Petr Gablas: Cimbálová Harafica na novém albu symfonicky

Petr Gablas: Cimbálová Harafica na novém albu symfonicky

Před více než dvaceti lety při Základní umělecké škole v Uherském Hradišti vznikla cimbálová muzika Harafica. Pro většinu hudebních fanoušků je známá svými neobvyklými úpravami lidových písní, výbornými výkony muzikantů, vyprodanými koncerty, ale také nezvyklými fúzemi žánrů. A právě o jejich posledním crossoverovém projektu jsem se bavila s hudebním režisérem a cimbalistou muziky Harafica Petrem Gablasem, z jehož pera jsou všechny hudební úpravy, které v něm můžeme slyšet. Jde o jejich nové album, které nese název Harafica Symphonic. Propojení tradiční lidové hudby s mohutným zvukem Janáčkovy filharmonie Ostrava s brněnským dirigentem Robertem Kružíkem. Můžete na něm slyšet staré texty ze sbírek Františka Sušila, janáčkovské motivy i zpěv dvou zajímavých hostů.

Petře, už delší dobu mohou posluchači ve vašem repertoáru slyšet velmi neobvyklé a interpretačně náročné úpravy lidových písní. Byl to od počátku směr, kterým jste se chtěli vydat?

Nebyl. Všichni pocházíme z Uherského Hradiště a blízkého okolí. A ten základ jsme dostali právě tady, z toho vycházíme v podstatě dodnes. Byli jsme založeni při zdejší Základní umělecké škole, a tak jsme automaticky hráli souboru Hradišťánek a dostali zde repertoárový základ. Naučili jsme se hrát tanečníkům pod nohy, naučili jsme se různé styly.

Když jsme se potom osamostatnili, zodpovědnost za dramaturgické vedení a psaní padla na mě. Nás od počátku baví experimentovat. Tím se nezříkáme toho, kde jsme vyrostli a čím jsme si prošli. Ctíme to, vycházíme z toho a hrdě se k tomu hlásíme. A potom do toho vstoupil profesní život. Já se dal na dráhu muzikanta. Studoval jsem konzervatoř, pak dělal hudební režii a přišel do styku s různými tělesy, muzikanty i žánry. Pro mě je toto vše inspirací. Když potom pracuji s nějakou písní, musím k tomu mít nějaký impuls a vše se postupně vyvíjí. Jsme hrdí na místo, kde jsme vyrostli, a snažíme se z toho vycházet.

Inspiruje vás třeba nějaké konkrétní hudební těleso, člověk nebo se snažíte vymýšlet věci nové?

Inspirací je mi mnoho lidí. Souvisí to i s tím, s kým jsem třeba měl možnost spolupracovat. Ať už na bázi klasické hudby s různými orchestry např. Opera Diversa. Nebo na hudební režii na pražské akademii, kde jsem dělal nahrávky různých těles, ať už komorních či orchestrálních. Trochu tak nahlédnete pod pokličku skladatelského řemesla a snažíte se z toho čerpat. Mám moc rád Janáčka. Celkově mi je blízký svojí energií, entuziasmem, impulsy ve své tvorbě. Moc se nedají najít dobří interpreti, kteří by jeho skladbu zahráli identicky. Padesát nahrávek – padesát různých provedení.

A tak je to i s muzikou. My nechceme být za každou cenu jiní, ale snažíme se vše dělat, jak je nám to blízké. Aby bylo vidět, čím jsme si prošli. Inspirace je v populární muzice, tak v klasické hudbě. Ale my sami se nepovažujeme za nějakou populární kapelu, jazzmany ani komorní těleso, ze všeho spíše jen vycházíme.

harafica_foto_petr_straka_01

Nesetkáváte se i vy, jako třeba už zmíněný Janáček ve své době, s nepochopením? Nejsou třeba některým konzervativním muzikantům nebo folklorním nadšencům vaše úpravy proti srsti?

