Lazar & Mešković: Zastoupit ve dvou celou kapelu

Lazar & Mešković: Zastoupit ve dvou celou kapelu

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.

Oba pocházíte z Balkánu, ale začali jste spolupracovat v Norsku. Jak se to přihodilo?

Almir: V roce 2011 jsem přijel do Osla, abych tam na akademii absolvoval magisterské studium klasického akordeonu. Máme s Danielem společného přítele, který byl v době, kdy jsem tam studoval, na akademii v Oslu profesorem. Právě on mi řekl, že tam má přijet jeden opravdu úžasný muzikant ze Srbska. A že bych se s ním, až tam bude, měl určitě seznámit a že bych s ním měl i hrát. A pokaždé, když jsme se na akademii potkali, mi to opakoval. V příštím roce přijel Daniel a náš společný přítel – jmenuje se Steinar Ofsdal – nás představil, a my jsme spolu začali hrát. Alespoň tedy myslím, že i Daniel se se Steinarem také znal a že on mu řekl o mně totéž, co mně o něm. Dal nás tedy takto dohromady.

Daniel: Já bych dodal, že jsme se potkali a začali jsme se přátelit, ale zpočátku jsme spolu nehráli. Jenže profesor se nás pořád ptal, proč spolu nehrajeme. My jsme mu říkali, že jeden o druhém ani nevíme, jak ten druhý hraje. On se tedy rozhodl zorganizovat nám společný koncert. Přímo nás donutil k tomu, abychom spolu hráli. A my jsme hned po první zkoušce věděli, že by to mohlo fungovat. Klasická a lidová hudba jsou dvě naprosto odlišné disciplíny. Z vlastní zkušenosti vím, že když jste dobrý ve vážné hudbě, zpravidla se zaměřujete jen na ni, a lidová hudba tím – řekněme – poněkud trpí. Ale Almir umí oba žánry hrát stejně dobře a podobně to mám i já. Byla to tedy skvělá kombinace. Navíc jsme zhruba stejně staří a do Norska jsme přijeli ve stejnou dobu. Všechno to do sebe zapadalo.

Almire, spolupracoval jste už dříve s nějakým houslistou?

Almir: Když jsem studoval na střední škole v Tuzle v Bosně a Hercegovině, spolupracoval jsem s jedním houslistou, ale hráli jsme vážnou hudbu. Podobně i na akademii jsem hrával s houslisty. V té době jsem působil v triu, které si říkalo Rubinstein Klezmer Project. Houslista z tohoto tria byl úžasný hudebník z Izraele, který v té době žil v Německu. Když nad tím tedy teď přemýšlím, hrál jsem tehdy s houslisty hodně, i když jsem si to možná neuvědomoval.

A vy, Danieli? Hrál jste s akordeonisty?

Daniel: Já jsem podobné zkušenosti neměl. Hrával jsem s akordeonisty, ale pouze v rámci lidového orchestru a nikdy přímo v duu. Ostatně naše duo také vzniklo náhodou, protože předtím jsme spolu hráli v rámci větších skupin. Nicméně Norsko je drahá země a lidé tam šetří i na kultuře, a tak se nás často ptali, jestli bychom nemohli zahrát to samé, ale pouze ve dvou. Zpočátku jsme říkali, že kapelu jen ve dvou zastoupit nemůžeme. Až jsme jednou měli jen jako duo koncert v divadle, a tehdy jsme si řekli, že nám to vlastně funguje a že je to zajímavé. V Norsku je totiž typické, že hrají jen velmi malá uskupení, například duo akordeonu a houslí, případně že hraje třeba houslista sám, což se například v Srbsku nebo v Bosně moc neděje. Řekli jsme si tedy, že by mohlo být zajímavé zkusit, jak by naše hudba, napsaná pro větší tělesa, mohla znít jen ve dvou, a jaké nuance by z takové spolupráce mohly vzejít.

Vaše úspěšné album Family Beyond Blood, vydané loni, obsahuje jak lidové melodie, tak autorské skladby. Jaká k nim byla cesta?

Almir: Naše společná hudební cesta začala tím, že jsme hráli především lidovou hudbu z Balkánu, kterou jsme upravovali pro akordeon a housle. Ale na našem posledním albu už najdete především naše vlastní skladby. Trvalo nám pár let, než jsme se ke skládání vlastního repertoáru dostali, ale pak už nám to přišlo naprosto logické. Na našem novém albu máme prakticky samou původní hudbu. Navíc posledních dvanáct nebo třináct let, co žijeme v Norsku, spolupracujeme s norskými hudebníky a rozvíjíme svůj styl do různých směrů. To se na novém albu odrazilo v tom, že na něm máme hosty z různých zemí a že jsme k žánrům, na které se zpravidla orientujeme, přidali něco navíc. Díky norským hostům na albu dostala naše hudba severský nádech.

Podle čeho jste hosty vybírali?

