Porota na Portě? Tramp vedle jazzmana a bigbíťáka!

20. duben 2015, 6:42

Porota na Portě? Tramp vedle jazzmana a bigbíťáka!

Na Portu dávno nejezdí takové davy jako na konci 80. let. Festival založený v roce 1967 však stále funguje a zdaleka se neomezuje na české finále v Řevnicích u Prahy a na mezinárodní finále a autorskou soutěž v Ústí nad Labem. Porta, to jsou především oblastní kola, která se konají během jara po celé republice. Jihomoravské kolo pořádá od roku 2013 spolek Josmaart v čele s Josefem Machátem. Letošní novinkou je vznik samostatného brněnského kola 24. dubna, den před kolem jihomoravským (obě proběhnou v Café Práh). Díky tomu může do finále interpretační i autorské soutěže postoupit z jižní Moravy více soutěžících než v minulých letech. O brněnské a jihomoravské Portě jsme hovořili s Josefem Machátem.

Proč jste se v roce 2013 chopil organizování oblastního kola Porty na jižní Moravě?

Jezdíval jsem velice rád jako divák na soutěžní přehlídky kapel, například na Konkurs Zahrady do Kuřimi nebo na Portu do Brna či jinam. Poskytovalo mi to obrázek o vývoji jak kapel samotných, tak žánrů, které se prosazovaly. Byl jsem přítomen i u „srdeční zástavy“ oblastního kola v Brně někdy v roce 2012 (toto kolo s pouhými sedmi soutěžícími patřilo ke kvalitativně nejslabším v historii – poz. aut.). Zahrada už tehdy zarostla plevelem a s Portou v Brně to vypadalo obdobně. Když tedy přišla výzva k pořádání, nabídku jsem přijal. Nejprve jsem hledal příčiny úpadku a postupně jsem je bohužel nacházel. Nezbývalo než se pokusit udělat „něco“ jinak, a to především směrem k interpretům. Povedlo se, a už v roce 2013 jsme museli zastavit počet přihlášek na počtu 32. Potvrdilo se, že v Brně a na jižní Moravě se hraje živě a že je zájem muzikantů o prezentaci. Mimochodem zdejším interpretům se daří, ať už soutěží kdekoli.

Vedle pořadatelské týmu změnila jihomoravská Porta také působiště – z Kinokavárny v Černých Polích se přesunula do Café Práh. Proč?

Na to je velice jednoduchá odpověď. Café Práh se s nástupem dramaturga Michala Šimíčka velmi rychle zařadilo mezi nejuznávanější místa, kde se v Brně dělá živá kultura. Jsou pochopitelně lokality, kde by bylo daleko pohodlněji, ale snad jedině Café Práh má tak jedinečnou polohu. A bonusem byly vstřícné podmínky, pokud jde o nájemné.

Říkáte, že jste se pokusili dělat „něco“ jinak, především ve vztahu ke kapelám. Já sleduji, že mnohem víc než předchozí pořadatel používáte sociální sítě v čele s Facebookem. Jak se vám to osvědčilo?

Nemyslím si, že by předchozí organizátor dělal svou práci špatně. Dělal to jinak. A jak se říká, drobnosti umoří i vola (čímž jej v žádném případě nechci přirovnávat k dobytku). Když jsem se ujal organizace já, snažil jsem se změnit to, co mně samotnému na předešlých akcích vadilo. Dalo se například jen obtížně dohledat, kdy přehlídka začíná, kdy končí a kdo se jí zúčastní. V době, kdy jsou lidé denně bombardováni nejrůznějšími nabídkami, musí se člověk přizpůsobit. Tak začala naše přesná a cílená propagace na Facebooku, na Bandzone.cz apod. Výsledkem je zájem kapel a sál slušně zaplněný posluchači. Na Portě v Brně se scházejí příznivci jednotlivých kapel, nesoutěžící muzikanti, zvukaři i pořadatelé odjinud.

Letos se poprvé budou v Brně konat hned dvě kola – v pátek 24. dubna kolo brněnské a o den později jihomoravské. Co vás k rozdělení do loňska jediného jihomoravského kola vedlo?

