Tomáš Šenkyřík: „Chci mít kompletního Dylana na vinylu“

4. květen 2015, 15:51

Tomáš Šenkyřík: „Chci mít kompletního Dylana na vinylu“

Se skladatelem a muzikantem Tomášem Šenkyříkem o novém albu I vši, na kterém ve spolupráci s Tomášem Vtípilem hraje zhudebněné básně Ivana Martina Jirouse. Vzpomínalo se také na Šenkyříkovu kapelu Cymbelín nebo na někdejší album terénních nahrávek romských písní Giľa Ďíla Giľora, které produkoval.

Tomáši, kdy ses poprvé setkal s poezií Ivana Martina Jirouse a jak na tebe tehdy zapůsobila?

Bylo to někdy kolem roku 1992, když mi kamarádka Zuzana na cestě mezi kuchyní a obývákem dala do ruky knížku Magorovy labutí písně. Ta poezie mě okamžitě uchvátila. Některé verše mi potom začaly tak nějak přirozeně znít v hlavě a bylo to stále intenzivnější.

Už se skupinou Cymbelín jste na album Kolem osy zařadili zhudebněnou báseň Panně Marii s děťátkem. Byla ona na počátku tvého zhudebňování Magorových veršů?

V podstatě ano. Ale i když jsme ji vydali v roce 2001 v úpravě pro kapelu, původně jsem ji totiž napsal pro ženský sbor. Současně s ní jsem ještě zhudebnil někdy v roce 1994 také báseň Obklopeni nenávistí pro mužský sbor. Ale Panně Marii s děťátkem byla první, napadla mě brzy ráno v autobuse Vsetín–Brno.

Vím, že ses nakonec s Ivanem Martinem Jirousem setkal a že si právě Pannu Marii s děťátkem měl možnost poslechnout. Jak se mu líbila?

Když jsme báseň natočili, sháněl jsem Magora všude možně, ale nedařilo se mi s ním setkat. Tak jsem mu nahrávku na oficiálně vydané magnetofonové kazetě nechal ve Vydří na parapetu za oknem. Až asi za rok se mi donesly zprávy, že se mu to líbí a že to pouštěl na různých pařbách. Pak jsme se osobně potkali v Roxy a tam mi řekl osobně, že měl z toho radost a že je mu tato hudební poloha blízká. Někdy v roce 2005 jsme vystupovali v Jemnici na festivalu Magor dětem. Hrál jsem tam s Tomášem Hradilem (Chorchestr) různé coververze Velvetů apod. Po hraní jsme seděli za pódiem a já jsem Magorovi bezprostředně řekl, že jsem právě zhudebnil jeho báseň Kateřina řekla, že bych mu to chtěl zahrát a jestli bych mohl zhudebnit i další jeho básně. Řekl mi: „Jasně, líbí se mi, jak to děláš, zhudebni, co chceš.“

Svůj program zhudebňování Magorovy poezie jsi nakonec zhmotnil na albu I vši, k jehož realizaci sis přizval Tomáše Vtípila. Proč právě jej?

Tomášovu hudbu mám rád už od doby, kdy jsem jej slyšel někdy v devadesátých letech na Skleněné louce. Vždycky jsem v jeho hudbě cítil spřízněnost. Jeho skladby mají v sobě prostor a svobodu a aranžérský nadhled. Za těch dvacet let, co jsem Magorovy básně zhudebňoval, jsem si uvědomil, že jsem v tom tak ponořený, že potřebuju někoho, kdo bude mít nad tím vším nadhled a produkčně ten projekt zaštítí, ale zároveň bude mít vztah k Magorovi. Vzpomněl jsem si na Tomáše a v tu chvíli jsem pocítil takový klid, že to bylo pro mě znamení. Věděl jsem, že je to dobré rozhodnutí.

Jak jste s Tomášem pracovali na aranžích písní? Kdo měl poslední slovo?