Daniel: Na albu máme hosty, jaké jsme si vysnili. Já jsem třeba dříve hrál s Danielem Herskedalem a zde jsme na tuto spolupráci navázali. Chtěli jsme také vyzkoušet něco společného se sámskými umělci, což pro nás byla velká výzva. Moc toho totiž o sámské kultuře nevíme a skládat pro hlas zpěvačky Marji byla opravdová výzva, něco, co jsme nikdy předtím nezkoušeli. Chtěli jsme prostě zjistit, jaké jsou možnosti dua složeného z těchto dvou konkrétních nástrojů. Navíc každý host, kterého jsme si na album pozvali, je někdo, koho obdivujeme. Každý z nich reprezentuje hudbu, kterou posloucháme, případně hudbu, o které jsme byli přesvědčeni, že se bude k té naší skvěle hodit. Hráli jsme například s hudebníky ze západní Afriky a já jsem si říkal, že kombinace akordeonu a kory by zněla skvěle. A nemyslím si, že by na světě bylo mnoho takových projektů, kde tyto dva nástroje zní vedle sebe. Poslouchal jsme tedy různé interprety a hledal jsem někoho, kdo by mě svou hrou na koru skutečně zaujal, až jsem narazil na nahrávky Toumaniho Diabatého. Toumani je z Mali a Sidiki Kamara, kterého máme také na albu, patří mezi jeho nejlepší přátele. Byl tedy pro nás důležitou spojnicí směrem k Toumanimu. Zajímavé to bylo také s íránským zpěvákem Vahidem. Píseň, ve které zpívá, jsme měli zkomponovanou a odjeli jsme na turné. Já jsem v minulosti hrál s různými íránskými zpěváky, a tak jsme si pouštěli různé živé nahrávky z této oblasti. A mezi těmi nahrávkami nás zaujal jeden zpěvák s typickým hlasem, o kterém jsem byl původně přesvědčený, že to byl Alim Qasimov z Ázerbájdžánu. Měl totiž úplně stejný hlas. Ale zjistili jsme, že je to mladý zpěvák z Íránu Vahid Taj. Hned bylo rozhodnuto, že právě on bude naším hostem v této konkrétní skladbě.

Budete tedy pokračovat jako duo, nebo budete směřovat spíše ke spolupráci s dalšími hudebníky?

Almir: Jste-li v Norsku hudebníkem na volné noze, znamená to, že musíte stále spolupracovat s různými lidmi. Fungujeme tak od prvního momentu. Můj kolega má spoustu projektů a já také. Ale i když jsme si na společné album pozvali řadu hostů, bereme naše duo vždy jako základ, jako osu, kolem které se to všechno točí. Hosté jsou jen taková příchuť. I ty skladby, ve kterých máme hosty, hráváme na koncertech pouze v duu. Jen jsme to chtěli na albu předvést trochu jinak, s dalšími umělci, a brali jsme to pro sebe i jako výzvu, jako něco nového.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Ve druhém dnu festivalu Expozice nové hudby přenesli pořadatelé návštěvníky do vod komorních. V podání houslistky Terezy Horákové v Besedním domě zazněly dvě výjimečné skladby pro sólové housle. Při druhé z nich se k houslistce připojila Sarah Jedličková, která živě pracovala s osmi předem nahranými zvukovými stopami.  více

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce

Klub moravských skladatelů pravidelně uvádí koncerty, při kterých dostávají slovo mladí interpreti, často teprve studenti vysoké školy či konzervatoře. V pondělí 7. října v 19 hodin v koncertním sále HF JAMU skupina studentů s podporou svých starších kolegů, tentokrát i profesionálů, uvedla program s názvem Od Janáčka k dnešku, hudební vzpomínka na moravské skladatele. Jak už název napovídá, program byl složený z děl čtyř skladatelů, kteří jsou spojeni s Moravou a zejména s Brnem, konkrétně Arne Linky, Pavla Haase, Antonína Tučapského a Leoše Janáčka.  více

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Muzikál nemusí být vždy jen pocukrovaným pozlátkem, mazlivým hudebním vyprávěním zamotaným do přeslazeného konce. Městské divadlo Brno v české premiéře uvedlo broadwayský muzikál Drahý Evane Hansene. Navzdory komickým situacím diváka čeká téměř tragická story ze střední školy roubovaná na komorní hudební příběh. Tento celek nápaditě otevírá drsná témata jako je úzkost, osamocenost, deprese či dokonce sebevražda. Je tedy logické, že dílo s tklivou hudbou a psychologizujícími písňovými texty Benje Paseka a Justina Paula a vynalézavým libretem Stevena Levensona je dnes již takřka kultovním a že budí nadšení. Nyní se tedy lze navrch těšit z tohoto importu také do Brna.  více

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíčekvíce

Jednou z nejočekávanějších hvězd letošního ročníku festivalu JazzFestBrno byl bezesporu americký kytarista Al Di Meola se svým projektem The Electric Years. Kytarový matador vystoupil v brněnském Sono centru v úterý 17. září při turné, ve kterém se – jak už z názvu projektu vyplývá - vrací především k sérii jazz-rockových nahrávek z druhé poloviny 70. let minulého století.  více

Již 69. sezonu zahájila v neděli 15. září v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod taktovkou jejího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Divákům nabídla skladby Bedřicha Smetany a Antona Brucknera, kteří by tento rok oslavili dvousté narozeniny. Oproti avizovanému programu byl ovšem nedělní večer zkrácen o symfonickou báseň Hakon Jarl, neboť vydatné deště a s nimi spojené záplavy se nevyhnuly ani brněnskému okolí. Několik muzikantů se nemohlo do Brna na koncert bezpečně dostat. Jednou z nich byla i harfistka Ivana Švestková, jejíž part ve zmíněné symfonické básni velice náročný, nebylo možné takto narychlo sehnat náhradu.  více

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Nejčtenější

Kritika

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více