Ten, kdo muzice jen trochu rozumí, musí uznat, že porota, zvukař ani samotní návštěvníci nejsou schopni vnímat kvalitu interpretů, když je jich více než patnáct. Pak tím trpí objektivnost. Výhodou dvou nezávislých kol je také výhoda postupového klíče na finále do Řevnic a do Ústí nad Labem (jde o finále interpretační, respektive autorské Porty – pozn. aut.). Nastal tedy posun ku prospěchu interpretů samotných. Připouštím, že se mi letos podařilo rozkývat zkostnatělé vedení soutěže k tomuto kroku. Na stránkách Porty jsem se však dočetl, že to byl štáb soutěže, kdo „operativně zareagoval a ustanovil pro velký zájem soutěžících dvě oblastní kola“.

Každé z kol bude mít jinou porotu a také jiného moderátora. Podle čeho je vybíráte?

Porota se u nás mění v každém roce. Když se podívám na jiná oblastní kola, vadí mi, že jsou rok co rok stejná. Chápu pořadatele, který každoročně obvolá své známé a ti – snad mi to odpustí – mu tam po několik let stárnou a zakonzervují se. Do poroty se snažím získat takové lidi, o kterých si myslím, že muzice rozumí, sledují i současné trendy a pohybují se i na odlišných okrajích spektra. Vedle sebe tak může zasednout tramp vedle jazzmana či bigbíťáka. Je potěšitelné, že i přes mnohdy nesourodé uši a srdíčko je rozhodování zcela jednoznačné. Podobným klíčem jsou obměňováni i moderátoři. Dle mého je to jediná cesta k oživení celého dění kolem Porty. A vnímají to tak i soutěžící.

Postupující kapely si občas stěžují, že v Řevnicích – zvláště v semifinále, které probíhá mimo hlavní scénu – a také na Autorské Portě v Ústí nad Labem hrají jen pro pár lidí. Vyplatí se tedy vůbec podle vás v oblastním kole Porty uspět?

To jste, řečeno slovy Luďka Soboty, „udeřil hlavičkou přímo do hřebíčku“. Vnímám reakce postupujících za poslední roky. Jeden si chválí vřelost publika v amfiteátru v Řevnicích. A druhý je vyděšen konzervativním vnímáním téhož publika. Tady ale nejde o muziku, ale o životní styl. Někteří soutěžící, než by jezdili na své vlastní náklady přes celou republiku do Ústí, kde je přivítá podium v obchoďáku, špatný zvukař či hraní před prázdným amfiteátrem, svou účast prostě vzdají. Bohužel sám vnímám chyby v organizaci a viním ji z malého zájmu o ty, kteří přijedou a něco dokážou. A proč je přesto u nás o soutěž tak velký zájem? Asi proto, že kapely, které se v Café Práh představí, to vnímají jako možnost prezentace před ostatními muzikanty a publikem a ocení také zmíněnou rozmanitost poroty. Sleduji i jejich další činnost během roku a vnímám, že jsou často oslovováni pořadateli akcí, na které by se dříve neměli šanci dostat. Je o nich slyšet například na Radiu Proglas, kde se hrají jejich skladby… Zvítězit u nás je pocta už v tom, že uspěli mezi tolika pestrými kapelami a v tolika odrůdách hudby. Zvítězit u nás znamená, že to, co kapela dělá, má smysl, že to tak vnímají i porotci, kteří ten její druh muziky běžně neposlouchají, a že to není rozhodnutí jen několika stejně smýšlejících strejců.

Loni vyřadili pořadatelé jihočeského kola soutěžícího za to, že používal tzv. looper, smyčkovač. Může se v Brně stát něco podobného? A kde jsou hranice toho, kdo nebo co už na Portu nepatří?

Na první část otázky nemohu odpovědět. Rozhoduje odborná porota, která se řídí pravidly soutěže. Pochopitelně jsem jihočeskou příhodu vnímal a zpovzdálí jsem si o ní dělal obrázek. A domnívám se, že je moc dobře, že se stala. Vyřadila sice jednoho soutěžícího, ale dala velkou facku právě těm strýcům v porotě, kteří nejsou schopni rozeznat funkci looperu. Výsledek? Letos je v Budějovicích o Portu velký zájem – v novém místě, s novým pořadatelem, s novými porotci a s opravenými pravidly! No řekněte – nebylo to ku prospěchu? A kdo nebo co Portu nepatří? Ten, který se k této staré dámě nechová uctivě. Ano, je to stařičká, někdy pomatená, někdy chybující dáma, která se hašteří každodenně se svým mužem, ale je třeba, abychom se k ní chovali slušně a uctivě už proto, že vychovala mnoho slušných a poctivých potomků. A co na Portu nepatří? Násilí, brutalita, sebezahleděnost a pýcha. A ta se sem bohužel vkrádá.

