Nostalgia Quartet: Jazz jako dobrá relaxace

Nostalgia Quartet: Jazz jako dobrá relaxace

Smyčcové kvarteto Nostalgia Quartet sice založili před čtvrt stoletím hráči brněnské filharmonie, ale věnují se s ním jazzu. O historii i současnosti souboru jsme hovořili s jeho zakládajícím členem, violoncellistou Radanem Vachem. Současnou sestavu dále tvoří Jakub Výborný (první housle), Bohumír Strnad (druhé housle) a Otakar Salajka (viola).

Když v roce 1991 Nostalgia Quartet vznikl, nebylo ani ve světě příliš obvyklé, že by smyčcové kvarteto hrálo jazz. Ale myslím, že už existoval Turtle Island String Quartet Davida Balakrishnana…
Ano, David Balakrishnan založil „Turtly“ asi o čtyři roky dříve a já myslím, že právě on inspiroval Honzu Beránka (dnes Daleckého – pozn. aut.), který náš soubor založil. My jsme začínali samozřejmě od ragtimů a jednoduššího swingového repertoáru, ale Honza potom přinesl i některé Balakrishnanovy věci, které byly daleko obtížnější a na kterých jsme se teprve opravdu učili hrát jazz v obsazení smyčcového kvarteta. Tady v České republice vznikl v roce 1993 pražský Apollon Quartet, který hrál klasiku i moderní vážnou hudbu a do repertoáru zařazoval i některé skladby Turtle Island Quartetu. A v roce 1999 vznikl Epoque Quartet, který se věnuje jak moderní vážné hudbě, tak jazzovým skladbám.

Že je Jan Dalecký (Beránek) náš přední odborník na jazz, je obecně známo. Ale jak to bylo na počátku 90. let u vás ostatních? Měli jste k jazzu nějaký vztah?
Budu mluvit sám za sebe. Jazz jsem měl rád od mládí, poslouchal jsem jej v rádiu i na deskách, ale vzhledem ke svému zaměření violoncellisty jsem nikdy netušil, že bych jej mohl aktivně provozovat. Když Honza přišel s nabídkou, velmi mě to potěšilo a splnil jsem si tím svůj sen, že se jazzová hudba dá hrát i na smyčcové nástroje.

Jaký byl o vaše kvarteto v 90. letech zájem? Přišli jste s něčím novým, neobvyklým, v dobrém slova smyslu exotickým. Bylo kde hrát a pro koho hrát?
Měli jsme štěstí, že Honza Beránek jako starý ostřílený jazzman měl spoustu kontaktů, které se daly využít. Měli jsme tedy od počátku kde hrát, ale očekávání publika bylo pochopitelně vždycky s otazníkem. Diváci viděli nastoupit klasické smyčcové kvarteto a moc nevěděli, co od toho mají očekávat. Ovšem po koncertech za námi chodili nadšení. Líbilo se jim, že je to hudba poslouchatelná akusticky – u velkých orchestrů nebo u elektrických nástrojů může někdy intenzita zvuku vadit – a také to, že aranže ragtimů, jazzových standardů a swingové muziky pro smyčce pro ně byly velice příjemným zážitkem. Tím pádem jsme snad na všechny naše koncerty měli pozitivní reakce. A čím více jsme se dostávali do povědomí, tím víc rostl počet zájemců, kteří chtěli, abychom jim přijeli zahrát.

Dnes už zdaleka nehrajete pouze ragtimy a jazzové standardy. Jak se vyvíjel váš repertoár?
S postupem času pro nás začali psát brněnští jazzoví bardi jako například Jaromír Hnilička, Mojmír Bártek, Zdeněk Novák nebo Milan Vidlák, tedy lidé především z Bromova orchestru, kteří se jednak znali s Honzou a jednak se jim líbilo, co děláme. Takže některé věci, které byly původně zkomponovány například pro čtyři saxofony nebo pro jiné nástrojové obsazení, upravili pro naše potřeby. Potom přišli skladatelé z mladší generace jako Richard Mlynář nebo Leoš Kuba, kteří už psali své skladby přímo pro nás.

V čem je pro vás, klasicky vzdělaného violoncellistu, rozdíl mezi hraním vážné hudby a jazzu? A nejde mi ani tak o techniku hry, jako o to, co vnitřně prožíváte na pódiu.
Ten rozdíl je velký. Klasická hudba vyžaduje nastudování přesného notového zápisu, zatímco jazz vám dává určitou volnost a člověk do toho může dát své emoce. Každé provedení skladby je jiné. Cítíte to jinak, jste v jiném prostředí, máte jinou odezvu od publika. Z našeho pohledu je to velice dobrá relaxace vzhledem k vážné hudbě, kterou provozujeme v zaměstnání.

