Miroslav Balaštík: Chceme cíleně pobavit sebe a ostatní

Miroslav Balaštík: Chceme cíleně pobavit sebe a ostatní

Na začátku byla touha najít Brnu městského básníka. Ta dohnala před pěti lety nakladatelství HOST k vyhlášení prvního ročníku soutěže Brněnská sedmikráska, z níž měl oficiální městský autor vzejít. Původní záměr se sice nezdařil, ale soutěž žije dál a zítra přichází finále šestého ročníku. Jeho tématem je Píseň pro Brno, což je dobrá záminka, jak dostat na hudební server trochu literatury. O historii a budoucnosti soutěže, ale také o dalších radostech a strastech nakladatelského a vůbec uměleckého života jsme mluvili s šéfredaktorem HOSTa Miroslavem Balaštíkem.

Brněnská sedmikráska je básnická soutěž svázaná tematicky s Brnem, když to vyjádřím co nejhloupěji. Jak dlouho může takové téma vydržet, z kolika úhlů se dá podívat na jedno město, jehož centrum obejdeš za dvacet minut?
My jsme na ty limity narazili už po prvních dvou ročnících, proto jsme se snažili témata všelijak upgrejdovat v tom smyslu, že jednou bylo vyhlášeno téma Nejkrásnější brněnská báseň o Praze, pak byla Nejkrásnější báseň o Adamově. Ono to ale všechno nakonec přirozeně směřuje k Brnu, vlastně i v těch ročnících, kdy bylo téma trošku jiné, tak se k němu všichni respondenti stejně vraceli. Takže letos je to Píseň pro Brno, ale mám obavy, že to budeme muset zase změnit. Je to už trochu na jedno brdo.

Když je letošní ročník věnovaný Písni pro Brno, tak se ve finále bude pravděpodobně i zpívat – jaký je rozdíl mezi básní a písňovým textem. Ta hranice určitě není ostrá, ale dá se aspoň naznačit?
Šlo nám o to, abychom prostřednictvím písňové struktury přinutili autory víc rýmovat, počítat s rytmem a nějakým refrénem. Právě z toho pak často vyplývá i určitý komický efekt, zejména v důmyslnosti rýmů na slovo Brno. A to jsme chtěli podpořit.

Průvody (vítězná báseň minulého ročníku)

Petr Kuběnský

jak tenkrát táhly z Horky
údolím Josafatu
– pamatuješ –
hřeby a oje, mosazná ozubí
a vykotlané stroje

rozkousaly vodu, jíž nás křtili
jak zuby ze záhnědy
u Staré huti (o svatnedělí)

a potrhaly slova knih
a kožich bystrých lišek
na jejich těsných hlídkách
a pojídaly hostie a pily líh

a jejich dělníci dnes dělí
v půli novu
a před výplatou znova
Adama a Evu
daleko od domova

Takže nehledáte nové velké básníky…
To bylo na začátku. Impuls vycházel z článku, který jsme měli v Hostu o tom, že Holandsku existují tak zvaní městští básníci. Platí je město a když se otvírá cyklostezka nebo spouští orloj, tak přijde básník, dostane tisíc Euro a zarecituje báseň napsanou k té příležitosti. A to jsme si říkali, že by z té soutěže mohlo vzniknout. Našel by se nějaký člověk, který by dostával od Romana Onderky nějaký bakšiš a mohl by skládat básně na stavbu Amazonu.

Jaké bude letos složení poroty, díval jsem se špatně, když jsem ho nenašel?
Novinářka Jana Soukupová, loňský vítěz Petr Kuběnský a operní pěvec Jan Šťáva. A kromě toho vybereme na místě mezi diváky další dva členy poroty. Při prvních ročnících porota určovala vítěze dopředu, ale teď už je to tak, že v redakci z těch přibližně osmdesáti autorů vybereme deset nejlepších, kteří musí svoje básně či písně přednést fyzicky a teprve na místě porota vyhlásí vítěze. Nejde tedy jen o text, ale i jak bude prezentován.

