Skleněná louka funguje i bez hodin a času

Skleněná louka je pojem nejen v brněnské alternativní kultuře – pokud něco jako alternativa vůbec existuje. Dům na Kounicově ulici sousedí z jedné strany s Moulin Rouge, naproti je Ústav hudební vědy, siločáry, které probíhají Skleněnou loukou jsou ale zcela svébytné a pohltí do sebe všechno. I ty holky z Moulin Rouge, které si kdysi občas odskakovaly od své práce k baru ve sklepě, od nějž se provoz celého domu začal odvíjet. Sklepní scéna v posledních letech umírala na úbytě až úplně skončila. Po půlroční pauze v ní obnovil provoz zvukař, kytarista a teď už i dramaturg a hospodský Jakub Adámek.

Sklepní scéna na Skleněné louce je už dnes legendární místo, proč jsi ji znovu otevřel – chtěl jsi mít hospodu, klub?
Já jsem k tomu měl dlouholetý vztah jako štamgast a bylo mi líto, že ten prostor chátrá a už rok je úplně zavřený. Mluvilo se o tom i v hospodách, jestli se na Louce něco bude nebo nebude dít. Tak jsem si to rozepsal, jestli je vůbec reálný se do toho pouštět, a vyšlo mi, že jo.

Po jak dlouhé době je Louka dole otevřená – po třech letech?
Ne, jen po půl roce, ale tři roky byla prakticky mrtvá, nic se tam nedělo. 

Byla z toho jen obyčejná hospoda…
…kdyby obyčejná, tak by to bylo ještě dobrý, spíš hospoda horší kategorie.

Louka z hlediska hospodského provozu ale nikdy nebyl velký luxus.
To ne, ale byla tam v těch posledních letech i absence jakéhokoliv kulturního života, byl problém tam cokoliv uspořádat. Takže šlo trošičku o to vrátit všechno zpátky, přitáhnout i mladý lidi, ale zároveň taky těžit z toho odkazu z dřívějška.

Tobě ale asi nešlo ani tak o to, otevřít si hospodu, jako spíš místo, kde se bude něco dít...
Šlo o klub. Teď se tu už pomalu začínají věci hýbat a jednou, dvakrát týdně je nějaká akce. Přišel i Erik Frič, který tam dělal Potulnou akademii a chce v něčem pokračovat. Teď nás čeká i Skleněný den – větší festival v celém domě. Jinak u nás hrál Chris Barickman, měl jsem tam koncert i se svou kapelou. Jsou tam vernisáže, větší díla se vystavují na zadní stěně. Teď tam má instalaci Veronika Durová z Prahy, za týden bude mít Pavel Skrott výstavu Zrnění – krajiny. Budou tam od příští středy i autorská čtení, takže se to kupí a kupí.

Chodí za tebou lidi sami, aby tam mohli hrát a vystavovat, nebo je oslovuješ ty?
Chodí často sami. Samozřejmě budu časem muset víc dramaturgicky zasáhnout, protože teď je to období, kdy jsou všichni zvědaví, jak to u nás vypadá a co se na Louce zase děje. Počítám ale s tím, že to časem trochu opadne a budu se muset starat víc sám.

Tvoje kapela, kterou jsi zmiňoval, to jsou Soundtraps. Chcete hrát na Louce pravidelně?
To asi nemá moc smysl, ono vlastně vůbec nemá smysl hrát nějak pravidelně ani v rámci jednoho města. Teď budem hrát na Hrnem Brnem, potom v Melodce, tak myslím, že je toho dost.

Ty ještě působíš ve studiu Subsonic…
To máme napůl s Františkem Sobotkou, se kterým mám i ty Soundtraps. Já vlastně nejsem ani tak hospodskej jako zvukař. Proto inklinuju i k tomu, aby se na Louce dělaly koncerty, využiju u toho i techniku ze studia, František to zvučí, tak je to všechno propletený.

