Přemysl Štěpánek: Vizuál musí hrát jako hudba interpreta

17. červenec 2021, 1:00
Přemysl Štěpánek: Vizuál musí hrát jako hudba interpreta

Třicet jedna let. Přesně tak dlouho je to od založení brněnského vydavatelství Indies, které za dobu svého působení vydalo přes stovky alb domácí tvorby. O promo jednoho ze současných pokračovatelů, labelu Indies Scope, se stará PR manažer Přemysl Štěpánek. Kromě současného stavu labelu jsme debatovali i o způsobu propagace českých umělců, jeho dramaturgickém plánu na festivalu Maraton hudby Brno nebo zastupování maďarského festivalu Sziget v Čechách a na Slovensku.

Pracuješ ve vydavatelství Indies Scope – jak se mu v současnosti daří, po covidové pauze?

Vydavatelství se má dobře, na rozdíl od ostatních hudebních oborů během pandemie. Vydávat šlo neustále, pro nás to velké omezení nebylo. Podařilo se vytvořit poměrně dost zajímavé hudby. Narozdíl od zmrazení koncertní činnosti a bookingu, ale i to se pomaličku rozjíždí.

Jak to vypadá se křty? Přesunuli jste je, nebo rovnou zrušili?

My zastupujeme koncertně jen malou část interpretů, kteří u nás vydávají. Ročně vydáme zhruba deset až patnáct alb, když se daří, tak i dvacet. Booking ale zajišťujeme méně jak deseti hudebníkům nebo kapelám. V tuto chvíli si myslím, že většina kapel, co vydala album během koronaviru, už ani křtít nebude, křtít album po roce od vydání moc nedává smysl. Maximálně u těch, co pustili do světa svou tvorbu letos na jaře ještě během lockdownu.

Ty jsi dramaturgem alternativní scény na Maratonu hudby Brno. Jak ses k brněnskému festivalu dostal?

Já se s ředitelem festivalu, Davidem Dittrichem, potkal na veletrhu v Cannes. Měl skvělé vize, jak by se dalo Brnu pomoct a jak ho kulturně rozvíjet, což mě zaujalo. Začali jsme spolu být více v kontaktu a když vznikl festival, tak jsem se zapojil.

Co tě na festivalu baví?

Jsem velmi rád, že něco takového existuje. Z mého pohledu nemělo Brno dlouho velký festival, který by stál za to. Nejsem Brňák a když jsem se sem přestěhoval, tak jsem byl překvapen, jak je město v době léta mrtvé. To se v posledních letech postupně mění, akce pomáhá Brno oživit.

stepanek_premysl_03

Indies Scope má na festivalu poměrně bohatý program rozčleněný do dvou dní. Co s jeho pomocí chceš návštěvníkům předat za myšlenku?

Základem je, aby vystupovali místní interpreti doplnění těmi ze vzdálenějších částí republiky. Poté přichází dvě témata. Páteční večer má „bluesovo-hospodský“ nádech založený na autorské písni. Dobrým protnutím obou přístupů je Jan Fic, který zahraje se svoji kapelou, kterou vede Martin Kyšperský. Dále vystoupí Mirek Kemel, jenž je převážně písničkář, ale kapela mu dodává bluesový šmrnc. Představí se i nový projekt Kolektivní Halucinace. Večer zakončí Band of Heysek, to je čisté blues. Sobota je zaměřená na ženský hlas v doprovodu akustických nástrojů. Začíná Helena Vedralová kapelou Muziga. Následuje mimořádný projekt, který přináší originální propojení Horňácké muziky Petra Mičky a Smyčcového kvarteta Jiřího Pospíchala. Součástí budou i hosté, mezi nimi zpěvačka Veronika Malatincová. Tento program zatím má za sebou jen pár vystoupení, sám jsem na to velmi zvědavý. Pomyslnou třešničkou jsou Tara Fuki – violoncellové duo a skvělé zpěvačky zároveň.

Máš už představu o tom, co bys rád nabídl návštěvníkům příští rok?