Tomáš byl producent. Od začátku jsem k tomu tedy přistupoval tak, i když ne nijak programově, že bude mít poslední slovo on. Než jsme začali, poslal jsem mu všechna dema – nahrávky s doprovodem kytary, případně s elektronikou a noiseovými plochami. Něco z toho se objevilo pak i přímo na albu, nebo prošlo samplerem. O všem jsme se s Tomášem bavili, byl to dialog. Byl jsem překvapený, že ani jednou nedošlo k tomu, že bychom nějakou věc cítili zásadně rozdílně. Ještě než jsme začali točit, vysvětlil mi, jak chce každou píseň pojmout. Po aranžérské stránce měl celé album na starosti. Během natáčení jsem pak zažil několik intenzivních jamů, kdy jsem například hrál na synťák Korg MS20 nebo na extrémně podladěnou kytaru přes nejrůznější krabičky. Tomáš to vždycky dokázal výborně sestřihat a zapustit do struktury celé skladby.

Já jsem ve své recenzi vašeho alba vyzdvihl rozdrásanost a zároveň pokoru Magorových veršů. Co z toho se podle tebe nejhůře přenáší do hudby?

Pokud tě nějaká báseň osloví a máš potřebu ji zhudebnit – a to se netýká jen Magorovy poezie –, cítíš takové pnutí a pak to jde samo, bez ohledu na polohu. Báseň tě sama někam vede a ukazuje ti cestu nějakého hudebního vyjádření. Rozdrásanost se dá vyjádřit zběsilými noiseovými vlnami, ale třeba taky jen violou oscilující na jednom tónu v pianissimu. Já jsem se do zhudebňování básní nikdy nenutil. Mám rád spoustu poezie, u které necítím žádnou potřebu doprovodit ji hudbou, neslyším za jejími verši žádný zvuk…

Zhudebněnoubáseň Obklopeni nenávistí, o které jsi už mluvil, jsi na albu věnoval „Josefu Šenkyříkovi, knězi vězněnému komunistickým režimem“. Stává se ti často, že v tobě něčí verše nechávají evokovat konkrétní vzpomínku na někoho blízkého?

V podstatě ano, taky ve mě evokují konkrétní zážitky, představy, obrazy, vůně… Tady to bylo obzvlášť silné, protože se jedná o nejbližší rodinu. Myslím si, že se nám podařilo – a obzvláště Tomášovi obzvláště v aranžích – zachytit tu nechutnou komunistickou mašinérii.

Tvůj hudební záběr je pochopitelně mnohem širší. V jakém stavu je teď kapela Cymbelín? Před několika lety jsme se bavili o tom, že chystáte CD písní pro děti. Dočkáme se jej někdy?

Cymbelín je teď ve stavu takového hlubšího spánku. Z dětského alba jsme natočili jen jednu písničku, Komáři, která pak vyšla u Indies Scope na CD Bongo bonboniéra. Písničky máme, teď ale nedokážu říct, jestli se k tomu někdy vůbec rozhoupeme. Navíc mám rozpracované další dva projekty, spíše z oblasti experimentální nebo soudobé vážné hudby, což je cymbelínovské poetice vzdálené. A v nich jsem teď hodně ponořený.

Pokud jde o soudobou hudbu, v letech 2006 a 2007 ses dostal do finále skladatelské soutěže Musica Nova. Vycházíš jako autor vážné hudby z podobných inspiračních zdrojů jako kapelník Cymbelínu, nebo bereš obě disciplíny jako oddělené nádoby?

Obě oceněné skladby, Dear Kitty a Tinarinaj, byly silně inspirovány moravským a romským folklorem, což platilo u Cymbelínu taky. Takže se dá říct, že ty zdroje jsou podobné. Rozdíl je pak samozřejmě v žánru. Zatímco Cymbelín je kapela hrající písničky, zmíněné věci jsou elektroakustické skladby na hony vzdálené tradičnímu písňovému schématu.

Ovšem i Cymbelín se během let žánrově posouval – od akustického folku k aranžérsky košatějšímu tvaru na pomezí stylů. Jak se vůbec dnes díváš na folk, se kterým jsi kdysi začínal? Baví tě ještě?

Baví. Ve svém domácím studiu si neustále nahrávám nějaké nápady a písničky s kytarou, které by se daly určitě označit za folk. Když jsem si třeba v jednom větším obchodě v Londýně procházel oddělení, které bylo označeno termínem folk, bylo tam tolik nádherné hudby… Jsem taky nadšeným posluchačem folku. Mým snem je mít kompletního Dylana na vinylu.

