Petr Gablas: Cimbálová Harafica na novém albu symfonicky

Petr Gablas: Cimbálová Harafica na novém albu symfonicky

Před více než dvaceti lety při Základní umělecké škole v Uherském Hradišti vznikla cimbálová muzika Harafica. Pro většinu hudebních fanoušků je známá svými neobvyklými úpravami lidových písní, výbornými výkony muzikantů, vyprodanými koncerty, ale také nezvyklými fúzemi žánrů. A právě o jejich posledním crossoverovém projektu jsem se bavila s hudebním režisérem a cimbalistou muziky Harafica Petrem Gablasem, z jehož pera jsou všechny hudební úpravy, které v něm můžeme slyšet. Jde o jejich nové album, které nese název Harafica Symphonic. Propojení tradiční lidové hudby s mohutným zvukem Janáčkovy filharmonie Ostrava s brněnským dirigentem Robertem Kružíkem. Můžete na něm slyšet staré texty ze sbírek Františka Sušila, janáčkovské motivy i zpěv dvou zajímavých hostů.

Petře, už delší dobu mohou posluchači ve vašem repertoáru slyšet velmi neobvyklé a interpretačně náročné úpravy lidových písní. Byl to od počátku směr, kterým jste se chtěli vydat?

Nebyl. Všichni pocházíme z Uherského Hradiště a blízkého okolí. A ten základ jsme dostali právě tady, z toho vycházíme v podstatě dodnes. Byli jsme založeni při zdejší Základní umělecké škole, a tak jsme automaticky hráli souboru Hradišťánek a dostali zde repertoárový základ. Naučili jsme se hrát tanečníkům pod nohy, naučili jsme se různé styly.

Když jsme se potom osamostatnili, zodpovědnost za dramaturgické vedení a psaní padla na mě. Nás od počátku baví experimentovat. Tím se nezříkáme toho, kde jsme vyrostli a čím jsme si prošli. Ctíme to, vycházíme z toho a hrdě se k tomu hlásíme. A potom do toho vstoupil profesní život. Já se dal na dráhu muzikanta. Studoval jsem konzervatoř, pak dělal hudební režii a přišel do styku s různými tělesy, muzikanty i žánry. Pro mě je toto vše inspirací. Když potom pracuji s nějakou písní, musím k tomu mít nějaký impuls a vše se postupně vyvíjí. Jsme hrdí na místo, kde jsme vyrostli, a snažíme se z toho vycházet.

Inspiruje vás třeba nějaké konkrétní hudební těleso, člověk nebo se snažíte vymýšlet věci nové?

Inspirací je mi mnoho lidí. Souvisí to i s tím, s kým jsem třeba měl možnost spolupracovat. Ať už na bázi klasické hudby s různými orchestry např. Opera Diversa. Nebo na hudební režii na pražské akademii, kde jsem dělal nahrávky různých těles, ať už komorních či orchestrálních. Trochu tak nahlédnete pod pokličku skladatelského řemesla a snažíte se z toho čerpat. Mám moc rád Janáčka. Celkově mi je blízký svojí energií, entuziasmem, impulsy ve své tvorbě. Moc se nedají najít dobří interpreti, kteří by jeho skladbu zahráli identicky. Padesát nahrávek – padesát různých provedení.

A tak je to i s muzikou. My nechceme být za každou cenu jiní, ale snažíme se vše dělat, jak je nám to blízké. Aby bylo vidět, čím jsme si prošli. Inspirace je v populární muzice, tak v klasické hudbě. Ale my sami se nepovažujeme za nějakou populární kapelu, jazzmany ani komorní těleso, ze všeho spíše jen vycházíme.

harafica_foto_petr_straka_01

Nesetkáváte se i vy, jako třeba už zmíněný Janáček ve své době, s nepochopením? Nejsou třeba některým konzervativním muzikantům nebo folklorním nadšencům vaše úpravy proti srsti?