V upoutávkách na letošní ročník hledají píseň pro Brno kapelník Poletíme? Rudolf Brančovský, Zuzana Fuksová z Čokovoko a operní zpěvák Jan Šťáva. Čím jsou propojení – je to nějaký tajemný spodní proud, kus stejného pohledu na svět, nebo prostě jen byli po ruce?
To vytvářelo naše kreativní oddělení, Simona Pinnerová s Andrejem Nechajem, jsou to osobnosti, které známe a mají něco společného s muzikou, neprobíhal žádný konkurz.

Postup do letošního finále zmínili na Facebooku Karel Škrabal a Nikola Mucha – při Brněnské sedmikrásce se mezi sebou běžně utkávají zavedení autoři, kteří už mají renomé, s neznámými amatéry. Počítali jste s tím už od začátku, byl to záměr, nebo vás to překvapilo?
První ambice byla skutečně ta, že jsme chtěli najít městského básníka, tudíž jsme spoléhali na to, že se přihlásí hlavně dobří autoři a tématem byla „oslavná báseň o Brně“, takže jsme vyřazovali všechny texty, které naše město zesměšňovaly. Jenže když se pak sejde sto padesát příspěvků, z nichž devadesát devět procent jsou básně typu Brno – srno, tak je jasné, že to úplně vážně brát nejde. A ani poptávka města po básníkovi nebyla tak silná, i když záštitu primátora jsme měli. Za těch šest let se z toho stal spíše legrace, kdy ani zavedení autoři nemyslí svoje texty úplně vážně. Paradoxní je, že když se podíváte na vítězné texty, tak jsou to spíše tradiční a vážně míněné básně, zdá se, že poroty nakonec dávají přednost těm cudným a klasičtějším kouskům před těmi subverzivními.

Takže vítězí ty hluboké lidské příběhy.
To ani ne. Bohužel. Zveršované a otrocky zrýmované „há el péčka“ bývají nejkomičtější, přesto, nebo právě proto, že to autoři většinou myslí spíš vážně. Většinou je to takový místopis oslavující krásy města: „Jdu kolem radnice / je mi lehko u srdce / kouknu se na krokodýla / už jsem tady jednou byla.“ Když to pak dotyčný přednáší před publikem a tváří se jako Vladimír Holan, tak je velký problém zachovat poker face.

Když už jsem použil to slovo amatér – není to poněkud zavádějící, dá se vůbec psaním básní vůbec živit?
Jediný, kdo se tím u nás živí, je Jiří Krchovský.

Sedmikráska byla v prvních čtyřech ročnících součástí festivalu HOSTování, děly se kolem ní i jiné věci – autorská čtení, performance, koncerty. Proč od loňska osaměla, proč jste od toho ustoupili?
My jsme místo dvoudenního HOSTování začali pořádat literární večery tzv. HOSTince, které se konají čtyřikrát do roka a jedním z nich je večer věnovaný Sedmikrásce.

Do každého nakladatelství chodí nevyžádané rukopisy od autorů různým způsobem potrhlých, kteří mají různě divoké a přehnané představy o vlastním talentu i velikosti nákladu. Jak vás vůbec napadlo, že k tomu lidi ještě pobízíte?
Je to tak. Dneska už ani není výjimkou, že ti „mašíblové“ volají nebo píšou dopředu a chtějí vědět, co mají napsat a kolik za to dostanou. Nebo, že mají geniální nápad, ale neřeknou ho dřív, dokud jim nepošleme smlouvu. Kolega Martin Stöhr má dokonce poměrně rozsáhlou sbírku nejšílenějších průvodních dopisů. Ale se sedmikráskou je to jiné, tam chceme cíleně pobavit sebe a ostatní.

Je výskyt takových – řekněme mašíblů – v rámci Sedmikrásky hojnější, nižší nebo stejný jako v běžném nakladatelském životě, dá se to odhadnout?
Spíš je větší, ale je to tím, že mašíbly se za těchto podmínek stávají i autoři renomovaní. Ta hra je přijatá a oni často veršují takovým naivním způsobem.

Vlastně jsem se ptal, jestli Sedmikráska přitahuje cvoky...
Uplné cvoky snad zase ne. Jsou to vesměs insitní básníci, kteří vyrostli na Vrchlických a takových jednoduchých říkankách a teď se tu středoškolskou představu o poezii snaží nějak naplňovat.