Mně to přijde jako podzemní podoba spojení studia Sonorecords a klubu Sonocentrum…
To je trochu jiný měřítko.

To ano, obě Sona asi reprezentují ten nejstředoproudější pohled na populární muziku, ale teď k nim úplně spontánně vzniklo zrcadlo. Je mi samozřejmě jasný, že jste to nedělali kvůli tomu…
My jsme přece jen někde jinde. Ale na Sonocentrum jsem zvědavý, má tam být dobrá akustika a mě to z profesního hlediska zajímá. O programu mám trošku pochybnosti předem, ale zase chápu, že  se tam musí natáhnout co nejvíc lidí, aby se to mohlo otevřít.

Kapely, které natáčíte ve studiu, potom protahuješ i klubem, nabízíš jim to, nebo to samy chtějí?
Já ty muzikanty znám asi tak deset let, co hraju, takže to tak přichází a odchází ze všech stran. Teď děláme paradoxně nejvíc divadelní hudby pro Vojtěcha Dlaska a Buranteatr. Dělali jsme s ním Pravé poledne a teď pracujeme teprve druhý den na hudbě k úplně nové inscenaci, premiéra by měla být za měsíc. Baví mě to hodně, je to spolupráce s hudebním skladatelem, který přinese úplně jinou inspiraci, než když zvučím třeba rozvazbenou kytaru.

Jak se na novou Sklepní scénu tváří starousedlící na Louce. Jsou rádi, že je znovu otevřeno, nebo cítí konkurenci?
Já myslím, že je to přátelské ze všech stran a doufám, že to tak i zůstane. Z toho důvodu nakonec vznikl i ten festival. To už tady dlouho nebylo, aby se všechny podniky daly dohromady, daly do celého domu jednotné vstupné a spolupracovaly. 

Kdo Skleněný den vůbec vymyslel?
Já myslím, že to bylo z více stran, ale v podstatě to začal nejvíc tlačit Sklenick – měli asi největší zájem něco takového udělat. Po dramaturgické stránce to asi z padesáti až šedesáti procent pochází od Bukyho z AVA. Původně se staral jen o program nahoře v Místogalerii, ale nakonec jsme to projednali spolu a je to z velké části jeho práce.

Jak dlouho ti vydrží chuť dělat hospodu? Mám dojem, že Libora Havlíčka to kdysi celkem otrávilo…
Myslím, že to tady položilo už několik lidí, hlavně barmanů. Já tam ale primárně nechci být, chci dělat dramaturgii. A za bar se postavím, leda když nebudu mít kšeft ve studiu.

Já si z Louky nejvíc pamatuju, jak tam mizel čas. Stalo se, že člověk přišel někdy večer a když vyšel ven, byl druhý den a poledne.
Proto tam taky nechci mít hodiny.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Klub Sonocentrum se špičkovou akustikou vzniká na Veveří – bude se skrývat v kouli vmáčknuté mezi dvě zaoblené části po stranách. Nezvyklá stavba vzbuzuje pozornost už delší dobu a my jsme se na ni zeptali jejího investora Jiřího Štopla i dramaturga Dana Giače. Mluvili jsme o stavbě samotné, akustických parametrech i aparatuře, ale především o tom, co se bude v Sonocentru hrát.  více

Brno Improvising Unit je zcela nekonvenční kapela, která zkoumá možnosti a hranice hudební komunikace. V úterý křtili v Místogalerii na Skleněné louce své čerstvé CD, posluchači se při tom dočkali i motivu z Hvězdných válek.  Jinak se jedná o proměnlivé hudební seskupení kolem Pavla Zlámala, které je součástí výzkumného projektu JAMU.  více


„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 25 evropských městech 17 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zaznělo kromě závěrečného koncertu v Rakousku další šest v jižní části Evropy od portugalského Amarante až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Nejčtenější

Kritika

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 25 evropských městech 17 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zaznělo kromě závěrečného koncertu v Rakousku další šest v jižní části Evropy od portugalského Amarante až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více