Simon Broughton: Hudba je součástí politiky i světa

Simon Broughton: Hudba je součástí politiky i světa

Simon Broughton je režisér a producent dokumentárních filmů s hudební tematikou. K jeho nejrozsáhlejším počinům patří dokumentární seriál European Roots o evropské tradiční hudbě, jehož součástí byl i film věnovaný fašanku ve Strání. Mimořádný je i jeho film o hudbě v Afghanistánu a Hudba terezínského ghetta – titul, který právě přiváží na festival Terezínské hvězdy. Kromě filmařské činnosti je také šéfredaktorem časopisu Songlines zaměřeného na world music. Využili jsme jeho návštěvy Brna a položili mu několik otázek, které nakonec vždy skončily u hudby, ať už začaly jakkoliv.

Simone, máš právě za sebou rychlou prohlídku vily Tugendhat. Jaké jsou tvé dojmy, jak se ti líbí v Brně?
Já jsem byl v Brně mnohokrát, poprvé už v roce 1978. Potom jsem tu byl v roce 1984, ale do vily Tugendhat jsem se nedostal kvůli rekonstrukci. Udělal se tam velký kus práce, je to fantastické, kolik věcí se povedlo najít a zachránit po tom, co s nimi udělali Němci i Rusové. Vila je důležitá součást světové architektury a jedna z mimořádných věcí, která je v Brně k vidění.

Změnil se tvůj pohled na město?
Pomůže vám to uvědomit si modernistický ráz Brna, jeho čisté linie, které kontrastují s hutnější zástavbou typickou pro dřívější dobu. Vliv Adolfa Loose je tu silně patrný.

 To souvisí i s tvou prací a uměleckými aktivitami. Vila Tugendhat patřila židovské rodině, Židé tvořili významnou část obyvatel Brna a byl mezi nimi i Pavel Haas, který byl mezi deportovanými do Terezína...
Můj zájem o Terezín se probudil před mnoha lety díky českému festivalu v Bristolu. Hostovalo tam Divadlo Husa na provázku s inscenací z dětských básní z Terezína. Bylo to děsivé, ohromný nápor na emoce. Zabýval jsem se potom tím, co se v Terezíně dělo – je neuvěřitelné, za jakých podmínek tam vzniklo množství úžasné hudby. A přitom vlastně vůbec nezáleží na tom, kde ta hudba vznikla, mohla by být odkudkoliv. Její autoři zemřeli v Osvětimi nebo podobných táborech a tím jako by ztratili svoje místo v hudební historii. Bylo by správné podívat se na tu hudbu bez ohledu na místo vzniku a uvědomit si, jak je dobrá. Není důležité, že vznikla v ghettu, důležitá je její síla. A ti skladatelé už měli jméno ještě dřív, než se dostali do Terezína. Operu Hanse Krásy Zásnuby ve snu uvedlo Nové německé divadlo v Praze, jeho Symfonie pro malý orchestr se hrála v Curychu, Paříži a Bostonu. Viktor Ullmann byl asistentem Alexandra Zemlinského, Pavel Haas významným žákem Leoše Janáčka. Říká se, že Janáček nevytvořil školu, ale jeho škola zemřela v Osvětimi a vůbec během Druhé světové války.

Ví se o takových věcech v Británii?
Víceméně ne – čas od času se něco vynoří, třeba pěkná inscenace Císaře z Atlantidy. Ale v Londýně se teď hodně hraje hudba 20. století, London Philharmonic Orchestra ji hraje téměř výhradně. Hudba terezínských autorů je její součástí, takže se objevuje také, což je dobře. Mám rád, když se tato díla provádějí v běžných hudebních souvislostech – třeba v Rudolfinu jsem slyšel Haasovu Studii pro smyčce hrát společně s Dvořákem a Beethovenem.

Myslíš, že jsi jediný britský odborník na terezínskou hudbu?
Ne, jsou tu i jiní. Musím ale hlavně říct, že mě k tomuto tématu nepřivedl žádný osobní zájem, nemám žádné příbuzné, kterých by se to přímo dotklo, nejsem Žid. Ta hudba mě prostě fascinovala, a vlastně celý terezínský příběh.

Ty jsi ale možná ještě větší odborník na Moravu. Když jsem tě poprvé potkala, byla jsem překvapená, kolik kapel z Horňácka i Dolňácka znáš, jejich jména, nahrávky… jak jsi k nim vlastně přišel?
Seznámil mě s nimi Jiří Plocek. Ale když jsem k vám přijel v roce 1978 poprvé, byl jsem na dobrovolnickém táboře v Blansku – kopali jsme díry pro značky a setkávali se se členy komunistické strany. Ti nám vykládali, jak skvělý systém se jim povedlo vytvořit. Byla to ale dobrá příležitost jak poznat zemi, dostávali jsme deset dolarů na den, ty jsme si vyměnili na černém trhu a žilo se nám dobře. Strávili jsme dva týdny na tom táboře a dva týdny jsme cestovali. Byli jsme v Bratislavě a pokračovali i do Budapešti, kde jsem se setkal s velmi aktivními lidmi kolem tradiční hudby. A byli to mladí lidé v klubech, kteří mi říkali, že se musím podívat do Transylvánie, což se mi časem povedlo. Zjistil jsem, co všechno může hudba znamenat v lidském životě a nastartovalo to můj zájem o etnickou hudbu na celém světě. S vaším folklorem jsem se ale seznámil až později, tehdy se mi moc nelíbil, v komunistických časech jsem se nedostal k živé tradici. To se stalo až později.