A jak byste definoval, co na Portu patří?

Nedávno říkal v televizi Vlasta Redl, že škatulky nemají smysl a že je jen dobře, že jeden styl obohacuje druhý. S tím nelze než souhlasit. Podle mne by si měla uchovat Porta do budoucna udržet dvě stěžejní linie – důraz na text a způsob jeho sdělení. Tím je výjimečná.

Brno mělo v určitých letech silnou a známou trampskou scénu, jindy scénu alternativní nebo písničkářskou. Co je podle vás hlavní doménou jihomoravské hudební scény v současné době?

Nepovažuji se za zapřisáhlého folkaře a navštěvuji, sleduji a kvituji dění kdekoli. Trampobraní v Žebětíně je úžasnou ukázkou sounáležitosti. Vnímám svěží dramaturgii na Majálesu, dynamiku Hrnem Brnem, obdivuji festival Etno Brno ve Staré Pekárně. Barevné jsou produkce Sonocentra. Brněnskem klokotá množství stylů, muzikantů a koncertů a lidé chodí na živou muziku.

Kdo vás osobně v posledních dvou letech na Portě v Brně zaujal?

Pochopitelně sleduji všechny účastníky. Sleduji je poslechem na internetu, poslechem na koncertech, vnímám jejich hudební posuny či odklony. Možná urazím ty nejlepší, ale rád bych zmínil kapelu Ořešák, která soutěží snad dvacet let. Nikdy snad nic nevyhrála a asi ani nevyhraje. Je třeba se ale poklonit před vytrvalostí, se kterou vystupují na pódium. Mají svůj okruh posluchačů, kterým dělají radost.

Foto Tomáš Svoboda

Komentáře

Reagovat
  • JD

    30. duben 2015, 10:27
    Jde o běžný názor soudobého kulturního "hybatele". Ten má za úkol prosadit na veřejnosti určitou akci, což vede vždy jen k tezi, že přijatelné je pouze to, co je "tady a teď". Prostě absolutní přizpůsobení okamžitým kulturním trendům, bez ohledu na to jaké jsou. Porta byl původně festival ze škatulky "trampské písně". Tehdy byl ojedinělý a tím pádem pro veřejnost i velmi zajímavý a navštěvovaný. Dnes je to běžná folková soutěž, jakých jsou po republice tucty. Nevyniká ničím, žije v podstatě ze své bývalé kulturní slávy. A folk samotný je příliš široká záležitost, aby se v jeho rámci mohla nějaká kapela vyčlenit a vstoupit do povědomí veřejnosti bez určitého "škatulkového" image. To kapely chápou, a proto bez ohledu na mínění kulturních hybatelů, pro které je jednodušší brát folkovou hudební scénu jako lehce chaotický pestrobarevný proud všemožných hudebních směrů, se vždy stylizují do určitých žánrových škatulí. Na tom nic nemění ani názor Vlasty Redla. Ten se folkem živí, a docela chápu, že ho štve už jen to, že si ho veřejnost zaškatulkovala kamsi na pomezí trampské písně. V oblasti zmíněné škatule byl totiž Rédl hvězda, zatímco na široširých lánech folku je jen tuctový folkař.

Pavel Klvaňa

30.11.-1, 0:00 / Klub Leitnerova

Test Punk

30.11.-1, 0:00

Bolehlav | Kadimír 269 | Zmar

30.11.-1, 0:00 / Vegalité

Porta - Brněnské kolo soutěže

24.4.2015, 17:30 / Café Práh

Workshop a Jam Session s Martinem Vajglem.

24.4.2015, 19:00 / Music Lab

Duch

24.4.2015, 19:00 / Hudební scéna MDB

Absolventský koncert (bakalářské studium): Lucie Slaninová – klavír

24.4.2015, 19:30 / Koncertní sál HF JAMU v Brně

Nezmaři

24.4.2015, 19:30 / DĚLŇÁK Líšeň

Tango s violou: Filharmonie Brno / Rysanov

24.4.2015, 19:30 / Janáčkovo divadlo

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Nejčtenější

Kritika

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více