Simon Broughton: Hudba je součástí politiky i světa

Simon Broughton: Hudba je součástí politiky i světa

Simon Broughton je režisér a producent dokumentárních filmů s hudební tematikou. K jeho nejrozsáhlejším počinům patří dokumentární seriál European Roots o evropské tradiční hudbě, jehož součástí byl i film věnovaný fašanku ve Strání. Mimořádný je i jeho film o hudbě v Afghanistánu a Hudba terezínského ghetta – titul, který právě přiváží na festival Terezínské hvězdy. Kromě filmařské činnosti je také šéfredaktorem časopisu Songlines zaměřeného na world music. Využili jsme jeho návštěvy Brna a položili mu několik otázek, které nakonec vždy skončily u hudby, ať už začaly jakkoliv.

Simone, máš právě za sebou rychlou prohlídku vily Tugendhat. Jaké jsou tvé dojmy, jak se ti líbí v Brně?
Já jsem byl v Brně mnohokrát, poprvé už v roce 1978. Potom jsem tu byl v roce 1984, ale do vily Tugendhat jsem se nedostal kvůli rekonstrukci. Udělal se tam velký kus práce, je to fantastické, kolik věcí se povedlo najít a zachránit po tom, co s nimi udělali Němci i Rusové. Vila je důležitá součást světové architektury a jedna z mimořádných věcí, která je v Brně k vidění.

Změnil se tvůj pohled na město?
Pomůže vám to uvědomit si modernistický ráz Brna, jeho čisté linie, které kontrastují s hutnější zástavbou typickou pro dřívější dobu. Vliv Adolfa Loose je tu silně patrný.

 To souvisí i s tvou prací a uměleckými aktivitami. Vila Tugendhat patřila židovské rodině, Židé tvořili významnou část obyvatel Brna a byl mezi nimi i Pavel Haas, který byl mezi deportovanými do Terezína...
Můj zájem o Terezín se probudil před mnoha lety díky českému festivalu v Bristolu. Hostovalo tam Divadlo Husa na provázku s inscenací z dětských básní z Terezína. Bylo to děsivé, ohromný nápor na emoce. Zabýval jsem se potom tím, co se v Terezíně dělo – je neuvěřitelné, za jakých podmínek tam vzniklo množství úžasné hudby. A přitom vlastně vůbec nezáleží na tom, kde ta hudba vznikla, mohla by být odkudkoliv. Její autoři zemřeli v Osvětimi nebo podobných táborech a tím jako by ztratili svoje místo v hudební historii. Bylo by správné podívat se na tu hudbu bez ohledu na místo vzniku a uvědomit si, jak je dobrá. Není důležité, že vznikla v ghettu, důležitá je její síla. A ti skladatelé už měli jméno ještě dřív, než se dostali do Terezína. Operu Hanse Krásy Zásnuby ve snu uvedlo Nové německé divadlo v Praze, jeho Symfonie pro malý orchestr se hrála v Curychu, Paříži a Bostonu. Viktor Ullmann byl asistentem Alexandra Zemlinského, Pavel Haas významným žákem Leoše Janáčka. Říká se, že Janáček nevytvořil školu, ale jeho škola zemřela v Osvětimi a vůbec během Druhé světové války.

Ví se o takových věcech v Británii?
Víceméně ne – čas od času se něco vynoří, třeba pěkná inscenace Císaře z Atlantidy. Ale v Londýně se teď hodně hraje hudba 20. století, London Philharmonic Orchestra ji hraje téměř výhradně. Hudba terezínských autorů je její součástí, takže se objevuje také, což je dobře. Mám rád, když se tato díla provádějí v běžných hudebních souvislostech – třeba v Rudolfinu jsem slyšel Haasovu Studii pro smyčce hrát společně s Dvořákem a Beethovenem.

Myslíš, že jsi jediný britský odborník na terezínskou hudbu?
Ne, jsou tu i jiní. Musím ale hlavně říct, že mě k tomuto tématu nepřivedl žádný osobní zájem, nemám žádné příbuzné, kterých by se to přímo dotklo, nejsem Žid. Ta hudba mě prostě fascinovala, a vlastně celý terezínský příběh.

Ty jsi ale možná ještě větší odborník na Moravu. Když jsem tě poprvé potkala, byla jsem překvapená, kolik kapel z Horňácka i Dolňácka znáš, jejich jména, nahrávky… jak jsi k nim vlastně přišel?
Seznámil mě s nimi Jiří Plocek. Ale když jsem k vám přijel v roce 1978 poprvé, byl jsem na dobrovolnickém táboře v Blansku – kopali jsme díry pro značky a setkávali se se členy komunistické strany. Ti nám vykládali, jak skvělý systém se jim povedlo vytvořit. Byla to ale dobrá příležitost jak poznat zemi, dostávali jsme deset dolarů na den, ty jsme si vyměnili na černém trhu a žilo se nám dobře. Strávili jsme dva týdny na tom táboře a dva týdny jsme cestovali. Byli jsme v Bratislavě a pokračovali i do Budapešti, kde jsem se setkal s velmi aktivními lidmi kolem tradiční hudby. A byli to mladí lidé v klubech, kteří mi říkali, že se musím podívat do Transylvánie, což se mi časem povedlo. Zjistil jsem, co všechno může hudba znamenat v lidském životě a nastartovalo to můj zájem o etnickou hudbu na celém světě. S vaším folklorem jsem se ale seznámil až později, tehdy se mi moc nelíbil, v komunistických časech jsem se nedostal k živé tradici. To se stalo až později.