Doba už se trochu posunula. Před pěti až osmi lety, když jsme udělali nějaký experiment, byly takové hlasy lidí, dokonce i od známých a kamarádů. Jsou podle mě dva důvody, proč se to mění. Buď pochopili, že my takovou cestou chceme jít a že ta cesta třeba není úplně špatná anebo se s tím smířili. Jedním z hlavních průkopníků podobného způsobu práce a tou zásadní deskou ze začátku 90. let je Hradišťan s kapelou AG Flek, kdy vyšly ty nejznámější věci. Šlo o první podobný crossoverový projekt a tato průlomová nahrávka, zatím nebyla nikým pokořena. Jura Pavlica měl začátek kariéry velmi těžký, situace byla jiná než teď. My nyní proplouváme celkem komfortně. Slyšel jsem dobové historky – dva naprosto nesmiřitelné tábory. Řídím se větou, kterou mi kdysi řekl Janek Rokyta starší, že se prostě snaží dělat dobrou muziku. To vysvětluje všechno. My se nechceme pořád nějak vymezovat, ale chceme dělat, co nás baví. A když to přináší lidem radost a něco jim to dává, víte, že jdete správným směrem a má to smysl.

Když pomineme současná opatření. Baví vás zahrát si občas klasickou besedu u cimbálu nebo hody? Máte na to čas?

My máme velikou výhodu oproti ostatním třeba profesionálním tělesům, že se tím neživíme. I když už máme skoro všichni rodiny, potkáme se občas třeba o víkendu a něco nacvičujeme. Nebráníme se jakémukoliv typu hraní. Když je plesová sezóna, tak si rádi zahrajeme nějaký ples. Není jich deset, ale nějaký přijmeme rádi. Stejně tak si rádi zahrajeme i hody nebo zábavy. Vše se míchá s koncerty, klubovými večery, nejsme v tomto směru ničím vázáni. To nás baví.

Pojďme k vašemu novému CD Harafica Symphonic, kvůli kterému jsme se primárně sešli. Mohl byste ho představit? Co bylo impuslem k jeho vzniku?

Deska vyšla na konci roku 2020. Točili jsme ji v srpnu v Ostravě s Janáčkovou filharmonií Ostrava. Ale už před čtyřmi lety jsem slavil třicáté narozeniny a zrovna jsme době řešili, co budeme s Haraficou dělat. Uvědomili jsme si, že muzika bude od svého založení slavit plnoletých osmnáct let. Já už měl dlouho v hlavě, že bych si chtěl vyzkoušet něco pro orchestr. Předtím jsem dělal vánoční koncert – Vánoce ve staletích – upravený pro komorní orchestr a dechovou sekci, ale pro velký symfoňák to je ještě něco jiného.

Nakonec jsem se rozhodl, že nebudeme objednávat nějakou filharmonii, protože by to bylo dost nákladné. My jsme si všechno hradili sami a sháněli si sponzory. Nakonec tak vyhrála myšlenka, že si poskládám vlastní orchestr. Když jsem si promítl kolik lidí znám a s kolika muzikanty jsem už spolupracoval, bylo jich dost. Další byli z řad spolužáků z konzervatoře, z JAMU nebo z HAMU. Obvolal jsem asi čtyřicet až padesát lidí a orchestr sehnaný do týdne. Pak jsem přemýšlel, koho za dirigentský pult a byl to Robert Kružík, který s námi posléze i nahrál tu desku. Byli jsme spolužáci na konzervatoři, hrál na violoncello. Potom přestoupil na dirigování a my jsme se potkali na HAMU, kde studoval oba obory. Už tehdy mi přišel něčím výjimečný, muzikantsky čněl nad ostatními. Byl to nejdříve jeden koncert. Nakonec jsme ho zopakovali v Drážďanech na Dnech české a německé kultury.

harafica_foto_petr_straka_03

Co bylo inspirací samotných skladeb?