Natáčení hudebních dokumentů European Roots byl tvůj nápad?
Přivedl mě k tomu Henk van der Meulen z holandské televize. Organizoval jsem kolem toho řadu workshopů a diskusí, kde se řešilo, které hudbě a z jaké země věnovat pozornost. Natočili jsme nakonec tři série. Petr Hajn natočil ve Strání Fašank, v Británii ale bohužel zrovna tento díl nevzbudil příliš velkou pozornost. V koprodukci s portugalskou televizí RTP jsem já sám natočil pro sérii film Mariza aneb příběh fada.

A tvůj film o Afghánistánu?
Myslíš Breaking the Silence: Music in Afghanistan (Prolomit ticho: hudba v Afghánistánu), je to další úchvatný příběh. Hudba v Afghánistánu byla úplně zakázaná, to se snad nikde jinde nestalo. Byl tam hlad, lidé utíkali pryč přes Pakistán a zakázaná byla tak triviální věc jako hudba. Natočil jsem také ještě film Sufi Soul: The Mystic Music of Islam (Duše Súfi: mystická hudba islámu). Chtěl jsem ukázat i jinou stránku islámu než extremismus a terorismus, o kterých se pořád mluví. Hudba je pro súfi způsob, jak se přiblížit k Bohu.

Jsi šéfredaktorem časopisu Songlines, co bys o něm řekl?
Věnujeme se world music. Název Songlines pochází z jazyka Aboridžinců a označuje nebeské i pozemské cesty stvoření. V angličtině evokuje hudbu, hledáme hudební spojení mezi různými místy po celém světě. Věnujeme se veškerým stylům mimo anglo-americký rock, pop a jazz. Myslím, že máme dobrou pověst a naše předplatitele najdete všude, nejen v Británii, Petr Hajn je také jeden z nich. Jinak u nás najdete zprávy, rozhovory, kritiky, jako v každém hudebním časopise. V Londýně je každý týden koncert někoho opravdu významného z oblasti, která nás zajímá, v posledních patnácti letech zájem o tuto hudbu neuvěřitelně vzrostl. O desítkách menších koncertů ani nemluvím.

Není tedy pravda, že doba „multikulti“ je pryč?
Londýn i jiná britská města prostě jsou multikulturní – je to stav, který k nám přišel a neodchází. Festivalů world music ale přibývá všude, překvapilo mě to třeba v Polsku. Je tam množství kapel, které se snaží oživit starou lidovou hudbu.

Souhlasil bys s tím, že Leoš Janáček je v Británii nejznámější český skladatel?
To bude spíš Dvořák. Janáček se ale hraje hodně – jak opery, tak orchestrální hudba. Je to skladatel velmi přístupný a originální zároveň. Třeba jeho druhý smyčcový kvartet je fascinující, co to muselo být v roce 1925 – neuvěřitelný člověk!

Při natáčení dokumentu o Charlesi Mackerrasovi jsem byla překvapená, kolik detailních informací o Janáčkovi od něj mají John Eliot Gardiner nebo Simon Rattle. Gardiner se mě dokonce ptal, jestli mají jeho zpěváci správnou výslovnost brněnského dialektu v Lišce Bystroušce...
Já jsem začal poslouchat Janáčka před mnoha lety a mám rád také Martinů. V jeho díle ale najdete i průměrnou hudbu, musíte si vybírat. Třeba jeho Dvojkoncert pro dva smyčcové orchestry, klavír a tympány je ale úžasný.

A co tvoje současná práce?
Natočil jsem pro BBC dokumentární seriál o historii symfonie, jak odráží dějiny celkově. Začíná Haydnem a končí Šostakovičem a Druhou světovou válkou.

Natočil jsi také sérii dokumentů All The Russias (Všechna ta Ruska). Jaký byl pohled na Rusko skrz hudební historii?
Série měla pět částí, ústřední postavou byl Valerij Gergijev a orchestr Mariinského divadla. V prvním dílu jsem se věnoval ruské vesnici, z níž vychází veškerá ruská kultura. Byl to pohled na hlubokou tradici, která je ukrytá i v hudbě nejznámějších autorů. Od Glinky přes Rimského-Korsakova a Stravinského až po současné autory, jako je třeba Martynov. Rusko je obrovská a pestrá země plná okolních vlivů a umí svou hudbou vyprávět neuvěřitelné příběhy. A když o ní točíte dokument, dodává mu to sílu, stejně jako v případě Terezína. Hudba je součástí politiky i světa, který se v ní neustále odráží.

Foto Jiří Sláma

Terezínské hvězdy – kompletní program

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Nejčtenější

Kritika

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více