Natáčení hudebních dokumentů European Roots byl tvůj nápad?
Přivedl mě k tomu Henk van der Meulen z holandské televize. Organizoval jsem kolem toho řadu workshopů a diskusí, kde se řešilo, které hudbě a z jaké země věnovat pozornost. Natočili jsme nakonec tři série. Petr Hajn natočil ve Strání Fašank, v Británii ale bohužel zrovna tento díl nevzbudil příliš velkou pozornost. V koprodukci s portugalskou televizí RTP jsem já sám natočil pro sérii film Mariza aneb příběh fada.

A tvůj film o Afghánistánu?
Myslíš Breaking the Silence: Music in Afghanistan (Prolomit ticho: hudba v Afghánistánu), je to další úchvatný příběh. Hudba v Afghánistánu byla úplně zakázaná, to se snad nikde jinde nestalo. Byl tam hlad, lidé utíkali pryč přes Pakistán a zakázaná byla tak triviální věc jako hudba. Natočil jsem také ještě film Sufi Soul: The Mystic Music of Islam (Duše Súfi: mystická hudba islámu). Chtěl jsem ukázat i jinou stránku islámu než extremismus a terorismus, o kterých se pořád mluví. Hudba je pro súfi způsob, jak se přiblížit k Bohu.

Jsi šéfredaktorem časopisu Songlines, co bys o něm řekl?
Věnujeme se world music. Název Songlines pochází z jazyka Aboridžinců a označuje nebeské i pozemské cesty stvoření. V angličtině evokuje hudbu, hledáme hudební spojení mezi různými místy po celém světě. Věnujeme se veškerým stylům mimo anglo-americký rock, pop a jazz. Myslím, že máme dobrou pověst a naše předplatitele najdete všude, nejen v Británii, Petr Hajn je také jeden z nich. Jinak u nás najdete zprávy, rozhovory, kritiky, jako v každém hudebním časopise. V Londýně je každý týden koncert někoho opravdu významného z oblasti, která nás zajímá, v posledních patnácti letech zájem o tuto hudbu neuvěřitelně vzrostl. O desítkách menších koncertů ani nemluvím.

Není tedy pravda, že doba „multikulti“ je pryč?
Londýn i jiná britská města prostě jsou multikulturní – je to stav, který k nám přišel a neodchází. Festivalů world music ale přibývá všude, překvapilo mě to třeba v Polsku. Je tam množství kapel, které se snaží oživit starou lidovou hudbu.

Souhlasil bys s tím, že Leoš Janáček je v Británii nejznámější český skladatel?
To bude spíš Dvořák. Janáček se ale hraje hodně – jak opery, tak orchestrální hudba. Je to skladatel velmi přístupný a originální zároveň. Třeba jeho druhý smyčcový kvartet je fascinující, co to muselo být v roce 1925 – neuvěřitelný člověk!

Při natáčení dokumentu o Charlesi Mackerrasovi jsem byla překvapená, kolik detailních informací o Janáčkovi od něj mají John Eliot Gardiner nebo Simon Rattle. Gardiner se mě dokonce ptal, jestli mají jeho zpěváci správnou výslovnost brněnského dialektu v Lišce Bystroušce...
Já jsem začal poslouchat Janáčka před mnoha lety a mám rád také Martinů. V jeho díle ale najdete i průměrnou hudbu, musíte si vybírat. Třeba jeho Dvojkoncert pro dva smyčcové orchestry, klavír a tympány je ale úžasný.

A co tvoje současná práce?
Natočil jsem pro BBC dokumentární seriál o historii symfonie, jak odráží dějiny celkově. Začíná Haydnem a končí Šostakovičem a Druhou světovou válkou.

Natočil jsi také sérii dokumentů All The Russias (Všechna ta Ruska). Jaký byl pohled na Rusko skrz hudební historii?
Série měla pět částí, ústřední postavou byl Valerij Gergijev a orchestr Mariinského divadla. V prvním dílu jsem se věnoval ruské vesnici, z níž vychází veškerá ruská kultura. Byl to pohled na hlubokou tradici, která je ukrytá i v hudbě nejznámějších autorů. Od Glinky přes Rimského-Korsakova a Stravinského až po současné autory, jako je třeba Martynov. Rusko je obrovská a pestrá země plná okolních vlivů a umí svou hudbou vyprávět neuvěřitelné příběhy. A když o ní točíte dokument, dodává mu to sílu, stejně jako v případě Terezína. Hudba je součástí politiky i světa, který se v ní neustále odráží.

Foto Jiří Sláma

Terezínské hvězdy – kompletní program

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Nejčtenější

Kritika

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více