Od táboráků k inspiraci Johnem Coltranem

27. listopad 2020, 1:00

Od táboráků k inspiraci Johnem Coltranem

O albu Folk Swings brněnského B-Side Bandu se na sociálních sítích živě diskutuje. Může si big band dovolit hrát „posvátné“ písně českého folku? A co když s ním tyto skladby zpívají přímo jejich autoři jako Jaromír Nohavica, Vlasta Redl nebo Slávek Janoušek? Jenže zatímco oni snad mohli do úprav mluvit, Karel Kryl, Zuzana Navarová nebo Wabi Ryvola úpravy svých písní už okomentovat nemohli… O tom, jak album vznikalo, proč zní Ryvolova Tereza jako kubánský tanec, proč Radek Pastrňák na albu zpívá neznámou píseň a nikoli Františka a proč je Podvod Honzy Nedvěda instrumentální, jsme hovořili s členy orchestru Petrem Kovaříkem a Pavlem Zlámalem. Právě oni totiž pro toto album vytvořili nové aranžmá známých i méně známých folkových písní.

Petře, vy jste autorem většiny aranží na albu Folk Swings. Byla to vaše iniciativa, nebo vám to kapelník Josef Buchta zadal jako „úkol“?

PK: Ten nápad byl starý řadu let, probírali jsme jej kdysi u táboráku na chatě v buchlovských horách, ale léty nějak zapadal prachem. Důvod byl ten, že se děla řada jiných věcí, především samozřejmě spolupráce s Vojtou Dykem. Letos, z dobře známých příčin, na něj asi nějak uzrál čas. Začalo to tak, že mi někdy v březnu přišla od Pepy SMS ve znění: „Uděláme folk swings.“ Takže to byl sice původně můj nápad, ale uskutečnil se z Josefovy iniciativy. On mu dal finální podobu a tvar a celý jej se svým skvělým produkčním týmem zrealizoval. Nějak takto by měla myslím fungovat správná synergie.

Jaký je váš vztah k českému folku? Vyrůstal jste na písních některých písničkářů, s kterými jste nyní pracoval?

PK: Můj hudební vývoj byl trochu postavený na hlavu, postupoval jsem od složitého k jednoduššímu. Do svých asi třinácti let jsem poslouchal a hrál výhradně jazz a klasiku: Counta Basieho, Oscara Petersona, Johna Coltranea, Chicka Coreu, The Singers Unlimited a podobné věci. Má o šest let starší sestra ale začala v polovině 80. let jezdit na čundry. S partou Brontosaurů kolem hradišťského klubu Úháčko jsme jezdili na statek na hrad Buchlov, kde jsme sázeli stromy a večer hráli na kytary. Myslím, že mě s nimi naši začali pouštět někdy v osmé třídě. A tak jsem se dostal k folku. Když mi bylo kolem patnácti, znal jsem a hrál na kytaru stovky folkových písní – snad kompletního Plíhala, samozřejmě Nohavicu, Redla, Samsona, ryvolovky, a to všechno jen díky ústnímu předávání a opisování zpěvníků. Takže ano, vyrůstal jsem na českém folku, a to velmi intenzivně.

Pavle, vás znám nejen jako hráče z big bandů, ale ještě více jako improvizátora a milovníka avantgardní hudby. Co pro vás osobně znamená český folk?

PZ: Tu hudbu mám kdesi v sobě od úplného mládí, pochopitelně díky rodičům. Jezdili s námi jako s dětmi na čundry, takže trampové, oheň a kytary, to tam všechno někde bylo. A doma zněly z magneťáku všechny tyto nahrávky v originálních verzích. Takže v pozdní pubertě jsem to pak sám s kytarou poměrně nenásilně lovil z pasivních mozkových zákoutí, a od kamarádů a kamarádek tak získával jisté hřejivé uznání.

V jazzu je vlastně obvyklé pracovat s písněmi. Většina standardů byly původně muzikálové nebo filmové písně, řada jazzových umělců upravuje písně od Beatles, upravují se i Nirvana, Radiohead nebo Abba. Vyžaduje práce s českou folkovou písničkou jiný přístup?

PK: Myslím, že nevyžaduje, je jen třeba najít písně, které nebudou překladem do tohoto hudebního jazyka takříkajíc „znásilněny“. A u většiny folkařů se takové písničky najdou, protože hudební styly mají nějaký vývoj a prvorepublikové trampské i salónní písně, Traxler, Ingriš, Ježek a podobné věci, to byla synkopovaná hudba. Proto jsem Vlastovi Redlovi hned na začátku říkal, že přestože považuji jeho fúzi s folklórem za geniální a pro mě jediný zdařilý pokus v tomto směru, a desku AG Fleku s Hradišťanem jsem dokonce přirovnal k albům Graceland a Rhythm of the Saints Paula Simona, na Folk Swings jeho nejznámější písně v tomto duchu nebudou, protože je to úplně jiný svět, jiné frázování, jiná estetika.

kovarik_petr_b_side_band_foto_TINO

PZ: Já si myslím, že jakékoli přepracování písně nebo hudby vyžaduje aspoň na začátku podobné uvědomění si situace. Důvod, směr, zda do toho dokážeme něco vnést – nápad, atmosféru, ducha –, aby to nebyl jen obsahově prázdný marketingový tah. Určitě je třeba jistá soudnost, respekt, ale zároveň i odvaha. Česká folková píseň je pro nás určitě citlivější záležitost co do zacházení, poněvadž jsme si jakýmsi „kmenovým“ způsobem vzájemně bližší, než by to bylo s písněmi cizích kapel.

Jak tedy vznikala dramaturgie alba?

PZ: Zřejmě bylo důležité nalézt a uchopit jakési gros této hudební oblasti, co se týče osobností, ale vybrat takové písně, aby to nepůsobilo příliš lacině a prvoplánově. Toto rozhodování bylo doménou kapelníka Josefa Buchty a hlavně Petra Kovaříka, který má neuvěřitelný přehled, a to nejen ve folku, potažmo v hudbě (sám je jazzman a vzácný typ multiinstrumentalisty), ale i v mnoha dalších nehudebních oblastech.

PK: Ano, předvýběr asi pětatřiceti písní jsem sepsal já. Poté jsme si sedli s jádrem B-Side Bandu u nás doma v obýváku u několika dobrých lahví a postupně je třídili. Spousta z nich vypadla nebo se nemohla uskutečnit – nepovedlo se nám například domluvit s Karlem Plíhalem. Z těch mých původních zbylo asi deset, další věci se doplnily s tím, jak přibývali interpreti, a deska se nám měnila pod rukama. Konečný výběr a pořadí písní na desce je dílo Pepy Buchty a dnes už si neumím představit, že by to bylo jinak. On má na sestavování pořadí písní do playlistu mimořádný dramaturgický čich a talent.

Snažil jste se při aranžích více vycházet z původních verzí a „pouze“ je nějak dozdobit, nebo jste šel někdy záměrně i proti původnímu vyznění?

PK: Jak u které písně, ale to ať ostatně posoudí každý sám. Hranice mezi pouhou instrumentací a aranžmá, které dá písni nový život, je tenká a velmi rozostřená. Zajímavým poznatkem je, že čím je původní verze proaranžovanější, tím hůře se překopává. To je případ Uchem jehly od Radka Pastrňáka, která na desce měla být. Původně jsem myslel, že to bude hračka, v butovské nahrávce je tolik skvělé muziky! Jenže pohněte v ní s libovolným parametrem – metrem, rytmem, harmonií, frázováním – a nezůstane z ní nic, sesype se jako domeček z karet. Žije jenom tak, jak ji vymyslel Radek.

Pavle, vy jste jako aranžér podepsaný pod třemi písněmi z alba. Ty jste si vybral sám?

PZ: Ten výběr vznikl spíš impulsem od Petra Kovaříka s nějakou následnou diskusí, poněvadž on měl nejlepší přehled o celé zamýšlené dramaturgii a leccos už měl taky sám rozpracované. On byl tahoun a já se nabízel být k ruce se svými pokusy.

A vy jste se snažil respektovat spíše původní podobu písní, nebo jste někdy šel i záměrně proti ní?