Inspirace přicházela postupně a bral jsem ji hlavně z lidové poezii. Například jsem věděl, že bych chtěl použít něco z tvorby Janáčka a znovu ho spojit s lidovou muzikou. Repertoár vznikal dlouhodobě. Něco mi dlouho hrálo v hlavě, jiné písničky jsem chtěl použít, ale nevěděl jak.

Takže všechny skladby vznikly až pro tento účel?

Ano, na papíře byly až pro tento účel. Některé jsme třeba už před tím hráli s muzikou a potom se vše rozšířilo pro orchestr.

Taková práce musí být mnohem náročnější než pro cimbálku, jak to vlastně probíhalo? Přizval jste si někoho na pomoc nebo radu?

Začal jsem s čistým štítem. Seděl jsem v pracovně, měl jsem před sebou prázdnou stránku a vůbec jsem nevěděl, co napíšu. Potom přišel jeden motiv, druhý motiv a najednou se to začalo skládat. Věděl jsem, že to za měsíc musím napsat, aby vše stihlo projít korekturou. Byl jsem soudný a věděl, že party pro muzikanty musí být dobře napsané. Pro smyčce už jsem pár věcí napsal, ale když jde o horny, trubky, hoboj nebo perkuse, tak to musí být zapsané, aby se podle toho dobře hrálo. Na první konzultaci a posudek jsem pozval kamaráda z konzervatoře skladatele Radima Bednaříka a ten byl mým první mentorem. Řekl mi své praktické postřehy, kde to nebude hrát, kde to je nízko. Neměnil samozřejmě záměr, šlo spíše o praktické rady. Radil mi s instrumentačními věcmi, s nimž má více zkušeností.

A jak přišel nápad natočit to na CD?

Zprostředkoval nám to náš kamarád Adam Procházka, který je momentálně ředitelem Kulturního domu v Hodoníně, ale předtím byl manažerem právě Ostravské filharmonie. Adam s námi občas i hrává na basu, když nemůže můj bratr.

On vám dal tu nabídku?

Kvůli pandemické situaci mohly orchestry pouze zkoušet a natáčet. Zavolal nám a řekl, že tu ta možnost je. Stálo to peníze, ale jindy by to mohlo stát několikanásobně víc. Prostě nám řekl, že ta situace je ideální. Takže nebylo nad čím přemýšlet.

Měnilo se něco v samotných skladbách?

Ano, byly to totiž už tři roky. Za tu dobu jsem spoustu věcí cítil jinak. Původně jsem si myslel, že někomu zadám, ať to přeinstrumentuje, protože bylo třeba rozšířit větší hráčskou obsazení. Více dechů, bicích, přidat harfu. Moc se mi do toho nechtělo, ale nakonec jsem na to zůstal sám. Takže jsem nad tím zase měsíc a půl seděl. Tím se vlastně zase trochu vracím k první otázce. Ten vývoj a inspirace neustále pracuje. Co jsem dělal před třemi lety už prostě vidím jinak. A tak je to i s naší muzikou.

Dalším mým mentorem, se kterým jsem vše konzultoval, byl Tomáš Janoška. Což je výborný skladatel, který pochází z Velké nad Veličkou a studoval v Praze. Hrává s Musicou Folkloricou výborně i na kytaru. Byl mým rádcem na mailu, posílal mi postřehy. Takže Tomáš byl další člověk, který mi s tím hodně pomohl.

harafica_foto_petr_straka_04

Na albu byli také dva pěvečtí hosté Kristýna Daňhelová a Tomáš Koláček. Podle čeho jste je vybírali? Byli vlastně i v té původní verzi?

