. Ale Almir umí oba žánry hrát stejně dobře a podobně to mám i já. Byla to tedy skvělá kombinace. Navíc jsme zhruba stejně staří a do Norska jsme přijeli ve stejnou dobu. Všechno to do sebe zapadalo.

Almire, spolupracoval jste už dříve s nějakým houslistou?

Almir: Když jsem studoval na střední škole v Tuzle v Bosně a Hercegovině, spolupracoval jsem s jedním houslistou, ale hráli jsme vážnou hudbu. Podobně i na akademii jsem hrával s houslisty. V té době jsem působil v triu, které si říkalo Rubinstein Klezmer Project. Houslista z tohoto tria byl úžasný hudebník z Izraele, který v té době žil v Německu. Když nad tím tedy teď přemýšlím, hrál jsem tehdy s houslisty hodně, i když jsem si to možná neuvědomoval.

A vy, Danieli? Hrál jste s akordeonisty?

Daniel: Já jsem podobné zkušenosti neměl. Hrával jsem s akordeonisty, ale pouze v rámci lidového orchestru a nikdy přímo v duu. Ostatně naše duo také vzniklo náhodou, protože předtím jsme spolu hráli v rámci větších skupin. Nicméně Norsko je drahá země a lidé tam šetří i na kultuře, a tak se nás často ptali, jestli bychom nemohli zahrát to samé, ale pouze ve dvou. Zpočátku jsme říkali, že kapelu jen ve dvou zastoupit nemůžeme. Až jsme jednou měli jen jako duo koncert v divadle, a tehdy jsme si řekli, že nám to vlastně funguje a že je to zajímavé. V Norsku je totiž typické, že hrají jen velmi malá uskupení, například duo akordeonu a houslí, případně že hraje třeba houslista sám, což se například v Srbsku nebo v Bosně moc neděje. Řekli jsme si tedy, že by mohlo být zajímavé zkusit, jak by naše hudba, napsaná pro větší tělesa, mohla znít jen ve dvou, a jaké nuance by z takové spolupráce mohly vzejít.

Vaše úspěšné album Family Beyond Blood, vydané loni, obsahuje jak lidové melodie, tak autorské skladby. Jaká k nim byla cesta?

Almir: Naše společná hudební cesta začala tím, že jsme hráli především lidovou hudbu z Balkánu, kterou jsme upravovali pro akordeon a housle. Ale na našem posledním albu už najdete především naše vlastní skladby. Trvalo nám pár let, než jsme se ke skládání vlastního repertoáru dostali, ale pak už nám to přišlo naprosto logické. Na našem novém albu máme prakticky samou původní hudbu. Navíc posledních dvanáct nebo třináct let, co žijeme v Norsku, spolupracujeme s norskými hudebníky a rozvíjíme svůj styl do různých směrů. To se na novém albu odrazilo v tom, že na něm máme hosty z různých zemí a že jsme k žánrům, na které se zpravidla orientujeme, přidali něco navíc. Díky norským hostům na albu dostala naše hudba severský nádech.

Podle čeho jste hosty vybírali?

Daniel: Na albu máme hosty, jaké jsme si vysnili. Já jsem třeba dříve hrál s Danielem Herskedalem a zde jsme na tuto spolupráci navázali. Chtěli jsme také vyzkoušet něco společného se sámskými umělci, což pro nás byla velká výzva. Moc toho totiž o sámské kultuře nevíme a skládat pro hlas zpěvačky Marji byla opravdová výzva, něco, co jsme nikdy předtím nezkoušeli. Chtěli jsme prostě zjistit, jaké jsou možnosti dua složeného z těchto dvou konkrétních nástrojů. Navíc každý host, kterého jsme si na album pozvali, je někdo, koho obdivujeme. Každý z nich reprezentuje hudbu, kterou posloucháme, případně hudbu, o které jsme byli přesvědčeni, že se bude k té naší skvěle hodit. Hráli jsme například s hudebníky ze západní Afriky a já jsem si říkal, že kombinace akordeonu a kory by zněla skvěle. A nemyslím si, že by na světě bylo mnoho takových projektů, kde tyto dva nástroje zní vedle sebe. Poslouchal jsme tedy různé interprety a hledal jsem někoho, kdo by mě svou hrou na koru skutečně zaujal, až jsem narazil na nahrávky Toumaniho Diabatého. Toumani je z Mali a Sidiki Kamara, kterého máme také na albu, patří mezi jeho nejlepší přátele. Byl tedy pro nás důležitou spojnicí směrem k Toumanimu. Zajímavé to bylo také s íránským zpěvákem Vahidem. Píseň, ve které zpívá, jsme měli zkomponovanou a odjeli jsme na turné. Já jsem v minulosti hrál s různými íránskými zpěváky, a tak jsme si pouštěli různé živé nahrávky z této oblasti. A mezi těmi nahrávkami nás zaujal jeden zpěvák s typickým hlasem, o kterém jsem byl původně přesvědčený, že to byl Alim Qasimov z Ázerbájdžánu. Měl totiž úplně stejný hlas. Ale zjistili jsme, že je to mladý zpěvák z Íránu Vahid Taj. Hned bylo rozhodnuto, že právě on bude naším hostem v této konkrétní skladbě.

Budete tedy pokračovat jako duo, nebo budete směřovat spíše ke spolupráci s dalšími hudebníky?

Almir: Jste-li v Norsku hudebníkem na volné noze, znamená to, že musíte stále spolupracovat s různými lidmi. Fungujeme tak od prvního momentu. Můj kolega má spoustu projektů a já také. Ale i když jsme si na společné album pozvali řadu hostů, bereme naše duo vždy jako základ, jako osu, kolem které se to všechno točí. Hosté jsou jen taková příchuť. I ty skladby, ve kterých máme hosty, hráváme na koncertech pouze v duu. Jen jsme to chtěli na albu předvést trochu jinak, s dalšími umělci, a brali jsme to pro sebe i jako výzvu, jako něco nového.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Nejčtenější

Kritika

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce