Tomáš Koláček a jeho tři hudební světy

13. srpen 2021, 16:00
Tomáš Koláček a jeho tři hudební světy

Na letošním ročníku Maratonu hudby zítra vystoupí a pokřtí své CD také Tomáš Koláček. Ve folklorním světě je známý jako kontráš a basista. Jak ho vlastně napadlo natočit album jako sólový zpěvák a proč ho pojmenoval 3 světy?

Jak se stane, že kontráš natočí CD jako sólový zpěvák?

To je docela záhada. Já jako kontráš skoro nikdy nezpívám. Když hraju, stylizuji se do role hodného hráče, který tzv. drží hubu a krok. Je to tedy spíš pozůstatek mého dětského zpívání. Účastnil jsem se soutěží Zpěváček od lokálních, přes regionální, po krajská a celostátní kola. Potom jsem začal aktivně hrát. Byla to věc, která mě tou dobou hodně zajímala. Zpěv jsem si nechával jen na speciální příležitosti. Vždycky jsem se chtěl soustředit buď na jedno nebo na druhé. Vše jde skloubit, ale abych byl uvědomělý kontráš, tak se musím soustředit na to, co hraju. Abych byl uvědomělý zpěvák, tak se musím soustředit nejen na to, abych vše odezpíval, ale abych do toho dal i něco navíc. Posluchač si pak řekne, že to bylo dobré. Kontráš pořád hraje a sem tam zpívá. Ale já mám štěstí, že mě lidi začali ve zpěvu poznávat.

Stál za tím nějaký konkrétní člověk?

Na festivalu ve Strážnici za mnou došla cimbalistka Magda Múčková a celé to vlastně způsobila. Informovala mě o možnostech prvovýroby v Rozhlase. Potom, když už jsme točili, seděl u všeho i Jirka Kokmotos. A nakonec z toho vzniklo album.

Takže na albu 3 světy nehraješ, ale soustředíš se jen na zpěv?

V jedné písničce z Hrochoti jsem si udělal radost a popřel jsem všechno, co jsem právě řekl. A jako správný kontráš jsem si zahrál basu.

Kteří muzikanti tam teda hrají?

V každém ze tří světů je jiná sestava. V prvním tzv. podlužáckém světě hraje jako doprovod CM Lália. Prim Martin Čech, terc Vašek Matulík, cimbál Míša Grombiřík, na kontru hraje Libor Kilián a na basu Pavel Osička.

Ve druhé, slovenské části jsme se pokusili dát dohromady fragmenty naší staré polaňácké sestavy, se kterou jsem se potkával na pařbách v brněnském folklorním podhoubí. Takže jsme nakonec byli v seskupení, které mi je velmi blízké - Maťo Janšto prim, Mišo Janšto terc, Peťa Gablas na cimbál, kontra Jožka Klobučník a na basu Kamil Kristen.

Třetí svět byl takový experiment. Nějakou dobu jsem se sám přemlouval a nakonec jsem kontaktoval Drahoše Banga, který byl mojí klavírní inspirací. Ač nejsem klavírista, mám tento mám moc rád. Líbí se mi, jak spojuje tradiční budapešťský kavárenský repertoár s klasikou, hráčským uměním, znalostí harmonie. Tak jsem mu napsal. Bylo to ještě v době, kdy studoval na JAMU v Brně. Teď působí na akademii v Bratislavě. On souhlasil. Takže jsem si splnil jeden hudební sen.

Jak jste písničky vybírali?

Je to vlastně o mojí folklorní cestě. Seznamovat s folklorem jsem se začal jako malé děcko v cimbálce při základní škole, potom při ZUŠ v Mikulově, v Pálavánku, Pálavěnce, Pálavě. Tak jsem si pokryl ten prostor jihomoravského folkloru. Už tehdy jsem začínal vnímat, že existuje něco jiného. Pálava byla dlouho zafixovaná jako kultura moravských Chorvatů. Od toho byl jen krůček dělat jakoukoliv jinou kulturu. Potom jsem měl to štěstí, že jsem dostal možnost začít aktivně hrát v Polaně, vytvořit si vlastní kapelu. Tak jsem se vlastně dostal do druhého světa. Díky Polaně jsem do všeho pronikal hlouběji a mohl se dostat na místa, která jsem znal jen z písniček. A taky jsem se díky tomu dostal mezi romské muzikanty. V Brně toho času přebýval Marek Balog, kterému můžu poděkovat, že mi ukázal zevnitř svět romských hudebníků. Tak jsem nějak bruslil mezi všemi třemi světy. Jednou jsem hrál podlužácké hody, potom jsem hrál na festivalu na Čierném Balogu, večer jsem šel hrát do kavárny nějaké operetky a do toho jsem hrál muzikál Cikáni jdou do nebe. Po všem mi zůstaly nejvýrazněji tyto tři vzpomínky. A říkal jsem si, že dokud to všechno nezapomenu, tak vše nahraju.