Doba už se trochu posunula. Před pěti až osmi lety, když jsme udělali nějaký experiment, byly takové hlasy lidí, dokonce i od známých a kamarádů. Jsou podle mě dva důvody, proč se to mění. Buď pochopili, že my takovou cestou chceme jít a že ta cesta třeba není úplně špatná anebo se s tím smířili. Jedním z hlavních průkopníků podobného způsobu práce a tou zásadní deskou ze začátku 90. let je Hradišťan s kapelou AG Flek, kdy vyšly ty nejznámější věci. Šlo o první podobný crossoverový projekt a tato průlomová nahrávka, zatím nebyla nikým pokořena. Jura Pavlica měl začátek kariéry velmi těžký, situace byla jiná než teď. My nyní proplouváme celkem komfortně. Slyšel jsem dobové historky – dva naprosto nesmiřitelné tábory. Řídím se větou, kterou mi kdysi řekl Janek Rokyta starší, že se prostě snaží dělat dobrou muziku. To vysvětluje všechno. My se nechceme pořád nějak vymezovat, ale chceme dělat, co nás baví. A když to přináší lidem radost a něco jim to dává, víte, že jdete správným směrem a má to smysl.

Když pomineme současná opatření. Baví vás zahrát si občas klasickou besedu u cimbálu nebo hody? Máte na to čas?

My máme velikou výhodu oproti ostatním třeba profesionálním tělesům, že se tím neživíme. I když už máme skoro všichni rodiny, potkáme se občas třeba o víkendu a něco nacvičujeme. Nebráníme se jakémukoliv typu hraní. Když je plesová sezóna, tak si rádi zahrajeme nějaký ples. Není jich deset, ale nějaký přijmeme rádi. Stejně tak si rádi zahrajeme i hody nebo zábavy. Vše se míchá s koncerty, klubovými večery, nejsme v tomto směru ničím vázáni. To nás baví.

Pojďme k vašemu novému CD Harafica Symphonic, kvůli kterému jsme se primárně sešli. Mohl byste ho představit? Co bylo impuslem k jeho vzniku?

Deska vyšla na konci roku 2020. Točili jsme ji v srpnu v Ostravě s Janáčkovou filharmonií Ostrava. Ale už před čtyřmi lety jsem slavil třicáté narozeniny a zrovna jsme době řešili, co budeme s Haraficou dělat. Uvědomili jsme si, že muzika bude od svého založení slavit plnoletých osmnáct let. Já už měl dlouho v hlavě, že bych si chtěl vyzkoušet něco pro orchestr. Předtím jsem dělal vánoční koncert – Vánoce ve staletích – upravený pro komorní orchestr a dechovou sekci, ale pro velký symfoňák to je ještě něco jiného.

Nakonec jsem se rozhodl, že nebudeme objednávat nějakou filharmonii, protože by to bylo dost nákladné. My jsme si všechno hradili sami a sháněli si sponzory. Nakonec tak vyhrála myšlenka, že si poskládám vlastní orchestr. Když jsem si promítl kolik lidí znám a s kolika muzikanty jsem už spolupracoval, bylo jich dost. Další byli z řad spolužáků z konzervatoře, z JAMU nebo z HAMU. Obvolal jsem asi čtyřicet až padesát lidí a orchestr sehnaný do týdne. Pak jsem přemýšlel, koho za dirigentský pult a byl to Robert Kružík, který s námi posléze i nahrál tu desku. Byli jsme spolužáci na konzervatoři, hrál na violoncello. Potom přestoupil na dirigování a my jsme se potkali na HAMU, kde studoval oba obory. Už tehdy mi přišel něčím výjimečný, muzikantsky čněl nad ostatními. Byl to nejdříve jeden koncert. Nakonec jsme ho zopakovali v Drážďanech na Dnech české a německé kultury.

harafica_foto_petr_straka_03

Co bylo inspirací samotných skladeb?

Inspirace přicházela postupně a bral jsem ji hlavně z lidové poezii. Například jsem věděl, že bych chtěl použít něco z tvorby Janáčka a znovu ho spojit s lidovou muzikou. Repertoár vznikal dlouhodobě. Něco mi dlouho hrálo v hlavě, jiné písničky jsem chtěl použít, ale nevěděl jak.

Takže všechny skladby vznikly až pro tento účel?