PZ: Jít proti původnímu vyznění písní jsem určitě nezamýšlel. To bychom asi byli svědky jiných „experimentů“. Zde je právě důležité uvědomit si rámec celého počinu, a tedy i smysluplných možností zpracování. Navíc vím velmi dobře, že moje zkušenosti s experimentem a vnímání hranice experimentu nejsou kritériem s platností pro všechny. Takže chápu, že dílo, které za sebe nevnímám nikterak radikálně, jinému už může připadat daleko za hranou. A zároveň, i když jde o „pouhé dozdobení“, je důležitá jakási funkční vkusnost, která nemusí vždy znamenat lehce předpokládatelnou nudu. Myslím, že nám šlo také o nalezení alespoň nějaké vyváženosti, abychom nebyli extravagantní za každou cenu nebo naopak příliš nekonfliktně nudní.

Jak probíhala komunikace s autory, kteří si své skladby sami na albu zazpívali, tedy se Slávkem Janouškem, Samsonem Lenkem, Radkem Pastrňákem nebo Vlastou Redlem? Překvapovali jste se navzájem, nebo jste hned společně tušili, jak má výsledek vypadat?

PK: Párkrát jsme si volali a já jsem je ujistil, že to bude dobré. Oni se s tímto poněkud drzým vysvětlením kupodivu spokojili, a když jsem jim pak poslal MIDI exporty z notačního softwaru, které mimochodem znějí příšerně, a člověk musí mít schopnost si toho hodně domyslet, nikdo z nich nic nenamítal. Pak jsme jim poslali nahrávky ze zkoušek, oni přijeli připraveni do studia, zazpívali, a bylo to. Jak jednoduché!

Josef Buchta říká, že k určitému „střetu“ dvou koncepcí došlo při práci na Čarodějově písni Vlasty Redla. Jak tedy v tomto případě vznikala konečná verze?

PK: S Vlastou jsme určité drobné změny prováděli, ovšem pro mě to byla skvělá a nezapomenutelná zkušenost. Kvůli osmi instrumentálním taktům v úvodním tracku Tak vidíš za mnou dokonce přijel na chalupu a strávili jsme spolu báječný den debatami o všem možném, s výjimkou hudby. Ten „střet dvou armád“, jak to Vlasta později okomentoval, mezi ním a Pepou nastal kvůli drobné instrumentační úpravě v první sloce Čarodějovy písně, kde jsem původně napsal už po osmi taktech trubky s klasickými dusítky, tzv. kakáči, které dávají nástroji velmi jemný, kulatý, éterický zvuk. Jenže Vlasta má k této písni hluboký a osobní vztah a první sloku chtěl celou jenom s klavírem, což znamenalo ji přetočit, protože už nahrané trubky nešly vymazat kvůli přeslechům. Prostě komplikace, a Pepa se navíc snažil hájit mne jako aranžéra. Jenže kdo jsem já, abych Vlastovi Redlovi říkal, jak mají znít jeho písně? Vůbec mi to nevadilo a ta píseň mi vhání slzy do očí tak jako tak.

Pavle, vy jste aranžoval mimo jiné píseň Náš dům od Slávka Janouška a Pokáčovu Co z tebe bude. Jak probíhala komunikace s těmito dvěma autory?

PZ: Vzhledem k tomu, že aranže z původního půdorysu písní téměř nikam neodbíhají, šlo v podstatě jen o to, shodnout se na vyznění a v některých drobných úkrocích či nových instrumentálních barvách se zorientovat. Za tím samozřejmě stojí i důvěra, která se do aranžéra vkládá. Aranžér přináší jakousi ucelenou práci, dlouhý řetězec dílčích zvažování a rozhodování. Je dobře si uvědomit, že příliš demokratická diskuse, zvláště v případě aranžmá pro velké kapely, by nemusela být vždy k dobru věci. Technicky to obnášelo pár velmi legračních a milých telefonátů s autory, několik přeposlaných vzorků hudby, a pak jisté chvění ve vzduchu (jak to bude reálně fungovat), a to až do té doby, než jsme to nahráli a poskládali dohromady.

Vedle notoricky známých písní na albu najdeme i méně známé skladby, jako je Díky mlékařům Radka Pastrňáka. Je za jejím zařazením nějaký příběh? Jak se mezi ty známé hity z táborákových zpěvníků dostala?

PZ: To je výsledek uvažování o desce jako celku a o hranici prvoplánovosti. Chtěli bychom tam raději mít Františka nebo Nad stádem koní? Navíc, píseň Díky mlékařům je taktéž manifestem Radkova mistrovského – a typického – zacházení s texty. Sice není známá, ale o to větší je to legrace. A neokoukanou legraci máme rádi.