Kdybys měl z celého alba nalákat na jednu jedinou písničku, co by to bylo?

Spousta lidí o mně ví, že jsem velký fanoušek diskotékového stylu. Světla, mlha a stroboskopy mi nejsou úplně cizí. Proto jsem si strašně přál někdy natočit takový úlet, který bude taková didžina. Člověk si to pustí v autě, stáhne okýnko, vyndá ruku a pomalu pojede někam po lokální silnici. To se povedlo. Track je nazvaný Magyár DISCO, ve stylu Váradi roma café a dalších podobných maďarských i slovenských kultovních kapel. Touto věcí se na albu hodně bavím.

A druhá písnička, kterou musím zmínit taky není úplně folklorní. Je to ploužák, který jsem si sám otextoval pro svoji ženu. Je to původně rocková balada, která je “přefoklorovaná”. Já ji ještě posunuju do kavárenské ploužákové podoby. Takže je to už její třetí reedice.

Já jsem vše samozřejmě komunikoval přímo s maďarskou kapelou. Jejich manažerka mi napsala, že jim sice čeština přijde strašně směšná, ale když si přečetla ten překlad, tak ji to dojalo k slzám.

Co chystáš na léto, kromě ježdění autem se staženým okýnkem?

To ježdění mi zabere opravdu hodně času. Ale jinak bych chtěl všechny pozvat na křest alba 14. srpna ve 20 hodin v Huse na provázku. Pozvání přijali víceméně všichni muzikanti, kteří na albu hrají. Kdo mě zná, možná v bookletu cédéčka bude marně hledat jistého člověka, kterým je můj celoživotní hudební souputník Vašek Mach. Hudebně i lidsky si ho velmi vážím. Na CD bohužel nemohl být. Ale podařilo se mi ho přemluvit a na křtu bude. Mám velkou radost. 17. září budu mít koncert ještě na festivalu Třebovický koláč v Ostravě, kde jsem zase mohl oslovit své ostravské přátel.

Chystáš se v budoucnu natočit nějaké další album?

Inspirace mám pořád plnou hlavu a potřeboval bych ji někam ukládat. Část se promítla do CD, 3 světy ale část pořád zůstala nevyužita. Takže uvidíme.

Tomáš Koláček/ foto archiv umělce

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Dějiny pravidelného rozhlasového vysílání z Brna se začaly psát v roce 1924, rok po zahájení vysílání pražského rozhlasu a jen dva roky po vzniku prvního pravidelného vysílání v Evropě – londýnského BBC. Už celé jedno století je brněnské studio Českého rozhlasu motorem nejen hudebního, ale i obecně kulturního dění na Moravě, které svým vysíláním významně ovlivnilo. Důležitou roli sehrál brněnský rozhlas také v oblasti hudebního folkloru. Od svých začátků byl významným dokumentátorem lidové hudby v terénu a svým vysíláním neoddiskutovatelně ovlivnil vývoj hudebního folklorismu na našem území. Stalo se tak především díky neúnavné činnosti několika generací redaktorů a dramaturgů folklorního vysílání, kteří lidovou píseň a hudbu nejen zaznamenávali v terénu, ale prostřednictvím vysílání jí dávali druhý život. Právě díky nim se z interpretů, jako byli Božena Šebetovská, Jožka Severin, Dušan a Luboš Holí, Jarmila Šuláková, Vlasta Grycová a řada dalších, staly folklorní legendy. A zejména díky rozhlasu se všeobecně známými staly desítky lidových písní, které by jinak zůstaly zapomenuty.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Nejčtenější

Kritika

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více