Bude se to samozřejmě odvíjet od nových alb, která jsme vydali nebo připravujeme. Třeba David Pomahač nebo Zuby Nehty.

Máš pozici PR manažera – je těžké skloubit dohromady propagaci jednotlivých interpretů? Máte nějaký promo “rámec” vydavatelství, ve kterém se pohybujete? 

Indies Scope je nezávislý a malý label. V týmu je nás pět, včetně bookingu, grafiky a dalších pozic. Samozřejmě komunikujeme se všemi, jaké jsou jejich vize a smysl, a snažíme se jim pomoct je realizovat. Snažíme se zcela respektovat autorský záměr a nijak nepřetvářet myšlenku umělců. Takže každé album projde určitým „postupem“ při propagaci, ale i ten se přizpůsobuje danému projektu a žánru.

Umí se podle tebe čeští umělci propagovat?

To je hodně individuální záležitost. Buď to kapelám jde a baví je to, nebo to nemají rádi, a proto jsou na sítích neúspěšní. Dnešní promo je často postaveno na sdílení zákulisí osobního života. Ne každému je to ale příjemné. Člověk k tomu musí mít i cit a znalost virtuálního prostředí, aby věděl, co a jak funguje. Obecně propagace je určitá subjektivní hra, která mnohdy stojí balík peněz.

stepanek_premysl_05

Co tedy vnímáš jako nejčastější chybu?

Mám vlastní zkušenost s Thomem Artwayem, jehož zastupuji ve své firmě PR STAGE. Připravovali jsme podklady pro propagační akci v Anglii a několikrát nám vrátili jeho promo fotky, že prostě nejsou dobré a nevystihují Thoma. Fotky, které u nás bohatě stačily. Ptali jsme se, jak to teda podle nich máme udělat. Poslali nám fotografii Justina Biebera, která se naopak svou formou nezdála nám. Nechápali jsme, co je na ní lepší. „Dokážete z ní poznat, co Justin zpívá za žánr? Víte, kam byste ho zařadili, na základě fotografie?“ To je informace, která musí být zřejmá na první pohled. Spousta umělců se různě stylizuje a přetváří, až to vůbec nekoresponduje s jejich tvorbou. To je podle mne chyba. Je zapotřebí souhry a porozumění interpretů a lidí, kteří se na promu podílí – od fotografů, grafiků, copywriterů a dalších. Dobrý vizuál a propagace je těžký běh na dlouho.

Loni v květnu uspořádala kancelář Soundczech workshop o live promo videu. Jak ho správně natočit, co je jeho obsahem?

Záleží, pro koho video tvoříš. Pro dramaturgy akcí je nejdůležitější, aby na videu viděli, jak kapela komunikuje s publikem a jak na ně publikum reaguje. Debatovali jsme o tom s Dušanem Svíbou z Colours Meetingu a Barborou Šubrtovou z Metronome festivalu. Shodli jsme se, že když dostaneme koncertní video se studiovou nahrávkou, tak to vypadá, že kapela neumí naživo hrát. Pro nás je důležité publikum a autenticita momentu. V tom případě nemusí být video kvalitní z rukou profesionála. Nemusí lidi nutně skákat, stačí, že je poznat, že jsou třeba potichu a hudbu vnímají. A zase se vracíme k předešlé otázce. Jak z fotografie, tak z videa by mělo být poznat, co je to za kapelu, co hraje za hudbu a jaká je. Nejen pro organizátory, ale i pro publikum.

Kde se objevila myšlenka založit PR STAGE – tvůj projekt?

S Milanem Pálešem, majitelem labelu Indies Scope, jsem se seznámil v roce 1996, když jsem pro vydavatelství dělal diplomovou práci. Po šesti letech jsem v něm začal pracovat. A v roce 2012 přišel Milan s tím, že si chce dát další rok trochu volna. To znamenalo, že budu mít míň práce, a tak jsem hledal, co mohu dělat, a přitom nekonkurovat labelu. Osud tomu chtěl, že jsem jel v létě do Maďarska na Sziget festival a zjistil jsem, že v Česku nemá téměř žádnou propagaci. Tak jsem oslovil organizátory se svou nabídkou spolupráce. Ozvali se nazpět, že akorát tvoří mezinárodní tým a mají zájem.

stepanek_premysl_01

Jak se říká, ve správný čas na správném místě.