Všechny písně na albu jsou zpívané, pouze závěrečný Podvod od Honzy Nedvěda je instrumentální. Proč?

PK: Podvod byla vlastně nejstarší aranž z celé desky, napsal jsem ji už v roce 2011. Zpívané písně vyžadují jiný aranžérský přístup než instrumentální, zpěvákům se musí nechat dostatečný prostor. A já jsem chtěl, abychom si aspoň v jedné písničce zahráli jako kapela a já využiji skvělých hráčských schopností kluků v kapele.

S nedvědovkami si před pár lety po svém pohrál Vilém Spilka se svým Quartetem. Byla by i pro vás výzva nahrát českého folkové hity nikoli swingové písně, ale jako jazzové skladby s výraznou improvizační složkou?

PZ: Vilémův Podvod se mi líbí, a to včetně balancování na hraně kýče. V mém případě uvidíme, co čas přinese, v nějakém delším horizontu přemýšlím spíš o pokusu zpracovat písně či oblast folklorní. Ale to potřebuje nějakou dobu zrát.

PK: Já jsem s Vilémem a s kluky z jeho kapely hrával na konci devadesátých let a možnost udělat z nedvědovek „standardy“ jsme probírali nesčetněkrát. Vstupovat dvakrát do jedné řeky by z naší strany asi bylo zbytečné, třeba se toho časem zhostí někdo jiný. Málo známým faktem ovšem je, že zřejmě jako první zpracovala nedvědovky už v roce 1996 hradišťská kapela Brontosaur Jr., a to na pomezí grunge a metalu. Mám tu nahrávku, na které jsem se ostatně podílel, někde doma a na požádání můžu poskytnout, je to skvěle udělané. Písně bratří Nedvědů jsou prostě bezvadně napsané, co víc k tomu říct.

Na album Folk Swings jsem zaznamenal jak nadšené reakce, tak určité výhrady především ze strany folkových fanoušků. Sám vnímám jako jednu z nejodvážnějších úprav Terezu od Wabiho Ryvoly. Neměl jste obavu, že u části fanoušků můžete narazit?

PK: Přiznám se, že zrovna u Terezy mě to vůbec nenapadlo, netušil jsem, jaký má mezi trampy ze staré školy kultovní status. Možná je to tím, že jsem ji nikdy neslyšel v původním provedení, znal jsem ji jenom od táboráků a z večírků, a tam jsem ji vždycky hrál na kytaru s lehkým latinskoamerickým nádechem, jak jsem se to naučil od svého táty a jeho bratrů. Zpracoval jsem ji ve spolupráci s Petrem Rybízem Tomanem v kubánském stylu son, protože má pro mě v sobě touhu, stesk a smutek, to, co v Tereze vnímám, přestože zní tanečně. Problém je možná trochu v tom, že jakmile u nás lidi zaslechnou perkuse a trumpety, na mysli jim vytane Dan Nekonečný nebo Televarieté. Navíc většina lidí u nás stejně nepozná bossanovu od samby nebo reggae, natožpak son. Takže strážcům odkazu bratří Ryvolů se omlouvám, ale nemyslel jsem to špatně. Naopak – proč bych tam tu píseň jinak dával? Měl jsem na výběr stovky jiných.

PZ: Že u někoho narazíme, je nevyhnutelné. Ale máme raději z takové opatrnosti nic neudělat a na nic nesáhnout, abychom něco náhodou nepokazili? Je to trochu podobný princip jako například s výběrem písní. Měli jsme volit pouze největší hity všech dob, nebo ne? Princip jisté odvahy a přijetí odpovědnosti za ni.

Určitým oříškem mohla být hymnická píseň Karla Kryla Děkuji. Byl Vojtěch Dyk jako její interpret ihned jasná volba?

