Slávek Janoušek: Básně Jiřího Žáčka v sobě už melodii obsahují

Slávek Janoušek: Básně Jiřího Žáčka v sobě už melodii obsahují

Písničkář Slávek Janoušek v poslední době spolupracuje s básníkem Jiřím Žáčkem. Poté, co vydal album jeho zhudebněných básniček pro děti Koťata a album veršů pro dospělé Učitel Žáčkovi, Žáček učiteli, přichází v roce svých 70. narozenin s novinkou Život je krátký. Jde znovu o zhudebněné básně Jiřího Žáčka, tentokrát opět pro dospělé posluchače.

Slávku, vnímám tě jako autora, jehož tvorba vždy stála hodně na autorských textech. Sice jsi v minulosti párkrát sáhl třeba po textu Jiřího moravského Brabce a v poslední době jsi hodně zhudebňoval básničky pro děti, ale teď jsi vydal už druhé album „pro dospělé“ s verši Jiřího Žáčka. Než se tě ale zeptám přímo na jeho tvorbu, zajímalo by mě, kdy tě vůbec poprvé napadlo zhudebňovat poezii.

To se musím vrátit úplně na začátek. Když jsem se kdysi dávno před 57 lety (hrůza!) učil hrát na kytaru, ještě jako náctiletý, nechal jsem prsty, aby si samy cvičily různé kombinace strojků pravé ruky. Hodně jsem to tehdy zkoušel podle Boba Dylana. A u tohoto cvičení jsem si četl poezii a někdy jsem si ji k tomu i zkoušel zpívat. Mé rané texty, když mi bylo čtrnáct nebo patnáct, byly neumělé, nevěděl jsem pořádně, jak se to dělá. A na básničkách jsem se vlastně učil, jak textařina funguje, jak se pracuje s rytmem a podobně. Zhudebňoval jsem tedy Villona, Máchu, symbolisty, básníky 20. století… Dokonce jsem zhudebňoval Kainara dřív než Mišík, jenže on byl slavný, a tak jsem toho rychle nechal. Ale zůstalo mi to, že když se mi nějaká básnička líbila, tak jsem ji prostě zhudebnil, obzvlášť když jsem třeba jejímu autorovi záviděl nápad, který jsem nedostal sám. Samozřejmě že jsem se mezitím naučil texty psát trochu lépe, i když dodnes mi jde hudba lehčeji. U textů se nadřu. Psal jsem potom celá léta svoje vlastní texty a jen občas – jak říkáš – jsem třeba zhudebnil nějaký pěkný text od Jirky moravského Brabce.

A jak jsi tedy jako už zralý autor našel cestu k Jiřímu Žáčkovi?

V roce 2014 mě pozvali tady v Brně do klubu Leitnerova na večer poezie, v němž amatérští básníci čtou svoje verše, a jako hosta, skutečného básníka, tam pozvali Jiřího Žáčka. On po zlé nemoci s hlasivkami nemůže recitovat, ale slíbil, že přijede aspoň na besedu. Oslovili tedy mne, jestli bych zarecitoval asi deset básní, které si Jiří Žáček pro ten večer vybral. Nabídl jsem se, že bych ty básně raději zhudebnil, protože jsem nikdy veřejně nerecitoval. Dost jsem se divil, jak si zrovna na mě vzpomněli. Udělal jsem tedy z básní písně a výborně to zafungovalo. Musel jsem je zhudebnit do týdne, ale to nebyl problém, protože Žáčkovy básně jsou rytmicky naprosto přesné a v podstatě v sobě už obsahují melodii. Člověk si to párkrát přečte, a jak pochopí ten rytmus, je z toho píseň hned. Jiřímu Žáčkovi se to tenkrát velice líbilo. Dal jsem mu na cestu do Prahy svou tehdy novou dětskou desku Dušičky a on mi hned druhý den poslal spoustu dětských básniček se vzkazem: „Zhudebňujte!“ Hned jsem se do toho pustil, a tak vznikla deska Koťata. Velice úspěšná u dětí. Když měl na podzim 2020 Jiří Žáček půlkulaté narozeniny, nahrál jsem mu ty písně z onoho večera jako demo a poslal jsem mu je jako dárek. A on mi odepsal, že je to jen pro jeho uši škoda, a poslal mi další básně, že bychom to mohli doplnit na celé cédéčko. A tak v roce 2021 vyšlo album, které jsem nazval Učitel Žáčkovi, Žáček učiteli, protože já jsem bývalý učitel. Pak jsem si myslel, že už budu vydávat zase jen svoje texty. Jenže Jirkovi se to tak zalíbilo, že mi posílal další básničky pořád dál, a to i úplně nové. Takových je na novém CD Život je krátký spousta.