Vystudoval jsi hudební vědu. Na které vyučující a případně které momenty ze školy nejraději vzpomínáš?

Dobrá otázka! V poslední době jsem měl takové nostalgické období, kdy jsem na katedru hodně vzpomínal. Je zvláštní, že vlastně neustále vzpomínám na studium a průběžně na mne vyskakují různé myšlenky našich profesorů. A musím říct, že mi to pomáhá. Nevím, jak je to teď, ale v devadesátých letech mi velmi vyhovovalo, že naši profesoři byli hodně otevření, pokud jde o naše směřování. Každého zajímalo něco jiného. Někdo chtěl dělat baroko, někdo Martinů, Janáčka, někdo soudobou hudbu… Vše bylo podporováno a odborně zajištěno. Rád si vzpomínám na Stanislava Tesaře, tvého jmenovce, u které jsem psal diplomku na téma gregoriánský chorál, na Miloše Štědroně, Dušana Holého, ale také na vynikajícího estetika Petra Osolsobě, který mě úžasně inspiroval.

Nějakou dobu jsi pracoval v Muzeu romské kultury. V čem je podle tebe romský folklor inspirativní pro nás Neromy?

Úplně vším – melodikou, harmonií, spontaneitou, celkovým přístupem. Jednou jsem šel ráno do muzea a na schodech seděl kluk a hrál na kytaru. Kytara, stará obouchaná „španěla“ zněla výborně, měla takový kovový zvuk, ostrý attack. Pořád jsem se mu díval na pravou ruku, a pak jsem se ho zeptal, co vlastně používá za trsátko. Řekl, je to normální „simka“ z telefonu… Je třeba vnímat, že romský folklor je hodně široký pojem. Že například folklor usedlých Romů, tzv. phurikane giľa, je odlišný od tradiční vrstvy písňového folkloru olašských Romů. Zde si může člověk například uvědomit obrovskou sílu jednohlasu – je to až archetypální síla, která k nám promlouvá z poměrně vzdálených věků. Mimochodem i v soudobé vážné hudbě má jednohlas své velké příznivce, například tady v Brně je to mně hudebně velmi blízký Pavel Zemek.

Pocházíš z východní Moravy, studoval jsi, žil i pracoval v Brně, v posledních letech bydlíš v Židlochovicích. Kde se cítíš doma?

Jsem doma v Židlochovicích, bydlíme tu s ženou a dětmi. Ale kořeny mám, jak říkáš, na východní Moravě. Čím su starší, tím víc je cítím. Když jedu k rodičům a z dálky vidím, jak se v kopcích rýsuje malá kopule Svatého Hostýna, velmi ožívám.

V Židlochovicích zastáváš funkci místostarosty. Pečuješ nějak o kulturní život ve městě?

Ano, jako radní města mám kulturu ve své kompetenci. Jsem za to rád, strašně mě to baví, protože mám pocit, že zde můžeme vytvářet zajímavé věci. Není asi na místě, abych vyjmenovával, co se tu všechno děje, ale mám radost, že jsme nedávno dokončili rekonstrukci knihovny, která nyní sídlí v nádherných prostorách Robertovy vily. Navýšili jsme příspěvky pro místní spolky, které tady vytvářejí nesmírně zajímavé akce. Mám pocit, že zde vzniká dobrý komunitní život, který má pozitivní dopad na to, jak se ve městě člověk cítí. Tohle chci určitě podporovat. Před třemi lety jsme v Židlochovicích zrušili bez jakýchkoli výjimek hazard, což je taky součást kultury. Když totiž jdeš z kostela a po třicet vteřinách na tebe bliká jackpot, je to tristní… Jinak Židlochovice jsou velice zajímavé i zvukově. Z věže zvonice nám zvoní třikrát denně středověký zvon Svatý Urban, v přírodním parku Výhon nebo v zámeckém parku zní strhující čtvrttónové ptačí melodie a je tu také svět zvuků pod vodou – Svratka a mokřady. Nedávno mi přišly z Anglie dva hydrofony, mikrofony pro natáčení pod vodou. Už jsem udělal první nahrávky a jsem nadšený, jaký svět zvuků nám příroda pod hladinou nabízí.

Foto Tomáš Klášterecký a  Prokop Šenkyřík

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Nejčtenější

Kritika

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více