Ano, na papíře byly až pro tento účel. Některé jsme třeba už před tím hráli s muzikou a potom se vše rozšířilo pro orchestr.

Taková práce musí být mnohem náročnější než pro cimbálku, jak to vlastně probíhalo? Přizval jste si někoho na pomoc nebo radu?

Začal jsem s čistým štítem. Seděl jsem v pracovně, měl jsem před sebou prázdnou stránku a vůbec jsem nevěděl, co napíšu. Potom přišel jeden motiv, druhý motiv a najednou se to začalo skládat. Věděl jsem, že to za měsíc musím napsat, aby vše stihlo projít korekturou. Byl jsem soudný a věděl, že party pro muzikanty musí být dobře napsané. Pro smyčce už jsem pár věcí napsal, ale když jde o horny, trubky, hoboj nebo perkuse, tak to musí být zapsané, aby se podle toho dobře hrálo. Na první konzultaci a posudek jsem pozval kamaráda z konzervatoře skladatele Radima Bednaříka a ten byl mým první mentorem. Řekl mi své praktické postřehy, kde to nebude hrát, kde to je nízko. Neměnil samozřejmě záměr, šlo spíše o praktické rady. Radil mi s instrumentačními věcmi, s nimž má více zkušeností.

A jak přišel nápad natočit to na CD?

Zprostředkoval nám to náš kamarád Adam Procházka, který je momentálně ředitelem Kulturního domu v Hodoníně, ale předtím byl manažerem právě Ostravské filharmonie. Adam s námi občas i hrává na basu, když nemůže můj bratr.

On vám dal tu nabídku?

Kvůli pandemické situaci mohly orchestry pouze zkoušet a natáčet. Zavolal nám a řekl, že tu ta možnost je. Stálo to peníze, ale jindy by to mohlo stát několikanásobně víc. Prostě nám řekl, že ta situace je ideální. Takže nebylo nad čím přemýšlet.

Měnilo se něco v samotných skladbách?

Ano, byly to totiž už tři roky. Za tu dobu jsem spoustu věcí cítil jinak. Původně jsem si myslel, že někomu zadám, ať to přeinstrumentuje, protože bylo třeba rozšířit větší hráčskou obsazení. Více dechů, bicích, přidat harfu. Moc se mi do toho nechtělo, ale nakonec jsem na to zůstal sám. Takže jsem nad tím zase měsíc a půl seděl. Tím se vlastně zase trochu vracím k první otázce. Ten vývoj a inspirace neustále pracuje. Co jsem dělal před třemi lety už prostě vidím jinak. A tak je to i s naší muzikou.

Dalším mým mentorem, se kterým jsem vše konzultoval, byl Tomáš Janoška. Což je výborný skladatel, který pochází z Velké nad Veličkou a studoval v Praze. Hrává s Musicou Folkloricou výborně i na kytaru. Byl mým rádcem na mailu, posílal mi postřehy. Takže Tomáš byl další člověk, který mi s tím hodně pomohl.

harafica_foto_petr_straka_04

Na albu byli také dva pěvečtí hosté Kristýna Daňhelová a Tomáš Koláček. Podle čeho jste je vybírali? Byli vlastně i v té původní verzi?

Ano, bylo. Kristýnka s námi zpívá už dlouho. Ona se po gymplu dostala na muzikálové herectví na JAMU, chodila ke Karlovi Hegnerovi a studovala u Petra Štěpána se kterým jsou teď kolegové v Městském divadle v Brně. Prošla neskutečným vývojem, interpretačním i hlasovým. Věděl jsem, že ji na tom CD chci mít. První písnička, kterou zpívala, je ze Sušilovy sbírky. Použil jsem pouze text, muziku jsem si vymyslel, protože jsem měl dojem, že bych to pro její hlasový fond a provedení chtěl trošku jinak. A potom ještě písnička Vodička z Bystrého, kterou si pamatuji z dřívějška. Hrával ji třeba kamarád Pavel Koplík, náš kamarád z VUS Ondráš nebo Natálie Velšmídová s Natalikou. Utkvěla mi v hlavě, měl jsem k ní vztah a chtěl ji zpracovat.