Mluvíte o určité volnosti. Předpokládám tedy, že s improvizací pracujete jako běžný jazzový soubor?
Ano, v interpretaci postupujeme vždy podle určitého řádu. Zahrajeme téma, potom se střídáme v improvizacích buď podle v pořadí první a druhé housle, viola, cello, nebo podle toho, jak se při studiu skladby domluvíme. Dohodneme se na formě, na počtu taktů, a pak už postupujeme podle harmonického zápisu, který je většinou uveden pouze ve značkách.

Zmínil jste také odezvu od publika. Je vaše komunikace s diváky při jazzovém koncertu jiná než v případě klasiky?
My jsme na koncertech od počátku působili určitým „výchovným“ dojmem, protože Honza Beránek byl zvyklý všechny naše koncerty provázet slovem. Ke každé skladbě měl výklad, který se týkal autora, období nebo samotné kompozice. A to už na začátku koncertu navodilo velice úzký vztah s publikem, které ne vždy přesně vědělo, co jim předkládáme. Byli vděčni za to, že se dozvěděli něco navíc. A my jsme pak vnímali jejich reakce, které nás pozitivně ovlivňovaly.

Máte zkušenost i s výchovnými koncerty ve vlastním slova smyslu?
Jezdili jsme do rakouského Hollabrunnu, kde jsme měli kontakt na místní střední technické škole. Dělali jsme tam ale průřez dějinami hudby od baroka po romantismus a až pak, abychom předvedli kontrast mezi vážnou a jazzovou hudbou, jsme přidali jeden nebo dva jazzové standardy.

Vícekrát jsme už zmínili Jana Beránka-Daleckého jako člověka, který Nostalgia Quartet založil, několik let vedl a také jej nasměroval. Předpokládám, že okamžik, kdy oznámil, že z kapely odchází, pro vás nebyl snadný.
Bylo to pro nás samozřejmě překvapení a samozřejmě i ztráta, protože Honza byl náš učitel a člověk, který to všechno táhl. Dělal aranže, učil nás jazzovému frázování a vlastně všechno, co jsme v tomto žánru se naučili, máme od něho. Když se potom rozhodl odejít, protože se přestěhoval a z časových důvodů mu to dělalo problém, přemýšleli jsme, co dál. Jestli v načaté cestě pokračovat, nebo tu kapitolu uzavřít. Měli jsme za sebou skoro deset let působení a řekli jsme si, že by byla škoda toho nechat. Přemýšleli jsme, jakým způsobem soubor doplnit. Tehdejší druhý houslista Jakub Výborný převzal úlohu lídra na prvních houslích. Oslovili jsme kolegu z filharmonie Bohumíra Strnada, jestli by byl ochoten s námi do toho jít. Musel si především projít celou to anabází, kterou my jsme už měli za sebou – jiná technika hry, jiné frázování, jiné chápání hudby. Naštěstí jsme trefili na kolegu, který byl velice adaptabilní a během krátkého časového úseku do kvarteta zapadl a my jsme mohli po nějakém půlroce navázat tam, kde jsme skončili, a pokračovat dál. Mimochodem situace se opakovala o pár let později na postu violisty, když Emila Machaina nahradil další filharmonik Otakar Salajka.

Za čtvrt století se proměnila hudební scéna kolem vás. Když srovnáte situaci v 90. letech a dnes, je snazší, nebo obtížnější prosadit se?
Jazzová hudba udělala velký krok dopředu v tom, že teď je o ní hodně slyšet. V Brně máme dva velké festivaly, hraje se v klubech, publikum si k jazzu našlo cestu. Žánr získal znovu oblibu, kterou měl v 60. a 70. letech. I naše možnosti jsou tedy větší, protože více pořadatelů má o naši hudbu zájem. A to spojení klasického obsazení a jazzového repertoáru je pro spoustu lidí zajímavé.

Mezitím také vznikly u nás i ve světě další smyčcová kvarteta s neklasickým repertoárem. V Brně před pár lety vystoupil poměrně avantgardní Radio.string.quartet.vienna. A koncertoval zde i mnohem starší americký Kronos Quartet, který sice nehraje přímo jazz, ale hranice vážné hudby také výrazně přesahuje. Vnímáte tyto soubory jako inspiraci?
My se držíme naší linie, máme svůj repertoár, který samozřejmě obměňujeme, ale spíše vnímáme jako základ jazz, který se hrál v 50. a 60. letech. Nepouštíme se do velkých extravagancí, držíme se jazzové klasiky.

