Luboš Mareček: Na jeviště se raději dívám, než na něm stojím

Luboš Mareček: Na jeviště se raději dívám, než na něm stojím

Pamatuješ si, kdys poprvé napsal divadelní kritiku a na co byla?
Já jsem začal psát divadelní kritiky už na vysoké škole. Ale naplno to vlastně začalo až po absolvování Filozofické fakulty MU, když jsem nastoupil do Brněnského večerníku. Tam jsem začal soustavně psát recenze na činoherní divadlo a posléze v tom pokračoval v Lidových novinách a MF Dnes. Na první kritiku si ale opravdu nevzpomenu.

Co tě kromě povolání k psaní kritik přivedlo – vnitřní puzení, chuť se vyjádřit, nebo si jako ostatní kritici a léčíš si psaním mindráky?
Možná teď na sebe pošlu hromy a blesky praktikujících divadelníků, protože já chtěl nejdříve mezi ně. Už na gymnáziu jsem se rozhodoval, že půjdu na činoherní herectví na JAMU. Bohužel ale zemřel režisér Hugo Domes, který slíbil, že mě na zkoušku připraví. Zvolil jsem tedy studium historie a českého jazyka a literatury, ale divadlo ve mě bylo stale jaksi zasunuté. Objevil jsem si ho už na zmíněném gymnáziu. Utíkal jsem i z vyučování, a hodiny a hodiny jsem proseděl ve Slováckém divadle v Uherském Hradišti i během zkoušek. Tam jsem poznal divadelní svět jak na jevišti, tak i velmi důvěrně zákulisí v podobě všech profesí, které se kolem divadla točí. Často jsem hodiny o divadle proklábosil třeba s inspicientkou Aničkou. Zjistil jsem, že mám v sobě velkou fascinaci divadlem. Ale už během prvního ročníku na filozofické fakultě mi bylo jasné, že mě baví ten svět spíš okukovat, pozorovat, vyjadřovat se k němu a hodnotit jej než se ho aktivně účastnit. Nejvíc jsem si to uvědomil na konci devadesátých let, kdy Vladimír Morávek udělal v Hradci Králové projekt, během nějž jsme si s herci prohodili profese. Hodně českých deníkových kritiků se sjelo na třídenní soustředění a mělo nastudovat třetí dějství Hamleta. Herci nás u toho pozorovali a měli na to napsat kritiku. Skončilo to polovičatě: my jsme vystoupili, já jsem tam měl dvě věty, které jsem si nebyl schopný zapamatovat, ale herecké reflexe našich výkonů už se mi do ruky nedostaly. Podstatné ale je, že jsem si přes tuto krátkou zkušenost uvědomil, že se na jeviště raději dívám, než na něm stojím, i když jsem se dlouhá léta aktivně věnoval uměleckému přednesu.

Dlouho jsi vedl v brněnské MF Dnes kulturní rubriku – ta v oblastních vydáních přestala existovat už před lety. Ustupuje zájem o umění mezi čtenáři a noviny se přizpůsobují, nebo je to naopak?
Já myslím, že to souvisí s celkovým stavem tištěných médií. Jejich náklady se dramaticky propadají, noviny přicházejí o své čtenáře. Za mého mnohaletého působení nám byla vždy podsouvána idea, že kultura je taková popelka. Já jsem si to nikdy nemyslel. A potvrzoval jsem si to vždy, když třeba došlo k přesahům kultury na přední stránky zpravodajství – jako rozhovor se známým hercem nebo netradiční premiéra –, čtenářský hlad po těchto osobnostech a událostech se vždycky projevil. Ústup kulturních rubrik je jev, který souvisí s mnoha negativními trendy, není to jen krize novinového papíru a přesun čtenářů na web.

Po svém odchodu z MF Dnes jsi zakotvil na JAMU jako tiskový mluvčí a specialista pro vnější vztahy. Jsi schopen od toho odhlédnout, kdybys měl psát kritiku na představení vašeho Divadla na Orlí, nebo je lepší to vůbec nepokoušet?
Já jsem se nikdy takovému pokušení nevystavil. Abych byl konkrétní: z Divadelních novin mě prosili minulou sezónu o recenzi na velice zdařilé představení Kabaret Hrabal. Odmítl jsem to z důvodů, na které ses ptal. Nejde tady ani tak o pokušení jako o férovost a tady by to byl jasný a prokazatelný střet zájmů. Bez ohledu na pokušení nebo schopnosti mu odolat – to se prostě nedělá. O to raději ale píšu a zpracovávám zprávy o všech uměleckých produkcích JAMU a šířím je do světa, protože nejen na Orlí ale i ve studiu Marta vznikají skutečně pozoruhodné studentské projekty. Mám je navíc i jako nereferující divadelní kritik opravdu rád.

Jaký je rozdíl mezi divadlem a hudebním divadlem. Co odlišuje činohru s vloženými písničkami třeba od muzikálu?
Viděl jsem činohry nabízející velké hudební plochy a znám taky muzikály, ve kterých se víc mluvilo než zpívalo a nebylo to jen nějaké singspiely. Pokud nechceme teoretizovat o definicích žánrů, může zústat tento dotaz otevřený. Muzikálům se třeba vyčítá jistá povrchnost, která je pro mě vyvážená profesionálním nasazením aktérů, kteří skutečně musí umět nejen pořádně hrát, ale i bravurně zpívat a tančit. To není tak automaticky přítomné v činohře, která je pro mě ale skutečně oduševnělejším a hlubokomyslnějším žánrem. Mám ale rád jak činohru, tak hudební divadlo, a s přibývajícím věkem stále víc propadám kouzlu vážné hudby a kvalitní dobré opery.