Ano, bylo. Kristýnka s námi zpívá už dlouho. Ona se po gymplu dostala na muzikálové herectví na JAMU, chodila ke Karlovi Hegnerovi a studovala u Petra Štěpána se kterým jsou teď kolegové v Městském divadle v Brně. Prošla neskutečným vývojem, interpretačním i hlasovým. Věděl jsem, že ji na tom CD chci mít. První písnička, kterou zpívala, je ze Sušilovy sbírky. Použil jsem pouze text, muziku jsem si vymyslel, protože jsem měl dojem, že bych to pro její hlasový fond a provedení chtěl trošku jinak. A potom ještě písnička Vodička z Bystrého, kterou si pamatuji z dřívějška. Hrával ji třeba kamarád Pavel Koplík, náš kamarád z VUS Ondráš nebo Natálie Velšmídová s Natalikou. Utkvěla mi v hlavě, měl jsem k ní vztah a chtěl ji zpracovat.

Dalším hostem byl Tomáš Koláček, se kterým se známe od nepaměti. Teď mu mimochodem vychází CD. Dělali jsme spolu v minulosti například muzikál Cikáni jdou do nebe v Městském divadle Brno. Jsme na stejné muzikantské vlně. Když spolu hrajeme, užíváme si to. Tomáš na albu zpívá písničku, kterou mi zpíval na svatbě Ťažko ste mamičko. Z toho vznikla celá fantazie, kterou jsme na desce pojmenovali Uherské vojny. Některé písničky z ní jsou v oblasti karpatského oblouku opravdu zaznamenané, u jiných vycházím jen z textu.

Někteří lidé nám říkali, že se vzpomínaná písnička frázuje jinak, že je z Podluží. A právě tady je to pro podobné mezižánrové projekty těžší než třeba na Hradišťsku. Tomáš má barvu, hlas, všechno. Spousta zpěváků by to nezvládla. Vždycky když zpívá mám husí kůži a říkám si, že jak to děláme, je správně. Když přitom i ostatní mají takové emoce, tak to nemůže být špatně.

Měli jste vlastně po vydání alba možnost nějakého koncertního provedení?

Provedení je dost náročné v kompletně symfonické podobě, i tak je nějaká naděje, že se koncert provede třeba i s jiným orchestrem. Nám se zatím povedlo realizovat jen jeden ve spolupráci s Adamem Procházkou. Vymýšleli jsme, co bychom provedli na Velikonoce. Už loni bylo v tomto období zakázané se potkávat. My jsme byli zvyklí každý rok jezdit po rodině a kamarádkách, byla to tradice. Nechtělo se nám ji opouštět. Tak jsme si řekli, že si natočíme na mobil každý svůj part písničky a sestříháme to. Do několika dnů to mělo asi 1200 lajků. Byli jsme v hlavních zprávách na ČT24 na TV Nova, dělali jsme rozhovory v rádiích. Tak jsme si říkali, co bude letos? Napadlo nás uspořádat koncert. Adam zavolal do Ostravy a asi do pěti minut volal zpět, že do toho jdou. Za hodinu a půl zařídili celý koncert se zvukem, světlem, kamerami. Na velikonoční neděli byl živý stream na koncertním Youtube kanálu Českého rozhlasu. Opět se podařilo propojit zajímavé lidi. Oproti loňskému natáčení na mobil jsme najednou měli šest kamer, čtyři obrazovky a režiséra.

Co chystá Harafica dál? Budete jen čekat na konec pandemie...

Nečekáme, jak dopadne pandemie. Doufáme jen, že skončí brzy. Původně jsme chtěli vydat vánoční CD. Ale tím, že do toho vstoupil ten koncert a taky naděje, že budou moct být i další, tak to asi nevyjde. Doufáme, že na podzim opět pojedeme už tradiční Harafica tour po klubech – Hradiště, Brno, Kyjov, Praha a další. Možností je víc, ale to jsou zatím vše jen úvahy.

Foto Petr Straka

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Do kulturního programu Brněnských Vánoc na náměstí Svobody, byly stejně jako předešlé roky zařazeni také 4 interpreti reflektující tématiku, kterou se bude ubírat následující rok kancelář Brno město hudby UNESCO.  více

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější

Kritika

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více