Přesně. Jenomže jsem musel založil společnost, abych mohl řešit smlouvy se zahraničím a podobně. Proto vznikla PR STAGE. Začali jsme se Szigetem a postupně získali i další festivaly jako Balaton Sound nebo Exit. K tomu jsme přibrali Slovensko. Kromě toho jsme ale objížděli konference a veletrhy, u nichž jsme přemýšleli, jak zužitkovat všechny kontakty a informace. Proto jsme vymysleli projekt Czech Fresh pro výjezdy českých interpretů do zahraničí. Uspořádali zkusmo nultý ročník a pak jeden ročník se vší parádou. Když vznikla proexportní kancelář Soundczech a už jsme neměli důvod v Czech Fresh pokračovat.

Díky Czech Fresh jsi přišel ke zpěvákovi Thomovi Artwayovi, jehož aktuálně zastupujete, že?

Ano. Potkali jsme se na prvním oficiálním ročníku, který byl soutěžní. To s námi spolupracoval i agent z mezinárodní agentury United Talents Agency Mark Bennet. Ve finále uspěl právě Thom. Fakt, že ho budeme zastupovat rozhodně v té době nebyl cílem soutěže. Nicméně v té době se rozešel se svým managementem a my se i kvůli povinnostem vzniklým ze soutěže dali dohromady. Jsem za to ale rád, je to skvělá a příjemná spolupráce.

PR stage je výhradním zástupcem maďarského festivalu Sziget v Čechách a na Slovensku. Jak moc je náročné dostat právo ho propagovat?

Představil jsem plán, jak bych to viděl, oni ho schválili s tím, že mohou poskytnou jen část. Nakonec jsme si plácli. První ročník v roce 2013 byl ale velmi krušný, s propagací jsme začali později a prodalo se u nás jen padesát lístků. Což vzhledem k tomu, že moje výplata závisela na počtu prodaných lístků, tak mi v podstatě zaplatila jen jízdenku tam a zpět a ubytování. Vše ostatní bylo zadarmo. Už další rok byl ale lepší, křivka úspěšnosti se zvyšuje.

Do jaké míry máš volnou ruku? Ve smyslu, kde začíná hranice tvé zodpovědnosti za adekvátní promo?

Sziget je velká značka, mantinely jsou přesně dané, všichni se jimi musí řídit. Má svoboda je v tom, že mohu festival propagovat i jinou cestou, než jak je z ústředí naplánováno. Závisí to tedy na kreativitě daného zástupce.

Máš informaci o tom, jak se festival propaguje v jiných zemích? Předáváte si s kolegy tyto informace?

Než nastoupil koronavirus, tak za dobu mé spolupráce se Szigetem jsme měli tři mezinárodní setkání promotérů, kde tyto informace kolovali. Je ale třeba zajímavé, že v blízkém Polsku není o festival tak velký zájem, jak by člověk čekal. Naopak nejvíc návštěvníků je z Belgie a Nizozemí, v některých letech přijelo až patnáct tisíc lidí. Hodně fanoušků jezdilo i z Německa a Francie. Je zajímavé to sledovat a zjišťovat, co a proč kde v propagaci funguje.

Zastupuješ Česko a Slovensko. Vidíš mezi námi rozdíl v přístupu k Szigetu?

Ano, je to dané právě naší polohou. Slováci mají kratší dojezdovou vzdálenost. Mohou skončit v práci, zajet si na koncert a o půlnoci jet domů. Češi naopak kupují vícedenní vstupenky.

Rozhovor vznikl ve spolupráci s časopisem Frontman.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Nejčtenější

Kritika

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více