PK: Ano, byl to „vál“, jak říkáme v Brně, který byl jasná volba a psal jsem jej Vojtovi i kapele na tělo. Karel Kryl je národní fenomén, respektují, milují a přisvojují si jej lidé nejrůznějšího ražení, takže jsem měl strach, že vyvolá největší kontroverze, ale zatím je celkem klid. Na koncertech B-Side Bandu míváme občas takovou komickou vsuvku, při které Vojta zpívá náhodně nalistované písničky ze zpěvníku Já Písnička, pokaždé jiné, ale poslední je stejná, Anděl, a tu znají a zpívají všichni a bývá to velký zážitek. Proto spojení Vojta – Kryl. Pokud jde o Děkuji, měl jsem od počátku jasno, že ji udělám na způsob Coltranova Resolution v aranžmá Boba Mintzera, které jsme hráli na turné s Kurtem Ellingem. S kvartově-chromatickou modální harmonií, full steam ahead, plná intenzita, srdce na dlani, jazz. Krylův text má v sobě starozákonní sílu, ale je to vlastně série metaforických poděkování, tzv. laundry-list song, a proto má toto aranžmá, jako jediné na Folk Swings, záměrně lineární, od začátku do konce vyrovnanou tektoniku. Pro zpěváka je tam spousta místa a silného textu, a proto je to velká výzva. Myslím, že se jí Vojta zhostil se ctí, je to koneckonců zpěvák na vrcholu sil.

Nejste jen aranžéři, ale také hudebníci, členové orchestru. A tento orchestr nyní vedle alba Folk Swing vydává také studiovou nahrávku Jazzové mše Jaromíra Hniličky. V čem je pro vás jako muzikanta rozdíl mezi hraním písně a třeba právě duchovní hudby?

PZ: Duchovní hudba má jisté výhodné specifikum: přistupuje se k ní již à priori s větší vážností. Je už svým označením výlučnější, čímž má lépe přednastavenou citlivost jak provádění, tak přijímání a vnímání. Jenže i některé „normální“ písně, i když se nejmenují requiem, dokážou promluvit velmi hluboce. Jen se to od nich neočekává. Každopádně já tu hranici mezi duchovním a neduchovním asi nevidím vždy tak neproniknutelnou. Jako hudebník rád sloužím hudbě – vážné i nevážné, duchovní i neduchovní. Jsem rád, že je všechny mohu provozovat, a vždy se snažím o to, aby hudba v mém podání promlouvala. Řekl bych, že v širším slova smyslu vnímám hudbu celkově jako duchovní záležitost.

PK: Duchovní hudba klasického střihu vyžaduje větší ukázněnost – to je jediná relevantní věc, která mě napadá. Na hudbě je zvláštní, že často opakované aforismy a rčení o ní často hraničí s tautologií, takže si na závěr taky jednu dovolím: Hudba je nakonec prostě jenom – hudba, více či méně strukturované změny tlaku vzduchu, přenášené vlněním, snímané lidským sluchovným aparátem a zpětně sémantizované centrální nervovou soustavou. Jak tento kód kdo „přečte“, je velmi individuální záležitost (smích).

Foto Tino Kratochvíl

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Zatímco s kapelou The Fireballs hraje rokenrol a v B-Side Bandu přijde do styku s tradičním i moderním mainstreamovým jazzem i s úpravami popových hitů, v několika svých vlastních projektech se klarinetista a saxofonista Pavel Zlámal věnuje improvizované hudbě. Vystupuje sám, v duu, v komorních uskupeních, ale tak s většími ansámbly. Právě vydal nové CD v roli dirigenta improvizačního tělesa Divergent Connections Orchestra. A tato živá nahrávka byla hlavním tématem našeho rozhovoru.  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Nejčtenější

Kritika

Jedním z největších lákadel letošního ročníku Expozice nové hudby bylo bezpochyby uvedení skladby Communicating Vessels v okouzlujících prostorách vodojemů na Žlutém kopci. Společné dílo Radima Hanouska (*1971), Michala Wróblewského (*1988), Františka Chaloupky (*1981), Iana Mikysky (*1994) a Kristýny Švihálkové (*1997) zaznělo ve čtvrtek 17. října v podání skladatelů samotných ve světové premiéře. Kompozice Communicating Vessels (Spojené nádoby) vznikla na objednávku festivalu a byla vytvořena speciálně pro prostor brněnských vodojemů. Spojené nádoby tematizují a „oslavují“ uchovávání látek různých fyzikálních skupenství, které se staly samozřejmostí našeho každodenního života až do míry, že je téměř nevnímáme. Za nádobu je také možné označit člověka vnímajícího a myslícího, jehož mysl může být naplněna různým obsahem. Za spojení nádob by se pak také dalo považovat spojení pěti muzikantů–skladatelů v tomto jedinečném projektu.   více