Ty jsi šéfredaktor literárního časopisu Host i stejnojmenného nakladatelství. Jak moc lidé čtou, je pravda, že čtenářů ubývá?
Ne. Podle výzkumů, které dělal Jiří Trávníček, je čtenářů přibližně stejně už několik let a my to ze zkušenosti můžeme jenom potvrdit. Prodej knih samozřejmě závisí na konkrétním titulu, ale náklad časopisu je už deset, nebo i více let kolem 1400 výtisků, což znamená čtenost asi čtyři tisíce. Nepohybuje se to bohužel příliš nahoru, ale naštěstí ani dolů. Ted navíc připravujeme úplně nový literární web, který bude samostatným, výhradně internetovým periodikem.

Je vůbec umění atraktivní téma – je třeba samostatný kanál ČT Art prostor pro vyjádření, nebo spíš uzavřený chlívek, kam vysídlili umění z běžného vysílání?
Myslím, že b) je správně, koncentrace na jednom kanálu se ukazuje jako nesmysl. Sledovanost pořadu, která by byla jednou za týden na ČT2 statisícová, je tady kolem tří až čtyř tisíc. Vlastně ani nevíš, komu je to určené. Kdyby takový kanál vznikl v devadesátých letech, tak se z toho všichni zblázníme, ale dnes je to úplně mimo, televize je úplně jinde a čekáme od ní úplně jiné sdělení.

Jezdíváš do Paříže za Milanem Kunderou, podle primátora Onderky velkým fanouškem Komety. Probíráte spolu hokej, nebo se občas dostanete i k něčemu jinému?
S tou Kometou je to ale pravda. Nemyslím, že by Milan Kundera nemohl usnout, aniž by znal výsledek posledního kometího zápasu, ale ještě když byl v Brně, tak se s tehdejšími hráči přátelil. A s Romanem Onderkou o tom mluví. My se pochopitelně bavíme spíš o literatuře.

a o jídle, ne? Vzpomínám si na fotku humra v hořícím jalovci.
To je další velké téma.

V úvodu k letošnímu ročníku Brněnské sedmikrásky se ptáte: „Jakými tóny zní Zbrojovka? Co si asi pobrukují námořníci na Príglu?“ A já se na závěr zeptám: „Čím zní Brno podle tebe?
Vím, že obecný úzus je stěžovat si, ale já mám z Brna posledních pěti, nebo snad deseti let čím dál lepší pocit. Přes všechny problémy s nádražím, rozkopanými ulicemi se mi tady nějak líp žije. Možná to nesouvisí jen s Brnem, ale obecně mi přijde, že se po těch porevolučních letech uzavřenosti a individualismu, nějak víc žije společně. Že se zase stěhujeme z těch příměstských satelitů do centra města, vznikají všelijaké spolky, partičky, bují kavárenský život. A koneckonců i všelijaké ty slavnosti jídla, piva, vína a bůhví čeho ještě, co se konají na Svoboďáku, přitáhly lidi do centra a oni se tam pak vracejí. A Brno má podle mě pro takové to sdílení ideální velikost, skoro všichni se známe, ale zase si už nevidíme úplně do talířů. Takže ty tóny mi znějí tak, že Brno je dobré místo pro život.

Foto z minulých ročníků Brněnské sedmikrásky i ze života archiv Miroslava Balaštíka

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Rozhovor s Karlem Heřmanem o  jeho domovských kapelách Čankišou a Ukulele Orchestra, muzikálech a kouzlu neměnného prostředí.  více

S Adélou a se Zuzanou, tedy skupinou Čokovoko, jsme probrali ledacos. Nebavili jsme se jen o tom, jak kapela vznikla, a především ne o hip hopu.  více

Skleněná louka je pojem nejen v brněnské alternativní kultuře. Její sklepní scéna ale v posledních letech umírala na úbytě až úplně skončila. Po půlroční pauze v ní obnovil provoz zvukař, kytarista a teď už i dramaturg a hospodský Jakub Adámek.  více

Jak se podařilo vydat první album Z kopce v dobách normalizace a jaké to je poslouchat svou nejstarší desku zároveň s tou nejnovější. O tom, a také o mnohém dalším jsme mluvili s Petrem Vášou – reedice Z kopce a novinka kapely Ty syčáci totiž právě vyšly.  více


Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Nejčtenější

Kritika

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více