Dalším hostem byl Tomáš Koláček, se kterým se známe od nepaměti. Teď mu mimochodem vychází CD. Dělali jsme spolu v minulosti například muzikál Cikáni jdou do nebe v Městském divadle Brno. Jsme na stejné muzikantské vlně. Když spolu hrajeme, užíváme si to. Tomáš na albu zpívá písničku, kterou mi zpíval na svatbě Ťažko ste mamičko. Z toho vznikla celá fantazie, kterou jsme na desce pojmenovali Uherské vojny. Některé písničky z ní jsou v oblasti karpatského oblouku opravdu zaznamenané, u jiných vycházím jen z textu.

Někteří lidé nám říkali, že se vzpomínaná písnička frázuje jinak, že je z Podluží. A právě tady je to pro podobné mezižánrové projekty těžší než třeba na Hradišťsku. Tomáš má barvu, hlas, všechno. Spousta zpěváků by to nezvládla. Vždycky když zpívá mám husí kůži a říkám si, že jak to děláme, je správně. Když přitom i ostatní mají takové emoce, tak to nemůže být špatně.

Měli jste vlastně po vydání alba možnost nějakého koncertního provedení?

Provedení je dost náročné v kompletně symfonické podobě, i tak je nějaká naděje, že se koncert provede třeba i s jiným orchestrem. Nám se zatím povedlo realizovat jen jeden ve spolupráci s Adamem Procházkou. Vymýšleli jsme, co bychom provedli na Velikonoce. Už loni bylo v tomto období zakázané se potkávat. My jsme byli zvyklí každý rok jezdit po rodině a kamarádkách, byla to tradice. Nechtělo se nám ji opouštět. Tak jsme si řekli, že si natočíme na mobil každý svůj part písničky a sestříháme to. Do několika dnů to mělo asi 1200 lajků. Byli jsme v hlavních zprávách na ČT24 na TV Nova, dělali jsme rozhovory v rádiích. Tak jsme si říkali, co bude letos? Napadlo nás uspořádat koncert. Adam zavolal do Ostravy a asi do pěti minut volal zpět, že do toho jdou. Za hodinu a půl zařídili celý koncert se zvukem, světlem, kamerami. Na velikonoční neděli byl živý stream na koncertním Youtube kanálu Českého rozhlasu. Opět se podařilo propojit zajímavé lidi. Oproti loňskému natáčení na mobil jsme najednou měli šest kamer, čtyři obrazovky a režiséra.

Co chystá Harafica dál? Budete jen čekat na konec pandemie...

Nečekáme, jak dopadne pandemie. Doufáme jen, že skončí brzy. Původně jsme chtěli vydat vánoční CD. Ale tím, že do toho vstoupil ten koncert a taky naděje, že budou moct být i další, tak to asi nevyjde. Doufáme, že na podzim opět pojedeme už tradiční Harafica tour po klubech – Hradiště, Brno, Kyjov, Praha a další. Možností je víc, ale to jsou zatím vše jen úvahy.

Foto Petr Straka

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Nejčtenější

Kritika

Jedním z největších lákadel letošního ročníku Expozice nové hudby bylo bezpochyby uvedení skladby Communicating Vessels v okouzlujících prostorách vodojemů na Žlutém kopci. Společné dílo Radima Hanouska (*1971), Michala Wróblewského (*1988), Františka Chaloupky (*1981), Iana Mikysky (*1994) a Kristýny Švihálkové (*1997) zaznělo ve čtvrtek 17. října v podání skladatelů samotných ve světové premiéře. Kompozice Communicating Vessels (Spojené nádoby) vznikla na objednávku festivalu a byla vytvořena speciálně pro prostor brněnských vodojemů. Spojené nádoby tematizují a „oslavují“ uchovávání látek různých fyzikálních skupenství, které se staly samozřejmostí našeho každodenního života až do míry, že je téměř nevnímáme. Za nádobu je také možné označit člověka vnímajícího a myslícího, jehož mysl může být naplněna různým obsahem. Za spojení nádob by se pak také dalo považovat spojení pěti muzikantů–skladatelů v tomto jedinečném projektu.   více