Co si vy osobně z jazzu rád poslechnete?
Já mám rád období Duka Ellingtona a z mladší éry například Chicka Coreu. Byl jsem na jeho koncertě v Brně a je to hudba, která je nesmrtelná, dá se poslouchat kdykoli.

Dvacáté páté narozeniny jste oslavili v lednu v Besedním domě v rámci koncertního cyklu Jazz & World Music. Jak se koncert povedl?
Věnovali jsme docela dost práce tomu, aby dopadl dobře, a podle ohlasů se to snad podařilo. Ale když máte plný sál, vždycky se hraje dobře. Reakce publika byly vstřícné a i po koncertě nám chodily zprávy nebo maily s poděkování za hezký večer. Bylo to i tím, že jsme měli výborné hosty – jazzové trio ve složení Vincenc Kummer, Jiří Levíček a Kamil Slezák nás ve druhé polovině večera doprovodilo a do programu věnovali i své skladby. Pro diváky tak bylo zajímavé, že neposlouchali celou dobu jen smyčcové kvarteto, ale vnímali právě i tuto naši spolupráci s jazzovým triem.

Já vnímám těch 25 let Nostalgia Quartetu jako kontinuum přerušené jedným zlomem, kterým byl odchod Jana Beránka a hledání nového lídra. Co vy osobně považujete za největší úspěch souboru?
Myslím, že velkým úspěchem je právě to, že nás takto akceptuje Filharmonie Brno a že jsme hráli i v rámci jejího cyklu Jazz & World Music. Z dalších úspěchů bych zmínil například menší turné po Švýcarsku, kde se naše hraní také setkalo s dobrým ohlasem. Kromě toho jsme měli ještě pár vystoupení v Rakousku a v Německu. Takže i to, že člověk může svou hudbu prezentovat v zahraničí, je dobrým kreditem pro celý soubor.

Co plánujete dál?
Říkali jsme si, že těch pětadvacet let je určitý mezník, ale že bychom – pokud nám to zdraví dovolí – rádi pokračovali dál. Chtěli bychom hrát nové skladby, pokud si na nás autoři vzpomenou. Také se těším, že si zahrajeme s dalšími skvělými hudebníky, kterých je v Brně spousta. Takže je tu pořád nějaká perspektiva.

A co vám osobně po tolika letech dává hraní jazzu?
Je to stále především relax. Klasická hudba je někdy náročná na psychiku a je to záběr pro organismus. Někdo chodí do přírody, někdo čte a pro nás je takovým relaxem jazz. Přijdeme na jiné myšlenky, a i když pořád hrajeme, tak nás to tak nevyčerpává.

Foto Jiří Sláma

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Rozmlouvat o hudbě s pamětníky je radost a potíž zároveň. Dozvíte se věci, o kterých jste neměli ani tušení, a zároveň nevíte ani kde začít, ani kde skončit. Téma se rozrůstá do nekonečných rozměrů a najednou je vám líto je omezovat jakýmkoliv tvarem. Rozhovor s legendou českého jazzu Janem Daleckým mi to potvrdil v plné míře. Pokud jste nad jménem zaváhali, dříve se jmenoval Jan Beránek, ale i na tuto změnu jsem se zeptal.  více

Izraelský skladatel a kontrabasista Avishai Cohen patří v jazzovém světě k nejoblíbenějším hudebníkům současnosti. V České republice se zastavil už vícekrát, z toho dvakrát na JazzFestuBrno a naposledy na letošních Colours of Ostrava. Koncem listopadu bude hrát v Brně znovu, tentokrát se ale jedná o výjimečnou událost. Koncert je součástí Cohenova prvního turné se symfonickým orchestrem, takže kromě obvyklého tria bude na pódiu Bobycentra i Filharmonie Brno. Před brněnským vystoupením se podařilo od Avishaie Cohena získat několik skromných odpovědí na několik neskromných otázek.  více

Večer s Avishaiem Cohenem, jeho triem a Filharmonií Brno byl skvostný – pestrý, emotivní, v tom nejlepším slova smyslu výbušný i zklidňující. Všem účinkujícím, autorovi aranží Robertu Sadinovi i dirigentovi Bastienu Stilovi se podařilo vytvořit program, který si zasloužil nejen standing ovation po prvním přídavku, ale především ta nejupřímnější slova chvály a díků.  více


Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Nejčtenější

Kritika

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více