Co si slibuješ od příchodu Mária Radačovského do čela brněnského baletu – jestli vůbec něco?
Ta otázka ještě není na místě, protože pan umělecký šéf nastoupil počátkem listopadu a žádná baletní inscenace nespadá na vrub jeho týmu. Nemám rád nějaké předjímání. Chtěl bych posuzovat až konkrétní kroky, kam ten soubor povede, dramaturgické plány a podobně. Zatím si tedy při nejlepší vůli ani není co myslet a slibovat.

Jaký podle tebe je hudebně divadelní život v Brně – co ti v něm chybí, přebývá, čeho je akorát?
Co se týká hudebních žánrů i produkcí, tak je zde život rozmanitý a vybrat si může každý. Nejsme v poslední době svědky nějakých bombastických show populární hudby, což asi souvisí s celkovou ekonomickou situací. Po takových monstrakcích se mi ale nestýská. Ve městě funguje zajímavá klubová scéna a co se týká koncertního života mohl bych teď naříkat nad stále nestojícím koncertním sálem. Je tu hodně agilní jazzová scéna…

a to hudební divadlo?
Tam bych jednu výhradu měl a bude to takový paradox. Já jsem nenašel nikdy zalíbení v operetě, kromě takových velkých čísel jako je třeba Netopýr nebo Veselá vdova, na nichž si i velcí operní zpěváci ve světě brousí své hlasy, svůj herecký, hudební a dramatický um. Když jsem ale mluvil o tom, že si tu může vybrat každý, tak tu chybí slušně dělaná opereta. Myslím, že je pořád hodně posluchačů, kteří by žánr vděčně navštěvovali. Já jsem k němu cestu nenašel, ale možná jsem jen neměl štěstí na dobrá představení.

Věnuješ se hudbě i aktivně? Přinejmenším jsem tě slyšel slušně zpívat lidovky…
Hudbě se věnuji aktivně potud, že zejména když piju víno, tak potom zpívám lidovky – jako kovaný Moravský Slovák a letitý tanečník v souborech Hradišťánek a Čechovci. Nikdy jsem nepřilnul k dechovce, ale lidové písně k cimbálu mám opravdu rád, i když mi někdy při mém halekání okolí dává najevo, že je to moc nahlas.

Když se odpoutám od muziky, jednou jsem tě potkal i s košíkem zeleniny cestou z Kraví hory – tos dostal, nebo jsi někomu přelezl plot?
Vzhledem k tomu, že pocházím z malé vesnice od Uherského Hradiště, tak ve mě asi nějaké ty rurální rozměry zůstávají. Takže to, o čem mluvíš, byl košík mých vlastních výpěstků. Zahrádkaření je pro mě jeden z typů ideální relaxace vedle saunování. V saunování jsem se zhlédl po vzoru Ludvíka Kundery, který tak vášnivě mluvil o pití čaje a saunování, že jsem jeho kouzlu před lety podlehl a jsem tomu hrozně vděčný. Jsem vášnivý saunatér a neméně vášnivý zahrádkář.

A jaká bude tvoje práce pro Město hudby – slibuješ, že budeš potírat divadelní nešvary na zemi, ve vodě i ve vzduchu a budeš mluvit jenom čistou pravdu?
To zní skoro jako nějaký slib nebo místopřísežné prohlášení. Odpovím na to velice jednoduše: nemusím nic takového slibovat, protože jsem myslím nějakou záměrnou nepravdu nikdy nepsal. To se mi v recenzentské práci občas i vymstilo nevraživostí jistých divadelních kruhů, ale k tomu není potřeba se vracet. Nemusím tedy slibovat něco, co automaticky dělám.

Foto Boris Klepal

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Jiří Beneš hrával na violu v Moravském kvartetu i v brněnské filharmonii, mnoho let pracuje pro Moravský podzim a s jeho texty se setkáváte v programech orchestrů i festivalů. Rozhovor s ním se tedy většinou točí kolem hudby, přesto se v něm ale najde místo i na buchty, hory a sáňkování.  více

Rozhovor s hudebním kritikem a publicistou Borisem Klepalem se uskutečnil u tazatele doma, kde tázaný našel útočiště ve starém ušáku. Během hloubavých čtyřiceti minut nás provedl svým hudebním i lidským osudem a postoji k hudbě i k rodnému městu. Krom soustředěných úvah také často docházelo na kumpánské salvy smíchu, jaké by nezasvěcený stěží očekával u špičkového experta v oblasti opery.  více

S muzikologem a hudebním kritikem Janem Špačkem jsme se sešli u něj doma. Hovořili jsme o hudbě brněnské, z Brna dostupné, o cestách k hudbě, ozvučených ušácích i hospodách. Rozhovoru byl přítomen i duch janáčkovského badatele Johna Tyrrella, který přispěl k atmosféře károvanou konvičkou na čaj.  více


Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Nejčtenější

Kritika

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více