Jak to tedy dnes mezi vámi funguje? Zhudebníš báseň a pošleš ji Jiřímu Žáčkovi „ke schválení“?

Některé písně mu posílám, jiné slyšel poprvé až z desky. Ale mně se líbí, že už to začal brát opravdu za naše společné dílo a říká tomu „naše písně“. To je pro mne velká pocta. Dokonce jsem se už osmělil a sem tam mu řeknu, že mi tam třeba toto konkrétní slovo nepasuje a domlouváme se na drobných změnách. Já jsem ho třeba někde tlačil k většímu optimismu a on mi občas i vyhověl. Zajímavé je, že Jiří Žáček vydal nedávno zatím poslední básničkou sbírku, a ta se také jmenuje Život je krátký, ale text v knížce a báseň téhož jména, kterou jsem zhudebnil na desce, se od sebe v několika verších liší. Došli jsme k více variantám a každý jsme si pak zvolili jinou. Takže naše spolupráce je opravdu takový tvůrčí proces. Už to není jen zhudebňování něčeho, co vzniklo kdysi dávno. To před nějakým časem mi třeba napsal, že už dlouho nic nevytvořil a že zdroj inspirace asi vyschnul. A krátce nato přišel e-mail a v něm osm nových básniček! A teď posílá pořád. Už mám zase několik zhudebněných. Nedá mi to.

Myslíš, že tedy některé nové básně píše už přímo s tím, že by měly být zhudebněny?

Je to možné. Ale jednou jsem se ho ptal, jestli si třeba při psaní brouká uvnitř nějakou melodii, když mu naskakuje tak přesný rytmus. A on mi řekl, že ne, že to tak má prostě v sobě nastavené. Ale mě baví dávat si i těžší úkoly a zhudebňovat třeba texty psané volným veršem, které nejsou tak úplně pravidelné, kde se jen třeba sem tam něco rýmuje. To je větší tvůrčí svoboda, musím pak mnohem víc kombinovat a přemýšlet, jak text členit a melodii postavit.

Slávku, jak teď vypadá tvůj typický koncert? Hraješ hlavně vlastní písně, které občas proložíš nějakým Žáčkem, nebo se na ty zhudebněné básně soustředíš trochu víc?

Musím samozřejmě zahrát všechny ty písně s mými texty, které posluchači chtějí slyšet. A mezi ně se vždycky snažím nějakého Žáčka také zařadit. Mám to tak, že ty nevlastní texty potřebuji jakoby „adoptovat“. Musím je přijmout za vlastní, a potom je mohu na pódiu hrát jako své plnohodnotné písně. Na koncertech pak z Žáčkových textů vybírám hlavně ty, které se dají zpívat i s lidmi. Z předchozí desky posluchači přijali také například píseň Má vlast.

Já se ještě vrátím k procesu vzniku písní. Že zhudebníš báseň a jsi schopný ji zahrát jen tak s kytarou, je jedna věc. Nicméně na albu mají písně mnohem bohatší aranže. Jak vznikají?

Ta cesta k finálním verzím byla v případně obou posledních CD stejná. Už to probíhá zcela jinak než kdysi. Točím tady v Brně v malém studiu Jakuba Šimáně, který je zároveň úžasný kontrabasista a baskytarista, a také umí skvěle ovládat nahrávací programy. Funguje to tak, že k němu přijdu nahrát písně a on se mě zeptá: Ty k tomu budeš určitě chtít i basu, že? Zahraju mu tedy píseň, napíše si akordy, párkrát si to zkusí zahrát, pak společně natočíme několik verzí a tu nejlepší vybereme. Pokud jsou potřeba bicí, ty nám nahraje Rosťa Koplík ze skupiny Fleret. Mým dalším výborným spolupracovníkem už na mnoha deskách je famózní kytarista z Fleretu Vítek Rokyta, zvaný Orfík. Hraje na všechno, na co si člověk vzpomene. Navíc je velmi tvůrčí a nápaditý, a tak nám k té naší nahrávce přidá ve svém studiu různé party a my si to pak s Jakubem zeditujeme a vybereme, co se nám líbí. A důležitý je také Pepa Klíč, mistrovský violoncellista, s kterým natáčet je opravdový zážitek. Tím je daný základ. Pak nastoupí moje kapela – Luboš Vondrák nahraje druhé kytary, Láďa Zítka různé perkuse nebo foukací harmoniku, a hlavně nazpívají sbory, do kterých si na každou desku zvu také Petru Šany Šanclovou, protože do sboru často potřebuju i ženský hlas a něžný element.

Ty ale nejsi jen autor a muzikant, ale také pořadatel. Svůj vlastní festival organizuješ už hodně dlouho, letos bude 38. ročník.

Jedná se o festival, který se úplně na začátku jmenoval Ozvěny Porty. Jenže takových podobných Ozvěn byla všude spousta. A tak jsme to nazvali nejprve Muzikanti na hřišti, potom, když jsme se přestěhovali, to byli Muzikanti na plovárně. A pak jsme se stěhovali znovu a teď už to jsou 13 let Muzikanti v Cakli. Ale stejně se tomu nejčastěji říká z recese Janouškovo Ústí. V Ústí nad Orlicí, kde se festival koná, totiž probíhá také houslová soutěž a festival Kociánovo Ústí a violoncellová soutěž Heranovo Ústí.

Letos se Janouškovo Ústí koná 11. a 12. srpna. Říkáš, že oficiálně se festival jmenuje Muzikanti v Cakli. Kde je Cakle?

Cakle je turistický areál u Tiché Orlice hned za městem. Tichá hudba u Tiché Orlice. Letos to bude v mnohém jiné, protože mě oslovili kolegové písničkáři z generace kolem 45 let, kteří kdysi začínali na festivalu Zahrada. Ten se konal nejprve ve Strážnici a poté v Náměšti na Hané a pořádali jej Michal Jupp a Hanka Koneční. Náš festival bude mít tentokrát podtitul Vzpomínka na Zahradu a jeho součástí bude i výstava fotografií. Hrát tam budou například Žamboši, Epydemye, Ivo Cicvárek a další, kteří před nějakými patnácti nebo více lety na té Zahradě hrávali. To je tedy můj hlavní festival, a kromě toho ještě každý rok organizuju v Nížkovicích, kde bydlím, koncert Vítání jara.

Ty s písničkáři, kteří jsou o nějakých dvacet nebo pětadvacet let mladší než ty, spolupracuješ dlouhodobě a pravidelně. Jsi vlastně patronem platformy, která si říká Textová dílna Slávka Janouška a které se účastní řada zajímavých autorů této silné generace.

Ano, už to funguje dvacet let, scházíme se stále, letos na jaře jsme měli pětačtyřicáté živé víkendové setkání, kde si textujeme jen tak pro radost. Jsou tam vesměs lidé, kteří nejen textují, ale i hrají. A jezdíme textovat i na festivaly s diváky, kde z toho, co se napíše, hned uděláme písně a adrenalinové vystoupení. Letos budeme opět na Folkových prázdninách v Náměšti nad Oslavou 27. července, představíme se i v té zmíněné Cakli 12. srpna. Nebo také budeme 8. srpna na Prázdninách v Telči, kde budeme dělat Nocturno právě s Jiřím Žáčkem.

V září budeš slavit sedmdesáté narozeniny. Vím, že Jiří Vondrák o tobě i s tebou natáčel film. Co jiného na podzim chystáš?

Hodinový dokument by měl jít na ČT Art přímo na mé narozeniny 9. 9. ve 20.15. Jsem zvědav, jestli se ten čas opravdu podaří dodržet. Pak bude oslava. A jinak chystám několik spíš menších koncertů, v pražské Balbínce nebo v brněnském Café Práh. Nic velkého. Velký sál, velké starosti. To číslo mě sice překvapuje, ale nehodlám kvůli němu dělat nějaké významnější pohyby. Cítím se dobře, jede se normálně dál.

A jak to vypadá s tvým příštím autorským albem? Kdy se jej dočkáme? A prozradíš o něm něco?

Zatím mám řadu písní, které jaksi k sobě nepasují až tak, jak bych si představoval. Některé vybočují jako například série písní, kterým říkám písně-pomníčky, jiné jsou příliš „narozeninové“. Takže kombinuju a přemýšlím o koncepci. Minule u CD Tohle je vzkaz ten hlavní koncepční nápad, témata a části šesti písní a kam patří ty jsoucí, přišel ve snu. Tak se dám překvapit. Zalíbil se mi ten model.

Slávek Janoušek/ foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Nejčtenější

Kritika

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více